آموزش چاپ ترافارد روی پارچه

چاپ ترافارد روی پارچه یکی از روش‌های متداول برای جذابیت و تنوع بخشیدن به لباس‌ها است. این نوع از چاپ بسیار راحت است و هر فردی می‌تواند با تهیه لوازم موردنیاز و یادگیری روش انجام آن طرح‌های زیبایی را بر روی لباس‌های خود ایجاد کند. بسیاری از طراحان لباس نیز از این روش برای ایجاد طرح‌های متنوع بر روی انواع لباس استفاده می‌کنند. از این چاپ می‌توان بر روی هر نوع پارچه‌ای استفاده کرد و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. شما می‌توانید با یادگیری این چاپ، لباس‌های تکراری خود را با طرح‌های جدید متنوع کنید و از پوشیدن آن‌ها لذت ببرید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شما چاپ ترافارد روی پارچه را یاد بدهیم. اگر به این نوع چاپ علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت قدم به قدم آن را یاد بگیرید.

چاپ ترافارد چیست؟

چاپ ترافارد روشی متداول برای ایجاد طرح و نقش مختلف بر روی انواع پارچه است. در این نوع از چاپ یک شابلون را بر روی پارچه قرار می‌دهند و به کمک ابر یا اسفنج رنگ را بر روی پارچه انتقال می‌دهند. در این نوع چاپ از رنگ‌های شیمیایی گران قیمت استفاده نمی‌شود. به دلیل ارزان بودن و راحتی این نوع چاپ هر فردی می‌تواند آن را به راحتی در خانه انجام دهد.

روش انجام چاپ ترافارد بر روی پارچه

اولین قدم برای انجام چاپ ترافارد این است، که لوازم مورد نیاز را تهیه نمایید. وسایل مورد نیاز برای این چاپ شامل موارد زیر است.

  • طلق‌های شفاف به تعداد رنگ‌های به کار رفته در طرح
  •  رنگ اکریلیک
  •  یک تکه ابر یا اسفنج، لباس یا پارچه
  •  روان نویس ضد آب
  • قیچی

بعد از تهیه لوازم مورد نیاز باید مراحل گفته شده را به ترتیب انجام دهید تا در نهایت طرح مورد نظر خود را بر روی پارچه یا لباس چاپ کنید.

چاپ ترافارد روی پارچه یکی از روش‌های متداول برای جذابیت و تنوع بخشیدن به لباس‌ها است.

مرحله اول

اولین قدم برای چاپ ترافارد بر روی پارچه انتخاب طرح و شکل دلخواه است. نکته‌ای که در انتخاب طرح باید به آن توجه داشته باشید این است، که حتماً طرح‌های را انتخاب کنید تنوع رنگی زیادی نداشته باشند تا بتوانید به راحتی رنگ‌ها را از هم تفکیک کنید و طرحی تمیز و زیبا بر روی پارچه یا لباس خود ایجاد کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید طرح مورد نظر خود را بر روی طلق ایجاد کنید. برای تفکیک رنگ ها قسمت های مختلف طرح را بر روی طلق های مجزا رسم کنید.

مرحله سوم

پس از رسم طرح بر روی طلق های مجزا، داخل طرح‌ها را به کمک یک قیچی خالی کنید. برای اینکه بتوانید طرح‌ها را به صورت تمیز برش بزنید می‌توانید از کارتر نیز استفاده کنید. کارترها با تیغه تیزی که دارند می‌توانند به راحتی طلق را برش بزنند. با این کار شابلون شما آماده است و می‌توانید رنگ آمیزی را شروع کنید.

مرحله چهارم

مرحله چهار از چاپ ترافارد شامل رنگ آمیزی و انتقال طرح بر روی لباس یا پارچه است. برای این کار شما باید شابلون‌های مورد نظر خود را با دقت روی پارچه یا لباس قرار دهید. سپس یک تکه ابر یا اسفنج را به رنگ مورد نظر خود آغشته کنید. بعد از این کار باید با ضربات آهسته و با دقت زیاد ابر را بر روی قسمتی از تلق که آن را خالی کرده‌اید بزنید. هر کدام از قسمت‌ها را به این صورت رنگ آمیزی کنید. اما باید توجه داشته باشید، قبل از رنگ آمیزی قسمت‌های دیگر طرح از خشک شدن رنگ قبلی اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت رنگ‌ها با هم مخلوط می‌شوند و باعث کثیف کاری و خراب شدن طرحتان می‌شود.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله کار شما باید برای تثبیت رنگ بر روی لباس یا پارچه بعد از خشک شدن کامل رنگ‌ها آن را اتو کنید. همچنین می‌توانید از هوای گرم سشوار نیز برای این کار استفاده کنید. با این کار رنگ‌ها روی لباس ماندگارتر می‌شوند و بعد از شستشو پاک نمی‌شوند. اگر به هر دلیلی از طرح ایجاد شده بر روی لباس خود، پشیمان شدید می‌توانید از روش‌های گفته شده در مقاله چگونه چاپ لباس را از بین ببریم؟ استفاده کنید و طرح روی لباس خود را پاک کنید.

نکته مهم

لازم به ذکر است، که اگر می‌خواهید روی قسمتی از لباس خود چاپ ترافارد انجام دهید باید بین قسمت جلو و پشت لباس یک شیشه قرار دهید. این کار باعث جلو گیری از انتقال رنگ به قسمتی از لباس می شود که نمی‌خواهید روی آن طرح ایجاد کنید.

سخن پایانی

 چاپ ترافارد یکی از روش های آسان برای ایجاد طرح های متنوع بر روی انواع پارچه و لباس است. در این مقاله ما روش چاپ ترافارد بر روی پارچه را آموزش دادیم. شما می‌توانید پس از خواندن این مقاله روی لباس‌های خود طرح‌های زیبایی را ایجاد کنید و لباس‌های خود را از تکراری بودن خارج کنید. اگر بعد از خواندن این مقاله سوال یا نظری داشتید حتما آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

1401/7/21 - 21:56:0

4879

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آموزش چاپ ترافارد روی پارچه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید