انواع دستگاه‌های صنعت چاپ و کاربرد آن‌ها

صنعت چاپ در جهان امروز، پیشرفت‌های زیادی، داشته و انواع مختلفی از دستگاه‌ها برای چاپ، ساخته‌ شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به ارائه توضیحاتی در زمینه انواع دستگاه‌های صنعت چاپ و کاربرد آن‌ها پرداخته، راهنمای خرید دستگاه چاپ را بیان کنیم. پیش‌ از ورود به بحث، آشنایی مختصر با تاریخچه انواع دستگاه چاپ در ایران ضرورت دارد.

تاریخچه انواع دستگاه چاپ در ایران

دستگاه چاپ برای اولین‌بار، در سال ۱۲۳۳ به کشور ایران وارد شد. ۲ سال بعد دومین نوع از این سیستم‌ها و سپس در سال ۱۲۴۰، دستگاه چاپ سنگی نیز به کشور وارد شد. پس‌ از آن، اولین چاپخانه سنگی در کشور به وجود آمد. در حال حاضر این سیستم‌ها رشد بسیاری پیدا کرده‌اند و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند چاپ به‌ طورکلی شامل مواردی از قبیل: کاتر پلاتر، پرس حرارتی، چاپ بنر، چاپ فلت بد، چاپ اکوسالونت و… است و دستگاه‌های ویژه‌ای برای هر کدام از انواع این چاپ‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه چاپ کاتر پلاتر

کاتر پلاتر به فرایند برش استیکرهای حرارتی برای چاپ بر روی تیشرت گفته می‌شود. از طریق این عملیات می‌توان به برش طرح بر روی دیوار، ساخت علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوسازی و ویترین مغازه‌ها و… دست زد.

پرس حرارتی

پرس حرارتی، عملیات چاپ بر روی لیوان‌های سرامیکی، چاپ بر روی تیشرت، کلاه، بشقاب، پازل و… را شامل می‌شود و چاپ بنر برای پرچم، تبلیغات بر روی ایستگاه‌های اتوبوس، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها و… کاربرد دارد.

چاپ اکوسالونت

از چاپ اکوسالونت، برای اجرای چاپ بر روی انواع بوم، کاغذ دیواری، استندهای تبلیغاتی فروشگاه‌ها، چاپ تابلوهای هنری و ساخت لیبل استفاده می‌کنند. چاپ فلت بد را به‌ منظور چاپ یووی، بیلبوردهای تبلیغاتی، چاپ روی کاشی و سرامیک، شیشه و چرم، ورق‌های فلزی و… به کار می‌گیرند.

راهنمای خرید دستگاه چاپ

 یکی از نکات بسیار مهم پیش‌ از انتخاب و خرید دستگاه چاپ مناسب برای مصارف مورد نظر شما، آشنایی با انواع این محصولات و کاربردهای آن‌ها است. دستگاه های چاپ دیجیتال و افست هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند. برای مصارفی از جمله چاپ روی کاغذ، مقوا، پارچه، بنر، پلاستیک، تیشرت، چوب، کتاب، لیوان و ... از دستگاه مخصوص به خود استفاده می شود. 

  • دستگاه چاپ افست

چاپ افست برای تعداد بالا مناسب است و دستگاههای با کیفیت بالا و تیراژ مناسب این امکان را فراهم نمایند. به این سیستم‌ها، دستگاه چاپ مسطح نیز گفته می‌شود. چراکه برجستگی و یا فرورفتگی ندارند‌.

  • دستگاه چاپ هلیوگراور

از این مدل برای چاپ با تیراژهای بسیار بالا استفاده می‌کنند. چراکه در تولید این سیستم‌ها، از سیلندرهایی ویژه استفاده‌ شده که می‌تواند سرعت چاپ این دستگاه ها را افزایش بسیار زیادی بدهد. چاپ‌های به‌ دست‌ آمده از این دستگاه، کیفیت بسیار بالایی هم دارند.

  • دستگاه چاپ فلکسو

این سیستم‌ها قدرت بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر می‌توانند با سرعتی بسیار بالا و در زمانی محدود، عملیات چاپی مورد نظر شما را در تعداد بالا انجام دهند. دستگاه چاپ فلکسو می‌تواند عملیات چاپ را بر روی نایلون و یا متالایزر نیز انجام داده و به‌ صورت رول، چاپ کند.

  • دستگاه چاپ سیلک اسکرین

دستگاه‌های چاپ سیلک اسکرین این توان و قابلیت را دارند که بر روی تمامی اشکال، عملیات چاپ را انجام دهند. این سیستم‌ها می‌توانند بر اشکال صاف، بی‌نظم، گرد و… چاپ کنند. بنابراین از پرکاربردترین دستگاه‌های چاپ به شمار می‌روند.

  • دستگاه چاپ ملخی یا لترپرس

این دستگاه‌ها از جمله قدیمی‌ترین دستگاه‌های چاپی هستند. با استفاده از این دستگاه‌ها، کارت‌های ویزیت، سربرگ، اعلامیه و… چاپ می‌شوند. دستگاه چاپ لترپرس با عنوان دستگاه چاپ برجسته نیز شناخته می‌شود. در بیشتر موارد از این دستگاه چاپ به دلیل وضوح بالا و تمیزی کار، استفاده می‌کنند. این روش را می‌توان برای ایجاد صفحه‌آرایی زیبا نیز به کار گرفت. امروزه، از این سیستم به دلیل سرعت پایین در عملیات چاپ، هزینه بالا و کیفیت پایین‌تر نسبت به دستگاه‌های جدید، استفاده چندانی نمی‌شود.

  • دستگاه چاپ روی فلز

این دستگاه می‌تواند عملیات چاپ را بر روی سطوح فلزی انجام دهد. بنابراین در صورتی‌ که قصد داشته باشید فرآیند چاپ را بر روی آب‌میوه‌ها، قوطی‌های رنگ، تن ماهی و… انجام دهید می‌توانید از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

  • دستگاه چاپ بنر و فلکس

دستگاه چاپ بنر، عملکردی مشابه با پرینتر و یا چاپگر دارد. از این دستگاه برای پیاده‌سازی الگوها و نوشته‌ها بر روی بنرها استفاده می‌کنند. این دستگاه می‌تواند از رنگ‌های مختلفی در چاپ بنرها استفاده نماید. یکی از کاربردهای این سیستم در چاپ فلکس است.

فلکس‌ها نیز جنس و عملکردی مشابه با بنر دارند. اختلاف اساسی فلکس با بنر در این است که فلکس، شفافیت دارد. در حالی‌ که بنر، شفاف نیست. چاپ روی ورق‌های فلکس در بیشتر موارد پررنگ‌تر از بنر بوده و مصرف جوهر آن نیز بیشتر است.

  • دستگاه چاپ یووی

دستگاه چاپ یووی به دستگاهی گفته می‌شود که از اشعه فرابنفش استفاده کرده تا پخت روی جوهر یووی و یا عملیات خشک کردن را انجام دهد. با استفاده از این دستگاه، پس‌ از افشانده شدن جوهر چاپ بر روی بستر، توسط هد سیستم، جوهر به‌ سرعت در معرض تابش اشعه فرابنفش واقع می‌شود و لذا طرح چاپ‌ شده، با سرعتی بسیار بالا خشک می‌گردد.

از طرف دیگر طرح چاپ‌ شده، جرم گرفته و برجسته می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توانید عملیات چاپ را بر روی هر بستری اجرا و پیاده‌سازی نمایید و لایه‌های مختلف رنگ را در یک لحظه چاپ کنید. این دستگاه دقت و کیفیت بسیار بالایی هم دارد.

انواع دستگاه چاپ یووی شامل دستگاه چاپ فلت بد، رول به رول و ترکیبی یا هایبرید است. هر کدام از این سیستم‌ها کاربردهای ویژه‌ی خود را دارند.

بهترین برندهای دستگاه چاپ در جهان

علاوه‌ بر شناخت انواع دستگاه‌های چاپ، لازم است پیش‌ از خرید، با بهترین برندهای دستگاه چاپ در جهان نیز آشنایی کافی داشته باشید تا محصول مناسب را انتخاب و خریداری کنید. از جمله این برندها می‌توان برند نیلپیتر nilpeter را نام برد که به‌ منظور چاپ لیبل، جعبه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپانی، یک شرکت دانمارکی است و سابقه بالایی در ساخت این تجهیزات دارد.

شرکت زروکس Xerox یکی دیگر از بهترین برندهای دستگاه چاپ در جهان است. این شرکت در واقع مخترع فناوری عکس‌برداری الکترونیکی و یا زیرو گرافی در جهان محسوب می‌شود و در این زمینه سابقه‌ ده‌ساله دارد. هایدلبرگ heidelberg دیگر کمپانی سازنده دستگاه‌های چاپ است. این شرکت، نقش و سهم بسیار بالایی در تولید ماشین‌آلات صنعت چاپ دارد. کمپانی‌های کانن، اپسون، کوموری و… از جمله برترین برندهای دستگاه چاپ در جهان هستند.

 

1401/1/31 - 13:40:26

1149

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "انواع دستگاه‌های صنعت چاپ و کاربرد آن‌ها " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید