اصول مهم در طراحی سربرگ پزشکی

سربرگ پزشکی، سندی است، که اطلاعاتی در مورد پزشک و بیمارستان ارائه‌ می‌دهد. سربرگ پزشکی اغلب برای نوشتن نسخه، معرفی به پزشک متخصص، معرفی به آزمایشگاه، مرکز ام آر آی، سیتی اسکن و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای مهم سربرگ شامل لوگو، زمینه فعالیت پزشک، محل درج تاریخ، آدرس و شماره تلفن می‌شود. سربرگ‌ها به دلیل برخورداری از آرم و لوگوی رسمی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نقش شما به عنوان طراح این است که اطلاعات پزشک را در کنار یک طراحی ساده و مرتبط به حوزه کاری اش در کنار هم بیاورید.

در مقاله " راهنمای جامع طراحی سربرگ حرفه ای" در مورد اصول کلی هر نوع سربرگ خواندیم. در این مقاله اصول طراحی سربرگ پزشکی را به طور خاص بررسی می کنیم:  

سربرگ پزشکی و انواع آن

قبل از اینکه نکات طراحی سربرگ را بیان کنیم، لازم است بدانید که شاخه های متنوع پزشکی سربرگ مخصوص به خود را نیاز دارند. شما باید در طراحی خود با کمک فونت، رنگ و آیکون های مرتبط جلوه هر شاخه را در سربرگ نمایان کنید. همچنین با توجه به کاربرد آن در هر شاخه، اندازه، نوع کاغذ و یک رو یا دورو بودن سربرگ تعیین می شود.

برای مثال ممکن است یک کلینیک دندانپزشکی بخواهد از پشت سربرگ به عنوان جدول نوبت دهی به بیماران استفاده کند. همچنین رنگ صورتی برای پزشک زنان و رنگ آبی برای دندانپزشکی ممکن است متناسب تر باشند.  از جمله سربرگ‌های پزشکی موجود جهت طراحی شامل موارد زیر می‌شود:

  • سربرگ دندان‌پزشکی
  • سربرگ پزشک عمومی
  • سربرگ پزشگ متخصص
  • سربرگ پزشک زنان
  • سربرگ پزشکی قانونی
  • سربرگ چشم پزشکی

نکات مهم در طراحی سربرگ پزشکی

برای اینکه به عنوان یک طراح یک کار شکیل و مناسب ارائه دهید، بهتر است با توجه به حوزه کاری هر فرد طراحی مخصوص داشت باشید و از فونت، وکتور و آیکونهای مرتبط استفاده کنید. علاوه بر این موارد به یاد داشته باشید که برای چاپ سربرگ تعداد کم اختصاصی نیاز است که یک فایل با رزولوشن 300dpi و در مد رنگی  CMYK طراحی کنید. در ادامه نکات مهم در این زمینه را شرح خواهیم داد.

انتخاب سایز مناسب سربرگ پزشکی

نخستین نکته در طراحی سربرگ پزشکی، انتخاب سایز مناسب برای آن است. قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد. اما استفاده از سایزهای متداول کاغذ موجود در بازار برای اکثر افراد خوشایند تر است. زیرا به راحتی در پوشه ها و پاکت نامه جای می گیرند. به طور معمول سایز کاغذهای سربرگ پزشکی را A4 و A5 درنظر می‌گیرند. 

از دیگر نکات مهم در تعیین اندازه سربرگ، تنوع و کاربرد آن است. سربرگ‌های پزشکی در شاخه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سربرگ A5 برای مواردی با متون کوتاه استفاده شده و برای گزارش شرح حال طولانی و نتایج آزمایش ها سایزA4  مناسب تراست. از همین جهت، هنگام گرفتن سفارش سربرگ ابتدا به شاخه پزشکی فرد توجه کنید و سپس اقدام در مورد کاربرد آن سوال نمائید. 

تعیین و ترتیب اطلاعات سربرگ پزشکی

پس از تعیین اندازه سربرگ، اطلاعات موردنیاز جهت درج در سربرگ تعیین می‌شود. لوگو و نام مرکز موردنظر یا نام پزشک، شماره ثبت و یا نظام پزشکی، محل درج تاریخ، شماره نامه، تلفن، آدرس و پیوست از جمله اطلاعات مهم است. درج این اطلاعات به منظور افزایش آگاهی بیماران اهمیت دارد.

حفظ سادگی در طراحی سربرگ پزشکی

طراحی مناسب سربرگ، با عنوان چشم‌انداز تبلیغاتی برای پزشک نیز درنظر گرفته می‌شود. سربرگ پزشکی را به عنوان ابزاری مناسب و کارآمد جهت مکاتبات اداری باید دانست. از همین جهت حفظ سادگی و تلاش برای کارآمدی آن از اهداف طراحی سربرگ است.

سربرگ‌های پزشکی نباید شلوغ باشند یا از رنگ و عناصر زیاد در طراحی آن استفاده شود. در این شرایط، بیماران به جای توجه به متن اصلی به حاشیه توجه خواهند کرد. جذابیت در سادگی است و این اصل در طراحی سربرگ پزشکی نیز به اثبات رسیده است.

پس‌زمینه اختصاصی

در طراحی سربرگ پزشکی، ابتدا اطلاعات در حاشیه، که اصولا در سمت چپ یا پایین قرار می گیرد نوشته می شود. سپس فضای داخلی برای نوشتن نسخه یا نامه اداری در نظر گرفته می شود. اکثر افراد در این قسمت طرح لوگو یا نام پزشک را با شفافیت کمتری چاپ می کنند. 

افزایش جلوه‌های بصری

از جمله راه‌کارهای ویژه در افزایش جذابیت سربرگ، بهره‌گیری از جلوه‌های بصری مختلف در آن است. استفاده از لترپرس (برجسته‌سازی کاغذ)، یووی و برش خاص یک طرف کاغذ از جمله آن‌ها است. بهره‌گیری از این خلاقیت‌ها جذابیت خاصی به سربرگ پزشکی می‌بخشد.

هماهنگی با دیگر محصولات چاپی

در صورتی که طراحی سربرگ، کارت ویزیت، پاکت‌نامه، دکور مطب و .. ست باشند باعث ماندگاری در ذهن مخاطب می شود. شما میتوانید هنگام ثبت سفارش از مشتری در مورد رنگ سازمانی شان بپرسید. استفاده از رنگهای لوگو در طراحی هم به شما کمک می کند یک هماهنگی بین اجزا ایجاد کنید. 

جمع‌بندی نهایی

اصول مهم در طراحی سربرگ پزشکی و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات سربرگ به بیمار کمک می کند تاریخ مراجعه، نام پزشک، تلفن ارتباطی و ... را به یاد بسپارد.رعایت نکات ساده و کاربردی در طراحی سربرگ موجب خلق یک کار ماندگار و شیک می شود. که علاوه بر زیبایی بصری بسیار کاربردی و مثمر ثمر است. اگر مطمئن هستید که اطلاعات شما به این زودی تغییر نمی کند، می توانید برای صرفه جویی در هزینه های خود چاپ سربرگ به روش چاپ افست در تیراژ بالا را انتخاب کنید. 

1401/2/8 - 21:13:14

788

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "اصول مهم در طراحی سربرگ پزشکی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید