عادات اشتباه طراحان گرافیک

 

عادات بد در طراحی گرافیک باعث می‌شوند تا طراحان خسارت‌های مالی زیادی را تجربه کنند. اما موضوع مهم‌تر، برای این افراد از دست دادن مشتریان و پروژه‌های قابل‌ توجه است. چرا که وجود اشتباه در طراحی محصولات چاپی، موجب نارضایتی کارفرما و در نتیجه دریافت پروژه‌های کمتری می شود. برای اینکه با شناخت و اصلاح این عادات اشتباه بتوانید زندگی کاری خود را بهبود دهید با ما همراه باشید.

 

عادات غلط رایج در هنگام طراحی محصولات چاپی

زمانی که برای طولانی مدت یک کار را انجام می‌دهیم، ممکن است این ذهنیت برایمان بوجود بیاید که در آن کار تخصص داریم و نیاز به یادگیری بیشتر نیست. اما در عصر حاضر که تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است، همه ما در هر سطحی باید آموزش و بروزرسانی اطلاعات مان را در اولویت قرار دهیم.

در شغل طراحی یک سری اصول پایه ای وجود دارد که ثابت هستند، با این حال ما باید مطابق با ترندها و سلیقه هر نسل پیش برویم. همه ما سبک مخصوص به خود را داریم و ممکن است در سبکمان از یک شیوه یا المان خاص بیشتر یا کمتر استفاده کنیم. این سبک خاص تا جایی خوب است که به عنوان یک ایراد حرفه ای از جانب ما شناخته نشود. در اینجا 10 مورد از مرسوم ترین عادات طراحان گرافیک که باعث کاهش تاثیر  طرح شان می‌شود را با هم بررسی می کنیم:

 

1. نپرسیدن سوالات درست از کارفرما

یکی از دلایل مهمی که پس از اتمام طراحی بین طراح و کافرما اختلاف نظر وجود دارد؛ این است که طراحان قبل از شروع کارشان در مورد چیزی که کارفرما می خواهد، خوب از اون سوال نمی پرسند. سعی کنید یک فرم ثبت سفارش داشته باشید و سوالات متداول را در آن بنویسید، تا همه چیز مکتوب و قابل استناد باشد. این سوالات می تواند در مورد سایز سفارش، تعداد، رنگ سازمانی و جنس نهایی باشد.

هدف فرد از سفارش خدمات چاپی را نیز جویا شوید. برای مثال طراحی کاتالوگی که برای نمایشگاه آماده می شود با کاتالوگی که قرار است در داروخانه ها توزیع شود متفاوت است. به علاوه اگر تعداد درخواستی کم باشد روش چاپ دیجیتال و برای تیراژهای بالا، روش افست استفاده می شود و این در تعیین مود رنگی و تنظیمات برای دور بری و خط تای طرح به شما کمک می کند.

صحبت با کارفرما و پرفتن بریف طراحی

2.استفاده از اصطلاحات تخصصی در ارتباط با کارفرما

 

کارفرمای شما ممکن است یک پزشک، مهندس، فروشنده بازاری، مهندس کامپیوتر، خیاط و ... باشد و هیچ دلیل ندارد که اصطلاحات تخصصی چاپ و تبلیغات را بداند. همانطور که شما اصطلاحات تخصصی رشته فعالیت او را نمی دانید!

پس هنگام صحبت با کارفرما از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید و حتی برای کلمات یک توضیح مختصر بدهید. برای مثال خیلی از افراد سایز دقیق کاغذهای A5 و A4 را نمیدانند و ممکن است بعد از تحویل سفارش به دلیل سایز اشتباه از شما ناراحت شوند. بهتر است یک نمونه از کاغذ را به او نشان دهید تا با اندازه و ضخامت کاغذ آشنا شود.

 

3.عدم استفاده از فضاهای سفید

بسیاری از طراحان گرافیک از این‌ که در طرح‌های خود فضاهای سفید و یا خالی داشته باشند، احساس ترس می‌کنند. آن‌ها به این نکته توجه ندارند که باید متون آن‌ها در طرح‌هایشان، با فاصله‌ متناسبی از یکدیگر قرار بگیرند و نباید با یکدیگر برخوردی داشته باشند.

شما می‌توانید طرح‌های مهم‌تر و محتوای اصلی خود را بزرگ‌تر طراحی کنید و فضایی کوچک‌تر برای سایر اجزا و المان‌ها در نظر بگیرید. از طرف دیگر باید میزان فاصله داخلی و خارجی بخش‌های مختلف درون طرح خود را به یک میزان در نظر بگیرید. از مزایای فضای سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بخش سفید باعث می شود مشتری روی بخش های اصلی تمرکز بیشتری داشته باشد و از شلوغی و درهم بودن طرح جلوگیری می کند.
  • تعادل بین بخش های طرح دار و بخش های سفید موجب استراحت چشم می شود.
  • موجب افزایش خوانایی و درک مطلب می شود.
  • موجب هدایت چشم خواننده به جهت مورد نظر ما می شود.
  • باعث می شود طرح نهایی لوکس و مرموز تر به نظر برسد.
  • موجب افزایش توجه به CTA ها و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل می شود.

فضاهای سفید در طراحی

4.استفاده از تعداد زیاد رنگ در یک طرح

در فرایند طراحی گرافیکی، شما باید مطابق با یک برنامه دقیق و منظم پیش بروید. سعی کنید تعداد رنگهای مشخص و محدودی را برای هر طرح انتخاب کنید. البته ممکن است است با توجه به سبک هنری خاص شما تعداد زیاد رنگها هم جلوه خوبی داشته باشد. ولی در حالت کلی برای کارهای تبلیغاتی و چاپی بهتر است چند رنگ که با یکدیگر هارمونی دارند را بکار ببرید.

توجه داشته باشید که در کارهای تبلیغاتی مخاطب شما عامه‌ی مردم هستند، که آشنایی با سبک های هنری ندارند. پس شما باید با به کارگیری هنرمندانه رنگهای سرد و گرم و رنگهای مکمل و دایره رنگی توجه آنها را به پیام بازاریابی خود جلب کنید. این تخصص شما است که از رنگها برای جلب توجه، جلب اعتماد و انتقال تفکر سازمانی تان به مخاطب استفاده کنید.

 

5.عدم توجه به فاصله حروف و خطوط

کرنینگ در معنای رعایت فاصله‌ میان حروف است. با استفاده از آن، می‌توانید تعادل میان فواصل حروف خود را در طرح برقرار کنید. در این‌ صورت نوشته شما تمیزتر و جالب‌توجه تر خواهد بود. البته این ویژگی بیشتر در نوشتار انگلیسی که حروف جدا از یکدیگر قرار دارند خود را نشان می دهد  با این حال در زبان فارسی هم با کمی خلاقیت و برای برخی فونتها کاربرد دارد.

ویژگی دیگر فاصله بین خطوط متن در محصولات چاپی و طراحی ها است. گاهی شما در بروشور و کاتالوگ نوشته های طولانی دارید، که اگر ساختار جملات و فاصله بین خطها مناسب نباشد، مخاطب از خواندن آن صرف نظر می کند. با توجه به نوع فونت و سایز قلم فاصله مناسبی را بین خطوط در نظر بگیرید، که هم زیبایی حفظ شود و هم خوانا باشد.

 

6.انتخاب فونت اشتباه

همان‌طور که می‌دانید فونت نقش بسیار مؤثری در جلب توجه مشتریان و کارفرمایان دارد. در حقیقت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در  طراحی گرافیکی به آن توجه داشته باشید.

بسیاری از طراحان به این موضوع توجه کافی ندارند که موجب می شود متن داخل طراحی، خوانایی لازم را نداشته باشد. از طرف دیگر اندازه فونت متن باید با  سایر عناصر موجود در طرح، سازگار و متناسب باشد. استفاده از چند فونت مختلف در یک طرح، موجب شلوغی آن می‌شود.

 به جای استفاده از فونت های مختلف می توانید از حالت های مختلف یک خانواده فونت استفاده کنید. در خانواده های فونت چند وزن برای حالات نازک، ایتالیک و بولد وجود دارد، که اگر هر کدام در جای خود به کار رود، موجب ایجاد تنوع و زیبایی طرح می شود.

اگر تمایل به استفاده از خانواده فونت ندارید و یا فونت مد نظر شما حالات متنوع ندارد، از فونت های شبیه و هم سبک در کنار هم استفاده کنید. برای تیتر ها و قسمت اقدام به عمل (CTA) فونتها و اندازه قلم نوشته را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

7.استفاده از رستر به‌ جای وکتور

یکی از عادات بد طراحان گرافیک این است که در طراحی‌های خود به‌ جای این ‌که از وکتور (Vector) و یا طرح‌های برداری استفاده کنند، رستر (Raster) را به کار می‌گیرند. این موضوع مخصوصا برای طراحی بنر، فلکسی و تابلوهای تبلیغاتی که ابعاد بزرگتری دارند بیشتر اهمیت دارند. زیرا در طرح های بزرگ شما مجبورید سایز عکسها را بزرگتر کنید و در تصاویر رستری این موضوع باعث بی کیفیت شدن کار می‌شود.

اما طرح های برداری چون برپایه خط بوجود آمده اند با تغییر سایز کیفیت خود را حفظ می کنند. برای خلق تصاویر برداری از نرم افزارهای کورل و ایلوستریتور استفاده می شود و پسوندهای متداول فایلهای وکتوری  ai, eps, pdf, svg هستند.

تفاوت رستر و وکتور

8.اشتباهات تایپی

بسیاری از طراحان، گمان می‌کنند وجود اشتباهات تایپی و یا غلط‌های املایی، در طرح آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در صورتی‌ که مخاطب با دیدن آنها نسبت به آن برند و محصول بی اعتماد می شود. در واقع این حس بوجود می آید که صاحب محصول برای مخاطب ارزش قائل نبوده است. یا اینکه وجود غلط در کاتالوگ یا بروشور محصول این شبهه را بوجود می آورد که خود محصول هم چندان خوب نیست.

همچنین فردی که به شما سفارش طراحی داده است، انتظار دارد در ازاء پولی که پرداخت می کند یک کار بی نقص تحویل بگیرد. پس پیش‌ از تحویل فایل به مشتری، آن را همه‌جانبه چک کنید.

 

9.فراموش کردن ارسال فایل‌ها به‌ صورت پک شده (zip - rar)

زمانی‌ که طراحی فایل شما به اتمام می‌رسد باید آن را برای کارفرما یا مرکز چاپ ارسال کنید. فراموش نکنید که این فایل‌ها حتماً به‌ صورت پک شده و به صورت zip و یا rar در اختیار مشتریان یا چاپخانه قرار بگیرند. زیرا در فایلهای لایه باز ممکن است سایز عکسها یا فونتها در سیستم طرف مقابل بهم بریزد.

10.عدم توجه به نوع چاپ

یکی از اشتباهاتی که اغلب از  طراحان مبتدی سر می زند این است که مود رنگی فایل را به صورت اشتباه انتخاب می کنند. توجه داشته باشید که برای چاپ افست مود رنگی  CMYK و رزولوشن 300 dpi باید انتخاب شود. در غیر اینصورت رنگهایی که در مانیتور مشاهده می‌کنید با فایل چاپی که از چاپخانه تحویل می گیرید تفاوت فاحشی دارند. برای چاپ دیجیتال نیز بهتر است از همین مود رنگی و رزولوشن استفاده شود. برای چاپ با دستگاه ریسو گراف در صورتی که فایل سیاه و سفید باشد، می توانید مود رنگی  grayscale استفاده کنید.

سخن آخر

زمانی که تصمیم می گیرید برای بازاریابی آفلاین محصول و خدمات خود از  محصولات چاپی مانند کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، سربرگ، مجله، بنر و... استفاده کنید، لازم است به طراحی آنها توجه ویژه داشته باشید. در واقع شما هنگام طراحی محصولات چاپی می توانید به سادگی پیام بازاریابی و هدف خود را در آنها بگنجانید. مخاطب شما عامه مردم هستند و دانش تخصصی در مورد سبکهای هنری ندارند. پس در هنگام طراحی و انتخاب فونت و عکس این موارد را در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را از بازاریابی خود بگیرید.

 

1401/3/4 - 22:30:22

678

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "عادات اشتباه طراحان گرافیک " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید