پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟

یکی از موضوعاتی که باید در طراحی و چاپ به آن توجه داشته باشید ارسال فایل به چاپخانه، با کیفیت مناسب و استانداردهای مورد نظر است. در فرآیند چاپ محصول، اگر به این نکته توجه نداشته باشید محصول و نتیجه نهایی، مورد رضایت شما نخواهد بود. بنابراین لازم است پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه برخی از نکات را رعایت کنید. این موضع مخصوصادر چاپ افست اهمیت بیشتری دارد، چون از قایل شما زینکتهیه می شود و سپس در تعداد بالای هزار عدد چاپ می شود. در این مقاله قصد داریم به این‌ موضوع اشاره کنیم که در چنین مواقعی، چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

چک لیست اقدامات قبل از چاپ


آیا ابعاد مناسب محصول چاپی رعایت شده است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات طراحی محصولات چاپی در نظر گرفتن ابعاد این محصولات است. هر کدام از محصولات چاپی، دارای ابعاد مخصوص به خود هستند. بنابراین باید برای چاپ هرکدام، ابعادی را در نظر بگیرید که با چاپ نهایی آن‌ها، دارای هماهنگی باشد. از طرف دیگر در طراحی یک محصول چاپی در نظر گرفتن قالب‌های مخصوص برای هر کدام از محصولات که توسط چاپخانه‌ها ارائه می‌شود، حائز اهمیت است.

در حالت کلی، این قالب‌ها نوعی فایل‌های خالی هستند که از پیش، آماده شده‌اند. در این قالب‌ها تمامی موارد مورد نیاز برای ارسال فایل از قبیل اندازه، خط برش، خط تا و… تعیین و مشخص‌ شده است. با استفاده از این قالب‌ها می‌توانید محل برش محصولات را تعیین کنید و متن و یا تصاویر مهم خود را در نواحی که برش می‌خورند و یا تا می‌شوند قرار ندهید.

هم‌چنین لازم است متون و تصاویر خود را با در نظر گرفتن یک فاصله ۰/۵ سانتی‌متری از لبه‌های کاغذ ایجاد نمایید تا در هنگام برش و یا تا خوردن، بخش‌هایی از مطالب و تصاویرتان را از دست ندهید.

در چنین مواقعی نباید حاشیه‌ای را در کناره‌های طرح خود قرار دهید تا خطای احتمالی در برش، تناسب و تقارن حاشیه‌ها نسبت‌ به یکدیگر را از بین نبرد. در محصولات چاپی که خط تا دارند، باید به شیوه تا خوردن و بسته شدن بخش‌های مختلف آن توجه داشته باشید.

آیا رزولوشن مناسب تنظیم شده است؟

یکی از نکات بسیار مهم پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه، توجه به کیفیت و وضوح و یا رزولوشن فایل است. این عامل نقش بسیار مؤثری در نتیجه به دست‌ آمده دارد. در حالت معمول این میزان برای محصولاتی مانند کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و … رزولوشن، dpi ۳۰۰ در نظر گرفته شده‌ است که اندازه‌ای استاندارد است. اگر کیفیت فایل ارسالی از این میزان کم‌تر باشد نتیجه، رضایت‌بخش نخواهد بود. برای محصولات بزرگ‌تر از قبیل کانتر، بنر و… بهتر است فایل با رزولوشن dpi۱۵۰ طراحی شود و در اختیار چاپخانه قرار بگیرد. چراکه این محصولات سایزهای بزرگی دارند.

یکی از نکات لازم در چنین شرایطی این است که باید از ابتدای طراحی یک فایل، به رزولوشن آن توجه داشته باشید و آن را تنظیم نمایید. چراکه در صورت اعمال این گزینه‌ها در پایان فرایند طراحی، کیفیت و وضوح فایلتان، نامناسب خواهد بود.

آیا مود رنگی مناسبی تنظیم شده است؟

در نظر گرفتن مود و یا مد رنگ‌های فایل نیز پیش‌ از ارسال به چاپخانه عامل مهمی است. در حالت معمول، ۲ مد رنگی بسیار پرکاربرد وجود دارد که عبارت‌اند از مدهای رنگی RGB وCMYK . مدهای رنگی RGB از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به وجود آمده‌اند. ترکیب این رنگ‌ها می‌تواند در صفحات نمایش ابزارهای دیجیتالی از قبیل گوشی، تبلت، مانیتور و… مورد استفاده قرار بگیرد.

در صنایع چاپی از این مد رنگی استفاده نمی‌شود. چرا که در حالت کلی، ساختار و سیستم ترکیب رنگ‌ها با ۴ رنگ اصلی آبی فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی انجام می‌گیرد که در مد CMYK وجود دارد. بنابراین لازم است در ابتدای فرایند طراحی یک فایل چاپی، آن‌ را با مد رنگی CMYK تهیه کنید تا پس‌ از پایان عملیات چاپ بر روی کاغذ، تفاوتی میان محصول طراحی‌ شده و چاپ‌ شده وجود نداشته باشد.

اگر طرح شما به‌ صورت سیاه و سفید است می‌توانید از مد رنگی grayscale استفاده کنید. چراکه این مد رنگی برای رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری گزینه بسیار مناسب‌تری است. برای طراحی فونت‌ها و خطوط باید از سیاه تک‌رنگ و خالص استفاده کنید و در صورتی‌ که قصد دارید این عناصر را به رنگ خاکستری طراحی کنید باید آن را نیز به‌ صورت خاکستری خالص به کار برید.

در مواقعی که قصد دارید بخش‌هایی از طرح خود را به‌صورت سیاه پررنگ طراحی کنید، می‌توانید از سیاه اشباع استفاده کنید. اما این رنگ را برای نوشته‌ها مورد استفاده قرار ندهید. چراکه این عناصر را بی‌کیفیت و ناخوانا می‌کند.

فایل را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

یکی دیگر از نکات مهمی که باید پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه در نظر بگیرید فرمت‌های ذخیره‌سازی است که برای فایل خود در نظر می‌گیرید. همان‌طور که می‌دانید می‌توانید فایل‌های خود را با فرمت‌های مختلف از قبیل PDF، Jpeg، TIFF و…. فراهم کنید و به چاپخانه ارسال نمایید.

در بیشتر موارد ارسال فایل به‌ صورت پی‌دی‌اف گزینه بسیار مناسب‌تری است. ارسال فایل با استفاده از این فرمت، باعث می‌شود تا تغییرات ناخواسته بر روی طرح به وجود نیاید. از طرف دیگر ذخیره فایل و ارسال آن با این فرمت باعث می‌شود تا ساختار و کیفیت طرح و تصاویر آن حفظ شود. خوانایی نوشته‌ها نیز تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و از بین نمی‌رود.

اگر فایل خود را به‌ صورت TIFF ذخیره می‌نمایید باید برای جلوگیری از ایجاد تغییرات در طرح خود، تمامی لایه‌ها را پیش‌ از ذخیره‌سازی به لایه background layer تغییر دهید. می‌توانید در هنگام ذخیره کردن این فایل‌ها از گزینه lzw نیز استفاده کنید و فایل مورد نظر خود را فشرده سازید.

در فایل‌هایی که به‌ صورت jpg و jpeg ذخیره می‌کنید نیز توجه داشته باشید که این فایل‌ها با فرمت jpeg۲۰۰۰ ذخیره نشده باشند. از طرف دیگر باید این فایل‌ها را با بیشترین کیفیت و وضوح ممکن، ذخیره کنید.

هماهنگی و تناسب مناسب اجزاء داخلی فایل

هر یک از طرح‌های شما از مجموعه عناصری به‌ وجود آمده است. از جمله این عناصر می‌توان متون و تصاویر را نام برد. لازم است پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه برای طرح خود، فونت مناسبی انتخاب کنید که با استانداردهای چاپی دارای تطابق باشد. برای این منظور باید تناژ رنگی مناسب را در نظر داشته باشید و به اندازه‌ی آن نیز توجه کنید.

برای طراحی محصولات چاپی اگر از متون فارسی استفاده می‌کنید نباید از فونت‌های کوچک‌تر از ۷ پوینت استفاده کنید. اما در صورتی‌ که متون شما به لاتین نوشته‌ شده و طراحی شده‌اند، نباید فونت‌های شما از ۶ پوینت کوچک‌تر باشد. اگر زمینه شما روشن است باید پهنای خطوط سیاه به‌ طور حداقل ۰٫۲۵ پوینت باشد. هم‌چنین لازم است پهنای خطوط سفید در طرح شما در یک پس‌زمینه تیره، به‌ طور حداقل ۰٫۵ پوینت باشد. اگر در نوشته خود، از طلاکوب، نقره‌کوب و… استفاده کرده‌اید باید حداقل اندازه‌ فونت این بخش‌ها، ۱۵ پوینت باشد و حداقل پهنای خطوط و اشکال نیز ۱ پوینت در نظر گرفته شود.

برای اینکه مشکلی در چاپ فایل پیش نیاید بهتر است قبل از ارسال، اطلاعات و شرایط سایت چاپخانه را مطالعه نمائید. همچنین با تماس با مرکز سانترال چاپ می توانید مشاوره و راهنمایی قبل از چاپ دریافت نمائید.

1401/1/17 - 17:37:2

573

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "پیش‌ از ارسال فایل به چاپخانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید