رنگ چگونه بر بازاریابی و طراحی برند تاثیر می گذارد

نکات بسیار ریزی در اطراف ما وجود دارند که به صورت ناخود آگاه بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبین اثر گذاشته و آن ها را جذب خواهد کرد. شما به راحتی می توانید از این نکات و تفاوت ها استفاده کرده و تغییرات مثبت و بهینه در کسب و کار خود ایجاد کنید.
یکی از راه های برند سازی و شناساندن برند خود به مخاطبین تولید محتوای تصویری است. اما در عین حال تولید کردن محتوا به صورت تصویری بسیار حساس و پر اهمیت است. چرا که تصویر به صورت مستقیم در دید مخاطب قرار گرفته و باید به گونه ای جذاب باشد تا در نگاه اول بر آنها تاثیر بگذارد. برای این هدف باید این نکته را در نظر داشت که رنگبندی و ترکیب رنگ ها بیش ترین تاثیر را در محتوا های تصویری دارد. برای بررسی این تاثیر تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

وظایف مهمی رنگ در بازاریابی


با شناخت و انتخاب رنگ ها می توان  بهترین انتخاب را انجام داده و با در نظر گرفتن احساسات و علایق مخاطبین آن ها را مایل به استفاده از محصولات برند خود کنید. 
هم چنین انتخاب رنگ مناسب برای برند باعث می شود تا در دید مخاطبین دید و نگرشی مثبت ایجاد شود. 

اطمینان از دیده شدن و تمایز واضح برند از رقبا هنگام تعیین رنگ: مخاطبین کلیدی بازار، رقبا و کالاهایی را که مستقیماً در قفسه در کنار کالاهای شما قرار می گیرند، تجزیه و تحلیل کنید. دقت کافی و لازم را داشته باشید تا رنگ برند شما کاملا متمایز باشد و به خوبی دیده شود.


اطمینان از دیده شدن و تمایز واضح محصول از محصولات دیگر شرکت ها: اگر محصولی به طور قابل توجهی با بقیه متفاوت است، حتما آن را برجسته کنید (در نتیجه مشتری آن را در ذهن خود نیز برجسته می کند). برای مثال اگر یک محصول جدید با ترکیبات و ویژگی های جدید تولید می شود باید این تغییرات در ظاهر آن به خوبی مشهود باشد.


بهبود ارتباطات و برجسته کردن تصویر محصول یا خدمات: مشخص است که اطلاعات غیرکلامی بسیار سریعتر خوانده می شود. با استفاده از طیف رنگی مناسب می توانید با مخاطبان خود ارتباط غیرکلامی برقرار کنید. همان طور که گفته شد محتوای تصویری بسیار تاثیرگذار تر و مهم تر هستند.


انتخاب رنگ

رنگ تقریباً بی عیب و نقص توجه را به خود جلب می کند. حتی بدون ربط دادن آن به تبلیغات، اگر اثربخشی درک تصویر سیاه و سفید را 100% بپذیریم، بازده درک تصویر دو رنگ تا 20% افزایش می‌یابد در حالی که چند رنگی 40% است. رنگ به طور قابل توجهی بر وضعیت روانی - فکری فرد تأثیر می گذارد:

باعث واکنش های روانی می شود:

  • استرس کیفیت و خلق و خوی محیطی گرم یا سرد ایجاد می کند، فصول سال را منعکس می کند و غیره.
  • دارای اثرات فیزیولوژیکی، چه محرک نوری مثبت یا منفی است.
  • این احساس فرد را لمس می کند. 


تاثیر روانشناسی هر رنگ در مغز انسانها متفاوت است. مشخص شده است که هر رنگ به تداعی سابلیمینال نیاز دارد. می تواند جذب و دفع کند، حس آرامش و راحتی را القا کند، تسکین دهد یا نگران باشد.


بنابراین، ارجاع به یک شی خاص می تواند ارتباطی با یک رنگ خاص ایجاد کند و بالعکس - هنگام درک رنگ خاص، ممکن است فرد ارتباطی با یک شی خاص را تجربه کند.
خود رنگ با توجه به خواص نوری خود می تواند تأثیر مشخصی داشته باشد.
بر این اساس، استفاده از ترکیب های رنگی متنوع، واکنش قابل پیش بینی بیننده را به دنبال دارد.
علیرغم این واقعیت که مصرف کنندگان مدرن در انتخاب طیف رنگی پیچیده تر می شوند، ترجیحات رنگ اصلی برای اکثریت قریب به اتفاق مردم جهانی است. 


قبل از انتخاب رنگ، باید در مورد موارد زیر تصمیم بگیرید:

  • حوزه فعالیت محصولی که قرار است آن را تبلیغ کنید.
  • مخاطبان هدف، به عنوان مثال، کسانی که برند مورد نظر هستند (گروه سنی، موقعیت اجتماعی و غیره).
  • روانشناسی رنگ: رنگ نه تنها احساسات و خلق و خوی را بیان می کند بلکه آنها را نیز مدیریت می کند. به عنوان مثال رنگ های گرم باعث ایجاد احساسات فعال می شوند در حالی که رنگ های سرد احساس راحتی می کنند.
  • تطابق بین رنگ و نام محصول: به عنوان مثال، اگر یک محصول غذایی را تبلیغ می کنید، استفاده از رنگ های به اصطلاح "غیرخوراکی" مانند آبی مطلوب نیست. اما در تبلیغات مواد شوینده این رنگ بسیار موثر خواهد بود.
  • روند رنگ فعلی مشخص است که رنگ ها در معرض مد هستند. بنابراین، به این فکر کنید که آیا طیف رنگی انتخاب شده با روندها و گرایش های فعلی مطابقت دارد یا خیر. با این حال، شما نباید کورکورانه از مد پیروی کنید - بهتر است با عقل سلیم و شهود هدایت شوید.
  • تطبیق پذیری: با انتخاب یک رنگ خاص، باید تصور کنید که نه تنها روی بسته بندی محصول، جعبه های سفارشی یا جلد مجله، بلکه در وب سایت و تلویزیون نیز وجود دارد. همه رنگ ها در شرایط مختلف به یک اندازه خوب به نظر نمی رسند.
  • انجمن جمعی: همه ما به دلیل سنت های فرهنگی، موقعیت جغرافیایی، جهانی شدن و برخی عوامل محلی دیگر رنگ ها را در یک زمینه خاص درک می کنیم.

مطالعات اخیر نشان داده است که رنگ های اصلی مورد استفاده شرکت های موفق قرمز، آبی، مشکی و سایه های خاکستری است.
95 درصد از برندها تنها از یک یا دو رنگ استفاده می کنند و تنها 5 درصد از بیش از دو رنگ در لوگو استفاده می کنند. 41 درصد از برندها فقط از متن استفاده می کنند، بدون هیچ عنصر بصری اضافی

نکات ویژه در انتخاب رنگ ها در کنار هم


هر دو رنگی که در کنار یکدیگر بمانند، متفاوت از رنگ های جداگانه درک می شوند.
اگر رنگ ها تقریباً روشنایی یکسانی داشته باشند، تمایل به اشتراک گذاری اشباع و رنگ دارند. این اثرات زمانی که یک رنگ توسط رنگ دیگر احاطه شده است بیشتر قابل توجه است.
با این حال، می‌توانیم روند کاملاً مخالف را مستقیماً در منطقه تماس بین دو رنگ مشاهده کنیم: آنها یکدیگر را دفع می‌کنند و سعی می‌کنند تفاوت‌هایشان را برجسته کنند.
چنین تأثیر رنگ ها بر یکدیگر، که منجر به افزایش کنتراست می شود، زمانی قابل توجه است که اشیاء رنگی از نظر روشنایی به طور قابل توجهی متفاوت باشند.
به عنوان مثال، هر رنگ تیره ای در پس زمینه سفید سیاه به نظر می رسد در حالی که رنگ های روشن در پس زمینه تیره اشباع تر به نظر می رسند.
در عین حال، رنگ های تیره در پس زمینه تیره کم رنگ به نظر می رسند.
ویژگی کالاهای باکیفیت و اقلام لوکس به بهترین وجه با ترکیب رنگ مشکی با قرمز یا طلایی تاکید می شود.
"تازگی" را می توان با رنگ های زرد، آبی و سبز "سرد" به دست آورد. اتفاقاً سبز معمولاً در محصولات لبنی استفاده می شود در حالی که آبی - برای غذاهای دریایی، قهوه ای - برای سرامیک و آبی روشن - برای جواهرات.


برای اطلاعات بیشتر در مورد رنگ های مکمل می توانید مقاله دایره رنگی چیست را مطالعه نمائید. این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ تنها یکی از عناصر مهم و کلیدی در برند سازی است. در کنار انتخاب رنگ مناسب به موارد مهم دیگر در برند سازی توجه داشته باشید.
نکته دیگر این است که رنگ و طیف رنگی خود را بررسی کرده و از مناسب بودن آن مطمئن شوید. برخی از رنگ ها در کشور های مختلف معانی و تعابیر متفاوت دارند که بهتر است از آن ها آگاه باشید.

1401/3/12 - 23:23:54

500

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "رنگ چگونه بر بازاریابی و طراحی برند تاثیر می گذارد " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید