چاپ فلکسو گرافی (فلکسو) چیست و چه مزایا و معایبی نیست به سایر روش های چاپ دارد؟

در عصر امروز استفاده از چاپ در صنایع مختلف بسیار گسترده شده است. تا جایی که می‌توانیم بگوییم که هیچ کسب و کاری بدون صنعت چاپ نمی‌تواند کار از پیش ببرد. از جمله کاربردهای چاپ می‌توانیم به چاپ بسته بندی، چاپ لیبل محصولات، تبلیغات شرکت‌ها و برندها و.. اشاره کنیم. از آن جایی که کاربرد چاپ‌ها بسیار گسترده و زیاد شده است طبیعی است که روش‌های چاپ نیز متنوع باشند. بیشتر افرادی که با صنعت چاپ آشنایی زیادی ندارند فکر می‌کنند چاپ دیجیتال و چاپ افست تنها روش‌های رایج برای چاپ هستند؛ البته گفتنی است که این دو روش چاپ بسیار کاربردی و محبوب هستند و در همه صنایع کاربرد دارند. با این حال روش‌های چاپ دیگری نیز وجود دارند که بسیار کاربردی هستند و می‌توانند بخشی از نیازهای یک شرکت یا برند را برآورد کنند. چاپ فلکسو گرافی یکی از انواع چاپ رایج است، که کاربرد گسترده‌ای دارد. استفاده از این چاپ نیز مانند سایر چاپ‌ها مزایا و معایبی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این چاپ آشنا کنیم.

معرفی چاپ فلکسو گرافی

چاپ فلکسو گرافی یکی از روش‌های چاپ متداول است، که به دلیل انعطاف پذیری که دارد امکان چاپ بر روی هر سطحی را دارد. به همین دلیل در صنایع مختلفی از این چاپ بسیار استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارد. در چند سال اخیر که دستگاه‌های چاپ پیشرفته‌تر شده‌اند، چاپ فلکسو گرافی نیز با کیفیت بیشتری انجام می‌شود و به همین دلیل برای بسته بندی محصولات زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوهرهای که برای این چاپ استفاده می‌شوند به سرعت خشک می‌شوند و این باعث شده است، که برای چاپ بسته بندی مواد غذایی از این چاپ زیاد استفاده شود. این چاپ شامل چند بخش مهم است که عبارت‌اند از: تهیه و پرداخت تصویر، ساخت صفحه چاپ، نصب و تکمیل چاپ فلکسوگرافی. ساخت صفحات مناسب برای چاپ فلکسو گرافی با روش‌های همچون فتوشیمیایی، لیرزی یا مکانی انجام می‌شود. برای این چاپ باید از جوهرهای با ویسکوزیته پایین استفاده شود. در بسیار از کشورها استفاده از چاپ فلکسو گرافی از محبوبیت زیادی برخوردار است برای مقاصد مختلفی از آن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از چاپ فلکسو گرافی

روش چاپ فلکسو گرافی یکی از روش‌های رایج برای چاپ است. از این روش در صنایع مختلف برای مقاصد متنوعی استفاده می‌شود. با توجه به ویژگی‌های خوبی که این چاپ دارد استفاده از آن می‌تواند از لحاظ مالی و تأثیر گذاری بر مشتریان مزیت‌های خوبی داشته باشد. در عصر امروز با پیشرفت تکنولوژی توقع افراد از چاپ‌ها نیز بیشتر شده است و کیفیت و وضوح تصاویر بسیار مورد توجه هست. همچنین امکان چاپ طرح‌ها با رنگ‌های که بسیار نزدیک به رنگ‌های طبیعی هستند بسیار مهم است. برخی از برندها که به رنگ و بسته بندی محصولات خود بسیار اهمیت می‌دهند همواره به دنبال روشی از چاپ هستند که بتواند نیاز آن‌ها را بر طرف کند. از جمله مزایای استفاده از چاپ فلکسو گرافی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

چاپ فلکسو گرافی یکی از انواع چاپ رایج است، که کاربرد گسترده‌ای دارد

 

قابلیت چاپ بر روی انواع سطوح و متریال ها

یکی از مزایای خوب چاپ فلکسو گرافی که بسیار مورد توجه است، قابلیت چاپ بر روی متریال‌های مختلف است. برخی از چاپ‌ها تنها بر روی برخی از متریال‌های خاص چاپ می‌شوند و در این زمینه با محدودیت‌های روبه روی هستند. در حالی که چاپ فلکسو گرافی همچنین محدودیتی ندارد و به همین دلیل برای مقاصد مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. این قابلیت یک مزیت بزرگ برای این نوع چاپ محسوب می‌شود.

قابلیت استفاده از طیف وسیعی از جوهر

معمول هر روش از چاپ با یک نوع جوهر یا مرکب انجام می‌شود؛ اما چاپ فلکسو گرافی از معدود چاپ‌های است که می‌توان از طیف وسیعی از جوهرها استفاده کرد. این مزیت نیز باعث شده است، که این چاپ طرفداران زیادی پیدا کند. همچنین جوهرهای استفاده شده در این روش به سرعت خشک می‌شوند و این نیز یک مزیت خوب محسوب می‌شود.

هزینه و قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است

برخی از چاپ‌ها به دلیل ویژگی‌ها و دستگاه‌های خاصی که دارند هزینه زیادی برای چاپ به همراه دارند. اما چاپ فلکسو گرافی از آن دسته از چاپ‌ها هست که برای تیراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند تا حدود زیادی از هزینه‌های نهایی کم کند.

معایب چاپ فلکسوگرافی

هر چاپی در کنار مزایای خوبی که دارد معایبی نیز به دنبال دارد. برخی از معایب چاپ فلکسو گرافی به دلیل محدودیت‌های آن است و برخی دیگر به دلیل ویژگی‌های است که دستگاه چاپان دارد. دانستن مزایا و معایب این چاپ به تصمیم گیری افراد بسیار کمک می‌کند. برخی از افراد بدون اینکه به مزایای این چاپ توجه کنند به دلیل معایبی که این چاپ دارد آن را انتخاب نمی‌کنند. از جمله معایب چاپ فلکسو گرافی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

دقت پایین چاپ

چاپ فلکسو گرافی مانند سایر چاپ‌ها مانند چاپ دیجیتالی یا چاپ افست نمی‌تواند با دقت و وضوح بالایی تصاویر را چاپ کند. به همین دلیل شرکت‌ها یا برندهای که وضوح چاپ برایشان بسیار مهم است از این روش چاپ کمتر استفاده می‌کنند.

ماهیت پیچیده فرایند فلکسوگرافی

فرایند انجام چاپ فلکسو گرافی از سایر چاپ ها بیشتر است و به همین دلیل استفاده از آن برای افراد مبتدی کمی سخت است.

غیر قابل استفاده در حجم پایین

استفاده از چاپ فلکسو گرافی در تعداد پایین ممکن نیست از این روش تنها در تیراژ بالا می‌توان استفاده کرد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای چاپ در حجم پایین نیست. در حالی که در بسیار از روش‌های چاپ این امکان وجود دارد و این می‌تواند یکی از معایب این چاپ باشد.

انواع فلکسوگرافی

چاپ فلکسو گرافی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها دارای یکسری ویژگی و قابلیت خاص هستند. آشنایی با انواع این چاپ می تواند به شما کمک کند با این نوع چاپ بیشتر آشنا شوید و یکی از آنها را برای انجام کارهای چاپی خود انتخاب کنید.

از انواع چاپ فلکسو گرافی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

چاپ فلکسو گرافی سنتی

چاپ فلکسو گرافی سنتی یکی از روش‌های چاپ فلکسو گرافی است، که با استفاده از تیغه‌های دستی به ای جوهر اضافی پخش شده بر روی صفحات چاپ را تمیز کرد. این چاپ برای تعداد کم مناسب است ولی برای تیراژ بالا بسیار زمان بر است و مقرون به صرفه نیست.

چاپ فلکسوگرافی پیشرفته

یکی دیگر از انواع چاپ فلکسو گرافی، نوع پیشرفته آن است. این روش با روش سنتی بسیار متفاوت است. در این نوع چاپ از سیلندرهای مرکزی برای چاپ تصاویر با وضوح و کیفیت بالا استفاده می‌شود. سرعت در این نوع چاپ بیشتر از سنتی است و به همین دلیل در تیراژ بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد های چاپ فلکسو

چاپ فلکسو یکی از انواع روش‌های چاپ است، که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. از این روش چاپ برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود. از جمله کاربرد های چاپ فلکسو گرافی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

چاپ بسته بندی محصولات مصرفی

برای چاپ بسته بندی برخی از محصولات مانند دستمال کاغذی می‌توان از چاپ فلکسو گرافی استفاده کرد. به کمک این چاپ می‌توان طرح‌های با وضوح و کیفیت بالا چاپ کرد.

چاپ بسته بندی مواد پزشکی و دارویی

برای چاپ بسته بندی برخی از مواد پزشکی و مواد دارویی می‌توان از چاپ فلکسو گرافی استفاده کرد.

چاپ بر روی لوازم اداره و مدرسه

برای چاپ بر روی وسایل اداری و مدرسه‌ای مانند لوازم التحریر میتوان از چاپ فلکسو گرافی استفاده کنیم.

چاپ انواع لیبل

چاپ لیبل یکی از واجبات در صنایع مختلف است. می‌توان از چاپ فلکسو گرافی برای چاپ انواع لیبل محصولات استفاده کرد.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ فلکسو گرافی یکی از انواع چاپ است، که در صنایع مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. این چاپ به دلیل مزایا خوبی که دارد توانسته است طرفداران زیادی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم مطالب مهمی را در مورد چاپ فلکسو گرافی بیان کنیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/9/22 - 20:34:41

588

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ فلکسو گرافی (فلکسو) چیست و چه مزایا و معایبی نیست به سایر روش های چاپ دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید