مقایسه چاپ اسکرین و چاپ DTG

 چاپ بر روی لباس و پارچه امروزه بسیار رایج و کاربردی است. به همین دلیل افراد از روش‌های مختلفی برای چاپ طرح بر روی لباس و پارچه خود استفاده می‌کنند.  چاپ اسکرین و چاپ DTG دوتا از بهترین روش‌های چاپی هستند که معمولاً از ان ها برای چاپ انواع طرح بر روی پارچه و لباس استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها دارای یکسری معایب و مزایا هستند. برای انتخاب یکی از این دو روش چاپی باید ویژگی‌ها آنها بررسی شود. کیفیت و وضوح تصاویری که با این دو روش بر روی پارچه چاپ می‌شود متفاوت است. همچنین قیمت و روش چاپ آن‌ها نیز به یک صورت نیست. افرادی که قصد راه اندازی یک تولیدی لباس را دارند معمولاً برای ایجاد طرح‌های زیبا و متنوع بر روی لباس‌ها باید یک روش چاپی مناسب انتخاب کنند. روش چاپی که تولیدی‌ها انتخاب می‌کنند باید علاوه بر اینکه قابلیت‌های خوبی داشته باشد از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. به همین دلیل انتخاب یکی از این دو روش چاپی باید بر اساس فاکتورهای مهمی انجام شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا این دو روش را از هر لحاظ مقایسه کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی روش چاپ اسکرین و نحوه انجام آن

چاپ اسکرین یکی از روش‌های مناسب برای چاپ بر روی انواع پارچه و لباس است. این روش یکی پر کاربرد ترین روش‌های موجود است که محبوب زیادی در بین مشتریان دارد. طرح‌های که با این روش بر روی پارچه چاپ می‌شوند از کیفیت و وضوح بسیار خوبی برخوردار هستند. به همین دلیل می‌توان به کمک چاپ اسکرین انواع طرح‌های ریز و درشت را با هر ترکیب رنگی بر روی پارچه‌ها چاپ کرد. در این روش به کمک استیل‌های مش بافته شده رنگ‌ها بر روی پارچه قرار می‌گیرند ولی وارد بافت پارچه نمی‌شوند. در چند سال گذشته روش چاپ اسکرین تنها روش ممکن برای چاپ بر روی لباس و پارچه بود. به کمک چاپ اسکرین افراد می‌توانند لوگو، نام تجاری، متن‌های تبلیغاتی و.. بر روی انواع پارچه و لباس چاپ کنند. بسیاری از شرکت‌ها از این چاپ به عنوان یک روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا کسب و کار خود را رونق دهند. با این روش امکان چاپ در تیراژ بالا نیز وجود دارد. در روش هر رنگ به صورت یک لایه بر روی پارچه قرار می‌گیرد و مدت زمان انجام چاپ به تعداد رنگ‌های به کار رفته در طرح بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: چاپ هیبریدی چیست و در چه مواردی از آن استفاده می شود؟


کدام طرح‌ها برای چاپ با روش اسکرین مناسب هستند؟

از آنجایی که در روش چاپ اسکرین رنگ‌ها به صورت لایه لایه بر روی پارچه قرار می‌گیرند این روش برای چاپ طرح‌های ساده مناسب‌تر است؛ زیرا در طرح‌های ساده تعداد رنگ‌ها کمتر است و به همین دلیل چاپ با سرعت بیشتری انجام می‌شود. البته با روش چاپ اسکرین می‌توان هر طرحی را با هر تعداد رنگ چاپ کرد و این بدین معنا نیست که تنها می‌توان طرح‌های ساده را با این روش چاپ کرد.  به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ اسکرین برای طرح‌های ساده بسیار مناسب‌تر است و برای چاپ طرح‌های پیچیده ممکن است در دراز مدت محدودیت‌های داشته باشد. چون برای چاپ هر طرح نیاز به صرف هزینه و زمان نسبتاً زیادی برای تولید اسکرین‌ها ی مورد نظر است. بعد از ساخت اسکرین‌های مورد نظر می‌توان هر طرح را بر روی پارچه چاپ کرد. بدون شک ساخت اسکرین طرح‌های پیچیده‌تر سخت‌تر و هزینه بر تر است.

چاپ اسکرین یکی از روش‌های مناسب برای چاپ بر روی انواع پارچه و لباس است.


آیا تعداد تیراژ در چاپ اسکرین بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد؟

تعداد و تیراژ محصولات بدون شک بر روی قیمت و هزینه نهایی چاپ اسکرین تاثیر گذار است. برخی از کسب و کارهای کوچک نیاز به تعداد کمی لباس تبلیغاتی دارند. به همین دلیل انتخاب یک روش چاپی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد برای آن‌ها از اهمیت بیشتری دارد. همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم در چاپ اسکرین بیشتر هزینه‌ها صر ساخت اسکرین طرح مورد نظر و آماده کردن رنگ‌ها می‌شود. به همین دلیل در تیراژ پایین نیز ممکن است هزینه‌های بیشتری را در بر داشته باشد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که انتخاب روش چاپی باید با دقت زیادی انجام شود.

 

روش چاپ DTG (چاپ مستقیم بر روی پارچه) چیست؟

 چاپ DTG یکی از روش‌های مستقیم چاپ بر روی پارچه است که با تکنولوژی‌های جدید جوهرها به صورت مستقیم وارد بافت پارچه می‌شود. در این روش به راحتی می‌توان هر نوع طرحی را بر روی هر نوع پارچه ای چاپ کرد. این روش با سرعت بیشتری انجام می‌شود و به همین دلیل برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مناسبی است. این چاپ به کمک دستگاه‌های  چاپ DTG انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که چاپ طرح‌های پیچیده و دارای تنوع رنگی بالا با این روش آسان‌تر است. به کمک این روش چاپی می‌توان انواع عکس‌ها را با کیفیت و وضوح بالا بر روی لباس‌ها چاپ کرد. افرادی که به تنوع رنگ در چاپ بسیار اهمیت می‌دهند بهترین گزینه برای ان ها  چاپ DTG است.

بیشتر بخوانید: چاپ یووی(UV) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روش چاپ DTG  چه ویژگی‌های دارد؟

چاپ DTG  یکی از انواع چاپ‌های پر طرفدار است که با دستگاه‌های چاپ DTG  انجام می‌شود و به همین دلیل بدون دردسر و سریع است. همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک به راحتی می‌توانند نیاز خود به چاپ را با این روش برآورد کنند. کسب و کارهای که مکان مناسب جهت انبار پارچه و لباس‌های چاپ شده ندارند می‌توانند زمانی که مشتریان درخواست محصول دادند اقدام به چاپ کنند. همچنین در این چاپ هیچ گونه محدودیتی از لحاظ رنگ و طرح وجود ندارد. به همین دلیل کسب و کارها می‌توانند تبلیغات بهتری با این روش چاپی داشته باشند.

DTG یکی از روش‌های مستقیم چاپ بر روی پارچه است

 

مزیت‌های چاپ DTG  چیست؟

در چاپ DTG طرح کلی به کمک دستگاه چاپ در یک مرحله بر روی لباس چاپ می‌شود. به همین دلیل دردسرهای چاپ سلک اسکرین را به دنبال ندارد. از طرفی این چاپ از سرعت بالاتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است و به همین دلیل در زمان صرفه جویی می‌کند. به همین دلیل سفارش مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. افرادی که کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است می‌توانند از این روش استفاده کنند. چون در این روش به دلیل استفاده از دستگاه‌های پیشرفته طرح‌ها با دقت و کیفیت بالایی چاپ می‌شود.

 

روش چاپ DTG بهتر است یا روش چاپ سلک اسکرین؟

هر دو روش چاپی قادر به چاپ طرح‌های با کیفیت بر روی انواع پارچه هستند و تنها تفاوت آن‌ها رد هزینه نهایی و روش انجام چاپ است. همانطور که به آن اشاره کردیم در چاپ سلک اسکرین بیشتر هزینه‌ها صرف ایجاد اسکرین‌های طرح مورد نظر می‌شود. به همین دلیل در تیراژ پایین ممکن است باعث افزایش هزینه‌های نهایی شود. در حالی که چاپ DTG با دستگاه چاپ انجام می‌شود به همین دلیل سریع‌تر و راحت‌تر است و نیازی به ساخت اسکرین ندارند. به همین دلیل هزینه نهایی چاپ در تیراژ پایین‌تر کمتر است. همچنین چاپ DTG با سرعت بیشتری انجام می‌شود و به همین دلیل سفارش مشتریان زودتر آماده می‌شود. در حالی که در چاپ اسکرین سرعت کار پاین تر است و نیاز به زمان بیشتری دارد. افرادی که سرعت و هزینه نهایی برایشان از اهیمت بالایی برخوردار است بهترین گزینه برای آن چاپ DTG  است.

 

سخن پایانی

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که چاپ DTG  و چاپ سیلک اسکرین دو روش چاپی پر طرفدار برای چاپ بر روی پارچه هستند. این دو روش تفاوت‌های زیادی باهم دارند و هر کدام از آن‌ها دارای یکسری مزایا و معایب هستند. ما در این مقاله این دو روش چاپی را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سوال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/12 - 23:58:5

409

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مقایسه چاپ اسکرین و چاپ DTG " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید