چاپ بدون آب چیست و چگونه انجام می شود؟

چاپ یکی از روش‌های محبوب در تبلیغات است و افراد زیادی برای مقاصد مختلف از آن استفاده می‌کنند. تنوع چاپ‌ها بسیار زیاد است و روش‌های انجام آن متفاوت است. هر چاپ به روش خاصی انجام می‌شود و نیاز به دستگاه و مواد مخصوص دارد. چاپ بدون آب یکی فرآیند چاپ محسوب می‌شود که بر خلاف چاپ افست لیتوگرافی سیستم رطوبت رسانی یا همان آب از آن حذف شده است. در این نوع چاپ از یک لاستیک با پوشش سیلیکونی استفاده می‌شود. به دلیل اینکه در این نوع چاپ از جریان آب استفاده نمی‌شود باید درجه حرارت را تنظیم کرد تا بتوان به کمک آن رنگ‌ها را بر روی متریال های مختلف ثابت کرد. لازم به ذکر است، که برای انجام چاپ بدون آب نیاز به مرکب‌های خاصی است. مرکب‌های مورد استفاده در این چاپ دارای ویژگی‌های خاصی هستند و با سایر مرکب‌های مورد استفاده در چاپ‌های که بر پایه آب هستند متفاوت است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با مرکب‌های مورد استفاده در چاپ بدون آب و فرآیند انجام این چاپ آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

آشنایی با فرآیند چاپ بدون آب و مرکب های مورد استفاده در آن

 می‌توانیم بگوییم که فرآیند چاپ بدون آب یک فرآیند سازگار با محیط زیست است. زیرا در این نوع چاپ به دلیل عدم استفاده از الکل ایزوپروپانول ترکیبات آلی فرار از محیط چاپخانه حذف می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید برخی از مواد آلی با ورود به محیط بیرون به محیط زیست آسیب می‌رسانند. در فرآیند چاپ بدون آب نیازی به فرموله سازی بین آب و مرکب نیست و در این فرآیند مرکب به طور سریع‌تر برای انتقال آماده می‌شود. هدف اصلی استفاده از فرآیند چاپ بدون آب تولید محصولی با قدرت منسجم و چسبندگی کم است. مرکب‌های که برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای ساختار ویژه‌ای هستند و به همین دلیل گرایشی به تفکیک پذیری و انتقال به سایر سطوح را ندارد. ویسکوزیته ی مرکب‌های بدون آب از سایر انواع مرکب‌ها بیشتر است و این باعث می‌شود که این نوع مرکب‌ها هنگام چاپ نیاز به قدرت چسبندگی کم و قدرت جذب بالایی داشته باشند. همچنین این مرکب‌ها میزان خسیس کنندگی بر روی لایه سیلیکونی را کاهش می‌دهند و باعث انجام یک چاپ تمیز می‌شوند. اگر بخواهیم ویسکوزیته‌ی مرکب‌های بدون آب را با سایر مرکب‌های که بر پایه آب هستند مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که ویسکوزیته این نوع مرکب‌ها 800 پوآز است. در حالی که ویسکوزیته ی سایر مرکب‌ها 200 پوآز است. این نشان می‌دهد که ویسکوزیته این مرکب‌ها چهار برابر سایر مرکب‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره چاپ روبان تبلیغاتی بدانید!

ویژگی های مرکب چاپ بدون آب چیست ؟

مرکب‌های مورد استفاده در فرآیند چاپ افست بدون آب دارای غلظت و ویسکوزیته بالاتری نسبت به سار مرکب‌ها هستند. در مرکب‌های بدون آب میزان چسب به اندازه مرکب‌های معمولی است؛ اما در حین چاپ به دلیل عدم استفاده از آب میزان چسب این مرکب‌ها از مرکب‌های معمولی بیشتر می‌شود. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در مرکب‌های معمولی به دلیل استفاده از آب در حین چاپ میزان چسب مرکب کاهش پیدا می‌کند. به دلیل عدم استفاده از جریان آب در چاپ افست بدون آب درجه حرارت دستگاه در اثر اصطکاک بین لاستیک و فرم چاپی افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است، که افزایش حرارت بر روی ویسکوزیته مرکب تأثیر بسیار زیادی دارد و باعث کاهش آن می‌شود. علت اصلی بالا بودن ویسکوزیته اولیه در مرکب‌های چاپ بدون آب، عامل حرارت در حین چاپ است. قبل از انجام عمل چاپ به ون آب، مرکب به دلیل چسب و ویسکوزیته بالا به سختی روی نوردهای چاپگر پخش می‌شود. اما با افزایش حرارت این مشکل به راحتی حل می‌شود و مرکب به صورت روان روی نوردهای دستگاه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، که مرکب‌های که امروزه برای فرآیند چاپ افست بدون آب مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورتی فرموله می‌شوند که با افزایش درجه حرارت ویسکوزیته کمتری را از دست بدهند. به همین دلیل این مرکب‌ها می‌توانند در درجه حرارت 28 تا 30 درجه سانتی‌گراد بهترین حالت را ارائه بدهند.

چاپ بدون آب یکی فرآیند چاپ محسوب می‌شود که بر خلاف چاپ افست لیتوگرافی سیستم رطوبت رسانی یا همان آب از آن حذف شده است.

 

نکات مهمی که هنگام چاپ بدون آب باید به آن توجه شود

لازم به ذکر است، که در چاپ بدون آب موارد مهمی است که باید رعایت شوند تا از ایجاد خطرات و خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود. این نکات مهم عبارتند از:

تا قبل از خشک شدن کاملا مرکب‌ها بر روی متریال‌ها باید از ابزارها و دستگاه‌های که تولید جرقه می‌کنند یا دمای زیادی تولید می‌کنند استفاده نشود چون ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

دستگاهی که برای انجام این چاپ استفاده می‌شود باید دارای سیستم هشدار نشتی باشد تا در صورت نشتی ماده قابل اشتعال خاموش شود و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند.

نوار انتقال در هنگام چاپ باید در موقعتی باشد که امکان برخورد با افراد را نداشته باشد.

هنگام تعویض تیغه های برشی، سیلندرها و سایر قطعات دستگاه چاپ باید با استفاده از وسایل ایمنی از لغزش و افتادن آن‌ها جلوگیری شود.

قسمت‌های از دستگاه چاپ که داغ می‌شود باید با علامت‌های مخصوصی نشانه گذاری شوند تا از اسیب افراد هنگام برخورد با آن‌ها جلوگیری شود.

بازوهای متحرک دستگاه که به عنوان گیرنده کاغذ هستند باید دارای حفاظ موثر و ایمن باشند.

مزایا و معایب چاپ افست بدون آب

نام دیگر چاپ افست بدون آب، چاپ افست خشک است. در این نوع از چاپ کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده بسیار بیشتر است و به همین دلیل این نوع چاپ محبوبیت بیشتری دارد. این نوع چاپ در مقایسه با چاپ افست تر، کیفیت چاپ با تکرار عمل چاپ کاهش پیدا نمی‌کند. این در حالی است، که در چاپ افست تر با هر بار تکرار چاپ باید بین آب و جوهر تعادل ایجاد شود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که در چاپ بدون آب زمان کمتری تلف می‌شود. مرکبی که برای این نوع چاپ استفاده می‌شود با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

در خصوص معایب چاپ افست بدون آب می‌توانیم بگوییم که، در این چاپ برای خشک کردن مرکب‌ها به اشعه UV نیاز است. همچنین قیمت مرکب‌های استفاده شده در این روش بیشتر از مرکب‌های معمولی است. سرعت انجام این چاپ افست خشک در دستگاه‌های پیشرفته نیز کمتر از چاپ افست تر است. بخش‌های سیلیکون و غیر سیلیکون دستگاه به شدت به دما حساس هستند. در صورتی که حرارت کمتر از حد مجاز باشد در خروجی چاپ قسمت‌های نارنجی رنگی چاپ می‌شود. اگر حرارت هم زیاد از حد مجاز باشد باعث می‌شود که جوهر چاپ شده تار شود.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ افست یکی از روش‌های چاپ است، که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ افست به دو صورت خشک و تر انجام می‌شود. نام دیگر چاپ افست خشک، چاپ بدون است و علت این نام گذاری عدم استفاده از آب در این نوع چاپ است. در چاپ بدون آب از مرکب‌های استفاده می‌شوند که به کمک حرارت بر روی متریال های مختلف قرار می‌گیرند. کیفیت چاپ بدون آب بسیار بیشتر از چاپ افست تر است. با این حال به دلیل پایین بودن سرعت چاپ افست خشک در تیراژ بالا ترجیح بر این است که از چاپ افست تر استفاده شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با چاپ بدون آب آشنا کنیم؛ اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

1401/9/16 - 22:39:33

396

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " چاپ بدون آب چیست و چگونه انجام می شود؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید