راهنمای صفر تا صد چاپ روی بطری

یکی از زمینه‌های استفاده از چاپ در بسته بندی محصولات است. همان‌طور که می‌دانید بر روی بسته‌بندی محصولات مختلف انواع عکس‌ها، نوشته‌ها و طرح‌ها چاپ شده است. بطری نوشیدنی‌ها جزو وسایلی هستند که بر روی آن‌ها انواع طرح‌ها و نوشته‌ها چاپ می‌شود. چاپ بر روی بطری‌ها باعث زیبایی و متمایز شدن آن‌ها از سایر محصولات نوشیدنی می‌شوند. برای چاپ بر روی بطری‌ها روش‌های متنوعی وجود دارد که تولید کنندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که برای چاپ بر روی بطری‌ها نیاز به طی مراحل مختلفی است. معمولاً نوشته یا طرح‌های که بر روی بطری‌ها چاپ می‌شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به راحتی پاک نمی‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش‌های چاپ بر روی بطری و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

انواع روش‌های چاپ بر روی بطری کدام اند؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم برای چاپ بر روی بطری‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها دارای یکسری معایب و مزایا هستند قبل از استفاده از هر کدام از این روش‌ها باید موارد مهمی را بررسی کرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ بر روی بطری نوشیدنی‌ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. از جمله روش‌های چاپ بر روی بطری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

چاپ سیلک اسکرین بطری

یکی از روش‌های چاپ مستقیم بر روی بطری استفاده از چاپ سیلک اسکرین است. این نوع چاپ کاربردها و مزایای بسیار خوبی در صنایع مختلف دارد. از چاپ سیلک اسکرین برای چاپ بر روی انواع متریال‌ها یا انواع شکل‌ها استفاده می‌شود و خوبی این چاپ به این است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی قابل انجام است. به کمک این روش چاپ می‌توان بر روی بطری‌های نوشیدنی انواع طرح و نوشته‌ها را با رنگ‌های مختلفی چاپ کرد. بطری نوشیدنی‌ها از مواد مختلفی مانند شیشه، فلز و پلاستیک ساخته می‌شوند. برای چاپ بر روی هر کدام از این بطری‌ها روش‌ها و مواد مختلفی نیاز است. به همین دلیل قبل از انجام چاپ باید با توجه به جنس بطری بهترین رنگ‌ها و مواد را انتخاب کرد تا کیفیت چاپ خروجی به بهترین شکل ممکن انجام شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم روش‌های چاپ بر روی بطری نوشیدنی‌ها عبارت است از:


بطری نوشیدنی‌ها جزو وسایلی هستند که بر روی آن‌ها انواع طرح‌ها و نوشته‌ها چاپ می‌شود

مرحله اول

اولین مرحله از چاپ سلک اسکرین بر روی بطری‌های نوشیدنی تعیین جنس بطری است. برای چاپ بر روی بطری‌های با جنس‌های مختلف نیاز به رنگ و مواد مختلفی است. به همین دلیل برای اینکه بتوان یک چاپ با کیفیت بر روی بطری‌ها انجام داد باید به جنس بطری توجه شود. همچنین شکل و اندازه بطری‌ها نیز در هنگام چاپ بسیار حائز اهمیت هستند و باید به آن‌ها توجه شود. چون در چاپ سیلک اسکرین طرح‌های ایجاد شده بر روی شابلون‌های فلزی حک می‌شوند و به همین دلیل اندازه این شابلون‌ها باید متناسب با اندازه و انحنای بطری باشد.

مرحله دوم

دومین مرحله از چاپ سیلک اسکرین بر روی بطری‌ها انتخاب رنگ و مواد لازم است. با توجه به جنس بطری‌ها باید از رنگ‌های مناسبی را انتخاب کرد. به عنوان مثال رنگ‌های مورد نیاز برای چاپ بر روی بطری‌های پلاستیکی با رنگ مورد استفاده برای چاپ بر روی بطری‌های شیشه‌ای متفاوت است.

مرحله سوم

طراحی گرافیکی سومین مرحله در این چاپ به شمار می‌رود. طراحی توسط افراد حرفه‌ای و با برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و.. انجام می‌شود. فردی که طراحی را انجام می‌دهد باید با اصول چاپ به خوبی آشنایی داشته باشد. همچنین طرحی که توسط گرافیست طراحی می‌شود باید متناسب با اندازه، رنگ و شکل بطری باشد. طراحی یکی از قسمت‌های مهم چاپ بر روی بطری است و تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی و تأثیر گذاری چاپ دارد. به همین دلیل باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرحی که برای چاپ آماده شده است باید بر روی شابلون‌های فلزی یا استیل حکاکی شود. هنگام حکاکی طرح بر روی شابلون‌ها باید به اندازه و جنس بطری توجه شود. همچنین برای استفاده از این شابلون‌ها باید بطری‌ها را به وسیله فیکسچرها بر روی میز ثابت نگه داشت. با این کار خروجی چاپ با دقت زیادی انجام می‌شود.

مزیت‌های چاپ سیلک بر روی بطری

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم چاپ بر روی بطری‌های نوشیدنی با مزیت‌های خوبی همراه هستند. یکی از این مزیت‌ها افزایش زیبایی بطری‌ها و جذب مشتریان بیشتر است. بطری‌ها که فاقد هر گونه طرح و چاپی هستند از لحاظ ظاهری جذابیتی برای مشتریان ندارند و به همین دلیل احتمال فروش آنها بسیار کمتر است. همچنین با چاپ نام برند و لوگوی شرکت تولید کننده بر روی بطری‌ها مشتریان بیشتر به محصولات اعتماد می‌کنند و آن را خریداری می‌کنند. از طرفی چاپ نام و لوگو باعث تمایز محصولات یک شرکت در بین سایر محصولات می‌شود. زمانی که مشتری نام و لوگوی شرکت مربوطه را بر روی بطری مشاهده می‌کند در خرید مجدد می‌تواند با یاد آوری نام شرکت و محصول دوباره آن را خریداری کند. چاپ سیلک اسکرین یکی از روش‌های چاپ مستقیم بر روی بطری است و به همین دلیل از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این چاپ بسیار بادوام بوده و در اثر عوامل بیرونی مانند نور خورشید و رطوبت کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

کیفیت چاپ سیلک بر روی بطری

یکی از فاکتورهای مهم در خصوص انتخاب روش چاپ بر روی بطری‌ها کیفیت و ماندگاری چاپ است. چاپ سیلک اسکرین با توجه به ویژگی‌های که دارد یکی از با کیفیت ترین انواع چاپ بر روی بطری محسوب می‌شود. رنگ‌های به کار رفته در این روش چاپی از وضوح و شفافیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل باعث زیبایی خروجی کار می‌شوند. در این روش چاپ بعد از چاپ طرح بر روی بطری آن از دستگاه تثبیت رنگ برای افزایش دوام و ماندگاری رنگ‌های چاپ شده استفاده می‌کنند. به همین دلیل ماندگاری طرح‌های چاپ شده بسیار زیاد است و در صورت شستشویی بطری‌ها از بین نمی‌روند.

چاپ روی لیبل

یکی دیگر از روش‌های چاپ بر روی بطری‌ها استفاده از برچسب‌ها و لیبل‌های مختلف است. به این روش از چاپ بر روی بطری‌ها چاپ غیر مستقیم گفته می‌شود. برای چاپ لیبل‌ها از روش‌های چاپی مانند چاپ دیجیتال، چاپ افست و.. استفاده می‌شود. لیبل‌ها در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوام و ماندگاری لیبل‌ها در مقایسه با روش چاپ مستقیم پایین‌تر است. اما این روش با سرعت بیشتر قابل انجام است و به همین دلیل در تیراژ بالا روش مناسب‌تری است. برای زیبایی بیشتر بطری‌ها لیبل‌ها را از جنس‌های مختلفی مانند کاغذ، شیشه، فلز، پلاستیک و.. می‌سازند. برخی از شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی برای افزایش جذابیت بطری‌ها از لیبل‌های فلزی استفاده می‌کنند. این لیبل‌ها با طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و ماندگاری آن‌ها نسبت به سایر انواع لیبل‌ها بیشتر است.

چاپ سیلک اسکرین با توجه به ویژگی‌های که دارد یکی از با کیفیت ترین انواع چاپ بر روی بطری محسوب می‌شود

مزایای استفاده از لیبل بر روی بطری‌ها

از آنجایی که بین شرکت‌های تولید کنند و برندها مختلف رقابت شدیدی وجود دارد هر کدام از آن‌ها به دنبال راهی برای افزایش مشتریان خود هستند. یکی از روش‌های تبلیغاتی استفاده از لیبل بر روی بسته بندی و بطری محصولات است. استفاده از لیبل‌ها مزایای بسیار خوبی برای شرکت‌ها دارند. یکی از مزیت‌های خوب آن‌ها افزایش زیبایی بطری‌های نوشیدنی است. همچنین لیبل‌ها باعث جلب اعتماد مشتریان و افزایش فروش محصولات می‌شود. بیشتر مشتریان محصولاتی که هیچ گونه اطلاعاتی بر روی بسته بندی آن‌ها درج نشده است را خریداری نمی‌کنند. با درج اطلاعاتی مانند نام برند، لوگو، ترکیبات محصول و.. مشتریان راحت‌تر می‌توانند به محصولات اعتماد کنند. به همین دلیل امروزه استفاده از لیبل‌ها بسیار مهم و ضروری است و بیشتر شرکت‌های تولیدی از آن‌ها استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر برنده‌ها و شرکت‌ها سعی دارند تا با چاپ لیبل با کیفیت و زیبا نظر مشتریان را به خود جلب کنند. این راه بسیار تأثیر گذار است و می‌تواند به افزایش فروش شرکت‌ها کمک کند.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ بر روی بطری‌ها از مزایای بسیار خوبی برخوردار است. به کمک چاپ شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند فروش خود را افزایش دهند و اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند. برای چاپ بر روی بطری روش‌های متنوعی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای یکسری مزایا هستند. در این مقاله روش‌های موجود برای چاپ بر روی بطری‌ها را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/3 - 20:3:10

923

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای صفر تا صد چاپ روی بطری " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید