مقایسه چاپ دیجیتال و چاپ سابلیمیشن

با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز دچار تغییر و تحولات عظیمی شده است. به طوری که امروزه انتقال تصاویر روی متریال‌های مختلف بسیار آسان شده است. با ورود چاپگرهای دیجیتالی به صنعت چاپ توانایی انتقال تصاویر مختلف بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شده است. در صنعت چاپ از روش‌های بسیار متنوعی برای انتقال تصاویر روی سطوح استفاده می‌شود. به طوری که هر کدام از روش‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند. از این رو شناخت روش‌های چاپی برای افرادی که نیاز به چاپ طرح‌های مختلف دارند بسیار لازم و ضروری است. چاپ سابلیمیشن نیز یکی از روش‌های چاپی پر طرف‌دار است که امروزه نیز از آن بسیار استفاده می‌شود. چاپ سابلیمیشن که به تصعید رنگ معروف است، یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال است. در این روش تصاویر مختلف ابتدا روی کاغذهای خاصی چاپ می‌شود و سپس به کمک حرارت و فشار روی متریال‌های مختلف چاپ می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت‌های بین چاپ دیجیتال و چاپ سابلیمیشن بیشتر آشنا کنیم.

 

چاپ دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بیان تفاوت بین چاپ دیجیتال و چاپ سابلیمیشن بپردازیم خوب است که شما را با هر دوی این روش‌های چاپی آشنا کنیم. چاپ دیجیتال یکی از روش‌های چاپی محبوب و پرطرف‌دار است که توسط چاپگرهای دیجیتالی انجام می‌شود. این چاپگرها به کامپیوتر وصل می‌شوند و می‌توانند تصاویر گرافیکی و متن‌ها را با کیفیت بسیار بالایی روی متریال‌های مختلف چاپ کنند. سرعت این روش چاپی بسیار بالا است و گزینه مناسبی برای چاپ فوری است. از این روش می‌توان برای چاپ در تیراژ پایین استفاده کرد. هزینه چاپ به کمک این روش کمی بیشتر از روش چاپ افست است. با این وجود این روش برای چاپ در تعداد کم و تیراژ محدود گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود. به دلیل کیفیت بالای خروجی این روش چاپی بیشتر شرکت‌ها و برندها از آن برای چاپ لیبل محصولات خود استفاده می‌کنند. کاربردهای چاپ دیجیتال بسیار گسترده است به طوری که در بسیاری از صنایع از ان استفاده می‌شود. نکته دیگری که در مورد این روش چاپی باید بدانید این است که به دلیل تنوع دستگاه‌های چاپگر چاپ دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله چاپگرهای محبوب دیجیتالی می‌توانیم به چاپگرهای جوهر افشان اشاره کنیم.

 

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن نیز یکی از روش‌های چاپ دیجیتال محسوب می‌شود که به روش تصعید رنگ نیز معروف است. در این روش طرح مورد نظر ابتدا باید روی کاغذهای مخصوص چاپ شود. سپس به کمک دو پارامتر فشار و دما طرح چاپ شده روی متریال مورد نظر انتقال می‌یابد. این روش چاپی برای چاپ روی متریال‌های مختلفی مانند لباس، لیوان، سرامیک، کاشی و... استفاده می‌شود. در این روش ضروری است که ابتدا طرح مورد نظر مشتری روی کاغذ مخصوص چاپ شود و سپس به کمک دستگاه‌های پرس حرارتی روی متریال مورد نظر منتقل شود. یکی از مزیت‌های خوب این روش چاپی این است که از آن می‌توان برای چاپ روی هر متریالی استفاده کرد. در این روش جوهر یا رنگ به کار رفته به کمک گرما ابتدا تبخیر می‌شود و روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. بعد از قرار گرفتن روی سطح مورد نظر با کاهش دما جوهر به حالت جامد تبدیل می‌شود. به این ترتیب جوهر تبدیل به بخشی از پارچه یا سطح چاپی می‌شود. دوام و ماندگاری این روش بسیار بالا است به همین دلیل بیشتر تولیدهای لباس از این روش برای ایجاد طرح‌های مختلف روی لباس‌ها استفاده می‌کنند. کاربردهای این روش چاپی بسیار گسترده است و محدود به چاپ روی پارچه نیست.

 

تفاوت بین سابلیمیشن و چاپ دیجیتال

یکی از سؤالات متداولی که در خصوص روش‌های چاپی مختلف مطرح می‌شود این است که تفاوت بین چاپ سابلیمیشن و چاپ دیجیتال چیست؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که بین این دو روش چاپی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل افراد قبل از انتخاب روش چاپی باید به تفاوت بین آنها توجه کنند تا بتوانند بهترین روش را انتخاب نمایند. از جمله تفاوت‌های بین این دو روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

 

تفاوت رد طول عمر و ماندگاری

از جمله تفاوت‌های عمده‌ای که بین این دو روش چاپی وجود دارد تفاوت در ماندگاری و طول عمر طرح‌های چاپ شده است. در روش سابلیمیشن جوهر بعد از تصعیدشدن به طور مستقیم به سطح متریال مورد نظر جذب می‌شود. این بدان معنی است که رنگ بخشی از سطح می‌شود و به صورت لایه از جوهر روی سطح مورد نظر قرار نمی‌گیرد. از این رو مقاومت آن در برابر نور خورشید، رطوبت و سایر عوامل بیرونی افزایش می‌یابد. در صورتی که در روش چاپ دیجیتال رنگ به صورت لایه‌نازکی روی سطح متریال مورد نظر قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود که مقاومت جوهر در برابر عوامل بیرونی کمتر باشد. برای چاپ روی متریال‌های مانند پارچه، کاشی و... که بیشتر در معرض آب قرار می‌گیرند استفاده از چاپ سابلیمیشن گزینه بسیار مناسب‌تری است.

 

قابلیت چاپ روی متریال‌های مختلف

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده‌ای که بین این دو روش چاپی وجود دارد مربوط به قابلیت چاپ روی سطوح مختلف است. به طوری که از روش چاپ سابلیمیشن می‌توان برای چاپ روی هر متریال مانند چوب، فلز، کاشی، پارچه، پلاستیک و.. استفاده کرد. در صورتی که چاپ دیجیتال تنها قابلیت چاپ روی سطوح صاف و یکدست را دارد و بیشتر روی متریال‌های مانند چوب و کاغذ چاپ می‌شوند. به کمک چاپ سابلیمیشن تقریباً می‌توان روی هر سطحی با هر شکل و جنسی طرح مورد نظر را چاپ کرد.

بیشتر بخوانید: روکش uv چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

 

کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده

از دیگر تفاوت‌های بین این دو روش چاپی می‌توانیم به تفاوت بین کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده اشاره کنیم. به طوری که کیفیت خروجی روش سابلیمیشن بیشتر از چاپ دیجیتال است. به همین دلیل برای کارهای که کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است از این روش استفاده شود. رنگ‌های چاپ شده به کمک چاپ سابلیمیشن از شفافیت و درخشندگی بیشتری برخوردار هستند که این می‌تواند روی خروجی کار تأثری مستقیم داشته باشد.

 

سرعت چاپ

سرعت چاپ یکی از فاکتورهای مهم است که باید به ان توجه زیادی شود. در چاپ سابلیمیشن باید طرح مورد نظر یکبار روی کاغذ چاپ شود و سپس به کمک دستگاه پرس حرارتی روی سطح مورد نظر منتقل شود. به همین دلیل پروسه این روش چاپی طولانی‌تر است و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. در صورتی که رد چاپ دیجیتالی طرح مورد نظر به صورت مستقیم روی سطح منتقل می‌شود. از این رو سرعت چاپ دیجیتال بیشتر است و برای چاپ در تعداد بالا گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

 

قیمت چاپ

قیمت چاپ به روش سابلیمیشن و دیجیتال با هم متفاوت است. از این رو افرادی که روی هزینه نهایی چاپ حساس هستند باید به این نکته نیز توجه داشته باشند. هزینه چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ سابلیمیشن بسیار کمتر است. زیرا در چاپ دیجیتال نیاز به تجهیزات کمتری بوده و این روش چاپی غیر تخصصی‌تر است. در چاپ دیجیتال بیشتر کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود در صورتی که در چاپ سابلیمیشن کارها در چند مرحله و توسط اپراتور انجام می‌شود. تمامی این موارد باعث می‌شود که هزینه چاپ سابلیمیشن بیشتر باشد.

 

کاربرد روش‌های چاپی

کاربرد چاپ دیجیتال و سابلیمیشن باهم متفاوت است. به طوری که در صنایع مختلف برای کارهای بازاریابی و تبلیغات از روش چاپ دیجیتال بیشتر استفاده می‌شود. در صورتی از چاپ سابلیمیشن بیشتر برای کارهای تزئینی و تعداد کم استفاده می‌کنند. چاپ سابلیمیشن برای چاپ طرح‌های تبلیغاتی روی متریال‌های مانند پارچه، کاشی، چوب و.. گزینه خوبی است. با این وجود به دلیل هزینه بالای این روش چاپی استفاده از آن برای تبلیغات مقرون به صرفه نخواهد بود. از این رو بیشتر از چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ دیجیتال و چاپ سابلیمیشن جزو روش‌های چاپی پر کاربرد هستند که از آن برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود. این دو روش تفاوت‌های زیادی با هم دارند به همین دلیل قبل از انتخاب روش چاپی باید به تفاوت بین آنها توجه شود. در این مقاله به طور کامل تفاوت بین این دو روش را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات و نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/8 - 12:46:19

482

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مقایسه چاپ دیجیتال و چاپ سابلیمیشن " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید