آشنایی کلی با چاپ دیجیتال

سوالی که شاید به ذهن خود شما هم رسیده باشد یا از دیگران شنیده باشید این است که چاپ دیجیتال چیست؟ با دیگر چاپ ها چه فرقی دارد؟ آیا چاپ دیگری هم وجود دارد؟ مگر هر نوع چاپ همان چاپ دیچیتال نیست؟

در این مقاله می خواهیم تا به سوالات شما در باره چاپ دیجیتال کامل پاسخ دهیم پس ما را تا پایان همراهی کنید. برای مثال بسیاری از کسانی که در برای چاپ به دفاتر چاپ مراجعه می کنند گمان می کنند که تنها نوع چاپ که در دنیای پیشرفته برقرار است و هم چنان مورد استفاده قرار می گیرد چاپ دیجیتال است. اما باید بگوییم که این تفکر کاملا اشتباه است. چون هنوز برای چاپ تعداد بالا از چاپ افست استفاده می شود. اما برای چاپ های روزمره و تعداد کم و سریع همیشه روش دیجیتال بهترین انتخاب است. این نوع چاپ هر روزه در حال پیشرفت و گسترش می باشد.

چاپ دیجیتال چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از چاپ دیجیتال ارائه دهیم باید گفته شود که چاپ یعنی یک تصویر که بر روی یک بستر به نمایش در می آید این بستر می تواند یک کاغذ معمولی یا اشیائی مانند پلاستیک، پارچه، فلز و ... باشد.

فواید چاپ دیجیتال

در چاپ های سنتی از صفحاتی به عنوان پیش نمایش برای چاپ استفاده می شد اما در روش دیجیتال صفحه ای برای چاپ وجود ندارد؛ به همین دلیل چاپ بسیار سریع تر انجام می شود. علاوه بر این هزینه چاپ برای سفارش دهنده هم کاهش می یابد چون هزینه صفحات از هزینه کلی کاهش پیدا می کند.

هزینه در تیراژ بالا در چاپ های افست مناسب و مقرون به صرفه تر است اما اگر تعداد کمی از طرح چاپی مورد نظر نیاز داشته باشید در چاپ دیجیتال هزینه مقرون به صرفه تری را پرداخت خواهید کرد.

قابلیت تغییر و ادیت در چاپ شخصی شده دیجیتال فراهم است و می توان پس از چاپ اگر تغییراتی لازم بود برای طرح اعمال کرده و سپس پس از تایید نهایی به چاپ با تعداد دلخواه اقدام کرد. اما در چاپ افست پس از تایید اول طرح برای چاپ حداقل 1000 عدد ارسال خواهد شد.

چاپ جوهر افشان

اکثر دستگاه های دیجیتال از نوع جوهر افشان هستند. برای مثال دستگاه های استفاده شده در دفتر اداری و یا دستگاه های چاپ رومیزی همگی نوعی دستگاه چاپ سریع دیجیتال هستند. روند فعالیت این دستگاه ها به گونه ای است که بستر مورد چاپ (ذکر کردیم که هر نوع مواد یا اشیا می تواند باشد) در دستگاه چاپ قرار گرفته و جوهر بر سطح رویی آن ریخته می شود. در این حالت چاپ جوهر هیچ نفوذی در بستر نداشته و فقط بر یک لایه سطحی چاپ انجام می شود.

انواع جوهر قابل استفاده در چاپ جوهر افشان

جوهر های آبی : این نوع جوهر جزو اساسی ترنی انواع جوهر است که بر پایه آب می باشد. در 2 نوع جوهر بر پایه رنگ و رنگدانه مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این نوع بسیار متداول است. تمام دستگاهه ای چاپ شخصی شده دیجیتال رومیزی، ساده و یا کمی پیچیده از همین نوع جوهر استفاده می کنند.

تفاوت جوهر بر پایه رنگ و رنگدانه در این است که جوهر هایی که بر پایه رنگ هستند طیف رنگی بیشتری را شامل می شوند ولی دوام زیادی ندارند. جوهر های شامل رنگدانه در برابر آب و پاک شدن مقاومت بسیار بالایی دارند. از جوهر های شامل رنگ برای استفاده در منزل یا محیط های دور از نور مستقیم خورشید استفاده می شود. جوهر های شامل رنگدانه هم به همین منظور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما کمی مقاوم تر هستند و برای مدت زمان کوتاهی در برابر نور خورشید هم طاقت می آورند.

جوهر های حلال : جوهر های حلال پس از جوهر های آبی پر استفاده ترین نوع جوهر های مصرفی می باشند. زمانی که از این نوع چاپ استفاده می شود بوی شیمیایی حاصل از چاپ تا مدتی باقی می ماند. برای این که ترکیبات این نوع جوهر مشکلی برای سلامتی و امنیت ایجاد نکند از نوعی جوهر با عنوان جوهر حلال سبک استفاده می شود.

جوهر های UV : این نوع جوهر در برابر نور فرابنفش خشک می شود و بهترین نوع جوهر برای استفاده در علامت گذاری است. از این نوع جوهر بیش تر برای چاپ بر روی سطوح و بستر های سخت مانند آلومینیوم، پلاستیک های سخت و موج دار، فیبر، چوب و ... استفاده می شود. با دوام ترین نوع جوهر افشان محسوب می شوند و چون در معرض هوا خشک نمی شوند هیچ نوع آلودگی و مواد شیمیایی برای تنفس مصرف کننده نخواهند داشت. در برابر آب و هوا مقاومت بسیار بالایی دارند و تنها به نور UV LED برای خشک شدن نیاز دارند.

جوهر های لاتکس : این جوهر ها ترکیبی از ذرات لاتکس به جوهرهای آبی بر پایه رنگدانه هستند. این جوهر ها شبیه جوهر های حلال هستند اما مضرات شیمیایی موجود در آن را ندارند.

نوعی از چاپ دیجیتال هم وجود دارد که بدون جوهر و جوهر افشان کار می کند. برای مثال برخی از دستگاه ها هستند که از تونر مایع، خشک و یا ژل هیبرید استفاده می کنند. این دستگاه ها برای چاپ در ابعاد بزرگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجه گیری

 هر چه قدر که علم و فناوری پیشرفت داشته باشند دستگاه های چاپ هم پیشرفت کرده و کیفیت بالاتری را ارائه خواهند داد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز به حالتی از چاپ دارید که در سریع ترین زمان ممکن انجام شود و قبل از چاپ هم نمونه از طرح نهایی را به شما نشان دهد بهترین انتخاب برای شما استفاده از چاپ دیجیتال است. این نوع چاپ درسایت ما سانترال چاپ با کیفیت بسیار بالا و فراتر از حد انتظار شما و با قیمتی بسیار کم که باور نکردنی است برای شما انجام خواهد شد.

1401/4/1 - 22:40:19

469

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آشنایی کلی با چاپ دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید