نحوه طراحی برای چاپ با لارج فرمت

نحوه طراحی برای چاپ با لارج فرمت یکی از موضوعات و چالش‌های اساسی میان چاپخانه‌داران و یا صاحبان دستگاه‌های چاپ بنرها است. همان‌طور که می‌دانید چاپ لارج فرمت به چاپ‌های بزرگ و عریض گفته می‌شود. چاپ‌هایی که مناسب چاپ بنر، تابلوهای تبلیغاتی، فلکسی، بندر استندی و… هستند. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه نحوه طراحی برای چاپ با لارج فرمت بپردازیم.


برای چاپ لارج فرمت از چه رزولوشنی باید استفاده کنیم؟


برای چاپ لارج فرمت با ابعاد واقعی، می‌توانید از رزولوشن ۷۲ اینچ بر پیکسل برای چاپ بنر و فلکسی استفاده نمایید. اگر از رزولوشن‌های بالاتر استفاده کنید، زمان بیشتری را به طراحی اختصاص خواهید داد و وقت زیادی را تلف خواهید کرد. از طرف دیگر نتیجه خاصی هم دریافت نخواهید نمود. اگر کار شما ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد می‌توانید از رزولوشن‌های کم‌تر هم استفاده کنید.

فرق RGB و CMYK چیست؟

از این دو سیستم و یا مد رنگی در طراحی و گرافیک استفاده می‌کنند. سیستم رنگی RGB در حالت معمول برای رسانه‌های تصویری از قبیل تلویزیون، مانیتور، گوشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم، رنگ‌ها از ۳ ترکیب اصلی قرمز، سبز و آبی به‌ وجود آمده‌اند.

با استفاده از این سه رنگ می‌توانید میلیون‌ها ترکیب رنگی جدید به وجود آورید. در حالی‌ که سیستم رنگ cmyk  در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نور ندارند. این سیستم می‌تواند رنگ‌های بدون نور را به‌ درستی نشان دهد. به‌ همین دلیل از این مدل رنگی برای چاپ استفاده می‌کنند تا رنگ‌های چاپ شده در کاغذ، با انتظارات ما، هماهنگی کافی داشته باشند. این مدل از ترکیب رنگ‌های فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه به‌ وجود آمده است.



گرافیک‌های پیکسلی (رستر) و برداری برای چاپ با فرمت بزرگ


در گرافیک‌های برداری که به آن‌ها گرافیک‌های وکتوری نیز گفته می‌شود، تصاویر در قالب مجموعه‌ای از ویژگی‌های هندسی ذخیره می‌گردند. در حالی که در گرافیک‌های پیکسلی، تصاویر به‌ صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها ذخیره خواهند شد. از طرف دیگر رنگ هر پیکسل نیز به‌ صورت جداگانه ذخیره می‌شود. 
در گرافیک‌های وکتوری، جزئیاتی در مورد رنگ و یا سایز به زبان ریاضی تعریف‌ شده است. اجزای این تصاویر را می‌توان بدون این‌که کیفیت خودشان را از دست بدهند جابه‌جا کرد و یا حتی می‌توان به تغییر سایز آن‌ها دست زد.

این تصاویر از رزولوشن مستقل بوده و امکان بزرگ کردن و یا کوچک کردن آن‌ها نیز وجود دارد. در واقع شما می‌توانید در هر رزولوشنی، بدون این‌که کیفیت جزئیات تحت تأثیر قرار بگیرد و یا وضوح تصاویر کمتر شود، تصاویر خود را چاپ نمایید.



ابعاد فونت در لارج فرمت


ابعاد مناسب فونت در لارج فرمت با توجه به فاصله بنر و یا بیلبورد، از دیدها مشخص می‌گردد. بهتر است پیام اصلی و مورد نظر بزرگ‌تر از سایر مطالب نوشته‌ شود تا به‌ راحتی خوانده شود. اگر بنر و یا بیل‌بورد تبلیغاتی از فاصله‌ ۱۲ متری، بهترین دید را دارد و حداکثر دید آن تا ۴۶ متر است، بهتر است ارتفاع فونت آن تا ۱۰ سانتی‌متر باشد.

همچنین اگر بنر شما در ۲۴ متری بهترین دید را دارد و قصد دارید تا فاصله ۱۰۷ متری، دید واضحی داشته باشد، باید ارتفاع فونت آن را ۲۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. برای فواصل بیشتر اگر بنر در فاصله‌ ۴۶ متری دید بهتری دارد و تا فاصله ۱۹۲ متری نیز دید آن خوب است، می‌توانید ارتفاع فونت را تا ۳۸ سانتی‌متر تنظیم کنید. اگر قصد دارید این محصولات را در ارتفاع ۱۸۳ متری نصب و بهره‌برداری نمایید و می‌خواهید تا ۷۶۲ متر دید داشته باشند می‌توانید ارتفاع فونت آن را تا ۱۵۲ افزایش دهید.



اندازه مناسب عکس در لارج فرمت

اندازه مناسب عکس در لارج فرمت قابل تخمین زدن و یا پیش‌گویی کردن نیست. چراکه ممکن است تصویری که در صفحه نمایش مشاهده می‌کنید، کیفیت متفاوتی نسبت‌ به محصول چاپ شده داشته باشد. بنابراین بهتر است در ابتدا بزرگ‌ترین سایز چاپ برای تصویر را مورد محاسبه قرار داده و طول و عرض تصویر را بر واحد پیکسل به ۳۰۰ تقسیم کنید.
در این‌ صورت اگر عکس با اندازه ۴۸۰۰ در ۲۷۰۰ پیکسل داشته باشید، در چاپ با سایز ۱۶ در ۹ مواجه خواهید شد.

 

توجه به محل نصب

یکی از نکاتی که در زمینه نحوه طراحی برای چاپ با لارج فرمت باید در نظر داشته باشید، توجه به محل نصب این محصولات است. در این شرایط باید به تاریک و یا روشن بودن محل نصب توجه کنید و یا میزان شلوغی و رفت‌ وآمدهای محل را در نظر بگیرید. باید بدانید که رنگ‌های مکمل نسبت‌ به دیوار و یا محل پشت بنر به چه شکلی هستند و سپس به طراحی و چاپ این محصولات اقدام کنید.

1401/3/7 - 23:49:12

728

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "نحوه طراحی برای چاپ با لارج فرمت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید