آموزش چاپ ماربلینگ روی پارچه

ماربلینگ یکی از روش های محبوب برای ایجاد شکل و طرح های متنوع به کمک رنگ های شناور در یک محلول غلیظ است. به کمک این روش می توان انواع طرح های متنوع را با الگو های ساده، روی انواع اجسام پارچه ای، چوبی، شیشه ای و.. ایجاد کرد. روش کار در روش ماربلینگ به این صورت است، که یکی یا چند رنگ را در یک محلول غلیظ که رنگ ها در داخل آن حل نمی شوند، می ریزند سپس با استفاده از ابزارهای مناسب، طرح و شکل های منظم یا نامنظمی را با رنگ ها ایجاد می کنند. بعد از ایجاد اشکال مختلف، جسم مورد نظر را به آرامی روی رنگ قرار می دهند و به این طریق شکل مورد نظر را به روی جسم انتقال می دهند. به کمک ماربلینگ می توان روی پارچه طرح و اشکال متفاوتی را ایجاد کرد. در واقع ماربینگ یکی از روش های چاپ بر روی پارچه است. معمولا رنگی که برای چاپ ماربلینگ روی پارچه استفاده می شود، رنگ اکریلیک است. برای چاپ ماربلینگ روی پارچه روش های مختلفی وجود دارد.  ما در این مقاله از سانترال چاپ قصد داریم تا به شما آموزش چاپ ماربلینگ روی پارچه را یاد بدهیم. پس اگر به این روش از چاپ علاقه‌مند هستید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

سایز ماربلینگ چند نوع است؟

اولین چیزی که برای روش ماربلینگ باید تهیه شود، سایز آن است. برای سایز ماربلینگ دو ماده به نام کاراگینان و متیل سلولز به‌کار می‌رود. این دو ماده غیر سمی هستند و بیشتر افرادی که از روش ماربلینگ استفاده می‌کنند یکی از این دو ماده را تهیه می‌کنند. این ماده‌ها به عنوان غلیظ کننده در صنایع غذایی یا دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اضافه کردن این ماده‌ها به آب محلول غلیظی ایجاد می‌شود، که می‌توان روی آن با رنگ‌های آکریلیک طرح و الگوهای متنوعی را ایجاد کرد. این دو ماده از لحاظ ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند. کاراگینان عصاره‌ای است، که از جلبک‌های دریای به دست می‌آید. قیمت این ماده از متیل سلولز ارزان‌تر است؛ اما کاراگینان بعد از چند بار استفاده به رنگ آلوده می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد. در مقایسه با کاراگینان، متیل سلولز دوام بیشتری دارد و در شرایط گرم و مرطوب ماندگارتر است. به همین دلیل قیمت متیل سلولز از کاراگینان بیشتر است. با این وجود بسیاری از افرادی برای انجام ماربلینگ از کاراگینان استفاده می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند با این ماده می‌توانند کنترل بهتری روی ایجاد و انتقال اشکال خواهند داشت. به هر حال اگر شما هم قصد دارید از روش چاپ ماربلینگ استفاده کنید، بهتر است در ابتدا هر دو ماده را امتحان کنید تا بتوانید بهترین ماده را به دلخواه خود انتخاب کنید.

تثبیت کننده چیست؟

یکی دیگر از مواد مورد نیاز در روش ماربلینگ تثبیت کننده است. تثبیت کننده ماده‌ای است، که کمک می‌کند رنگ‌ها بهتر با الیاف پارچه ترکیب شوند. در صورت استفاده نکردن از تثبیت کننده، رنگ‌ها بعد از مدتی از روی پارچه پاک می‌شوند. به همین دلیل نیاز است که برای دوام بیشتر رنگ‌ها حتماً از یک ماده تثبیت کننده با کیفیت استفاده شود. تثبیت کننده‌های بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد که در بین آنها آلوم یکی از تثبیت کننده‌های قوی و مناسب برای ماربلینگ است. با کمک آلوم می‌توانید دوام رنگ را بر روی پارچه‌ها بیشتر کنید.

رنگ‌های اکریلیک برای ماربلینگ

یکی از مواد اصلی و ضروری برای چاپ روی پارچه به روش ماربلینگ، رنگ‌های آکریلیک است. رنگ آکریلیک انواع مختلفی دارد و در بازار به راحتی پیدا می‌شود. این رنگ‌ها ویژگی خوبی که دارند، این است که به راحتی شناور می‌شوند و می‌توان به کمک آن‌ها طرح‌های واضح و مرتبی را ایجاد کرد. بعد از انتقال رنگ بر روی پارچه، به خوبی با الیاف پارچه ترکیب می‌شوند و هیچ گونه سنگینی روی پارچه ایجاد نمی‌کنند. اگر می‌خواهید چاپی تمیز و با کیفیت داشته باشید در انتخاب نوع رنگ باید دقت کافی داشته باشید. برای خرید رنگ‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر یا آنلاین شاپ‌ها مراجعه کنید. قبل از خرید حتماً باید به کیفیت رنگ توجه داشته باشید و کیفیت را فدای قیمت نکنید.

ابزارهای الگوساز در ماربلینگ

برای ایجاد طرح و شکل‌های متفاوت به کمک رنگ‌ها، نیاز به ابزارهای الگوساز است. معمولاً ابزارهای موردنیاز برای الگوسازی در ماربلینگ، ابزارهای بسیار ساده‌ای هستند و به راحتی در بیشتر فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. همچنین می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از ابزارهای موجود در خانه نیز استفاده کنید. شانه یا چنگک ماربلینگ ابزارهای برای الگوسازی در این روش هستند. تفاوت شانه و چنگک در فاصله بین دندانه‌های آن‌ها است. معمولاً فاصله بین دندانه‌های چنگک بیشتر از فاصله دندانه‌ها در شانه است. با توجه به طرح و الگوی مدنظر خود می‌توانید یکی از این دو ابزار یا هردوی آنها را به‌کار ببرید. شما می‌توانید با وسایلی مانند چوب و میخ در خانه برای خود چنگک بسازید و از آن برای الگوسازی استفاده کنید.

سینی یا ظرف ماربلینگ

برای انجام روش ماربلینگ به یک سینی یا ظرف بزرگ نیاز است، که بتواند حداقل یک چهارم پارچه را پوشش دهد. جنس سینی مورداستفاده معمولاً از پلاستیک است. ظرف یا سینی که استفاده می‌کنید باید دارای ابعاد و عمق کافی باشد تا بتوانید به‌راحتی پارچه را در داخل آن قرار دهید و آن را خارج کنید. حداقل سایزی که برای سینی ماربلینگ نیاز است، 18 در 22 سانتی‌متر است. اگر قصد دارید که پارچه‌های اندازه‌ بزرگ را رنگ‌آمیزی کنید باید سایز ظرف یا سینی شما به‌اندازه‌ای باشد که بتواند وزن پارچه را تحمل کند.

 

برای انجام روش ماربلینگ به یک سینی یا ظرف بزرگ نیاز است، که بتواند حداقل یک چهارم پارچه را پوشش دهد.

 

روش تهیه سایز برای ماربلینگ

برای انجام چاپ روی پارچه به روش ماربلینگ، نیاز دارید که ابتدا سایز موردنیاز خود را تهیه کنید. برای تهیه سایز با متیل سلولز شما به آب و آمونیاک نیاز دارید. برای ایجاد محلول غلیظ به کمک متیل سلولز، باید در یک گالن آب به‌اندازه سه قاشق غذاخوری متیل سلولز اضافه کنید و با یک میله فلزی آن را مخلوط کنید. در حین مخلوط کردن یک قاشق آمونیاک غیرخوراکی به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آمونیاک محلول شروع به غلیظ شدن می‌کند. اگر دیدید که محلول غلیظ نشد دوباره یکی قاشق دیگر به آن آمونیاک اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس محلول را به کمک روزنامه بپوشانید و به مدت ده دقیق کنار بگذارید تا محلول کاملاً غلیظ شود. بعد از ده دقیقه برای از خنثی کردن خاصیت قلیایی آمونیاک به همان اندازه باید به آن سرکه سفید اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس نوبت آن است که سایز را داخل سینی که آماده کرده‌اید بریزید و روی آن را بپوشانید. بعد از 12 الی 24 ساعت می‌توانید از سایز استفاده نمایید. برای تهیه سایز با کاراگینان نیز باید از همین روش استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر شما به سایز بیشتری نیاز دارید می‌توانید به همین نسبت مواد را بیشتر اضافه کنید تا محلول بیشتری تهیه نمایید.

 

روش استفاده از ثبیت کننده

قبل از رنگ ریزی روی پارچه باید آن را به ماده تثبیت‌کننده آغشته کنید. برای اینکار نیاز است که از ماده‌ای به نام آلوم استفاده کنید. برای اینکار لازم است که سه قاشق آلوم را به یک سطل بزرگ آب گرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید تا کاملاً حل شود. سپس با دستکش پارچه را داخل آب قرار دهید و خوب آن را خیس کنید. سپس بعد از 20 دقیقه به کمک دستکش آب آن را بگیرید و آن را خشک کنید. بعد از خشک‌کردن پارچه آن را به خوبی اتو کنید با اتو کردن پارچه آلوم از آن جدا می‌شود. البته مقداری از آلوم روی پارچه باقی می‌ماند و تاز مانی که پارچه به خوبی شسته نشود از آن جدا نمی‌شود. 

 

روش رنگ‌آمیزی

بعد از آغشته کردن پارچه به تثبیت‌کننده، نوبت به ماربلینگ کردن پارچه‌های می‌رسد. روی سایز رنگ‌های دلخواه خود را بریزید و به کمک چنگک یا شانه به آن‌ها طرح و شکل بدهید. سپس پارچه آماده‌شده را روی سطح رنگ‌ها قرار دهید و به‌آرامی آن را بردارید. بلافاصله پارچه را در سطل آب سرد قرار دهید و به‌آرامی بچرخانید تا رنگ‌ها روی پارچه ثابت شوند. سپس پارچه را پهن کنید تا به خوبی خشک شود.

نکته مهم:

اگر بعد از انجام کار، طرح ایجادشده مورد تاییدتان نبود، می‌توانید از روش‌های از بین بردن چاپ روی لباس که در مقاله چگونه چاپ روی لباس را از بین ببریم؟  برایتان شرح داده‌ایم استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله روش چاپ به روش ماربلینگ روی پارچه را آموزش دادیم. مواد لازم برای ماربلینگ را معرف کردیم و روش کار با آن‌ها را توضیح دادیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به همه سؤالات یا نظرات شما پاسخ می‌دهیم.

1401/7/20 - 8:11:29

1525

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آموزش چاپ ماربلینگ روی پارچه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید