معرفی انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

امروزه روش‌های بسیار متنوعی برای چاپ روی متریال‌های مختلف به وجود آمده است. هر کدام از این روش‌های چاپی دارای یک‌سری معایب و مزایا هستند. روش چاپ دیجیتال یکی از روش‌های بسیار محبوب و متداول در صنعت چاپ است. از این روش برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده با این روش بسیار بالا است و به همین دلیل شرکت‌ها و برندهای تجاری از آن برای تبلیغات کالا و خدمات خود استفاده می‌کنند. این روش به کمک چاپ گرهای دیجیتالی انجام می‌شود. به همین دلیل تنها کافی است که فایل دیجیتالی طرح مورد نظر وارد کامپیوتر شود. دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای یک‌سری ویژگی و کارایی هستند. افرادی که قصد دارند از این روش استفاده کنند ابتدا باید با انواع دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی آشنا شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

دستگاه چاپ دیجیتال چیست؟

صنعت چاپ نیز مانند سایر صنایع دیگر با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات گسترده‌ای کرده است. از جمله این تغییرات می‌توانیم به ساخت دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی اشاره کنیم. با ورود چاپگرهای دیجیتالی به بازار بسیاری از روش‌های چاپی قدیمی منسوخ شدند. چاپگرهای دیجیتالی تحول عظیمی را در صنعت چاپ به وجود آورده‌اند. به‌طوری‌که امروزه چاپ دیجیتال به یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپی تبدیل شده است. در این روش چاپ توسط دستگاه‌های دیجیتالی و پیشرفته انجام می‌شود. این دستگاه‌ها نیازی به نیروی انسانی برای انجام برخی از کارها مانند کنترل کیفیت ندارند. بیشتر کارهای چاپ به وسیله این دستگاه به صورت خودکار انجام می‌شود. به همین دلیل هزینه چاپ با آنها بسیار مقرون به صرفه است. چاپگرهای دیجیتالی برای انجام فرایند چاپ روی متریال‌های مختلف باید به یک کامپیوتر متصل شوند. با این کار آنها می‌توانند به راحتی هر نوع طرح و عکسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ کنند. دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. هر کدام از این دستگاه‌ها دارای کارایی متفاوتی هستند. به همین دلیل آشنایی با انواع چاپگرهای دیجیتالی به افراد کمک می‌کند تا بهترین روش را برای چاپ طرح‌های مورد نظر خود انتخاب کنند.

 

انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

همان‌طور که به آن اشاره کردیم دستگاه‌ها دیجیتالی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای یک‌سری ویژگی و کارایی خاص هستند. کیفیت خروجی چاپ هر کدام از دستگاه‌های چاپگر با یکدیگر متفاوت است. از این رو قیمت چاپ با دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی نیز یکسان نیست. هر کدام از این دستگاه‌ها برای چاپ روی متریال‌های خاصی طراحی شده‌اند. به همین دلیل قبل از استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها افراد باید با ویژگی و کارایی آنها آشنا شوند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که انواع چاپگر دیجیتالی عبارت است از:

چاپگرهای جوهر افشان

یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین چاپگرهای دیجیتالی، چاپگرهای جوهر افشان هستند که در بسیاری از ادارات، چاپخانه‌ها، کافی نت‌ها و.. از آنها استفاده می‌شود. این نوع چاپگرها در انواع مختلفی مانند پرینترهای رومیزی و چاپگرهای عریض ساخته می‌شوند. چاپگرهای جوهر افشان برای چاپ طرح مورد نظر از جوهر مایع استفاده می‌کند. روش چاپ چاپگرهای جوهر افشان از نوع چاپ مستقیم است. به‌طوری‌که این چاپگرها می‌توانند طرح مورد نظر را به کمک جوهرهای مایع به طور مستقیم روی متریال‌های مانند کاغذ و مقوا چاپ کنند. در این مدل چاپگرها نیازی به محمل میانی نیست و طرح مورد نظر به صورت مستقیم به وسیله هدهای چاپگر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند. به همین دلیل سرعت این چاپگرها در چاپ طرح‌های مختلف بسیار بالا است و استفاده از آنها باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده توسط چاپگرهای جوهر افشان بسیار بالا بوده و خروجی آنها به راحتی قابل‌کنترل است. قیمت این دستگاه‌ها نسبت به سایر چاپگرهای موجود در بازار بسیار ارزان‌تر است.

چاپگرهای الکتروفتوگرافی

از دیگر انواع چاپگرهای دیجیتالی می‌توانیم به چاپگرهای الکتروفتوگرافی اشاره کنیم. این دستگاه‌ها در دو نوع مرکبی و تونری ساخته می‌شوند. دستگاه‌های چاپگر مرکبی همان‌طور که از نام آنها پیدا است از مرکب برای چاپ طرح‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که چاپگرهای تونری از تونر برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که کیفیت کارهای خروجی این دو نوع چاپگر باهم یکسان نیست. به همین دلیل قبل از استفاده از این دستگاه‌ها باید به این نکته به خوبی توجه شود. هر کدام از دستگاه‌ها دارای یک‌سری قابلیت و مزیت هستند و از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود.

 

از دیگر انواع چاپگرهای دیجیتالی می‌توانیم به چاپگرهای الکتروفتوگرافی اشاره کنیم.

 

چاپگرهای تونری

چاپگرهای تونری یکی از انواع چاپگرهای الکتروفتوگرافی هستند. این چاپگرها درام‌های چرخانی دارند که از طریق شعاع لیزر باردار می‌شوند. سپس طرح مورد نظر به کمک پودرهای رنگی ایجاد می‌شوند و با این درام‌ها ذوب شده و روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند. سرعت چاپ با این نوع چاپگرها بسیار بالا است و به همین دلیل برای چاپ در تعداد بالا گزینه مناسبی هستند. در این چاپگرها واسطه‌های آنالوگ متعددی در مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد به همین دلیل چاپگرهای تونری به طور کامل دیجیتالی نیستند. با توجه به عملکرد سریع این چاپگرها از آنها در صنایع مختلف بسیار استفاده می‌شود.

چاپگر دیجیتالی مرکبی

چاپگرهای مرکبی نیز نوع دیگر از چاپگرهای الکتروفتوگرافی هستند که از مرکب برای چاپ طرح‌های مختلف استفاده می‌کنند. سرعت این چاپگرها از چاپگرهای تونری پایین‌تر است. این دستگاه‌ها برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند. یکی دیگر از معایب این نوع چاپگرها محدود بودن سطح چاپی آنها است. به‌طوری‌که این چاپگرها قادر هستند تا سطح a3 را چاپ کنند و اندازه‌های بزرگ‌تر از آن را پوشش نمی‌دهند.

چاپگرهای نوری

چاپگرهای نوری یا لیزری پیشرفته‌ترین مدل چاپگرهای دیجیتالی هستند که در طرح مورد نظر را به وسیله پرتوهای لیزر روی سطح مورد نظر چاپ می‌کنند. خروجی چاپ توسط این چاپگرها ابتدا روی کاغذهای حساس به نور ایجاد می‌شود و سپس روی تثبیت می‌شوند. امروزه در چاپگرهای نوری دو مرحله ظهور و تثبیت به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند به همین دلیل سرعت خروجی کار افزایش‌یافته است. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده با چاپگرهای نوری بسیار بالا است و از آنها بیشتر برای چاپ عکس در عکاسی‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل مراحل چاپ دیجیتال

چاپگر حرارتی

چاپگرهای حرارتی یکی دیگر از انواع چاپگرهای دیجیتالی هستند که به کمک شعاع لیزر طرح مورد نظر را روی کاغذهای حساس به نور چاپ می‌کنند. این مدل از چاپگرها امروزه کاربرد چندان زیادی ندارند و به دلیل استفاده از سایر روش‌ها تقریباً منسوخ شده‌اند. با این وجود در برخی از چاپخانه از این مدل چاپگرها برای انجام برخی از کارهای چاپی استفاده می‌شود.

چاپگر مارک لیزر

چاپگرهای مارک لیزر برای چاپ اطلاعات روی محصولات و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از چاپگرها را بیشتر در خط تولید قرار می‌دهند و از آنها برای چاپ تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت و.. روی بسته بندی کالاها استفاده می‌کنند. این چاپگرها از اشعه لیزر برای چاپ اطلاعات روی بسته بندی محصولات استفاده می‌کنند.

 

قیمت دستگاه‌های چاپگر چقدر است؟

افرادی که به دنبال خرید چاپگر هستند اولین سؤالی که به دنبال آن هستند این است که قیمت چاپگرهای دیجیتالی چقدر است؟ در جواب این سؤال باید به شما بگوییم که چاپگرها در مدل‌ها و اندازه بسیار متنوعی تولید می‌شوند. به همین دلیل نیز هر کدام از آنها دارای یک‌سری مشخصات فنی و قابلیت‌ها هستند. از این رو قیمت آنها نیز متناسب با عملکرد و کیفیتی که دارند متفاوت است. هنگام خرید چاپگر بهتر است که به مشخصات فنی و مدل آنها توجه ویژه‌ای شود. با این کار شما می‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین مدل چاپگر را خریداری کنید.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپگرهای دیجیتالی انواع مختلفی دارند و از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. کیفیت و وضوح طرح‌ها چاپ شده با چاپگرهای دیجیتالی متفاوت است. در این مقاله چند تا از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چاپگرهای دیجیتالی را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات و نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/2/31 - 9:54:0

529

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید