روانشناسی رنگ ها در طراحی و تبلیغات

روانشناسی تنها منحصر به یک موضوع نبوده و شاخه­های متعددی را پوشش می­دهد. روانشناسی رنگ یکی از شاخه­های آن بوده و نمایش تاثیر رنگ بر تصمیم­گیری روزانه هدف بزرگ آن است. به طور کلی، رنگ­ها نماد قدرت بوده و به کارگیری صحیح آن­ها تاثیرات مثبتی بر جنبه­های مختلف زندگی خواهد گذاشت.

استفاده از رنگ در کسب و کار از جمله موارد موثر بر رونق آن است. رنگ­ها بر نگاه مشتری در هویت آن تاثیرگذار بوده و در ذهن آن­ها باقی خواهد ماند. از همین جهت، تاثیر روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات را نادیده نگیرید. در ادامه به بررسی رنگ­های اصلی و تاثیرات آن­ها بر طراحی خواهیم پرداخت.

تاریخچه روانشناسی رنگ­ها

براساس فرضیات تصوری و دید تجربی، آبی آسمانی نخستین رنگ موجود در طبیعت بود. آبی دریایی، سبز کلروفیلی و به این ترتیب سایر رنگ­ها به مرور به وجود آمده است. آگاهی از تاریخچه و روانشناسی رنگ­ها از دیرباز تاکنون مورد بحث بوده و بر زندگی موثر خواهد بود.

تاثیر رنگ­های اطراف بر وجود بشر در زمان­های گذشته مورد توجه قرار نمیگرفت. نخستین رنگ­های شناخته­شده توسط بشر سیاه و سفید بوده که به مرور به پیشرفت­های بیشتری در شناخت رنگ دست پیدا کردند.

روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات به مرور اهمیت پیدا کرده و نخستین شغل به عنوان رنگ­رزی به وجود آمد. مصریان نخستین سازندگان رنگ در جهان بوده و رنگ­رزی در چین از 3000 سال پیش از میلاد آغاز شد. به این ترتیب تاثیر رنگ­ها بر تمام ابعاد زندگی انسان آشکار گردید.

روانشناسی رنگ­های اصلی

فام، اشباع و درخشندگی از جمله صفات رنگ­ها هستند. آبی، زرد و قرمز شامل رنگ­های اصلی بوده و ترکیب آن­ها موجب تشکیل رنگ­های ثانویه می­شود. به همین ترتیب درجه تیرگی، روشنی یا درخشندگی آن تعیین خواهد شد. رنگ زرد از بیشترین میزان درخشندگی و بنفش از کمترین آن برخوردار است.

در مورد روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات، میزان خلوص رنگی در طبیعت به ندرت وجود دارد. بسیاری از نویسندگان نیز از رنگ و تاثیرات آن نیز مطالبی نگارش می­کنند. با گذشت زمان، رنگ­های بیشتری در طبیعت کشف شده و انسان را به حیرت وامی­دارد.

 

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید در مورد رنگ چاپ سلک اسکرین بدانید!

 

تاثیر انواع رنگ بر انسان

انسان از زمان گذشته تا به­کنون، تحت تاثیر رنگ­های اطراف خود بوده است. رنگ­های گوناگون بیانگر عواطف انسان­ها بوده و رنگ موردعلاقه هرشخص ویژگی­های روحی و فکری او را نشان می­دهد. البته یک رنگ به تنهایی بیانگر شخصیت نبوده و شرایط افراد پیش از انجام آزمایش رنگ­ها نباید فراموش شود.

علاقه انسان­ها به رنگ از کودکی آغاز و تا پایان عمر ادامه خواهد داشت. روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات نیز نشان­دهنده همین موضوع است. افراد تحت تاثیر خانواده خود و محیط پیرامون رنگ موردنظر خود را انتخاب می­کنند. رنگ­های روشن جلب توجه بیشتری داشته و بیانگر روحیه شاد افراد است.

رنگ سبز

سبز جز رنگ­های سرد شناخته شده و مخصوص برندهای بالغ، حرفه­ای و آرام است. رنگ سبز را با عنوان کاهنده فشار خون و ضربان قلب نیز می­شناسند. در تعابیر روانشناسی از تاثیر سبز بر سلامت، ثروت، رشد، تسکین، بازسازی، خوش شانسی، توازن و غیره یاد می­شود.

رنگ سبز بهترین یادآور برای افراد دوست­دار محیط زیست و علاقه­مند به راه­اندازی برند در این زمینه است. در زمینه موضوع روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات، سبز گزینه­ای مناسب برای مراکز درمانی خواهد بود. این رنگ بر تجدید روحیه و تسکین مشتریان تاثیرگذار بوده و گزینه­ای مناسب در طراحی و تبلیغات است.

رنگ آبی

رنگ آبی اغلب به عنوان رنگ مردانه نیز شناخته می­شود. اما رنگ آبی نماد آرامش، آسایش، طراوت، پایداری، صلح، استراحت، مسئولیت­پذیری نیز است. بانک­ها رنگ آبی را رنگ محبوبی جهت انتقال حس ثبات و قدرت برای مشتریان می­دانند. به این ترتیب مشتریان برای حفاظت از پول خود ارزش قائل خواهند بود.

به علاوه، برخی ورزش­ها مانند یوگا از آبی در تابلوهای خود به ­منظور انتقال آسایش به بازدیدکنندگان استفاده می­کنند. بیان روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات رنگ آبی در محصولات حفاظتی مانند عینک از دیگر خصوصیات آن است.

رنگ قرمز

قرمز رنگی گرم، جذاب و پر جنب­وجوش است. این رنگ اغلب تداعی­کننده انرژی زیاد، عشق، گرمی، خشم، اعتماد به نفس، جنگ، آتش، خطر و خشم خواهد بود. سرویس­های دوست­یابی برای جذب مخاطبان به خود از رنگ قرمز استفاده می­کنند. قرمز سوخت­وساز و فشار خون افراد را افزایش می­دهد. قرمز اشتها را افزایش داده و اغلب رستوران­داران از این رنگ در طراحی محیط استفاده می­کنند.

رنگ زرد

افراد خوشبین و دارای استطاعت مالی طرفداران رنگ زرد هستند. این رنگ بسیار روشن و چشمگیر بوده که بیانگر بسیاری از خصوصیات است. روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات از زرد برای نمایش هشدار استفاده می­کنند. انرژی، شادی، جوانی، گرمی، خطر و بازیگوشی از جمله ویژگی­های رنگ زرد محسوب می­شود.

رنگ نارنجی

نارنجی صفات مشترک بسیاری با رنگ قرمز داشته که رنگی شاد و صمیمی محسوب می­شود. از دیگر معانی این رنگ جوانی، شوخ طبعی، برخورداری از توان مالی و سرزندگی است. این رنگ کودکان را پرانرژی کرده و جنب­وجوش آن­ها را افزایش می­دهد. این رنگ برای برندهای زیبایی با هدف نمایش مفیدبودن آن بسیار موثر خواهد بود.

رنگ سفید

سفید رنگی خالی بوده که بیانگر پاکیزگی، صلح، سردی، جوانی، افتخار، سردی و خلوص است. این رنگ معانی منفی را به مثبت تبدیل می­کند. در روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات، سفید اغلب برای بستنی فروشی­ها جهت رهایی از گرما کاربرد دارد. سفید رنگی سرد بوده و برای بسیاری یادآور سرما و برف قطب شمال است.

رنگ مشکی

از لحاظ فنی رنگ مشکی به معنای قدرت و نبود رنگ است. از دیگر معانی رنگ مشکی به کنترل، عرفان، ظرافت، تاریکی، تشریفات، رمز و راز و لوکس بودن اشاره می­شود. مشکی تقریبا رنگی سرد بوده و عدم استفاده صحیح آن ظاهر زشتی را به وجود خواهد آورد.

این رنگ در طراحی و تبلیغات برخی برندها مانند سمپاش، شمع و محصولات خوشبوکننده نامناسب است. برخی باشگاه­های ورزشی با توجه به خصوصیات و روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات از مشکی استفاده می­کنند. به این ترتیب اعضای خود را به چالش کشیده و انتخابی هوشمندانه محسوب می­شود.

روانشناسی رنگ­ها در برندینگ

اهمیت رنگ­ها در برندینگ یا برندسازی را نباید نادیده بگیرید. در طراحی لوگو برای هر شرکتی ابتدا باید رنگی مناسب را برای آن انتخاب کنید. زیرا انتخاب رنگ اهمیت بالایی داشته و در تبلیغات و فروش نیز موثر خواهد بود. از همین جهت حتما به انتخاب رنگ مناسب با توجه به برند خود توجه داشته باشید. از جمله دلایل انتخاب رنگ مناسب در طراحی برند شامل موارد زیر می­شود.

  • رنگ­ها، پیام­های متفاوتی را مخاطبان خود منتقل می­کنند.
  • انتخاب رنگ مناسب نشان­دهنده هویت برند و تاثیر روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات خواهد بود.
  • اعتباربخشی به برند از طریق انتخاب رنگ مناسب صورت می­گیرد.
  • با انتخاب رنگ مناسب از رقیبان خود متمایز خواهید شد.

روانشناسی رنگ­ها در طراحی لوگو

بهره­گیری از رنگ­های مناسب در طراحی لوگو، احساسات متفاوتی به بیننده القا خواهد کرد. رنگ مناسب مخاطب را به خرید ترغیب کرده و احساسات متفاوتی را در وی بر می­انگیزد. احساس اطمینان و اعتماد، حس گرمی یا سردی یا حتی تقویت اشتها از جمله آن­ها است. تشخیص انتخاب رنگ مناسب، براساس تصمیم هوشمندانه طراح لوگو صورت می­گیرد. از همین جهت هنگام طراحی لوگوی برند خود حتما به یک طراح ماهر در این زمینه مراجعه کنید.

نتیجه­ گیری نهایی

روانشناسی رنگ­ها در طراحی و تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. انتخاب رنگ مناسب بر جذب مخاطب و افزایش فروش تاثیرگذار خواهد بود. به علاوه، روانشناسی رنگ­های اصلی جهت طراحی لوگویی مناسب کمک فراوانی خواهد کرد. از همین جهت ابتدا با ویژگی­های آن آشنایی پیدا کرده و سپس لوگوی خود را طراحی کنید. تا بتوانید به صورت ناخودآگاه پیام برند خود را به بیننده منتثل کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله با ویژگی رنگ­ها آشنا شده باشید. همچنین برای مشاوره چاپ و طراحی محصولات تبلیغاتی خود همواره می توانید با کارشناسان مرکز چاپ دیجیتال سانترال در ارتباط باشید.

1401/1/23 - 19:19:31

656

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "روانشناسی رنگ ها در طراحی و تبلیغات " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید