چاپ پلات و لمینت چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

امروزه استفاده از چاپ پلات و لمینت به منظور چاپ یک طرح مقاوم در برابر عوامل محیطی، فشار‌ها و همچنین با کیفیت عالی با استقبال بسیاری مواجه شده است. البته چاپ پلات، از انواع چاپ دیجیتال بوده و در کنار چاپ افست، نمونه دیگر از انواع دیجیتال محسوب می‌شود.

از روش پلات برای چاپ تصویر‌های با کیفیت، با عرض زیاد و همچنین انواع پوستر استفاده می‌شود. البته برای اینکه تصویر چاپ شده با پلات، از کیفیت و استحکام بیش‌تری برخوردار شود؛ از لمینت به عنوان نوعی پوشش استفاده می‌کنند. بنابراین برای آشنایی بیش‌تر با چاپ پلات و لمینت تا پایان این مطلب از چاپ سانترال با ما همراه باشید.

چاپ پلات و لمینت چیست؟

به طور معمول در بسیاری از چاپخانه‌ها، هنگام ترسیم یک طرح عریض از چاپ پلات و لمینت استفاده می‌شود. البته هنگام استفاده از روش پلات، جوهری بر پایه آب و مقوا یا کاغذی ضخیم به کار گرفته شده و معمولا این کاغذ توسط روکشی مقاوم شده است.

به عبارتی دیگر تصویر چاپ شده با روش پلات چیزی شبیه پوستر و بنر می‌باشد. همچنین طرحی که با روش پلات به چاپ رسیده است؛ کیفیت بیش‌تر و زیبا‌تری دارد. در صورتی که افراد به دنبال چاپ یک طرح روی کاغذ با عرض بسیار هستند؛ اولین پیشنهاد به آن‌ها روش پلات است.

افراد در چنین موقعیت‌هایی ابتدا به کمک دستگاه پلاتر، طرح مورد نظر را روی کاغذ چاپ می‌کنند. اکنون با استفاده از دستگاه لمینیتور، لایه بسیار مقاوم از متریال لمینت روی آن خواهند کشید تا طرح مورد نظر در برابر رطوبت یا پارگی، مقاوم باشد.

توجه به این نکته ضروری است که روش چاپ پلات و لمینت، در گروه انواع چاپ دیجیتال قرار گرفته و در نتیجه کیفیت تصاویر چاپ شده، بسیار زیاد است.

امروزه استفاده از چاپ پلات و لمینت به منظور چاپ یک طرح مقاوم در برابر عوامل محیطی، فشار‌ها و همچنین با کیفیت عالی با استقبال بسیاری مواجه شده است

انواع چاپ پلات و لمینت

چاپ پلات و لمینت دارای مدل‌های متنوعی بوده و افراد در زمان چاپ با توجه به طرح یا خواسته طراح، بهترین گزینه مورد نظر را انتخاب می‌کنند. اما اصلی‌ترین انوع چاپ پلات و لمینت شامل موارد زیر است:

چاپ براق

روش پلات و لمینت براق به دلیل بازتاب نور در کنار عدم کیفیت مناسب تصویر چاپ شده، با استقبال چندان زیادی مواجه نشد. زیرا افراد نمی‌توانند به درستی، تصویر چاپ شده را مشاهده کنند.

 

چاپ سلفون ماسه‌ای

طرح‌های چاپ شده به واسطه روش سلفون ماسه‌ای، به شکل فرم‌های فرو رفته و برآمده هستند. روش چاپ سلفون ماسه‌ای به دلیل ایجاد طرح‌های شیک و خاص، طرفداران ویژه‌ای دارد. البته استحکام طرح‌های چاپ شده نیز در استقبال از این روش بسیار موثر است.

چاپ مات

این روش، دارای طرفداران بسیار زیادی بوده و مزیت‌هایی مانند عدم بازتاب نور و کیفیت بسیار بالا تصاویر چاپ شده را باید از اصلی‌ترین دلایل این میزان استقبال چاپ مات دانست. معمولا کاغذ استفاده شده در این روش چاپ، از جنس گلاسه با کیفیت بوده و طرح چاپ شده با این روش، در نمایشگاه یا فضا‌های شبیه به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ سلفون مخملی

چاپ سلفون مخملی داری مزیت‌هایی مانند لطافت و نرمی، کیفیت بسیار بالا و ظاهر مخملی طرفداران بسیاری دارد. البته این روش چاپ تصویر، دارای جنبه ظاهری بوده و دقیقا به همین دلیل در برابر خطرات احتمالی مانند باد و باران، آسیب‌پذیر است.

مزایا و معایب چاپ پلات و لمینت

روش پلات و لمینت دارای مزیت‌های زیادی است که اصلی‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت عالی طرح چاپ شده
  • زیبایی شیک و منحصر به فرد
  • وضوح تصاویر چاپ شده با این روش
  • امکان تمیز شدن طرح چاپ شده با یک دستمال مرطوب و ساده
  • قیمت تمام شده مناسب
  • سریع خشک شدن جوهر استفاده شده در این روش و قدرت جذب بسیار بالای آن
  • امکان چاپ طرح‌هایی تا عرض ۵/۱ متری

با وجود تمام مزایای بسیار زیاد طرح‌های چاپ پلات و لمینت، برای آن یک عیب بزرگ باید در نظر گرفت. به طور معمول طرح‌های چاپ شده در این روش، برای استفاده در فضای داخلی مناسب است. بنابراین در صورت استفاده از طرحی چاپ شده با روش پلات و لمینت در فضای خارج، باید منتظر عواقبی بود.

زیرا قابلیت تحمل مشکلاتی خارج از فضای داخل را ندارد. البته این روش برای چاپ طرح‌هایی با عرض بیش‌تر از ۵/۱ متر، ممکن نیست.

کاربرد‌های چاپ پلات و لمینت

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های چاپ طرحی به روش پلات و لمینت، در عرصه نقشه کشی ساختمان است. مهندسان ساختمان‌سازی از این روش برای ترسیم مقاطع عرض عملیات ساختمانی خود استفاده می‌کنند. از دیگر کاربرد‌هایی که برای این روش چاپ در نظر گرفته شده است؛ استفاده در امور تبلیغاتی می‌باشد.

بسیاری از افراد برای معرفی محصولات شرکت خود، از روش پلات و لمینت استفاده می‌کنند. کاربرد بسیار مهم دیگر آن، قالب اصلی روش چاپ افست در دیجیتال است. معمولا از چاپ افست برای انجام کار‌هایی با تیراژ بالا به کار گرفته شده و در زمان انجام چاپ نمونه اولیه طرح مورد نظر، روش پلات و لمینت استفاده می‌شود.

البته استفاده از روش پلات به عنوان قالب اصلی یا نمونه اولیه در چاپ افست، کاملا بستگی به بودجه و نظر صاحب کار دارد. از دیگر کاربرد‌های این روش چاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در فضا‌های داخلی مانند فروشگاه یا نمایشگاه
  • چاپ تصویری روی فوم برد یا تخته شاسی
  • پوستر‌های تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی

 

بهترین جایگزین برای چاپ پلات و لمینت

یکی از مهم‌ترین ویژگی روش پلات و لمینت، استفاده از کاغذ، پی وی سی رولی و گلاسه برای انجام چاپ طرح است. البته انتخاب نوع متریال لازم برای چاپ طرح، کاملا بسته به شرایط استفاده و نیاز کارفرما دارد. البته میزان بودجه در نظر گرفته شده برای چاپ طرح از سمت کارفرما، یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمان سفارش می‌باشد.

با توجه به افزایش قیمت کاغذ و دیگر متریال قابل استفاده در این روش چاپ، انتخاب افست می‌تواند یک جایگزین عالی باشد. زیرا در صورت استفاده از روش چاپ افست، افراد می‌توانند تعداد بالایی از طرح مورد نظر را با قیمت و کیفیت مناسب چاپ کنند.

البته در صورت افزایش تعداد کار، قیمت تمام شده کم‌تر بوده و همچنین جوهر استفاده شده در روش افست، از نوع جوهر متالیک می‌باشد.

چگونگی چاپ طرح در روش پلات و لمینت

فرآیند چاپ طرح در روش پلات و لمینت، اینگونه است که دستگاه پلاتر بدون هر گونه تحرکی روی کاغذ قرار می‌گیرد. سپس طرح مورد نظر از طریق یک رایانه به دستگاه پرینتر انتقال داده می‌شود. اکنون دستگاه به سمت چپ، راست، بالا و پایین حرکت کرده و با این حرکت همزمان در کنار پاشیدن رنگ، مراحل چاپ طرح روی کاغذ انجام می‌شود.

سپس از طریق دستگاه لمینیتور، روکش روی طرح برای اینکه در برابر پارگی و رطوبت مقاوم باشد؛ کشیده می‌شود. در صورت درخواست کارفرما، از طریق دستگاه‌های مخصوص برش، طرح مورد نظر برش داده شده و بعد به او تحویل داده می‌شود.

در روش پلات و لمینت، معمولا از دو نوع کاغذ استفاده می‌کنند. کاغذ‌های ۸۰ گرمی که جزء کاغذهای معمولی بوده، برای چاپ طرح‌هایی با گرماژ متوسط استاندارد کاربرد دارد. کاغذ نوع دیگر، مقوایی است. این نوع کاغذ از وضوح بیش‌تری نسبت به کاغذ‌های گلاسه و تحریر برخوردار است.

سخن پایانی

رایج‌ترین روش ترسیم یک طرح، استفاده از چاپ پلات و لمینت است. البته این روش چاپ طرح، دارای مزیت‌های بسیاری مانند کیفیت تصویر برخوردار بوده و همچنین به دلیل کیفیت بسیار زیاد، وضوح تصویر و رنگ‌های به کار رفته در آن منجر به استقبال بی‌نظیر از این روش چاپ می‌شود. در پلات و لمینت به دلیل به کارگیری روش‌های خاص و منحصر به فرد، تصویر چاپ شده از مقاومت بالایی بهره‌مند بوده و البته فرآیند چاپ تصویر در آن، سریع‌تر است.اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات سانترال چاپ به اشتراک بگذارید.

1401/8/10 - 16:9:0

1218

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ پلات و لمینت چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید