شناخت رنگ‌های سرد و گرم

دنیای رنگ‌ها سرزمینی جذاب و مهیج‌ است که از رنگ‌های مختلفی تشکیل می‌شود. هرکدام از این رنگ‌ها به‌تنهایی زیبایی‌ و کاربردهای خاص خود را داشته و ترکیب این رنگ‌ها با یکدیگر باعث جذابیت بیشتر آن‌ها می‌شود. دنیای اطراف شما از رنگ‌های مختلفی تشکیل‌شده که برای درک آن‌ها شاید به کمی دقت نیاز داشته باشید. حتی دیدن این رنگ‌های مختلف می‌تواند عواطف و احساسات انسان را نیز به خود درگیر کند.  در این مطلب قصد داریم شما را با رنگ‌های سرد و گرم آشنا کنیم، پس ادامه آن را از دست ندهید.

تفاوت رنگ گرم و سرد

رنگ‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در هرکدام از این گروه‌ها رنگ‌های متنوع و زیبایی قرارگرفته است. رنگ‌هایی که تمام زندگی انسان را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. رنگ‌های اطراف ما در 3 دسته کلی تقسیم‌بندی شده‌اند که از آن می‌توان به رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد و رنگ‌های خنثی اشاره کرد.

در دسته رنگ‌های گرم رنگ‌هایی قرار دارند که احساسات و هیجانات شما را تحریک می‌کنند. این رنگ‌ها چیزهای گرمابخش مانند خورشید و شاید تندی‌ها را برای شما یادآوری می‌کند. اما رنگ‌های سرد رنگ‌هایی را شامل می‌شوند که دیدن آن‌ها آرامشی در شما به وجود می‌آورد. با دیدن رنگ‌های سرد احساس خنکی در شما به وجود بیاید . رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند شاید یادآور چیزهایی مانند آب و آسمان  است.

رنگ‌های سرد کدم‌اند و چه کاربردی دارند؟

رنگ‌های سرد به رنگ‌هایی گفته می‌شود که با دیدن آن حس پاکی، آرامش، امنیت و استقلال در شما به وجود بیاید. در این دسته رنگ‌های مختلف و زیبایی مانند آبی، ارغوانی، سفید، فیروزه‌ای، بنفش کم‌رنگ، سبز کم‌رنگ و... قرار دارند. معمولا رنگ‌های سرد را برای فضاهای کوچک استفاده می‌کنند. این‌گونه محیط بزرگ‌تر از آنچه باشد، نشان می‌دهد.

آبی را می‌توان جز اصلی و مهم‌ رنگ سرد دانست. رنگ‌های سرد کاربردهای مختلفی دارند؛ اما بیشتر از آن‌ها برای محیط‌هایی که به آرامش نیاز است، استفاده می‌شود. در ادامه مواردی از کاربرد این رنگ را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • از رنگ سرد به‌عنوان راهنما مانند دوش حمام، علائم و تابلوهای ارتباطی مختلف استفاده می‌شود.
  • معمولا از این رنگ برای رنگ‌آمیزی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و لباس پرسنل استفاده می‌کنند. این رنگ برای به وجود آمدن حس آرامش و تسکین درد بیماران نقش مهمی دارد.
  • استفاده از رنگ سرد در طراحی دکوراسیون ایده بسیار جذابی است.
  • از این رنگ‌ها معمولا به دلیل ایجاد حس آرامش در اتاق‌خواب استفاده می‌شود.

رنگ‌های گرم کدام‌اند و چه کاربردی دارند؟

رنگ‌های گرم نیز به رنگ‌هایی گفته می‌شود که با دیدن آن‌ها حس گرما و هیجان در انسان به وجود می‌آید. از مجموع رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرد، می‌توان به قرمز، نارنجی، زرد و... اشاره کرد. معمولا از رنگ‌های گرم برای فضاهای بزرگ استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان محیط را کوچک‌تر از اندازه واقعی آن نشان داد. قرمز مهم‌ترین واصلی‌ترین رکن رنگ‌های گرم شناخته می‌شود. رنگ‌های گرم کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه مواردی از آن را بیان می‌کنیم:

  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای رنگ‌های گرم استفاده از آن برای اخطار و هشدار است. استفاده از این رنگ در تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاملا مشهود است.
  • از رنگ‌های گرم به دلیل نشاط و هیجان آن، در طراحی و رنگ‌آمیزی پوشاک استفاده زیادی می‌شود.
  • در بیشتر فروشگاه‌ها و ادارات از رنگ‌های گرم در لباس پرسنل خود استفاده می‌کنند. این امر سبب ماندگاری آن برند در ذهن مخاطب می‌شود.
  • همچنین از رنگ‌های گرم به دلیل جلب‌توجه افراد به سمت آن، برای تبلیغات استفاده می‌شود.
  • رنگ‌های گرم در نقاشی ساختمان، برای نشان دادن میزان صمیمیت محیط کاربرد دارد.

رنگ‌های گرم و سرد در طراحی و چاپ

برای استفاده از رنگ‌ها در زمینه طراحی ابتدا بهتر است: از طرز قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر اطلاعاتی را کسب کنیم. رنگ‌ها در یک طراحی باید به‌گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که زیبا به نظر برسند و ترکیبی چشم‌گیر را به وجود بیاورند. همان‌گونه که در بخش بالاتر نیز بیان کردیم هرکدام از این رنگ‌ها معنی و مفهوم جداگانه‌ای داشته و استفاده آن، بخشی از احساسات انسان را به خود درگیر خواهد کرد.

رنگ‌ها در صنعت چاپ مانند چاپ لیبل، کارت ویزیت، تراکت، بنر و... نقش بسیار مهمی دارند. به همین دلیل در صنعت چاپ با توجه به اینکه شما قصد دارید چه کسانی را مخاطب خود قرار دهید می‌توانید از رنگ‌های مختلفی استفاده کنید.

در دسته رنگ‌های گرم رنگ‌هایی قرار دارند که هیجان‌آور و انرژی‌بخش باشند. این رنگ‌ها نشان‌دهنده احساسات مختلفی مانند عشق و نفرت است و می‌تواند در به وجود آمدن این عواطف نقش زیادی را ایفا کند. از رنگ‌های گرم می‌توان برای سرزنش و هشدار نیز استفاده کرد.

رنگ زرد یکی از مدرن‌ترین و زیباترین رنگ‌هایی است که در دسته رنگ‌های گرم قرار دارد. اما رنگ‌های سرد در یک تصویر می‌تواند احساس آرامش، طراوت، تازگی، قدرت و استقلال را برای بازدیدکننده به وجود بیاورد. استفاده از رنگ‌های سرد مانند بنفش کم‌رنگ در ایجاد یک فضای بسیار رمانتیک و آرامش‌بخش نقش موثری را ایفا خواهد کرد.   

کلام آخر

رنگ‌ها دنیای بسیار مهیجی را برای انسان به وجود آورده‌اند. هرکدام از این رنگ‌ها در برانگیخته شدن بخشی از احساسات و عواطف افراد نقش دارد. رنگ‌ها را در 3 دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کنند که دودسته مهم آن رنگ‌های سرد و گرم است. در این مطلب شما را با رنگ‌های سرد و گرم آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

‌ 

1401/1/24 - 18:34:13

2168

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "شناخت رنگ‌های سرد و گرم " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید