چاپ افست شیت چیست؟

چاپ افست یکی از روش‌های رایج و کاربردی برای چاپ در تیراژ بالا است. این روش توسط چاپگرهای قدرتمند و بزرگ انجام می‌شود. از این روش تنها برای تیراژ بالا استفاده می‌کنند و امکان چاپ در تعداد محدود با این روش وجود ندارد. چاپگرهای افست دارای انواع متنوعی هستند که هر کدام از آنها کیفیت خروجی متفاوتی دارند. به طور کلی چاپ افست به صورت شیت یا ورقی و رول قابل اجرا است. در چاپ افست رولی نیاز است که کاغذها به صورت رول‌های خیلی بزرگ وارد دستگاه شوند. در صورتی که در چاپ افست شیت کاغذها به صورت ورقه‌های مجزا از هم وارد دستگاه می‌شوند و فرایند چاپ روی آنها انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایا و کاربرد چاپ افست شیت بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

چاپ افست چیست؟

 چاپ افست یک روش چاپی رایج در صنعت چاپ است که برای چاپ در تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش ابتدا طرح روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌شود. این مرحله از چاپ با نام لیتوگرافی شناخته می‌شود. سپس طرحی که روی این صفحه فلزی قرار دارد به کمک یک استوانه پلاستیکی روی سطح کاغذ منتقل می‌شود. در این روش چاپی سطح فلزی با کاغذ برخورد ندارد و همین باعث افزایش طول عمر صفحات فلزی در چاپگرهای افست خواهد شد. سیلندرهای پلاستیکی از انعطاف بالای برخوردار هستند به همین دلیل نیز طرح مورد نظر به راحتی توسط این سیلندرها روی سطح رسانه چاپی؛ مانند چوب، کاغذ، پارچه و.. قرار می‌گیرد. کیفیت خروجی کارهای چاپ شده با روش افست بسیار بالا است. امروزه چاپگرهای افست در دو دسته چاپ افست رول و چاپ افست شیت تولید می‌شوند. عملکرد این دو چاپگر با هم متفاوت است و از این رو برای کاربردهای متفاوتی از آنها استفاده می‌کنند. از این روش برای چاپ کتاب، مجلات، کاتالوگ، پوستر و... ل چاپ‌شدن است.

 

چاپ وب فِد یا شیت اختصاصی چیست؟

چاپ شیت اختصاصی که به آن چاپ وب فد نیز گفته می‌شود به وسیله چاپگرهای بزرگ و قدرتمند انجام می‌شود. در این روش نیاز است که کاغذها به صورت رولی وارد دستگاه چاپگر شوند. صفحات در این روش بعد از پایان چاپ برش داده می‌شوند و از هم جدا می‌شوند. این نوع چاپ بیشتر برای چاپ نشریات با تیراژ بالا که همواره محتوای آن در حال تغییر است؛ مانند چاپ روزنامه استفاده می‌شود. در این روش هم‌زمان روی قسمت پشت و روی کاغذ طرح مورد نظر چاپ می‌شود. فرایند تا کردن نیز هم‌زمان با چاپ انجام می‌شود. این موارد باعث می‌شود که چاپ شیت اختصاصی با سرعت بسیار بالایی انجام شود. دستگاه‌های چاپگری که در این روش استفاده می‌شود بزرگ‌تر، قدرتمندتر، گران‌قیمت‌تر و سنگین‌تر از چاپگرهای شیت فد هستند. با این وجود استفاده از این روش به دلیل صرفه اقتصادی و سرعت بالا بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: روکش uv چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

چاپ شیت فد یا شیت عمومی چیست؟

چاپ شیت فد که به آن چاپ ورقی نیز گفته می‌شود روشی دیگر از چاپ افست است که برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود. در این روش دستگاه‌های چاپگر قادر هستند که روی ورقه‌های برش خورد کاغذ طرح مورد نظر را چاپ کنند. در این روش برخلاف شیت اختصاصی که کاغذها بعد از چاپ برش می‌خوردند باید قبل از شروع فرایند چاپ کاغذها به ورقه‌های مجزا تقسیم شوند. در چاپ شیت فِد، کاغذ به شکل یک ورق با جوهرهای افست و ویسکوزیته بالا که با جذب و پلیمریزاسیون ثابت می‌شوند، قابل چاپ هستند. در صورت استفاده از جوهرهای uv نیاز است که از نور ماورای بنفش برای خشک کردن جوهر استفاده شود. بعد از پایان فرایند چاپ نیاز است که ابتدا سطح کاغذها خشک شوند تا فرایندهای دیگر روی آن انجام شود. از این رو فرایند چاپ در این روش کمی طولانی‌تر می‌شود. بعد از خشک شدن جوهر در این روش ورق‌ها تا شده و برای صحافی به بخش‌برش ارسال می‌شوند. از این روش بیشتر برای چاپ کتاب، مجلات، کاتالوگ و.. با کیفیت بالا استفاده می‌شود. ماشین‌های چاپ شیت عمومی یا شیت فِد به اندازه ماشین‌های چاپ وب فِد بزرگ و سریع نیستند. این چاپگرها به نیروی انسانی زیادی نیاز ندارند؛ اما در صورت بروز مشکل فرایند چاپ متوقف نمی‌شود و این می‌تواند در برخی مواقع باعث ایجاد مشکل و خسارت شود.

 

چاپ شیت فد که به آن چاپ ورقی نیز گفته می‌شود روشی دیگر از چاپ افست است

 

ویژگی‌های چاپ شیت فد یا شیت عمومی چیست؟

استفاده از روش چاپ افست شیت فد نیز بسیار رایج و کاربردی است و برای بسیاری از چاپ‌ها از آن استفاده می‌شود. برخی از ماشین‌های چاپ شیت فد دارای قطعه‌ای به نام سیلندر کامل هستند که این امکان را به اپراتور می‌دهند که ورق کاغذ را برگردانند تا روی هر دو طرف کاغذ در یک مرحله چاپ شود؛ البته این روش ممکن است باعث طولانی‌تر شدن زمان فرایند چاپ شود. از جمله ویژگی‌های این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • در این روش چاپی امکان چاپ 4000 تا 18000 برگ در ساعت وجود دارد. با این روش تقریباً می‌توان هر نوع محصولی را چاپ کرد. تنها مواردی که با این روش نمی‌توان چاپ کرد برخی از بسته بندی‌ها و مجلات است.
  • چاپگرهای چاپ شیت فد در سه اندازه مختلف طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی امکان این را برای اپراتور فراهم می‌کند که از ورقه‌های با سایزهای متفاوت استفاده کند. اولین مورد با نام چاپ افست کوچک شناخته می‌شود که روی ورقه‌های با اندازه 14*17 اینچ قابل چاپ هستند. بسیاری از چاپگرهای فوری و چاپگرهای کوچک در این دسته قرار می‌گیرند. با این نوع چاپگرها می‌توان محصولاتی ماند کارت ویزیت، فرم‌های تجاری و بروشور را چاپ کرد.
  • دسته دوم چاپگرها قادر به چاپ روی ورقه‌های با اندازه 38-25 اینچ هستند. اکثر چاپگرهای که در این دسته قرار می‌گیرند برای چاپ در دو یا چند رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این چاپگرها می‌توان بروشورها را در تعداد 5 هزار تا 20 هزار چاپ کرد.
  • دسته سوم از چاپگرهای شیت عمومی دارای اندازه بسیار بزرگی هستند و با آنها می‌توان محصولات چاپی را تا اندازه 49*74 اینچ چاپ کرد. از این چاپگرها بیشتر برای چاپ‌های طولانی رنگی تا سقف 100 هزار عدد استفاده می‌شود.
  • در چاپ شیت فد بد لازم است که کاغذها بعد از چاپ برای خشک شدن به واحد گرمایش ویژه منتقل شوند. کاغذها بعد از گذر از واحد گرمایش کمی کوچک‌تر می‌شوند که بعد از قرار گرفتن در هوا و جذب رطوبت دوباره به اندازه قبلی باز می‌گردند. این باعث می‌شود که کاغذ از زیر پوشش شروع به بیرون آمدن کند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که در روش چاپ افست شیت کاغذها به صورت ورقه‌ای وارد دستگاه می‌شوند. به کمک این روش می‌توان تقریباً هر محصولی را چاپ کرد. سرعت فرایند چاپ شیت عمومی از چاپ شیت اختصاصی کمتر است. اندازه و قدرت چاپگرهای این روش نیز به مراتب کوچک‌تر و ضعیف‌تر از چاپ شیت اختصاصی هستند. در این مقاله موارد مهمی که در مورد این روش وجود داشت را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/24 - 23:36:38

465

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ افست شیت چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید