چاپ روتوگراور چیست؟

در صنعت چاپ از روش‌های متنوعی برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. با ورود چاپگرهای دیجیتالی بسیار دیگر از روش‌های چاپی منسوخ شدند. با این وجود باز هم برخی از روش‌های چاپی همچنان کارایی خود را حفظ کرده‌اند و در برخی مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاپ روتوگراور نیز از جمله روش‌های چاپی است که امروزه نیز با وجود روش‌های نوین همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس این چاپ بر پایه چاپ گود است. در برخی از صنایع از این روش برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. گراور روشی بسیار مناسب برای داشتن چاپی با کیفیت بالا است. به کمک این روش چاپی می‌توان سایه‌های روشن به ‌هم‌ پیوسته را درست مانند آنچه که در تصاویر عکاسی دیده می‌شوند چاپ کرد. برای استفاده صنعتی از گراور رول که به آن روتوگراور گفته می‌شود استفاده می‌کنند. در چاپ روتوگراور از سیلندرهای فلزی از جنس مس استفاده می‌شود که روی آن‌ها تعداد زیادی حفره‌های ریز ذره‌بینی ایجاد شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این روش چاپی آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی چاپ گراور یا روتوگراور

چاپ گراور یکی از روش‌های چاپی بر پایه چاپ گود است. در صنایع مختلف از این روش برای چاپ روی متریال‌های رولی استفاده می‌شود. از این رو به آن روتوگراور نیز گفته می‌شود. خروجی این روش چاپی بسیار با کیفیت است به همین دلیل با وجود چاپگرهای دیجیتالی همچنان از این روش استفاده می‌شود. در این روش ابتدا طرح مورد نظر به صورت حفره‌های بسیار ریز ذره‌بینی روی سیلندرهای فلزی از جنس مس ایجاد می‌شوند. سپس به کمک فشار روی سطح متریال مورد نظر تصاویر از دستگاه به روی سطح منتقل می‌شود. به دلیل استفاده از سیلندرهای مسی این روش برای چاپ در تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست و باعث افزایش هزینه‌های نهایی می‌شود. با این وجود برای چاپ در تعداد بالا گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که حفره‌های موجود روی سیلندرها به روش‌های آنالوگ (مکانیکی - شیمیایی و فتوشیمیایی) یا روش‌های دیجیتالی ایجاد می‌شوند.

 

فرایند چاپ روتوگراور به چه صورت است؟

 در روش چاپ روتوگراور ابتدا نیاز است که طرح مورد نظر به صورت حفره‌های بسیار ریز روی سطح سیلندرهای فلزی از جنس آلومینیوم یا مس گود شوند. سپس مرکب درون این حفره‌ها ریخته می‌شود و به کمک یک تیغه مرکب اضافی از سطح سیلندر پاک می‌شود. سپس با قرار گرفتن سیلندر روی سطح مورد نظر رنگ داخل حفره‌ها روی سطح منتقل می‌شود. به این ترتیب طرح با کیفیت بالایی چاپ می‌شود. حفره‌های که روی سیلندرها ایجاد می‌شوند دارای شکل‌های دایره‌ای، بیضی و مربع هستند. علاوه بر این حفره‌های ایجاد شده بر اساس عمق و اندازه دهانه به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که کیفیت طرح‌های چاپ شده با هر کدام از این حفره‌ها متفاوت است. از این رو برای چاپ طرح‌های مختلف ابتدا باید حفره مناسب انتخاب شود.

  • حفرهایی که اندازه دهانه و عمق متغیر دارند.
  • حفره‌هایی که اندازه دهانه برابر و لی عمق متغیر دارند.
  • حفره‌هایی که عمق برابر ولی اندازه دهانه متغیر دارند.

 

 

ویژگی‌های چاپ روتوگراور چیست؟

از آنجایی که حفره‌های ایجاد شده روی سیلندرها دارای انواع مختلفی هستند این روش چاپی دارای ویژگی‌های متنوعی است. از جمله ویژگی‌های چاپ روتوگراور می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تعداد حفره‌های ایجاد شده روی سیلندرهای فلزی 22500 نقطه در اینچ است.
  • به دلیل وجود تفاوت در بین عمق و دهانه حفره‌ها سایه‌های روشنی روی سطح ایجاد می‌شود. همچنین این تفاوت باعث ایجاد کیفیت متفاوت در این روش چاپی می‌شود.
  • حفره‌های که دارای عمق و دهانه بزرگ‌تری هستند رنگ بیشتری را در خود نگه می‌دارند. به همین دلیل هنگام چاپ روی سطح می‌توانند نقاط تیره‌تر را ایجاد کنند.
  • تنها بخشی از سیلندر که دارای حفره است روی سطح چاپ می‌شود و بخش‌های بدون حفره در واقع ناحیه‌های از طرح هستند که چاپ نمی‌شود.
  • از حفره‌های با دهانه برابر و عمق متغیر بیشتر برای چاپ روی لفاف‌های بسته بندی استفاده می‌شود.
  • روشی که برای حکاکی حفره‌های روی سیلندر به کار می‌رود تاثیر زیادی روی خروجی این روش چاپی دارد. لازم به ذکر است که خروجی کارهای چاپ شده با این روش تا حدود زیادی بستگی به شکل و اندازه حفره‌ها دارد. هرچقدر تعداد حفره‌های بیشتر و اندازه آنها کوچک‌تر باشد کیفیت خروجی طرح‌ها بیشتر می‌شود.

 

محدودیت استفاده از چاپ روتوگراور چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم خروجی چاپ روتورگراور از کیفیت بالای برخوردار است و این روش چاپی جزو روش‌های با کیفیت و پر طرف‌دار است. با این وجود این روش نیز محدودیت‌های دارد که قبل از استفاده از ان باید مورد توجه قرار گیرند. از آنجایی که این روش چاپی بر اساس چاپ گود است برای ایجاد طرح‌های مختلف نیاز است که ابتدا طرح مورد نظر به صورت حفره‌های ریز روی سیلندرهای فلزی ایجاد شوند. به همین دلیل چاپ حروف و اعداد با این روش کمی دشوار خواهد بود. در واقع حروف چاپ شده در روش گراور به‌خاطر تبدیل‌شدن حروف به حفره‌های چاپی همانند حروف چاپ شده با چاپ افست واضح و تیز و صاف نیستند. البته این بدان معنا نیست که با این روش نمی‌توان حروف و اعداد را چاپ کرد. با این روش نیز می‌توان اعداد و حروف را چاپ کرد؛ اما کیفیت خروجی کار چندان خوب نخواهد بود.

 

مزایای استفاده از روش چاپ روتوگراور؟

روتوگراور یکی از روش‌های چاپی رایج در صنایع مختلف است که از آن بیشتر برای چاپ روی متریال‌های که به شکل رولی هستند استفاده می‌شود. این روش مزایای خوبی دارد که از جمله ان‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کیفیت چاپ با این روش بسیار بالا است.
  • سرعت چاپ روتوگراور بالا است و به همین دلیل برای چاپ در تیراژ بالا گزینه خوبی به شمار می‌رود.
  • قابلیت چاپ تصاویر با سایه‌روشن را دارد.
  • رنگ سیاه در این روش بسیار پر مایه است.
  • قابلیت چاپ روی سطوح مختلف
  • برای استفاده در تیراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است.

 

معایب چاپ روتوگراور چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هر روش چاپی در کنار مزایای خوبی که دارد مسلماً معایب و ایراداتی نیز خواهد داشت. چاپ روتوگراور نیز از این روش مستثنی نیست. به همین دلیل قبل از انتخاب این روش باید به مزایا و معایب ان در کنار هم توجه شود. از جمله معایب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • چاپ‌شدن حروف به صورت نقطه سایه (ترامه)
  • در این روش چاپی حتماً باید از مرکب یا جوهرهای حلال در آب یا روغن استفاده شود.
  • این روش به دلیل استفاده از سیلندرهای مسی برای چاپ در تیراژ پایین به صرفه نیست و تنها برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود.
  • اعمال اصلاحات یا تغییرات در این روش چاپی بسیار گران تمام می‌شود. به همین دلیل قبل از حکاکی طرح مورد نظر روی سیلندرها باید دقت کافی شود.
  • در روش چاپ روتوگراور نمونه‌گیری بسیار گران تمام می‌شود به همین دلیل در بیشتر مواقع نمونه‌گیری انجام نمی‌شود.

 

کاربرد استفاده از روش چاپ روتوگراور

از روش چاپ روتوگراور بیشتر در صنایع مختلف برای چاپ روی محصولات و متریال‌های رولی استفاده می‌شود. با این وجود این روش قابلیت چاپ روی سطوح ورقه‌ای را نیز دارد. از جمله کاربردهای این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • استفاده برای چاپ انواع برچسب و چاپ لیبل محصولات با کیفیت بالا
  • امکان چاپ انواع مجلات، کاتالوگ و.. در تیراژ بالا
  • چاپ انواع لفاف‌های دیوارپوش و کف‌پوش‌ها
  • چاپ روی پرده‌های زینتی
  • چاپ انواع اوراق بهادار مانند تمبر، اوراق سهام، اوراق تبلیغاتی و...

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ روتوگراور یکی از روش‌های چاپی بر اساس چاپ گود است. در این روش باید ابتدا طرح مورد نظر به صورت حفره‌های ریز روی سطح سیلندرهای فلزی حکاکی شود. برای حکاکی روی سیلندرهای از روش‌های دیجیتالی و آنالوگ استفاده می‌شود. خروجی این چاپ از کیفیت بالایی برخوردار است. با این وجود به دلیل استفاده از سیلندرهای مسی از آن تنها برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌کنند. در این مقاله شما را به طور کامل با مزایا و معایب و کاربرد چاپ روتوگراور آشنا کردیم. اگر بعد از خواندن این مقابله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید ان را در قسمت نظرات بنویسید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/10 - 20:53:4

584

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ روتوگراور چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید