طراحی برای محیط متاورس چگونه است؟


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در آینده‌ای بسیار نزدیک و پس‌ از تکاملی که در فضای اینترنت و وب صورت خواهد گرفت، واقعیت گسترده که در حقیقت ترکیبی از واقعیت و فضای مجازی است، به نوعی رسانه اثرگذار و کلیدی تبدیل خواهد شد که از طریق آن، می‌توان تمامی تعاملات اجتماعی و یا تجاری را به سرانجام رساند. به این ایده و فناوری نو متاورس گفته می­شود.

متاورژن چیست؟

متاورژن که به آن به متاورس metaverse نیز گفته می‌شود، عبارت و عنوان و یا ایده‌ای است که در حوزه فناوری و تکنولوژی مطرح‌ شده، مفهومی که می‌تواند در حوزه تبلیغات مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند تاکنون نتوانسته در این عرصه برای خود جایگاهی دست‌ و پا کند.
در حقیقت، هنوز متاورژنی تشکیل نشده است. بنابر نظر کارشناسان فناوری، تمامی پیامدهایی که در یک شبکه توزیع‌ شده جهانی از مجموعه رایانه‌های به هم پیوسته وجود دارد، می‌تواند بر تعاملات اجتماعی و روابط انسانی، تجاری و اطلاعات اثرگذار باشد.
به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت متاورژن به وضعیتی اشاره دارد که در آن، اینترنت کنونی جانی تازه گرفته و یا امکان ارائه‌ مطالب آن، به‌ صورت سه‌بعدی فراهم شده‌ است. فضاهایی که امکان وارد شدن به تک‌تک صفحات آن وجود خواهد داشت. به دنبال آن، دنیایی از جوامع مجازی شکل خواهد گرفت که بی‌انتها و به‌ هم‌ پیوسته‌اند.

کاربران با ورود به چنین فضایی این امکان را دارند که با استفاده از امکانات و دستگاه‌های واقعی، در فضای مجازی، با یکدیگر ملاقات داشته باشند و یا به کسب و کار و سرگرمی‌های خود مشغول شوند. این دنیای تازه و این فناوری نوظهور، می‌تواند عرصه‌های دیگر زندگی آنلاین را نیز متحول سازد و خرید، رسانه‌های اجتماعی و… را نیز دربر بگیرد.

به‌ این‌ ترتیب، جهانی کاملاً یکپارچه شکل خواهد گرفت. کاربران در دنیای جدید، می‌توانند تمامی فعالیت‌های خود در زندگی مجازی را مانند زندگی فیزیکی انجام دهند. در متاورژن می‌توانید به کنسرت‌های مجازی بروید و یا لذت یک سفر آنلاین را تجربه کنید. آثار هنری ایجاد کنید و یا به خرید محصولات مورد نظر خود به‌ صورت دیجیتالی دست بزنید.



متاورس چگونه کار می‌کند؟

از آن‌ جایی‌ که در آینده‌ای نه‌ چندان دور، اینترنت و فضای وب، به متاوره‌ای تبدیل خواهد شد، لذا متاورژن می‌تواند به‌ عنوان یک پلتفرم محاسباتی بسیار وسیع و کارآمد مورد توجه قرار بگیرد. این مفهوم و یا ایده، این امکان و قابلیت را دارد که سراسر جهان و صنایع مختلف را متحول سازد.

در حال حاضر وجود صفحات وب و اینترنت موجب می‌شود که کاربران بسیار زیادی برای دستیابی به اطلاعات و خدمات مورد نظر خود و یا به‌ منظور برقراری ارتباط با دیگران به این فضا وارد شوند و یا کالاها و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند. برخی دیگر نیز از این فضا به‌ عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند. این موضوعات در متاورژن نیز وجود خواهند داشت.
اما با این‌ حال در متاورژن تشخیص و تمایزی میان آنلاین و یا آفلاین بودن وجود نخواهد داشت. لذا این مفهوم نقشی اساسی در تحولات برعهده خواهد گرفت. در واقع مفهوم اساسی مطرح‌ شده در متاورس این است که تمامی محیط‌های مجازی و قابل دسترس در زمان و موقعیت‌های واقعی به یک رسانه مؤثر و تحول بخش تبدیل می‌گردند که از طریق آن‌ها روابط اجتماعی و اقتصادی تحولات عظیمی را تجربه می‌کند.

این فناوری تاکنون در حوزه تولید بازی‌های ویدئویی و یا ساخت برنامه‌های کاربردی برای سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و احتمال می‌رود که در آینده افزایش بسیار بیشتری پیدا کند. چراکه روابط گسترده‌‌تری ایجاد خواهند شد و این مفهوم در حوزه‌های مختلف فرهنگ، تجارت و… جایگاه خاصی پیدا خواهد کرد.



NFT

کارشناسان فناوری بر این باورند که ایده‌ متاورژن به ارتباط بسیار قوی و مؤثر اقتصاد با دنیای واقعی کمک می‌کند و از این طریق اقتصاد و تجارت را توسعه می‌دهد. این فناوری باید کمک کند تا شرکت‌ها در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند و بتوانند در حوزه‌های تجاری از قبیل تولید کالاها و خدمات، تجارت و سرمایه‌گذاری وارد شوند.

برخی بر این باورند که این اقدامات با استفاده از توکن‌های غیر قابل تعویض که به آن‌ها NFT گفته می‌شود در ارتباط قرار خواهد گرفت. چراکه همان‌طور که می‌دانید NFT به مجموعه دارایی‌هایی گفته می‌شود که به صورت دیجیتالی فراهم شده و دارایی‌هایی غیر قابل تعویض و منحصر به‌ فرد به شمار می‌روند و می‌توان آن‌ها را در یک بلاک چین ذخیره و گردآوری کرد.
احتمال می‌رود که این نوع دارایی‌ها در آینده‌ای نه‌ چندان دور، در متاورس به ابزاری رایج برای تجارت کالا و محصولات تبدیل شوند و کمک کنند تا مردم بتوانند عناصر مختلف اقتصاد دیجیتالی را با زندگی آفلاین ترکیب کنند.



کسب و کارها و متاورس



در متاورژن کسب و کارها نیز شکل جدیدتری به خود خواهند گرفت. کسب‌ و کارها در این شرایط ناگزیرند فعالیت‌های خود را به‌ صورت دیجیتالی انجام دهند.

در موقعیت پیش‌آمده، صاحبان مشاغل قادر خواهند بود فرایندهای خود را به‌ نحوی ترتیب دهند که مصرف‌کنندگان بتوانند از هر نقطه‌ای که قرار گرفته‌اند به خدمات و محصولات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و هزینه‌های خریدهای خود را پرداخت کنند.
در این‌ صورت صاحبان مشاغل نمی‌توانند تنها فعالیت‌های خود را به‌ صورت فیزیکی انجام دهند. چراکه در چنین وضعیتی، تجارتی ضعیف را تجربه خواهند کرد.

اهمیت متاورس

اهمیت متاورس

متاورژن با ویژگی‌هایی که تاکنون مطرح شده، یک مفهوم چند وجهی است. از طرف دیگر ایده متاورس به دلیل ایجاد دسترسی مناسب برای کاربران به صورت آنلاین و یا آفلاین، قابلیت همکاری و… امکانی بسیار مناسب برای همگان فراهم خواهد کرد.

در این‌ صورت محتواهای برآمده از تجربیات کاربران و صاحبان کسب و کارهای مختلف در اختیار همگان قرار می‌گیرد و میزان محتواهای مضر کاهش پیدا می‌کند.
به دلیل این مزایا و ویژگی‌ها در حال حاضر شرکت‌های مختلفی که در عرصه فناوری پیشرو هستند سعی کرده‌اند برای توسعه این ایده، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را ترتیب دهند.

عوارض متاورس

با وجود مزایایی که برای ایده‌ متاورژن مطرح‌ شده، برخی از کارشناسان و متفکران فناوری نیز معتقدند که ایده ترکیب واقعیت مجازی و دیگر فناوری‌ها، با چالش‌هایی نیز مواجه خواهد شد و عوارضی در پی خواهد داشت.

برخی معتقدند که دنیای جدیدی که به‌ دنبال این ایده و تکامل آن شکل می‌گیرد، پیوند عجیبی با غول‌های رسانه‌های اجتماعی خواهد خورد. در این وضعیت، غول جدیدی به وجود می‌آید که به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی بیشتری پیدا می‌کند.
از طرف دیگر گسترش ایده متاورس باعث می‌شود تا اطلاعاتی نادرست و مضر در سراسر جهان پراکنده شوند که امکان جلوگیری از گسترش آن‌ها وجود ندارد. این ایده می‌تواند آسیب‌های آنلاین زیادی را به جامعه و کاربران وارد سازد. لذا مشکلات دنیای واقعی با ترکیب شدن با دنیای مجازی، افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

1401/4/30 - 12:6:13

972

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "طراحی برای محیط متاورس چگونه است؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید