کاربرد برش نیم تیغ لیبل چیست؟

حتما تاکنون به لیبل‌های مختلفی که روی دفتر یا کتاب دانش‌آموزان یا محصولات پاک‌کننده مانند مایع ظرفشویی چسبانده می‌شوند، توجه کرده‌اید. ویژگی چنین لیبلی این است که به‌راحتی از کاغذ روغنی زیرین خود جدا شده و به سطح موردنظر می‌چسبد. در این مطلب به‌طور کامل نحوه تولید این محصول پرکاربرد با استفاده از دستگاه کاتر پلاتر نیم تیغ را بیان می‌کنیم.

برش نیم تیغ لیبل چیست؟

برش نیم تیغ لیبل باید توسط یک دستگاه خاص انجام شود؛ برای انجام آن معمولا دولایه زیر دستگاه قرار می‌گیرند؛ اما تنها یکی از آن برش می‌خورد. احتمالا در انواع لیبل باکیفیت متوجه شده‌اید که لایه بالایی کاملا قطعه‌قطعه بوده؛ اما لایه زیرین که اصولا آن را با رنگ زرد می‌شناسید، فاقد هرگونه درز و برش است. به چنین برشی، کاتر پلاتر یا نیم تیغ گفته می‌شود. هدف اصلی از ایجاد برش نیم تیغ این است که ورق موردنظر به‌طور کامل جدا نشود.

دستگاه برش نیم تیغ

رول‌های حاوی انواع لیبل که روی دستگاه برش نیم تیغ قرار می‌گیرند، از دو بخش برخوردارند. لایه بالایی که همان لایه اصلی است، از جنس پی‌وی‌سی یا کاغذ ساخته می‌شود. برای قسمت زیرین هم باید از نوعی کاغذ روغنی استفاده شود تا لیبل بدون پاره شدن از آن جدا شود.

به‌منظور برش لایه‌ها تا ضخامت موردنظر، باید فشار تیغه روی رول به‌درستی تنظیم شود. احتمالا در برخی از لیبل‌ها دیده‌اید که یا برگه بالایی کامل برش نخورده یا لایه پایینی هم برش دارد؛ در این لیبل‌ها فشار دستگاه به‌درستی تنظیم‌نشده است.

کاتر پلاتر نیم تیغ

کاتر پلانک به دستگاهی گفته می‌شود که وظیفه برش را ایفا می‌کند. خروجی این دستگاه می‌تواند شکل‌های مختلف مانند منحنی یا خطی داشته باشد؛ بنابراین در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای برش خوردن ورق‌هایی مانند طلق، شبرنگ، لیبل، استیکر و... باید آنها رو رول کرده و روی دستگاه قرار دهید. حال دستگاه با طرح دریافتی حاصل از نرم‌افزار، ورق‌ها را در طرح و اندازه موردنظر شما برش می‌دهد.

برش‌ها به‌صورت نیم تیغی انجام می‌شوند تا به‌طور کامل جدا نشوند. در کل از این دستگاه برای برش انواع ورق برچسب‌دار استفاده می‌شود که نباید تکه‌ها کوچک آن کاملا از یکدیگر جدا شوند.

برش برچسب

برچسب‌ها برای انواع نوشته رو شیشه مغازه یا نمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. برچسب در دو نوع تک لایه و دولایه تولید می‌شود که انتخاب هریک از آنها به سلیقه شما بستگی دارد. روند کار در برچسب تک لایه کوتاه‌تر است و شما باید طرح موردنظر را به دستگاه کاتر پلاتر داده و فشار برش آن را تنظیم کنید. حال برچسب شما آماده استفاده است.

برای برچسب دولایه شما باید ابتدا لایه زیرین را آماده کنید. برای آماده‌سازی لایه زیرین دقیقا مثل برچسب تک لایه عمل کنید. باید زمان و حوصله بیشتری برای آماده‌سازی لایه دوم اختصاص دهید. ابتدا باید طرح برچسب را با نرم‌افزار آماده کنید؛ سایز این طرح از لایه زیرین کمتر است. حال آن را چاپ کرده و در دستگاه کاتر پلاتر قرار دهید. در مرحله نهایی با استفاده از یک سلفون این لایه را برداشته و روی لایه زیرین قرار دهید. به‌این‌ترتیب یک برچسب دولایه زیبا آماده کرده‌اید.

برش استیکر و شبرنگ

برای برش استیکر و شبرنگ از یک تیغه دستگاه متفاوت استفاده می‌شود. در این دستگاه به‌جای هد، نوعی تیغه بسیار نازک (شبیه سوزن) کاربرد دارد. این دستگاه کاملا اتوماتیک است فقط باید طرح اولیه توسط نرم‌افزار مخصوص به آن داده شود. البته باید فشار دستگاه را روی یک عدد که با گرماژ ماده مورداستفاده در استیکر تناسب داشته باشد، تنظیم کنید. حال دستگاه محل برش را تشخصی می‌دهد و با دقت بالا استیکر و شبرنگ‌ها را برش می‌زند.

چاپ لیبل نیم تیغ

لیبل‌ها در انواع مختلفی چاپ و تولید می‌شوند که ازجمله آنها می‌توان به لیبل کاغذی، شیشه‌ای، متالایز، پی‌وی‌سی و... اشاره کرد. هریک از لیبل‌ها ممکن است ازنظر کیفیت چسبیدن با دیگری تفاوت داشته باشند؛ لیبل‌ها به سه دسته ایرانی، ژاپنی و چینی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از انواع لیبل کسب‌وکار خود را بیشتر به دیگران معرفی کنید. البته فراموش نکنید استفاده از لیبل‌های باکیفیت بهتر است؛ زیرا عمر مفید بیشتری دارند. برای ثبت سفارش چاپ لیبل به وبسایت سانترال چاپ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی برند شما به سایر افراد، استفاده از انواع لیبل، برچسب و استیکر است. برای چاپ و برش موارد گفته‌شده، باید از دستگاه کاتر پلاتر نیم تیغ استفاده کنید. البته برای اینکه محصول نهایی کیفیت لازم را داشته باشد، باید در مورد مواردی مانند میزان فشار وارده از سوی دستگاه به لیبل‌ها و سایر موارد مهم، اطلاعات کافی را داشته باشید.

1401/2/12 - 17:22:0

1603

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "کاربرد برش نیم تیغ لیبل چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید