هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید!

چاپ سیلک اسکرین یک روش خلاقانه و جذاب برای انجام امور مرتبط با تبلیغات، در طی صد سال گذشته است. از این روش محبوب در طراحی و چاپ روی پارچه، لباس و انواع اکسسوری استفاده شده و به دلایل بسیار زیادی، بر چاپ دیجیتال ترجیح داده شده است. امروزه این تکنیک قدیمی چاپ، همچنان مورد استفاده مردم قرار دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین علت‌های رواج این روش را باید مقرون به صرفه بودن آن دانست. در چاپ اسکرین، از قالب‌هایی با نام شابلون استفاده می‌شود. البته در این روش، تور‌هایی در کنار قالب استفاده شده که هر اندازه توری ریز‌تر باشد؛ به همان اندازه تصویر با کیفیت‌تری روی پارچه ترسیم می‌شود. اگر شما هم از علاقه‌مندان چاپ سیلک اسکرین هستید؛ تا پایان این مطلب از چاپ سانترال با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید را مطالعه کنید.

منظور از چاپ سیلک اسکرین چیست؟

نام دیگر چاپ سیلک  Screen printing بوده و واژه سیلک در زبان انگلیسی، به معنی پارچه در فارسی ترجمه شده است. در این روش چاپ، از شابلون یا قالب‌های که متریال آن تور یا پارچه است؛ استفاده می‌شود. به همین دلیل نام این روش را سیلک اسکرین در عرصه چاپ نهاده‌اند.

 

چاپ سیلک اسکرین یک روش خلاقانه و جذاب برای انجام امور مرتبط با تبلیغات، در طی صد سال گذشته است

 

خاستگاه اصلی این روش خلاقانه، کشور ژاپن است. اما این روش چاپی که امروزه از آن با نام چاپ سیلک اسکرین یاد شده، قدمتی صد ساله دارد. امروزه بسیاری از این روش کاربردی برای تبلیغ روی سررسید، تقویم و پارچه به دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن استفاده می‌کنند.

اصلی‌ترین لوازم روش چاپ سیلک

افراد در روش چاپ اسکرین، برای اینکه کار به زیبایی و البته راحت صورت بگیرد؛ باید از تجهیزات مخصوص استفاده کنند. از مهم‌ترین این لوازمی که در این روش چاپ، کاربرد پیدا خواهند کرد:

جوهر چاپ

در رابطه با انتخاب جوهر، دست افراد باز است. بهتر است در رابطه با استفاده از این روش روی پارچه و لباس، جوهری انتخاب شود که امکان شستشو در ماشین لباسشویی را داشته باشد. زیرا در صورت انتخاب نادرست جوهر، لباس رنگی رنگی شده و غیر قابل استفاده خواهد بود.

کاردک

از کاردک با تیغه پلاستیک و دسته از جنس چوب یا فلز، برای پخش کردن رنگ روی شابلون استفاده می‌کنند. این ابزار مورد استفاده در روش چاپ سیلک اسکرین، بهتر است نرم و اندازه قالب باشد. زیرا اینگونه طرح روی پارچه یا کاغذ، بهتر و دقیق‌تر ترسیم خواهد شد.

صفحه پرس

در صورت در اختیار داشتن صفحه پرس، امکان چاپ در تعداد بیش‌تر و زیبا‌تر وجود دارد. البته با وجود صفحات پرس در این روش چاپ، کار سریع‌تر نیز انجام خواهد گرفت. اما صفحات پرس به سه شکل دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند که افراد از هر کدام با توجه به موقعیت زمانی و مکانی استفاده خواهند کرد.

توری

صفحات توری روی قالب یا شابلون کشیده شده و در زمان انتخاب نوع توری، باید به ضخامت در کنار فاصله تار و پود آن، دقت بسیار شود. در گذشته توری ابریشمی کاربرد داشت؛ اما امروزه بیش‌تر این توری‌ها، از جنس نایلون هستند.

مراحل چاپ سیلک

راه و روش‌های متعددی برای استفاده از چاپ اسکرین وجود دارد. اما پایه همگی آن‌ها یکی خواهد بود. البته این نوع چاپ را باید محبوب‌ترین روش تجاری چاپ دانست. زیرا افراد در چاپ سیلک، از شابلون‌هایی با پیچیدگی و جزئیات بسیار استفاده می‌کنند.

تمام مراحل چاپ باید به ترتیب و با حوصله انجام شوند تا طرح دقیق، کامل و زیبا روی پارچه یا کاغذ اجرا شود. مراحل چاپ سیلک، شامل موارد زیر خواهد بود:

 

در چاپ سیلک اسکرین، از قالب‌هایی با نام شابلون استفاده می‌شود

 

  1. در ابتدای کار، افراد توری را روی قالب قرار خواهند داد. سپس طرح دلخواه روی کاغذ کالک، کشیده و بعد شابلون مورد نظر را با استفاده از نور، آماده خواهند کرد.
  2. اکنون قالب را به کمک لاک مخصوص چاپ سیلک اسکرین حساس می‌کنند تا امکان استفاده از آن در مرحله نوردهی وجود داشته باشد.
  3. پس از تمام شدن مرحله نوردهی و ترسیم طرح به کمک آن، با استفاده از آب بخش‌هایی از قالب که بدون طرح هستند؛ شسته می‌شوند. اینگونه فقط طرح مورد نظر، روی شابلون باقی می‌ماند.
  4. اکنون پارچه مورد نظر را انتخاب کرده و قسمت‌های داخلی آن را به کمک چسب مخصوص و جوهر، می‌پوشانند.
  5. این قسمت از کار چاپ بسیار حساس است. به همین دلیل باید با دقت و اندازه دقیق، انجام بگیرد. اکنون رنگ در قسمت بالای شابلون ریخته و سپس به کمک کاردک با کمی فشار، رنگ را به تمام بخش‌های قالب پخش می‌کنند.
  6. پس از تمام شدن پخش رنگ روی شابلن، آن را برداشته و پس از تمیز کردن مجددا شابلون را روی پارچه قرار می‌دهند.

مزایا استفاده از چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین نسبت به سایر روش‌های چاپ، مزیت‌های بسیاری را با خود به همراه دارد. بدون شک سادگی این روش چاپ، مهم‌ترین مزیت آن به شمار خواهد رفت. از این روش چاپ، می‌توان برای انجام تبلیغات گسترده یا حتی چاپ طرحی روی یک تیشرت استفاده کرد.

از این روش جذاب، برای چاپ طرح‌های مورد نظر روی پارچه، سرامیک و کاغذ می‌توان استفاده کرد. البته این امر را می‌توان علاوه بر مزیت، نشان دهنده کاربرد و کارایی گسترده روش چاپ سیلک نیز دانست. از دیگر مزایای روش چاپ سیلک، دوام و ماندگاری طرحی که به کمک آن روی پارچه یا کاغذ ترسیم شده است را باید در نظر گرفت. البته یکی دیگر از مزیت‌های این روش خلاقانه، قیمت تمام شده مقرون به صرفه آن خواهد بود.

عیب‌های روش چاپ سیلک

روش چاپ سیلک مانند تمام روش‌های چاپ، دارای عیب‌هایی است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب این روش جذاب و البته خلاقانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت کم چاپ
  • عدم امکان استفاده از چاپ سیلک اسکرین روی ‌اشیا ریز
  • آسیب رساندن به محیط زیست
  • محدود بودن این روش چاپ به چند رنگ یا جوهر و ترکیب آن‌ها

سخن پایانی

از جمله محبوب‌ترین روش‌های چاپ در این عرصه، چاپ سیلک اسكرین است. از این روش در صنایع مختلف مانند نساجی، تولید انواع لباس‌های زنانه یا مردانه و تقویم استفاده می‌شود. البته در این روش چاپی باید از افراد متخصص و ماهر در این عرصه به کار گرفته شود تا یک اثر هنری جذاب و زیبا شکل بگیرد. این روش چاپ، دارای مراحلی است. تک تک مراحل چاپ سیلک اسکرین باید به کمک تجهیزات و لوازم مورد نظر صورت بگیرند تا طرح دلخواه به زیبایی روی پارچه یا کاغذ ترسیم شود. ما در این مطلب هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید را توضیح دادیم. برای پاسخ سوالات بیش‌تر خود، می‌توانید از طریق بخش نظرات سایت با ما در ارتباط باشید.

1401/7/4 - 11:50:55

756

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید! " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید