زینک یا پلیت چاپ چیست؟

یکی از تخصصی‌ترین مراحل تهیه محصولات چاپی که مسئولان چاپ انجام آن را بر عهده‌دارند، زینک یا پلیت چاپ است. اما این واژه‌ به چه معناست؟ شامل کدام قسمت مرحله تهیه محصولات چاپی می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم شما را با زینک و پلیت چاپ و همچنین عوامل موثر بر قیمت آن آشنا کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پلیت در چاپ چیست؟

برای چاپ افست به یک‌سری ورق‌هایی نیاز است که از جنس روی ساخته می‌شوند. این اوراق برای حمل طرح استفاده می‌شوند. اگر طرح به‌وسیله دستگاه پلیت ستر از کامپیوتر گرفته شود، به آن پلیت گفته می‌شود. مهم‌ترین نقش در دستگاه افست بر عهده پلیت است، پلیت از فلزاتی مانند روی یا فتوپلیمر ساخته‌شده که با مواد آلی مخصوص به خود پوشانده می‌شود.

پلیت‌ها خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که از آن می‌توان به پلیت الکترواستاتیکی، فتوپلیمر، دوفلزی، هالید نقره، دیازو، حساس به حرارت و پلی‌استر اشاره کرد. این پلیت‌ها هرکدام ویژگی خاص خود را دارد و برای چاپ در تیراژ مشخصی کاربرد دارند. ارزان‌ترین نوع پلیت که بیشتر برای چاپ متن و نوشته استفاده می‌شود، می‌توان به پلیت پلی‌استر (کاغذی) اشاره کرد.

کاغذ زینک چیست؟

کاغذ زینک توسط هلدینگ زینک ساخته‌شده است. همچنین به‌نوعی از کاغذ چاپ تمام‌رنگ گفته می‌شود که برای چاپ به کارتریج‌های جوهر نیازی ندارد. ساختار این کاغذ به‌گونه‌ای است که نسبت به رنگ‌های فیروزه‌ای، سرخابی و زرد حساس است.

ساخت زینک چاپ

زینک معمولا از فلز آلومینیوم ساخته می‌شود و به دودسته نگاتیو و پوزتیو تقسیم‌بندی می‌شوند. برای ساخت زینک چاپ با استفاده از نوری که به فیلم تابانده می‌شود، تصاویر از فیل بر روی سطح زینک انتقال پیدا می‌کند. سطح زینک از یک ماده آلی پوشانده شده که برای انتقال تصاویر، فیلم باید به‌طور کامل در تماس با این سطح قرار بگیرد.
در مرحله بعد زینک را با یک ماده خاص شست‌وشو می‌دهند، در اثر تماس با این ماده قسمت‌هایی از زینک که با نور مادون بنفش در تماس بوده‌ از بین رفته و به آلومینیوم تبدیل می‌شوند. قسمت‌هایی که هیچ تماسی با این نور نداشته‌اند، باقی‌مانده و چاپ خواهند شد، به این عملیات لیتوگرافی گفته می‌شود.

خرید زینک چاپ

زینک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به کیفیت کار و تیراژ، نوع خاصی از این زینک را انتخاب می‌کنند. برای کار با تیراژ پایین استفاده از زینک ارزان مناسب‌تر است. استفاده از زینک‌ پوزتیو راحت‌تر و ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است، اغلب فیلم‌های موجود در بازار از جنس پوزتیو است. با استفاده از این زینک کنترل فیلم بهتر و هنگام برخورد باهم راحت‌تر است.

زینک سوزی چیست؟

زینک سوزی که بعد از مرحله لیتوگرافی است، برای بالا بردن طول عمر آن به میزان 4 برابر و افزایش تیراژ چاپ انجام می‌شود. این عملیات را با افزایش حرارت وارده به زینک انجام می‌دهند که طی آن رنگ زینک تغییر خواهد کرد و استقامت آن بالا می‌رود. این عملیات را می‌توان با دستگاه‌های خاصی انجام داد که از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است.

قیمت ورق زینک

اولین عامل موثر بر قیمت این ورق نوسانات ارزی بوده که باعث نوسان قیمت ورق زینک شده است. عامل دیگر کیفیت این ورق است. ورق‌های زینک ساخته‌شده توسط کشور چین از کیفیت پایینی برخوردار است و قیمت کمتری دارد. اما ورق‌های تولیدشده توسط کشورهای اروپایی بسیار باکیفیت است، برای خریداری کردن آن باید مبلغ بیشتری هزینه کرد.

تعداد تیراژهای مورد درخواستی و تعداد صفحات محصول چاپی، برای چاپ بر قیمت این کار تاثیر زیادی دارد. هرچقدر تعداد صفحات کتاب و تیراژهای آن بیشتر باشد، هزینه پرداختی آن نیز بالاتر خواهد بود. مورد دیگری که بر این قیمت موثر است، کیفیت کاغذ مورداستفاده است. همچنین نوع دستگاهی که برای چاپ از آن استفاده می‌شود، بر قیمت چاپ موثر است. چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست هزینه بیشتری دارد.

کلام آخر

امروزه از زینک یا پلیت برای چاپ انواع کتاب‌ها، مجلات و… استفاده می‌شود. برای چاپ کتاب از یک سری ورق‌های از جنس روی استفاده می‌شود که طرح چاپ‌شده بر روی آن حمل می‌شود. اگر طرح به‌وسیله دستگاه پلیت ستر از کامپیوتر گرفته شود به آن پلیت می‌گویند. همچنین اگر به روش لیتوگرافی این کار انجام شود، به آن زینک گفته می‌شود. در این مقاله شما را با زینک یا پلیت چاپ و عوامل موثر بر آن آشنا کردیم، امیدواریم با خواندن آن اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

1401/1/14 - 21:57:49

1299

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "زینک یا پلیت چاپ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید