منظور از رنگ پنتون چیست؟

پنتون موسسه‌ای است که به‌منظور گسترش سیستم انطباق، مجموعه‌ای از رنگ‌های مختلف و پرکاربرد مورداستفاده صنایع مختلف مانند طراحی محصول، گرافیک مد و چاپ تجاری مشهور شده است. بررسی‌های مختلف نشان داده است که رنگ انتخابی بارنگ بعد از چاپ تفاوت دارد؛ به همین علت سیستم رنگ پنتون این امکان را برای ما فراهم کرده است که تفاوت رنگ‌ها زیاد نباشد. فرایند رنگی پنتون بر مبنای رنگ‌های فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی است. این فرایند در قوانین دولتی، استانداردهای نظامی مانند رنگ پرچم و… کاربرد دارد. در این مقاله سعی داریم سوال رنگ پنتون چیست؟ را به شما پاسخ دهیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه کاتالوگ رنگ‌های پنتون

برادران ملوین و جسی لیواین برای نخستین بار در سال 1950 در شهر نیویورک شرکت چاپ و نشریات به نام j,m فعالیت خود را آغاز کردند. لارنس هربرت بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هافسترا در این شرکت استخدام شد و پس از مدتی مسئولیت مدیریت امور چاپ را بر عهده گرفت و یک سیستم دقیق از استانداردسازی رنگ را به وجود آورد.

درواقع باید گفت پنتون یک سیستم منطبق بارنگ استاندار است که هر رنگ یک کد مخصوص به خود دارد. این سیستم از جدول مندلیف گرفته‌شده که در آن رنگ‌های خاص متنوعی وجود دارد. در ابتدا محصولات این شرکت تنها به کاتالوگ محدود می‌شد؛ اما باگذشت زمان پنتون تبلیغات بسیاری زیادی در حوزه مد نیویورک منتشر کرد.

مد رنگی CMYK چیست؟

رنگ CMYK از ترکیب چهار رنگ فیروزه‌ای (cyan)، زرد (yellow)، ارغوانی (magenta) و مشکی (black) به وجود می‌آید که این رنگ در چاپ افست کاربرد بسیاری دارد.

سایت رنگ پنتون

موسسه رنگ پنتون یک سایت و مشاوره کمپانی پنتون است که رنگ‌های سال را پیش‌بینی می‌کند و به مؤسسات مختلف راهکارهای تاثیر گذار نوع و هویت رنگ را ارائه می‌دهد. این شرکت در سراسر جهان به‌عنوان مهم‌ترین و معتبرین سایت رنگ اصلی شناخته‌شده است که با برندهای جهانی همکاری لازم را دارد تا با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود، روانشناسی رنگ و احساسات آن را در استراتژی‌های این شرکت به‌خوبی استفاده کند.

کاربرد رنگ پنتون

به‌طورکلی باید گفت که بیشتر کارهای تبلیغاتی با استفاده از رنگ‌های خود به سیستم رنگ پنتون انجام می‌شود. تمام‌رنگ‌های مدارس، رنگ‌های خودرو، بسته‌بندی محصولات، لوگو موسسات و… بارنگ پنتون مطابقت دارند. از رنگ‌های سرخابی، فیروزه‌ای، مشکی و زرد در چاپ افست استفاده می‌شود؛ اما به‌جای این رنگ‌ها می‌توان از رنگ پنتون استفاده کرد. در چاپ دیجیتال به‌جای کاربرد جوهر سنتی امروزه از تونرهای پودری بیشتر استفاده می‌کنند. رنگ پنتون بیشتر بر روی پارچه استفاده می‌شود.

رنگ سال پنتون

هرسال شرکت پنتون در ماه‌های نوامبر جلسه‌ای با حضور نمایندگان در سراسر جهان برگزار می‌کند. اتاق برگزاری جلسه سفید است تا رنگ‌های محیط اطراف بر روی نظرات نمایندگان هیچ تاثیری نداشته باشد. لازم به ذکر است که نمایندگان می‌توانند از اشیایی که رنگ الهام‌بخش دارند را به یکدیگر نشان دهند، این جلسات دو روز طول می‌کشد تا رنگ سال را انتخاب کنند.

رنگ پنتون در ایلوستریتور

در نرم‌افزار ایلوستریتور در کاتالوگ رنگ‌هایی موجود است که این رنگ‌ها به دسته‌ای مختلفی تقسیم می‌شوند. برای ایجاد رنگ ابتدا بر روی ایلوستریتور کلیک کرده و پالت را باز می‌کنیم بعد در قسمت تنظیمات new swatch را فشار داده و بعد از باز شدن پنجره رنگ موردنظر را انتخاب کنید. سپس روی ok کلیک کنید و رنگ انتخابی را به پالت اضافه کنید.

رنگ پنتون در فتوشاپ

برای شبیه‌سازی رنگ پنتون قبل از چاپ، می‌توانید نتیجه کسب‌شده را در صفحه کامپیوتر ببینید و بعد آن را چاپ کنید. قبل از هر چیز باید روی نرم‌افزار فتوشاپ کلیک کرده، بعد از انتخاب زمینه را مشکی می‌کنیم و عکسی را که قرار است فتوشاپ کنیم را انتخاب کنید. سپس باید گزینه DUOTONE را انتخاب کنید، برای این کار باید از روی منو رنگ موردنظر را انتخاب کرده و درصد غلظت آن را در نظر گرفته و وارد کنید. در آخر می‌توانید رنگ پنتون را جستجو کنید. بعد از انتخاب رنگ مطلوب، رنگ نهایی برای چاپ را ببینید با اضافه کردن چندرنگ دیگر به آن می‌توانید از ان استفاده کنید.

تبدیل رنگ پنتون به cmyk

برای تبدیل کردن رنگ پنتون به CMYK ابتدا باید از روی کاتالوگ کد رنگ موردنظر را انتخاب کرده و سپس بر روی کلمه PANTONE کلیک کنید. همچنین می‌توانید با کمک نرم‌افزار فتوشاپ کد رنگ‌ها را باهم مقایسه کنید. اگر انتخاب موردنظر CMYK را پیدا نکردید، می‌توانید رنگ نزدیک به آن را انتخاب کنید. برای به دست آوردن رنگ موردنظر باید دو یا سه رنگ را باهم ترکیب کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم سوال رنگ پنتون چیست؟ را به‌صورت کامل به شما پاسخ دهیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم شرکت پنتون یک شرکت کانادایی است که عمده‌ترین طیف رنگ‌های مشکی، فیروزه‌ای، زرد و سرخابی است. هرساله برای انتخاب رنگ سال شرکت پنتون با دعوت از نمایندگانی از سراسر دنیا در یک سالن سفید جمع می‌شوند و رنگ سال را انتخاب می‌کنند.

 

1401/1/15 - 20:57:9

1746

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "منظور از رنگ پنتون چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید