تاریخچه چاپ دیجیتال

تاریخ چاپ به آلمان و در سال ۱۴۳۹ باز می‌گردد، زمانی که یوهانس گوتنبرگ چاپخانه‌ای را اختراع کرد که برای تولید انبوه کتاب چاپ می‌کرد و این اولین بار در تاریخ بود که موضوع چاپ در بین مردمان جهان ظهور پیدا کرده بود. در ادامه به بررسی تاریخچه چاپ دیجیتال خواهیم پرداخت.

چاپ دیجیتال چه زمانی اختراع شد؟

در سال ۱۹۷۷ بنی لاندا سریعترین دستگاه فتوکپی جهان را برای اولین بار ساخت که آن را Indigo نامید و بعدها متوجه شد که جوهر دستگاه فتوکپی ElectroInk نیز می‌تواند در چاپگرها هم استفاده شود. در واقع این جوهرها دارای ذرات ریز معلق در روغن تصویربرداری به نام Isopar بود. این ذرات یک لایه پلاستیکی نازک روی سطح کاغذ تشکیل می‌دادند. با استفاده از این جوهر، لاندا در سال ۱۹۹۳ اولین چاپگرهای رنگی دیجیتالی را به نام Indigo به بازار عرضه کرد که این برای اولین بار در تاریخ بشریت بود که چنین چیزی اختراع شده بود. می‌توان نتیجه گرفت چاپ دیجیتال در دنیا قدمت زیادی نداشته و چندین سال است که به بشریت ارائه شده است.

چاپگرهای دیجیتال هر تصویر را با استفاده از اعداد و فرمول‌های ریاضی جمع آوری می‌کنند. سپس تصاویر با گرفتن این اعداد و فرمول‌ها یک ماتریس از نقاط، یا پیکسل، دیجیتالی می‌شوند. در سال ۲۰۰۰، شرکت هیولت پاکارد سرمایه گذاری بزرگی در شرکت بنی لاندا انجام داد که بالغ بر ۱۳ درصد از تجارت این شرکت بود و بقیه سهام را در سال بعد خریداری کرد. لاندا گفت: "دیدگاه ما همیشه این بوده است که صنعت چاپ را به عصر دیجیتال هدایت کنیم و شاهد نفوذ فناوری Indigo در بازار تجاری باشیم."

ورود چاپگرهای دیجیتال نوید عصر کاملاً جدیدی از چاپ بود. مردم اکنون می‌توانند چاپ سریع، شخصی و با کیفیت بالا را به صورت آنلاین هم سفارش دهند. کریس بیکر، نایب رئیس هیولت پاکارد و ایندیگو به مدت پنج سال، پیش بینی کرد که «چاپ دیجیتال در آینده در همه جا وجود خواهد داشت. چاپ دیجیتال فقط برای چاپ تجاری استفاده نمی‌شود. از آن برای انتشار و بسته بندی هم استفاده می‌شود. شخصی سازی بسته بندی در آینده بسیار زیاد خواهد بود که شاهد آن هستیم.

پیدایش چاپ دیجیتال در ایران

همانطور که گفته شد صنعت چاپ در جهان تاریخچه بلندی ندارد و به حدود سی سال پیش برمیگردد. با توجه به این مورد چاپ در ایران هم قدمت طولانی ندارد و برای اولین بار در ایران و در حدود سال ۱۳۷۳ اولین دستگاه چاپ دیجیتال وارد شد. بعد از این تاریخ دومین دستگاهی که وارد کشور شد دستگاه چاپ دیجیتال سیاه و سفید بود. در حدود سال ۱۳۸۰ بود که اولین دستگاه چاپ دیجیتال رنگی با تمامی تجهیزات حرفه‌ای آن وارد ایران شد تا از مردمان کشورمان از چاپ رنگی بهره‌مند شوند.

صنعت چاپ دیجیتال

ما اکنون شاهد تغییر صنعت چاپ از حالت مکانیکی به دیجیتال بوده ایم. در حالی که روش‌های چاپ سنتی مانند لیتوگرافی چاپ افست هنوز جای خود را در صنعت چاپ امروزی دارند، ظهور چاپ دیجیتال در ۲۵ سال گذشته تأثیر زیادی بر دنیای چاپ گذاشته است و امروزه بسیاری از چاپخانه‌ها چه در ایران چه در جهان به دنبال این نوع چاپ رفته‌اند.

فرایند چاپ دیجیتال

در واقع چاپ دیجیتال یک فرآیند چاپ است که در آن یک تصویر دیجیتال مستقیماً روی یک سطح که سطح مورد نظر شماست، بدون استفاده از مواد واسطه ای مانند صفحات چاپی چاپ می‌شود. در روش‌های چاپ آنالوگ از جمله لیتوگرافی و فلکسوگرافی، صفحات چاپی باید تولید و به طور مداوم تعویض شوند. در چاپ افست (روش آنالوگ)، جوهر از صفحه چاپ به تسمه لاستیکی و سپس روی سطح چاپ منتقل می‌شود. در چاپ دیجیتال، مرحله میانی وجود ندارد.

در حالی که تمام جهش‌های تکنولوژیکی عمده در دهه ۸۰ و ۹۰ انجام شد، این فناوری امروز به توسعه خود ادامه می‌دهد. چاپگرها همچنان سریعتر، ارزانتر و قادر به چاپ تصاویر با کیفیت بالاتر از همیشه هستند. دفاتر چاپ امروزی تمایل به خرید چاپگرهای چندکاره دارند که عملکرد چاپگر لیزری را با دستگاه فتوکپی، دستگاه فکس و اسکنر ترکیب می‌کند. در واقع با پرداخت پول یک دستگاه همه کاره می‌توان هر سه کار را روی میز خود داشته باشید و بهترین نتیجه را بگیرید. اگر نوع پرینتر شما از نوع پرینترهای لیزری باشد کیفیت قابل قبولی را از دستگاه خود دریافت خواهید کرد.

1401/3/23 - 21:29:51

1118

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تاریخچه چاپ دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید