تفاوت چاپ افست رول و شیت

صنعت چاپ از گذشته‌های خیلی دور تا کنون نقش به سزای در نگهداری، توزیع و انتقال اطلاعات مختلف داشته است. امروزه نیز بسیاری از صنایع برای بازاریابی، تبلیغات و.. از چاپ استفاده می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها نیاز به چاپ انبوه دارند به همین دلیل برای برآورد کردن نیاز آنها از چاپگرهای با قدرت و سرعت بالا استفاده می‌شود. چاپ افست یکی از روش‌های رایج در صنعت چاپ است که برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود. این روش چاپی به کمک چاپگرهای پیشرفته و قدرتمند انجام می‌شود که دارای انواع مختلفی هستند. چاپ افست به طور کلی به دو دسته چاپ افست شیت یا ورقه و چاپ افست رول تقسیم می‌شود. در چاپ رول نیاز است که کاغذ یا هر نوع متریال دیگری به صورت رول وارد دستگاه چاپگر شود. در صورتی که در چاپ افست شیت چاپگرها قادر هستند روی ورقه‌های کاغذ یا هر متریال دیگری طرح مورد نظر را چاپ کنند. بین این دو روش چاپی تفاوتی‌های زیادی وجود دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این دو روش چاپ افست بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

آشنایی با چاپ افست

چاپ افست یکی از روش‌های چاپی رایج است که بیشتر در صنایعی که نیاز به چاپ انبوه است از آن استفاده می‌شود. به طور کلی این روش برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود و برای چاپ در تعداد محدود از سایر روش‌های دیگر مانند چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. این روش چاپی در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول که به مرحله لیتوگرافی نیز معروف است طرح مورد نظر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌شود. مرحله دوم که مرحله چاپ است زینک روی استوانه‌ای گردان قرار می‌گیرد و به‌واسطه استوانه پلاستیکی طرح مورد نظر روی سطح چاپ می‌شود. سرعت این روش بسیار بالا است و به همین دلیل برای چاپ انبوه گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.

 

انواع روش چاپ افست کدام است؟

چاپ افست به طور کلی به دو دسته چاپ افست رول و چاپ افست شیت تقسیم می‌شود. هر کدام از این روش‌ها با دستگاه‌های چاپگر خاصی انجام می‌شود. از لحاظ مزایا و کاربرد این دو روش تفاوت‌های با هم دارند به همین دلیل نباید به جای هم استفاده شوند. در فناوری Sheet-fed که به آن است شیت نیز گفته می‌شود کاغذها به صورت ورقه‌های مجزا از هم وارد چاپگر می‌شوند. در صورتی که در فناوری Web-fed که به چاپ رول معروف است ورقه‌های کاغذی به صورت رول وارد چاپگر می‌شوند. در صنایع مختلف از این دو روش برای کارهای متفاوتی استفاده می‌شود. افرادی که قصد استفاده از چاپ افست را دارند باید با تفاوت بین این دو روش به خوبی آشنایی داشته باشند.

 

تفاوت بین چاپ افست رول و شیت چیست؟

تفاوت بین این دو روش چاپی تنها مربوط به نحوه ورود کاغذ به چاپگر نیست؛ بلکه بین آنها تفاوت‌های در مزایا، کاربرد، صرفه اقتصادی، سرعت و.. وجود دارد. به طور کلی تفاوت بین چاپ افست رول و شیت به شرح زیر است.

 

چاپ افست رولی می‌تواند کارایی بهتری نسبت به چاپ افست شیت داشته باشد.

 

سرعت چاپ

سرعت چاپ یکی از فاکتورهای بسیار مهم در چاپ افست است. از آنجایی که از این روش برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود سرعت بالا از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. در چاپ رول چاپگرها هم‌زمان با چاپ روی متریال آن را تا می‌کنند به همین دلیل فرایند چاپ با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از این رو برای مواردی که سرعت بسیار مهم و حیاتی است چاپ افست رولی می‌تواند کارایی بهتری نسبت به چاپ افست شیت داشته باشد. لازم به ذکر است که دستگاه چاپ رول در یک ساعت می‌تواند ۶۰۰۰۰ نسخه از فرم خروجی داشته باشد. این در حالی است که در چاپ شیت حداکثر سرعت چاپ 10000 نسخه در ساعت است.

 

امکان چاپ به صورت پشت‌ورو

یکی دیگر از تفاوت‌های که بین این دو روش چاپی وجود دارد امکان چاپ پشت‌ورو است. در چاپ رول چاپ پشت‌ورو به صورت هم‌زمان انجام می‌شود و این باعث می‌شود که سرعت چاپ بسیار بالا برود. در صورتی که در چاپ شیت امکان  چاپ هم‌زمان به صورت پشت‌ورو وجود ندارد. در بسیاری از چاپگرهای شیت چاپ پشت‌ورو به صورت مجزا از هم انجام می‌شود. از این رو برای چاپ با این دستگاه‌ها نیاز به صرف زمان بیشتری است.

صرفه اقتصادی

مسلماً چاپ رول به دلیل سرعت بالا و چاپ پشت‌ورو به صورت همزمان از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است. به همین دلیل بسیاری از صنایع این روش را انتخاب می‌کنند.

کاربرد چاپ افست رول و شیت

با توجه به مکانیزم متفاوت این دو روش چاپی کاربرد آنها نیز با هم متفاوت است. در بسیاری از مواقع با وجود مزایای خوبی که چاپ رول دارد نمی‌توان از آن استفاده کرد و نیاز به چاپ شیت یا ورقی است. بیشتر مواقع برای چاپ بسته بندی محصولات، کاتالوگ‌ها، کاغذهای دیواری و.. از چاپ رول استفاده می‌شود. در صورتی که برای چاپ کتاب، مجلات، کارت ویزیت و... بهتر است که از چاپ ورقی استفاده شود.

کیفیت خروجی چاپ

از لحاظ کیفیت خروجی چاپ بین روش رول و شیت تفاوت چندان زیادی وجود ندارد. هر دوی این روش‌ها خروجی با کیفیتی دارند و می‌توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که کیفیت خروجی چاپ تا حدود زیادی بستگی به نوع چاپگر دارد. به همین دلیل استفاده از چاپگرهای پیشرفته و جدید باعث افزایش کیفت خروجی چاپ می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگویم که چاپ افست روشی بسیار کاربردی برای چاپ انبوه است که به دو صورت شیت و رول انجام می‌شود. در روش رول کاغذ به صورت رولی وارد دستگاه می‌شود و  در صورتی که در چاپ شیت کاغذها به صورت ورقه وارد چاپگر می‌شوند. این دو روش از لحاظ کیفیت خروجی، صرفه اقتصادی، سرعت و مزایا باهم متفاوت هستند. در این مقاله تفاوت بین این دو روش را به طور کامل بررسی کردیم اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/25 - 12:43:24

525

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت چاپ افست رول و شیت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید