مقایسه چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن

چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن دو روش چاپی بسیار پر طرف‌دار هستند که کیفیت خروجی آن بسیار بالا است. بین این دو روش تفاوت و شباهت‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود برخی از افراد فکر کنند این دو روش یکسان هستند. چاپ سابلیمیشن جزو روش‌های چاپ دیجیتال محسوب می‌شود. این چاپ تنها روی اجسام و سطح‌های سفید یا بسیار روشن انجام می‌شود. در مقابل روش سیلک اسکرین روشی دستی و سنتی است که در آن از شابلون یا طوری برای انتقال رنگ و طرح روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. از لحاظ کیفیت، کاربرد، کارایی، مرکب مورد استفاده و... بین این دو روش چاپی تفاوت‌های اساسی وجود دارد. به همین دلیل افراد باید قبل از انتخاب یکی از این دو روش به تفاوت بین آنها توجه کنند. با این کار راحت‌تر می‌توانند متناسب با نیاز خود بهترین روش را انتخاب نمایند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت بین چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

چاپ سابلیمیشن چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مقایسه چاپ سابلیمیشن و سیلک اسکرین بپردازیم خوب است که ابتدا با هر دوی این روش‌های چاپی به صورت جداگانه آشنا شویم. چاپ سابلیمیشن یکی از روش‌های چاپ دیجیتال بوده که از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این روش نیاز است که ابتدا طرح مورد نظر روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن چاپ شود. بعد از چاپ طرح روی کاغذ مخصوص جوهر چاپ شده به روش تصعیدی روی سطح متریال مورد نظر قرار می‌گیرد. به این منظور لازم است که طرح چاپ شده به کمک دستگاه‌های پرس حرارتی روی سطح منتقل شود. با این کار جوهر از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می‌شود و در سطح مورد نظر نفوذ می‌کند و بخشی از آن می‌شود. در این روش جوهر در بافت متریال مورد نظر نفوذ می‌کند و مانند سایر روش‌ها به صورت لایه‌ای نازک روی سطح قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل نیز مقاومت آن در برابر رطوبت، نور خورشید و سایر عوامل بیرونی بیشتر است. کیفیت چاپ سابلیمیشن بسیار بالا بوده و از آن بیشتر برای چاپ روی پارچه یا سطوح صاف استفاده می‌شود. انعطاف پذیری این چاپ بسیار بالا بوده و می‌توان از آن برای چاپ روی متریال‌های مختلف مانند چوب، کاشی، کاغذ، پارچه و... استفاده کرد. چاپگرهای این روش از نوع دیجیتالی هستند. به همین دلیل به راحتی می‌توان به کمک این روش هر نوع طرح یا عکسی را روی متریال‌های مختلف چاپ کرد. نکته‌ای که در مورد این روش چاپی باید به ان توجه شود این است که برای افزایش وضوح و کیفیت چاپ باید رنگ سطح مورد نظر سفید یا بسیار روشن باشد. روی سطوح با رنگ تیره این چاپ کیفیت خروجی خوبی نخواهد داشت.

 

مزایای استفاده از روش چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن به عنوان یک روش چاپی پیشرفته و بسیار با کیفیت شناخته می‌شود که امروزه کاربرد زیادی دارد. استفاده از این روش مزایای زیادی برای افراد به همراه دارد. از جمله مزایای خوب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کیفیت خروجی سابلیمیشن بسیار بالا است و می‌توان با این روش هر نوع طرحی را به راحتی چاپ کرد.
  • ماندگاری و طول عمر طرح‌های چاپ شده با این روش بسیار بالا است. به‌طوری‌که جوهر یا مرکب استفاده شده تبدیل به بخشی از سطح می‌شود.
  • از این روش می‌توان برای چاپ روی متریال‌های مختلفی استفاده کرد.
  • سرعت این روش چاپی بسیار بالا است و فرایند چاپ به زمان زیادی نیاز ندارد.
  • طرح‌های مختلف به کمک چاپگرهای دیجیتالی روی کاغذ مخصوص چاپ می‌شوند به همین دلیل وضوح و کیفیت آنها بسیار بالا است.
  • این روش برای چاپ در تعداد کم گزینه بسیار مناسبی است.
  • هزینه چاپ سابلیمیشن در مقایسه با کیفیتی که دارد بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

 

چاپ سابلیمیشن یکی از روش‌های چاپ دیجیتال بوده که از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین نیز جزو روش‌های چاپی پرکاربرد و پر طرف دار است که از آن برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. این روش به صورت سنتی یا دستی انجام می‌شود. در روش سیلک اسکرین از یک طوری بسیار نازک یا یک شابلون برای انتقال رنگ استفاده می‌شود. برای این استفاده از این روش نیاز است که ابتدا شابلون یا قاب تهیه شود. سپس لایه نازکی از لاک حساس دیازو را روی آن کشیده و با پرینت طرح درون دستگاه چاپ دستی قرار می‌دهند. دستگاه چاپ سیلک طرح مورد نظر را روی طوری حک می‌کند. بعد از این کار شابلون روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد و رنگ به کمک کاردک مخصوص و به صورت دستی از لابه لای سوراخ‌های ریز شابلون خراج شده و روی سطح کار قرار می‌گیرد. تمامی مراحل این روش چاپی به کمک دست انجام می‌شود. به همین دلیل این روش از سرعت پایین برخوردار است و برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. بعد از چاپ رنگ‌ها لازم است که متریال مورد نظر در معرض هوا قرار بگیرد تا خشک شود.

بیشتر بخوانید: اهمیت چاپ و بسته بندی در رشد کسب و کارها

 

مزایای چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین جزو روش‌های سنتی و دستی است که امروزه نیز کاربرد زیادی دارد. این روش بسیار ساده و آسان است و مزایای خوبی برای افراد به همراه دارد. از جمله مزایای خوب این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • این روش بسیار ساده و آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.
  • کیفیت خروجی چاپ بالا است.
  • استفاده از این روش برای چاپ در تعداد محدود گزینه مناسبی است.
  • کیفیت خروجی کار به صورت یکنواخت و ثابت است.

 

تفاوت چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم بین این دو روش تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل افراد باید قبل از انتخاب روش چاپی به تفاوت بین آنها توجه کنند. از جمله تفاوت‌های که بین این دو روش چاپی وجود دارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کیفیت خروجی چاپ

اولین تفاوت عمده‌ای که بین این دو روش چاپی وجود دارد مربوط به کیفیت خروجی آن‌ها است. وضوح و رزولوشن کارهای چاپ شده به روش سابلیمیشن بیشتر از چاپ سیلک اسکرین است. زیرا در این روش طرح مورد نظر به کمک چاپگرهای پیشرفته و دیجیتالی روی کاغذ مخصوص چاپ می‌شود. به همین دلیل جزئیات طرح بهتر و با کیفیت بیشتری روی متریال مورد نظر قرار می‌گیرد.

سرعت چاپ

بدون شک سرعت چاپ سابلیمیشن از چاپ سیلک اسکرین بیشتر است. زیرا در این روش چاپی بیشتر کارها توسط چاپگرهای دیجیتالی و پیشرفته انجام می‌شود. در صورتی که در چاپ سیلک اسکرین کلیه مراحل چاپ به صورت سنتی و دستی است. از این رو زمان بیشتری برای چاپ طرح‌های مختلف نیاز است.

هزینه چاپ

هزینه چاپ سیلک اسکرین به دلیل انجام مراحل چاپ توسط نیروی انسانی بیشتر از چاپ سابلیمیشن است. با این وجود هزینه لازم برای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن به مراتب بیشتر است؛ اما به دلیل استفاده طولانی مدت و نیاز کمتر به نیروی انسانی هزینه نهایی این چاپ مقرون به‌صرفه‌تر است.

انعطاف پذیری

چاپ سابلیمیشن از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چاپ سیلک اسکرین برخوردار است و می‌توان از آن برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده کرد. از جمله متریال‌های که می‌توان با استفاده از چاپ سابلیمیشن روی آنها طرح‌های مختلف چاپ کرد می‌توانیم به مواردی مانند چوب، پارچه، کاشی، کاغذ و.. اشاره کنیم. نکته‌ای که در مورد این روش چاپی باید به آن توجه شود این است که چاپ سابلیمیشن تنها برای چاپ روی سطوح سفید یا خیلی روشن به کار می‌رود. روی سطوح با رنگ تیره کیفیت و وضوح این روش چاپی بسیار پایین می‌آید.

ماندگاری

ماندگاری طرح‌های چاپ شده به کمک چاپ سابلیمیشن به مراتب بیشتر از چاپ سیلک اسکرین است. در این روش جوهرها به روش تصعیدی در بافت متریال نفوذ می‌کنند و به بخشی از آن تبدیل می‌شوند. در صورتی که در چاپ سیلک اسکرین رنگ یا جوهر به صورت یک لایه نازک روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل مقاومت آن در برابر خراش، آب، نور خورشید و سایر عوامل بیرونی کمتر است.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگویم که چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن جزو روش‌های چاپی پر کاربرد و محبوب هستند که با هم تفاوت‌های دارند. به همین دلیل قبل از انتخاب هر کدام از این روش‌ها نیاز است که ابتدا به تفاوت بین آنها توجه شود. در این مقاله به طور کامل تفاوت بین این دو روش را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/12 - 20:55:40

474

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مقایسه چاپ سیلک اسکرین و چاپ سابلیمیشن " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید