مرکب یا جوهر: کدام یک برای چاپ مناسب‌تر است؟

دستگاه‌های چاپگر برای چاپ طرح بر روی متریال‌های مختلف از جوهر یا مرکب‌های متنوعی استفاده می‌کنند. معمولاً نوع جوهر یا مرکب بسته به روش چاپی و متریال مورد نظر انتخاب می‌شود. برخی از چاپگرها تنها قادر به استفاده از یک نوع جوهر یا مرکب هستند در حالی که برخی دیگر از چند نوع جوهر یا مرکب پشتیبانی می‌کنند. جوهرها و مرکب‌ها زا لحاظ ساختار شیمیایی و ماهیتی که دارند تفاوت‌های زیادی باهم دارند. به همین دلیل انتخاب یک جوهر مناسب برای چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است. نوع جوهر یا مرکب بر کیفیت، ماندگاری و وضوح طرح‌های چاپ شده تأثیر زیادی دارد. برخی از جوهرها باید در آب حل شوند و برخی دیگر به صورت ذرات ریز در یک سوسپانسیون نگهداری می‌شوند. با توجه به نوع چاپ و متریالی که بر روی آن طرح مورد نظر چاپ می‌شود باید از جوهر یا مرکب‌های مناسبی استفاده شود تا کیفیت خروجی کار مورد رضایت مشتریان باشد.

 

انواع جوهر و مرکب کدام است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم جوهرها و مرکب‌های مورد استفاده در دستگاه‌های چاپگر انواع مختلفی دارند. کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده تا حدود زیادی بستگی به نوع جوهر انتخاب شده دارد. در روش چاپ دیجیتال انتخاب جوهر باکیفیت علاوه بر افزایش کیفیت خروجی چاپ طول عمر دستگاه چاپ را نیز افزایش می‌دهد. هر کدام از جوهرها دارای یکسری مزایا و معایب هستند و افرادی که در چاپخانه‌ها فعالیت می‌کنند باید با انواع جوهرها و مزایا و معایب آنها آشنا باشند. تا بتوانند با توجه به جنس متریال و روش چاپی بهترین نوع جوهر یا مرکب را انتخاب کنند. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که جوهرها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

جوهر حلال اکو

جوهر حلال اکو یکی از جوهرهای مورد استفاده در چاپخانه‌ها است که از عصاره اتر به دست می‌آید. اتر ماده است که از تصفیه روغن مواد معدنی ساخته می‌شود. این نوع جوهرها به راحتی در محیط‌زیست قابل تجزیه هستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند. جوهرهای حلال اکو دارای مواد آلی فرار نسبتاً کمی هستند و بوی آن‌ها بسیار ملایم است. به همین دلیل می‌توان از این جوهرها در محیط‌های بسته که دارای تهویه مطبوع هستند استفاده کرد. از جوهر می‌توان برای چاپ طرح‌های گرافیکی داخلی و خارجی تابلو های تبلیغاتی استفاده کرد. تنوع رنگ این جوهرها بسیار زیاد است و به همین دلیل به راحتی می‌توان هر طرح با هر نوع رنگی را به راحتی چاپ کرد.

جوهر UV

جوهرهای UV یا جوهرهای ماورای بنفش به جوهرهای گفته می‌شود که بعد از چاپ بر روی متریال‌های مختلف توسط اشعه UV خشک می‌شوند. این نوع جوهرها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند و به دلیل خشک شدن سریع آن‌ها بعد از تاباندن نور ماورای بنفش محبوبیت زیادی در بین مشتریان دارد. دوام و ماندگاری این جوهرها نسبت به سایر جوهرها بسیار بیشتر است و برای محافظت از ساییدگی آن‌ها نیازی به محافظ‌های مخصوص نیست. به کمک این جوهرها می‌توان طرح‌های برجسته‌ای را روی سطوح مختلف چاپ کرد. کیفیت و وضوح جوهرهای UV نیز بسیار بالا است و طرح‌های چاپ شده با آن‌ها بسیار زیبا هستند. لازم به ذکر است که قیمت این نوع جوهر از سایر انواع جوهر بیشتر است؛ اما به دلیل کاربرد و کیفیت مطلوبی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است. همچنین این جوهرها سازگار با محیط‌ زیست هستند و می‌توان از آن‌ها در محیط‌های بسته نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: پی اچ متر (PH) چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

جوهر حلال قوی

جوهرهای حلال قوی به آن دسته از جوهرها گفته می‌شوند که از مایع حلال و رنگ‌دانه تشکیل می‌شوند. این نوع جوهرها حاوی مقدار زیادی مواد آلی فرار هستند و به همین دلیل تنها برای چاپ محصولاتی از آنها استفاده می‌شود که در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند. این نوع جوهرها به دلیل مواد آلی فرار بوی نامطبوعی تولید می‌کنند و قابل تجزیه در محیط ‌زیست نیستند. با این وجود به دلیل ماندگاری بالا، ضد خش بودن و قیمت پایین از آنها زیاد استفاده می‌شود.

مرکب رنگی Dye

مرکب رنگی Dye به رنگ‌های گفته می‌شود که ذرات رنگی در داخل یک مایع حلال مانند آب یا مواد آلی حل شده اند. این نوع از جوهرها مقاومتی در برابر آب ندارند و در صورت تماس با آب در آن حل می‌شوند. معمولاً برای محافظت از این جوهرها در برابر آب آنها را روی برچسب‌های مخصوصی چاپ می‌کنند. تا زمانی که برچسب‌ها آسیب نبینند طرح‌های چاپ شده با مرکب رنگی Dye در آب حل نمی‌شوند؛ اما در صورتی که برچسب‌ها بر روی سطحی ساییده شوند مرکب آن‌ها در صورت تماس با آب در آن حل می‌شوند. همچنین طرح‌های چاپ شده با این مرکب‌ها اگر برای مدتی طولانی در معرض تابش نور باشند به مور شروع به محو شدن می‌کنند و کیفیت و وضوح آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل معمولاً از این مرکب‌ها برای چاپ محصولاتی استفاده می‌شود که در مدت یک سال به مصرف می‌رسند و نیازی به نگه داشتن طولانی مدت آن‌ها نیست.

مرکب‌های پیگمنت

پیگمنت‌ها به مرکب‌های رنگی گفته می‌شود که به صورت ذرات ریز هستند که در داخل یک سوسپانسیون قرار دارند. این نوع از مرکب‌ها در آب حل نمی‌شوند و مانند ذرات ماسه در آب ته نشین می‌شوند. مقاوم و دوام پیگمنت‌ها در برابر آب بسیار بالا است و برای محافظت از آن نیازی به استفاده از برچسب نیست. همچنین پیگمنت‌ها در برابر تابش نور مستقیم نیز مقاومت بسیار خوبی دارند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. استفاده از مرکب‌های پیگمنت برای چاپ محصولاتی که برای مدت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند گزینه بسیار خوبی است.

 

برخی از چاپگرها تنها قادر به استفاده از یک نوع مرکب هستند

 

مرکب‌های مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین یکی از انواع روش‌های چاپی متداول است که کاربرد بسیار زیادی در تبلیغات و صنایع مختلف دارد. در این روش چاپی جوهر یا مرکب با استفاده از اسکرین‌های فلزی که دارای طرح مورد نظر هستند بر روی سطح متریال قرار می‌گیرند. در این روش چاپی از مرکب‌های روغنی خشک شونده استفاده می‌شود که غلظت رنگی بالایی دارند. در داخل این مرکب‌ها از سیال‌های حمل کنند مناسب استفاده می‌شود و ویسکوزیته آنها متوسط است. همه مرکب‌های که برای این چاپ به کار می‌روند باید دارای غلظت بالایی باشند تا با کیفیت و وضوح بالای طرح‌های مورد نظر را چاپ کنند.

 

مرکب چاپ هلیو گراور چگونه است؟

چاپ هلیو گراور بسیار شبیه به چاپ فلکسو گرافی است که توسط دستگاه‌های چاپی خاصی قابل اجرا بر روی سطوح انعطاف پذیر است. مرکب‌های که برای این چاپ به کار می‌روند باید دارای ویسکوزیته مناسب باشند تا بتوانند از حفره‌های حکاکی شده در سیلندرها به خوبی عبور کنند. معمولاً برای این چاپ از مرکب‌های سیال سریع خشک شونده استفاده می‌شود. به کمک این روش چاپی می‌توان بر روی متریال‌های مانند کاغذ و انواع سلفون‌ها طرح‌های مختلفی را چاپ کرد. مرکب‌های استفاده شده در روش هلیو گراور از طریق تبخیر مایع حلال داخل مرکب به کمک حرارت یا بدون حرارت خشک می‌شوند. همچنین این مرکب‌ها باید عاری از هرگونه ذرات رنگی سفت و سخت باشند تا سیلندرهای داخل چاپگر را نخراشند.

 

کدام جوهر یا مرکب برای چاپ مناسب‌تر است؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم نوع جوهر و مرکب روی کیفیت طرح‌های چاپ شده تأثیر مستقیم دارد. به همین دلیل انتخاب یک جوهر مناسب برای چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به مطالب گفته شده در مورد انواع جوهر و مرکب باید به شما بگوییم که هر کدام از آنها دارای یکسری مزایا و معایب هستند. همچنین در هر روش چاپی نیاز به استفاده از یک نوع جوهر یا مرکب است و در همه روش‌ها نمی‌توان از یک نوع جوهر استفاده کرد. با توجه به این نکات باید بگوییم که هنگام انتخاب جوهر یا مرکب باید به فاکتورهای مانند نوع چاپگر، روش چاپی، قیمت جوهر، ویژگی‌های ساختاری جوهر و کاربر آنها توجه شود. با توجه به این فاکتورها می‌توان در هر نوبت چاپ بهترین جوهر یا مرکب را انتخاب کرد.

نوع جوهر و مرکب روی کیفیت طرح‌های چاپ شده تأثیر مستقیم دارد

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که جوهر یا مرکب‌ها تأثیر زیادی بر روی کیفیت خروجی چاپ دارند و به همین دلیل باید با دقت زیادی انتخاب شوند. جوهرها از لحاظ ساختار شیمیایی و ماهیت فیزیکی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هر کدام از جوهرها مزایا و معایب خاصی دارند که در زمان انتخاب آنها باید مورد بررسی قرار بگیرند. انتخاب جوهر با توجه به نوع دستگاه چاپگر، روش چاپی، قیمت جوهر و.. انجام می‌شود. ما در این مقاله انواع جوهرها و مرکب‌ها را معرفی کردیم اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/18 - 7:35:32

480

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مرکب یا جوهر: کدام یک برای چاپ مناسب‌تر است؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید