چاپ لاتکس یا لیتکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ لاتکس یکی از روش‌های چاپی جدید است که حدوداً یک دهه است که از آن استفاده می‌شود. در این روش چاپی از مرکب‌های جدیدی استفاده می‌شود که در ابتدا مشکلات زیادی داشتند و در برابر خش و خراش هیچ مقاومتی نداشتند. با گذشت زمان مشکلات و ایرادهای موجود در مرکب‌های این روش چاپی با حدود زیادی برطرف شد. تا جایی که امروزه شاهد استفاده از چاپ لاتکس در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی هستیم. نکته‌ای که باید در مورد مرکب‌های لاتکس به آن توجه شود این است که این مرکب‌ها مناسب برای چاپ بر روی پارچه و لباس نیستند. زیرا مقاومت آن‌ها در برابر آب و مواد شوینده بسیار پایین است و خیلی سریع کیفت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل بیشتر در چاپ کارهای تبلیغاتی از این روش چاپی استفاده می‌شود. البته می‌توان از چاپ لاتکس برای چاپ روی پارچه‌های که برای تبلیغات هستند استفاده کرد. روی هر نوع پارچه‌ای به جز پارچه‌های پلی‌استر می‌توان با این روش هر طرح و تصویری را به راحتی چاپ کرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که مرکب‌های لاتکس برای چاپ کارهای که عمر کوتاهی دارند گزینه مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با چاپ لاتکس یا لیتکس بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی چاپ لاتکس

چاپ لاتکس توسط مرکب‌ها و دستگاه‌های چاپی خاصی انجام می‌شود که بیشتر توسط شرکت HP  ساخته می‌شوند. در این روش چاپی از مرکب‌های مخصوصی به نام لاتکس استفاده می‌شود که ماهیت شیمیایی آن‌ها با سایر مرکب‌های موجود در بازار متفاوت است. این مرکب‌ها امولسیونی از ریزذرات پلیمر درون یک مدیوم آب‌پایه هستند که به صورت دانه‌های شن و ماسه در آب ته‌نشین می‌شوند و در آن حل نمی‌شوند. لازم به ذکر است که این ذرات ریز به نام پیگمنت نیز شناخته می‌شوند که در داخل یک سوسپانسیون نگه‌داری می‌شوند (منظور از سوسپانسیون همان محلول مدیوم آب‌پایه است). این نوع لاتکس با لاتکس طبیعی که از نوعی گیاه به دست می‌آید و همچنین موادی که برای ساخت دستکش‌های لاستیکی استفاده می‌شوند فرق دارد و یکی نیستند. مرکب‌های لاتکس دارای مواد آلی فرار نیستند و به همین دلیل استفاده از این مرکب‌ها برای افراد هیچ گونه ضرری ندارد. این‌گونه مرکب‌ها برای خشک شدن نیاز به گرمای زیاد دارند و توسط نور ماورا بنفش خشک نمی‌شوند. یکی از معایب و محدودیت‌های استفاده از این مرکب‌ها مربوط به نیاز آن‌ها به گرمای زیاد جهت خشک شدن است. با پیشرفت تکنولوژی ساخت مرکب امروزه شاهد نوعی مرکب لاتکس هستیم که برای خشک شدن به گرمی کمتری نیاز دارند. به این مرکب‌ها نوعی ماده اضافه می‌شود که باعث می‌شود در دمای پایین‌تر خشک شوند.

 

ویژگی‌ها و مزایای خوب چاپ لاتکس

روش‌های چاپی بسیار متنوعی وجود دارد که از آن‌ها برای کارها و کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود. امروز بیشتر از روش‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست استفاده می‌شود با این وجود در برخی موارد استفاده از روش‌های چاپی دیگر مقرون به صرفه تر خواهد بود. روش چاپ لاتکس یکی از روش‌های نوین در صنعت چاپ است که به دلیل استفاده از مرکب‌های لاتکس از مزایای خوبی برخوردار است. از جمله مزایا و ویژگی‌های خوب یان روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

چاپ لاتکس یکی از روش‌های چاپی جدید است که حدوداً یک دهه است که از آن استفاده می‌شود

 

خشک شدن سریع

یکی از مزایای خوبی که روش چاپی لاتکس دارد این است که مرکب‌ها در درون دستگاه چاپ خشک می‌شوند. به همین دلیل طرح چاپ شده بعد از خروج از دستگاه به صورت کامل خشک شده است و نیازی به صرف زمان جهت خشک شدن ندارد. در این روش گازهای سمی متصاعد نمی‌شوند و همچنین سرعت چاپ بسیار بالا است. در چاپخانه‌ها انجام کارهای تکمیلی مانند لمینت کردن می‌تواند بلافاصله بعد از چاپ طرح انجام شود.

سطوح قابل چاپ با روش لاتکس بسیار زیاد است

از دیگر مزایای چاپ لاتکس می‌توانیم به قابلیت چاپ بر روی سطوح مختلف اشاره کنیم. با این روش می‌توان بر روی سطح‌ها و متریال‌های مختلف انواع طرح و تصویر را چاپ کرد. از انواع سطوح چاپی قابل استفاده در این روش می‌توانیم به انواع کاغذ، پارچه، وینیل، فیلم‌های بک لیت و.. اشاره کنیم. از روش چاپ لاتکس بیشتر برای چاپ پرچم، بنر تبلیغاتی، پوشش تبلیغاتی خودرو و... استفاده می‌شود. علاوه بر این استفاده از این روش برای دکوراسیون داخلی نیز گزینه مناسبی است و معمولاً از آن برای چاپ کاغذ دیواری، کف پوش، روکش مبل و.. استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر خش و ساییدگی

مرکب‌های لاتکسی که امروزه تولید می‌شوند در برابر خراش و ساییدگی مقاومت بیشتری دارند. البته برای افزایش دوام و ماندگاری هر چه بیشتر آن‌ها بهتر است از لایه‌های لمینت و دیگر لایه‌های محافظتی استفاده شود. مرکب‌های لاتکس در برابر نور ماورا بنفش بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل کیفیت آن‌ها در برابر نور خورشید کاهش نمی‌یابد. به همین دلیل برای چاپ سطوح و ابزارهای که در فضای بیرون مورد استفاده می‌گیرند بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که ماندگاری و دوام کارهای چاپ شده تا حدود زیادی بستگی به جنس متریال و فضای که متریال در آن قرار می‌گیرد دارد. برای مثال ماندگاری و کیفیت بنری که در یک منطقه گرم سیر نصب شده است و در معرض تابش مستقیم نور خورشید به صورت مدام است با بنری که در سایه نصب شده است یکی نیست.

 

 

کیفیت و وضوح بالا

مرکب‌های پیگمنت جذب بافت متریال‌ها نمی‌شوند و به صورت لایه‌ای از ذرات روی سطح متریال قرار می‌گیرند. به همین دلیل کیفیت و وضوح آنها بسیار بالا است. به همین دلیل برای چاپ کارهای که زیبایی و کیفیت مرکب بسیار مورد توجه است استفاده از این روش چاپی گزینه مناسبی است.

هزینه چاپ لاتکس بسیار مقرون به صرفه است

به دلیل مقاومت زیاد این روش چاپی استفاده از لایه‌های لمینت و محافظتی در آن بسیار کمتر است. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که هزینه‌های نهایی چاپ تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

 

چرا در روش چاپ لاتکس از مرکب سفید کمتر استفاده می‌شود؟

یکی از معایبی که روش چاپ لاتکس دارد این است که در زمینه استفاده از رنگ سفید محدودیت دارد. برای استفاده از رنگ سفید در این روش چاپی نیاز است که از ذرات بزرگ‌تر و سنگین‌تر پیگمنت استفاده شود. این ذرات در اکثر مواقع موجب گرفتگی هدهای دستگاه چاپ می‌شود و یا در ته مخزن رنگ ته نشین می‌شوند. به همین دلیل قبل از استفاده از این مرکب باید همواره مخزن آن را تکان داد تا ذرات مرکب به صورت معلق در آیند. شرکت میماکی و رولند در خدمات و محصولات لاتکس خود رنگ سفید را نیز ارائه می‌دهند در حالی که شرکت HP این مرکب را تولید نمی‌کند. این دو شرکت از فرمولاسیون و هدها متفاوتی برای تولید مرکب سفید استفاده می‌کنند.

 

کاربردهای چاپ لاتکس چیست؟

روش چاپی لاتکس یکی از روش‌های نوین چاپ است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. از این روش چاپی می‌توان بر روی متریال‌های مختلفی استفاده کرد. به دلیل کیفیت و وضوح این چاپ استفاده از آن برای چاپ کارهای که زیبایی و کیفیت رنگ‌ها بسیار مورد توجه است گزینه بسیار مناسبی است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاربرد چاپ لاتکس عبارت است از:

چاپ بنر تبلیغاتی که در فضای بیرون یا داخل ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ روی انواع پارچه‌های که برای تبلیغات استفاده می‌شوند. مانند چاپ پرچم، چاپ کیسه‌های تبلیغاتی، چاپ روسری و...

استفاده از چاپ لاتکس برای بسته بندی محصولاتی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند.

از چاپ لاتکس می‌توان برای دکوراسیون داخلی نیز استفاده شود به‌عنوان‌مثال می‌توان از این روش چاپی برای چاپ انواع کاغذ دیواری، کف‌پوش، پرده و.. استفاده کرد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روش چاپ لاتکس یکی از روش‌های چاپی جدید است که توسط مرکب‌های لاتکس انجام می‌شود. مرکب‌های که در این روش استفاده می‌شوند به صورت ذرات ریزی به نام پیگمنت هستند که در یک سوسپانسیون معلق هستند. کیفیت و وضوح این مرکب‌ها بسیار بالا و ماندگاری آنها در برابر نور خورشید زیاد است. به همین دلیل برای چاپ سطوحی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند گزینه مناسبی است. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/30 - 23:58:59

452

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ لاتکس یا لیتکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید