معرفی روش‌های چاپ تماسی

چاپ فرآیندی بوده که در آن چندین نسخه از تصویر اصلی تولید می‌شود. در حالت کلی چاپ از طریق تماس با یک صفحه جوهردار یا بدون جوهر ایجاد می‌شود و هر رنگ در چاپ معمولا به یک بخش جداگانه نیاز دارد. در حالت کلی دو روش چاپ وجود دارد که از آنها با عنوان چاپ تماسی و غیر تماسی یاد می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. ما در این مطلب به توضیح بیشتر در خصوص هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت، پس به جهت آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی روش چاپ تماسی


در این روش چاپ از محتواهای ثابتی استفاده می‌شود و در هنگام چاپ، زمانی که کار انتقال جوهر بر روی بستر چاپ قرار می‌گیرد، حالت و شکلی ثابت خواهد داشت. پیش از انجام عملیات چاپ باید اطلاعاتی که نیاز به چاپ آن وجود دارد از قبل آماده باشد و سپس این اطلاعات بر روی دستگاه منتقل شود.     
در خصوص مزایا و معایب این روش می‌توان گفت روش چاپ تماسی بسیار زمان‌بر بوده اما در نهایت محصولی با کیفیت بالا ارائه می‌شود. با این حال همان‌طور که اشاره شد در این روش چاپ، محتوا ثابت بوده به همین دلیل فرم کلی اطلاعاتی که ارائه می‌شود قابل تغییر نبوده و این امر در صورتی که مشکلی در اطلاعات وجود داشته باشد نیازمند طراحی فرمی دیگر خواهد بود.  
از جمله روش‌های چاپ تماسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ برجسته یا لتر پرس
  • چاپ فلکسو
  • چاپ لترست
  • چاپ افست
  • چاپ گود یا روتوگراور
  • چاپ سیلک (اسکرین)

آشنایی با چاپ برجسته یا لترپرس

این روش یکی از روش‌های چاپ بوده که درون آن جوهر یا تونر بر روی سطح کاغذ قرار می‌گیرد. در چاپ لترپرس، نوع و تصویر بر روی کاغذ فشار داده می‌شود و سپس تصویر ایجاد می‌شود. این نوع چاپ در حالت معمول به شکل برجسته نبوده اما می‌توان در صورت سفارش آن را برجسته کرد.     
چاپ لترپرس از جمله شیوه‌های قدیمی در چاپ به شمار می‌رود که در دهه 70 میلادی بسیار مرسوم بود اما پس از شیوه‌های جدیدی که امروزه جایگزین شده این روش چاپ دیگر به مانند گذشته محبوبیت ندارد اما مناسب برای کسانی است که علاقه‌مند به تهیه کارت ویزیت‌های خاص و متفاوت هستند. 
در این شیوه از حروف سربی استفاده می‌شود  که قرن‌ها جزو یکی از مهم‌ترین روش‌های چاپ به شمار می‌رفت و در حال حاضر به دلیل هزینه بالا دیگر به مانند سابق از آن استفاده نمی‌شود و مردم ترجیح می‌دهند تا شیوه‌های جدید و جایگزین را که دارای هزینه‌ای به صرفه‌تر هستند را استفاده کنند.

آشنایی بیشتر با چاپ فلکسو

چاپ فلکسوگرافی که امروزه به پرکاربردترین فناوری چاپ در صنعت چاپ لیبل تبدیل شده، ترکیبی بهینه از کیفیت، بهره‌وری و انعطاف پذیری است. چاپ فلکسو تکنیکی بوده که درون آن از یک صفحه چاپی انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. در گذشته این صفحات چاپی از لاستیک ساخته می‌شدند اما امروزه جای خود را به صفحات چاپ فتوپلیمر انعطاف‌پذیر داده‌اند.
درون این شیوه چاپ که دارای چاپ‌های برجسته بوده از کلیشه لاستیکی که طرح بر روی آن قرار دارد استفاده شده و مستقیم عمل چاپ انجام می‌شود. از این شیوه چاپ بیشتر بر روی سطوحی از جنس نایلون استفاده می‌شود و می‌توان گفت بیشتر در بسته بندی کالاها کاربرد دارند.

این شیوه چاپ نسبت به روش افست مزیت‌های بسیاری دارد و از دامنه رنگی متفاوتی همچون پایه حلال، آب و غیره در هنگام چاپ پشتیبانی می‌کند و می‌توان از آن بر روی انواع فیلم‌های کاغذی، مقوایی، فلزی، آلومینیومی، پلیمری و غیره استفاده کرد.

معرفی شیوه کار چاپ لترست

چاپ لترست نیز یک تکنیک چاپ برجسته بوده که با استفاده از یک ماشین چاپ، اجازه می‌دهد تا بسیاری از کپی‌ها با قالب‌گیری مستقیم و مکرر بر روی یک سطح مرکب شوند و به صورت برجسته در ورق‌ها یا یک رول کاغذ به شکل پیوسته تولید شوند.          
درون این روش چاپ نیز متن یا تصویر به شکل برجسته به صورت غیر مستقیم بر روی یک سطح چاپ می‌شود. شیوه کار چاپ لترست بدین گونه است که اشکالی از چاپ برجسته همچون حکاکی بر روی چوب، برش‌های روی صفحه و غیره با این دستگاه‌ها چاپ می‌شوند که این موارد می‌توانند در نوع فلزی یا چوبی استفاده شوند.   

آشنایی با چاپ افست

چاپ افست یک تکنیک رایج و به صرفه در چاپ بوده که درون آن تصویر مرکب شده یا “افست” از یک صفحه به یک سطح لاستیکی و سپس به سطح چاپ منتقل می‎شود. تکنیک افست به عنوان چاپ انبوه استفاده می‌شود که رنگ‌ها و تصاویر انتخاب شده بر روی غلتک‌هایی مشخص بر روی صفحات فلزی حرکت می‌کنند و در نهایت منجر به چاپ بر روی سطح می‌شوند. این روش چاپ برای اولین بار در سال 1875 توسط رابرت بارکلی از انگلیس برای چاپ بر روی قلع و در سال 1904 توسط ایرا واشنگتن روبل از آمریکا برای چاپ بر روی کاغذ ابداع شد.

شناخت بیشتر چاپ گود یا روتوگراور

این فرآیند چاپ که به آن روتوگراور یا گود نیز گفته می‌شود یک فرآیند چاپ بسیار رایج نبوده و در درجه اول به دلیل هزینه راه اندازی بسیار بالایی که دارد و فرآیند ساخت سیلندرهای چاپ نسبتا طولانی، استفاده نمی‌شود. زمان تحویل محصولات چاپی با این دستگاه فرآیند نسبتا طولانی خواهد بود و زمانی که نوبت به تولید چاپ با کیفیت بالا در مقادیر بالا می‌رسد، از این روش استفاده می‌شود.
در فرآیند چاپ روتوگراور از صفحات چاپی استفاده نمی‌شود و گرافیک‌ها مستقیما در یک استوانه فلزی حک می‌شوند و سپس سیلندرهای فلزی تصویر را مستقیما بر روی اشیای چاپ شده منتقل می‌کنند. گرافیک‌ها با استفاده از اسیدها بر روی سطح حک می‌شوند و اسیدها الگوی طرح را بسته به عمق الگو ایجاد می‌کنند زیرا الگو جوهر را نگه می‌دارند که عمق الگو برای شدت گرفتن رنگ‌ها بسیار مهم است.  عمق الگو به راحتی می‌تواند تغییر کند، بنابراین شدت رنگ‌ها در گرافیک به راحتی می‌تواند عوض شود.

چاپ سیلک اسکرین

چاپ بر روی صفحه یا سیلک اسکرین یک تکنیک چاپی بوده که در آن از یک صفحه توری برای انتقال جوهر بر روی یک بستر استفاده می‌شود. این روش چاپ جزو محبوب‌ترین روش‌های چاپ بوده و  مناسب برای طرح‌های هنری همچون نقاشی‌ها، پوسترها و موارد دیگر همچون پارچه‌ها است. به همین دلیل از این روش چاپ در کارخانه منسوجات نیز استفاده می‌شود.
در گذشته به این فرآیند چاپ بر روی صفحه “چاپ سیلک اسکرین” گفته می‌شد زیرا در هنگام چاپ از ابریشم در این فرآیند استفاده می‌کردند اما در حال حاضر، در این روش چاپ از نخ‌های مصنوعی بر روی صفحه استفاده می‌شود و محبوب‌ترین صفحه توری مورد استفاده در این شیوه پلی استر است.

معرفی روشهای چاپ غیر تماسی

در این روش چاپ خودکار که به آن چاپ بدون تماس هم گفته می‌شود از سیستم‌های علامت گذاری نقطه به نقطه بهره گرفته می‌شود که فرآیند چاپ را بر روی محصولات صنعتی خودکار می‌سازد. چاپگرهای غیر تماسی با رایانه کنترل می‌شوند و در حال حاضر انواع مختلفی از چاپگرهای غیر تماسی وجود دارد که رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • الکتروهیدرودینامیک
  • آئروسل
  • جوهر افشان
  • و غیره

در این روش به جای فشار دادن جوهر بر روی یک شی یا کاغذ، جوهر بر روی یک جسم از فاصله بسیار کوتاهی اسپری می‌شود. این جوهر می‌تواند یک رنگ، اپوکسی یا مواد پودری قابل ذوب باشد. متداول‌ترین شیوه در این نوع روش چاپ، روش چاپ جوهر افشان بوده که در حالت معمول در چاپگرهای خانگی از آن استفاده می‌شود.

1401/1/7 - 14:37:9

744

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی روش‌های چاپ تماسی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید