چاپ افست رول چیست؟

امروزه استفاده از صنعت چاپ به حدی گسترده شده که تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از صنایع مختلف شده است. اگر به دور اطراف خود توجه کنید مسلماً اثری از چاپ خواهید دید و این نشان می‌دهد که این صنعت چقدر مهم و گسترده است. روش‌های بسیار متنوعی برای چاپ وجود دارد که از آنها برای چاپ روی متریال‌های مختلف و در تیراژ مختلف استفاده می‌شود. چاپ افست روشی بسیار متداول در صنعت چاپ است که از آن برای چاپ در تعداد انبوه استفاده می‌شود. این روش چاپی برای صنایع و افرادی که نیاز به چاپ در تیراژ بالا دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. از طرفی کیفیت خروجی آن نیز بسیار بالا است و می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند. امروزه از این روش چاپی بیشتر برای چاپ روی متریال‌های رولی مانند کاغذ استفاده می‌شود. البته روش دیگری نیز وجود دارد که به چاپ شیت یا همان ورقه‌ای معروف است. این روش کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش چاپ افست رولی و مزایای و کاربرد ان بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی روش چاپ افست رول

همان‌طور که به آن اشاره کردیم چاپ افست روشی برای تولید محصولات چاپی به صورت انبوه است. پس هر وقت اسم چاپ افست را شنیدید باید این را بدانید که این روش تنها برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود. این روش چاپی به دو صورت رول و شیت قابل‌اجرا است. چاپگرهای افست با نام لیتوگرافی افست شناخته می‌شوند. این روش از زینک‌های آلومینیوم ساخته می‌شود که برای انتقال تصویر بر روی کاغذ از سیلندر بلنکت (پتو) استفاده و سپس تصویر بر روی کاغذ پرس می‌شود. در این روش جوهر به صورت مستقیم روی سطح مورد نظر قرار نمی‌گیرد. در چاپ افست فایلی که قرار است چاپ شود به چهاررنگ cmyk تقسیم و سپس روی سطح آلومینیومی قرار می‌گیرد. روش استفاده از چاپ افست بسیار آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در روش چاپ افست رولی، باید رول‌های کاغذ در دستگاه قرار بگیرند تا فرایند چاپ روی آنها انجام شود.

 

چاپ افست چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های چاپگر افست رول دارای سیستم پیچیده‌ای هستند به همین دلیل توضیح فرایند چاپ با آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود. از این رو در این مطلب روش کار چاپ افست را به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد. در چاپگرهای افست از سیستم رنگی cmyk استفاده می‌شود که با ترکیب این سه رنگ طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ایجاد می‌شود. مرکب‌ها به سطح زینک نفوذ پیدا نمی‌کنند و غلظت زینک بسته به تصویری که با مواد پلیمری بر سطح آن نقش می‌بندد، تعیین می‌شود. سپس مرکب را از سطح غلتک جذب و در سایر بخش‌ها فقط مرطوب می‌کند. بعد از آن رنگ جذب شده روی غلتکی از جنس پلاستیک منتقل می‌شود. این غلتک به صورت مستقیم روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد و مرکب را به روی کاغذ منتقل می‌کند. در چاپ افست رولی پس از قرار دادن رول کاغذ یا فیلم یا پلی‌اتیلن و یا متال بر روی شفت پنوماتیک عملیات چاپ روی آنها انجام می‌شود. این روش برای چاپ در تیراژ بالا بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است. بسیاری از صنایع مختلف از چاپ افست رولی برای چاپ انبوه استفاده می‌کنند. با وجود سرعت بالا کیفیت خروجی چاپ این روش بسیار بالا است و می‌تواند نیاز مشتریان را به خوبی برآورد کند. بسیاری از شرکت‌های اروپایی از این روش استفاده می‌کنند.

 

روش‌های چاپ رول کدام‌اند؟

خوب است که بدانید برای چاپ رول دو روش متفاوت وجود دارد که شامل چاپ رول بسیار گرم و چاپ رول بسیار سرد می‌شود. در روش چاپ رول کاغذ به صورت رول‌های پیوسته وارد دستگاه می‌شود و فرایند چاپ روی ان‌ها انجام می‌شود. در این روش دستگاه چاپ عملیات تا کردن را هم‌زمان با چاپ انجام می‌دهد به همین دلیل سرعت این روش بسیار بالا است. در این روش روی هر دو سطح متریال مورد نظر می‌توان به صورت هم‌زمان عملیات چاپ را انجام داد.

 

برای چاپ رول دو روش متفاوت وجود دارد که شامل چاپ رول بسیار گرم و چاپ رول بسیار سرد می‌شود

 

مزایای استفاده از چاپ افست رول کدام است؟

بدون شک سیستم به کار رفته در این روش چاپی تفاوت بسیار زیادی با روش‌های دیگر دارد. به‌طوری‌که باعث ایجاد تفاوت‌های عمده‌ای بین این روش با سایر روش‌ها شده است. استفاده از روش چاپ افست رول در صنایعی که نیاز به چاپ انبوه دارند مزیت‌های بسیار خوبی به همراه دارد. از جمله مزیت‌ها خوب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

سرعت بسیار بالا

روش چاپ افست رولی از سرعت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا در این روش عملیات تا کردن به صورت هم‌ زمان با چاپ انجام می‌شود. این باعث می‌شود که زمان صحافی خروجی‌های دستگاه رول افزایش یابد. به همین دلیل در این روش چاپگر رول می‌تواند در یک ساعت 60000 نسخه از فرم خروجی چاپ کند. این تعداد در هیچ‌کدام از روش‌های چاپی دیگر وجود ندارد.

 

هم زمان چاپ‌شدن پشت و روی صفحه

یکی دیگر از مزیت‌های خوب چاپ افست رول هم زمان چاپ‌شدن پشت و روی صفحه است که هم باعث افزایش سرعت چاپ می‌شود و هم هزینه‌های نهایی را کاهش می‌دهد. این مزیت در روش چاپ افست شیت وجود ندارد.

هزینه نهایی چاپ

از جمله مزیت‌های خوب این روش چاپی این است که هزینه چاپ نهایی را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد. به همین دلیل در صنایعی که نیاز مداوم به چاپ انبوه است این روش بهترین گزینه است. در کنار قیمت مناسبی که دارد کیفیت خروجی ان نیز بسیار بالا بوده و می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند.

 

کاربردهای چاپ افست رول چیست؟

از این روش چاپی می‌توان برای چاپ روی هر متریالی که به صورت رولی است استفاده کرد. در بیشتر صنایع برای چاپ روی کاغذهای بسته بندی از این روش استفاده می‌شود. با این وجود می‌توان برای چاپ لیبل محصولات به صورت رولی و تولید محصولات چاپی مختلف مانند انواع کاغذ دیواری‌ها از این روش استفاده کرد. چاپ لیبل به صورت رولی برای مواقعی که نیاز به چاپ انبوه است گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به چاپ ورقه است. از این رو در کارخانجات تولید برای چاپ لیبل محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روش چاپ افست رول یکی از روش‌های بسیار متداول و قرون به صرفه در صنایع مختلف است. در این روش نیاز است که رول متریال‌های مختلف مانند کاغذ در دستگاه چاپگر قرار بگیرد. چاپگرها به صورت هم‌زمان عملیات تا کردن و چاپ را انجام می‌دهند. به همین دلیل نیز سرعت چاپ به شد افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله مزایا و کاربرد چاپ افست رولی را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/11 - 21:3:23

818

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ افست رول چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید