راهنمای جامع طراحی سربرگ حرفه ای

مطمئناً نام سربرگ اداری و یا ست اداری به گوش شما خورده است، اما آیا می دانید که سربرگ چیست و چه کاربردی دارد؟ زمانی که وارد یک اداره یا شرکت می شوید به طور حتم تعدادی سربرگ بر روی میز اداری خواهید دید. آیا شرکت یا برند شما هم به سربرگ نیاز دارد؟ رنگ مناسب سربرگ بیزنس شما چه رنگی است؟ آیا سربرگ ابعاد و اندازه خاصی دارد؟ اگر می خواهید راجع به سربرگ و طراحی آن اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید ما را تا پایان این مقاله همراهی نمائید.

سربرگ چیست؟

سربرگ یک نوع کاغذ اداری است که معمولا نامه های اداری بر روی آن نوشته می شود و نمایانگر برند و شرکت نویسنده آن نامه است. نامه های شرکت برای افراد حقیقی یا حقوقی بر روی سربرگ مخصوص شرکت نوشته می شود. سربرگ نشان دهنده هویت و اعتبار یک شرکت یا سازمان است. معمولا فقط اعضای مهم و اصلی می توانند از سربرگ مخصوص شرکت استفاده نمایند. معمولا در سربرگ ها اطلاعات اصلی و مهم آن شرکت و حتی لوگو آنها درج می شود. به همین علت گاهاً برای نوشتن پیش فاکتور و یا پیش قرارداد هم استفاده می شوند و اعتبار مشخصی هم دارند.

سربرگ چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد از سربرگ در مکاتبات اداری بسیار زیاد استفاده می شود. سربرگ ها به نامه های اداری ظاهری زیبا و شیک داده و همینطور باعث ایجاد نظم در آن ها می شوند. معمولا به جز اطلاعات اصلی شرکت و لوگو و ... در سربرگ شماره و پیوست هم درج می شود. وجود شماره و تاریخ در نامه باعث می شود که زمان نوشته شدن آن مشخص بوده و پیگیری ساده تری هم داشته باشد. سربرگ نشان دهنده هویت و اصالت شرکت و برند شما است. اگر برای نوشتن نامه های خود از کاغذ ساده استفاده کنید، آن کاغذ ساده هیچ هویت و اعتباری نخواهد داشت.

فواید استفاده از سربرگ اداری

  • در نگاه اول برگه سربرگ مانند یک برگه برای شناسایی شرکت و برند استفاده کننده از آن می باشد و می تواند مشتری و مخاطبان بالقوه را به مخاطبین بالفعل تبدیل کرده و بر مشتری های شما بیفزاید.
  • اگر سربرگ مورد استفاده قرار گرفته ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد باعث اعتماد و جذب مخاطبین می شود. پس طراحی سربرگ را جدی بگیرید. ظاهر سربرگ شما با تفکر و نگاه اولیه مخاطبان شما رابطه مستقیم دارد.
  • اطلاعات لازم برای شرکت و سازمان به راحتی در سربرگ جای می گیرد. می توان اطلاعات مهم و ضروری و همین طور راه های ارتباطی خود با مخاطبان را در سربرگ درج کنید تا به آسانی بتوانند با شما ارتباط داشته باشند. از جمله این اطلاعات مهم می توان به لوگو، نام، ایمیل و شماره تماس شرکت یا سازمان، آدرس و ... اشاره کرد.
  • استفاده از سربرگ امنیت شرکت و سازمان را بالا برده و از جعل و سوء استفاده های اشخاص جلوگیری می نماید. زمانی که برای مکاتبات فقط از سربرگ اختصاصی برند خود استفاده نمائید هیچ شخص متقلب و سوء استفاده گری نمی تواند از آن استفاده کند.
  • انتشار سربرگ در شرکت ها و مناقصات و مجتمع دیگر باعث می شود که دیگران به راحتی اطلاعات ارتباطی شما را داشته و به شما دسترسی داشته باشند. این مورد مانند نوعی تبلیغات برند شماست که برای معرفی به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زمانی که یک برند دیگر نامه های مکتوب خود را با سربرگ خود برای شما بفرستد و پاسخی اختصاصی با سربرگ مخصوص شما دریافت کند نوعی رابطه و احترام متقابل شکل خواهد گرفت که رابطه ای رسمی و مداوم برای کار خواهد بود.

سایز و ابعاد سربرگ در طراحی

سربرگ ها معمولا در سایز های استاندارد A5 و A4 طراحی و چاپ می شوند. سربرگ سایز A5 برای نامه های کوتاه استفاده می شود و نامه های طولانی تر در سربرگ سایز A4 درج خواهند شد. نامه هایی که نیاز به توضیح زیادی نداشته و مختصر باشند سربرگ A5 و نامه های دارای پیوست و بند های توضیحات نامه سربرگ A4 نیاز دارند. برای درج نوشته تایپی بر روی سربرگ می توان آن را در داخل دستگاه پرینتر هم قرار داد. به همین دلیل معمولا سایز سربرگ ها استاندارد است.

جنس کاغذ مناسب سربرگ شرکت

اینکه گرماژ سربرگ چه مقداری باشد کاملا به این بستگی دارد که برای چه موضوع و هدفی مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین کاغذ برای چاپ سربرگ کاغذ تحریر 80 گرم است. اگر سربرگ شما در دستگاه پرینتر مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است گرماژی از 80 تا 100 گرم داشته باشد. کاغذ هایی با گرم بالاتر برای استفاده در دستگاه مناسب نیستند.

می توان کاغذ هایی از جنس کتان و کرافت هم برای سربرگ استفاده کرد که گرماژ آنها از 80 تا 120 گرم متفاوت است.

اگر کاغذ های طرح دار و فانتزی مد نظر شماست باید کاغذ های با گرم بالا را انتخاب کنید. این نوع کاغذ در نگاه اول برای بیننده جذاب تر و شیک تر است. برای ارسال نامه های خاص و یا تبریک و ... مورد استفاده قرار می گیرند. برای نامه های معمولی و روزمره استفاده از کاغذ های تحریر مناسب تر است.

رنگ مناسب سربرگ حرفه ای

سربرگ ها به صورت تک رنگ، 2 رنگ یا 4 رنگ چاپ می شوند. طراحی سربرگ و استفاده رنگ در آن بهتر است ساده باشد اما سربرگ سیاه سفید بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد چون هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. بهتر است از ترکیب رنگ های تند به صورت یک یا دو رنگ استفاده شود تا تاثیر و گیرایی خود را داشته باشد و از طرف دیگر شلوغ نباشد و فضای خالی لازم برای درج نوشته ها هم زیاد باشد.

اینکه رنگ عمده سربرگ شما به چه رنگی باشد کاملاً سلیقه ای است. اما گاهاً بعضی از برند ها و ارگان ها رنگ های مخصوص به خود را دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. مثلا برای سربرگ پزشکی رنگ آبی، سربرگ پزشک زنان رنگ صورتی و یاسی، سربرگ سازمان و شرکت های مربوط به سازندگی رنگ سبز، سربرگ وکالت آبی رنگ و ... استفاده می شود. بهتر است در این مورد با یک طراح متخصص و خبره مشورت کنید.

نکات مهم در طراحی سربرگ

همان طور که گفته شد تاثیر ظاهر سربرگ برای مخاطبان و جذب مخاطب و مشتری بسیار زیاد است. ذکر تمامی نکات لازم برای طراحی سربرگ هم مبحثی طولانی بوده که تخصص طراحان خبره در این زمینه است. در اینجا فقط به نکات مهم اشاره می کنیم:

  • فونت مناسب برای سربرگ باید بین 10 تا 14 باشد. فونت های بسیار کوچک یا درشت ظاهر زیبایی به سربرگ شما نخواهد بخشید. همینطور بهتر است که فونت استفاده شده خوانا و ساده باشد.
  • رنگ انتخابی برای سربرگ باید با رنگ لوگو متناسب بوده و جذاب باشد تا در نگاه اول مخاطب را جذب کند.
  • وجود شماره، پیوست و تاریخ در سربرگ به دلیل استفاده برای نامه های اداری بسیار ضروری است.
  • رزولوشن فایل طراحی شده حتما 300 پیکسل و مد رنگی آن CMYK باشد.
  • فرمت خروجی گرفته شده مانند JPG JPEG برای استفاده چاپ مناسب هستند و نیازی به ارسال فایل لایه باز سربرگ برای چاپ نیست.
  • محدوده امن را قبل از شروع به طراحی با خطوط راهنما ترسیم کنید تا فراموش نکنید که هیچ نوشته، لوگو یا اطلاعات مهم در آن قسمت نباشد. ایجاد حاشیه امن به اندازه 5 میلی متر در اطراف کاغذ طراحی الزامی است.
  • بعد از اتمام طراحی یک پرینت سیاه سفید از فایل خود را ببینید تا دقیقا متوجه شوید که جای گیری اطلاعات در سربرگ به چه گونه ای است.

زمانی که همه نکات طراحی را رعایت کردید بهتر است که یک چاپخانه مطمئن با سابقه درخشان و مورد اعتماد بیابید تا فایل شما را با بهترین کیفیت چاپ نماید. سایت سانترال چاپ سفارش شما مشتریان عزیز را به صورت حضوری و آنلاین ثبت کرده و طرح سفارش داده شده را بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت چاپ کرده و به شما تحویل خواهد داد.

اگر فایلی برای سربرگ خود طراحی نکرده اید نگران نباشید، کافیست که طرح مورد نظر خود را با ما در میان بگذارید. طراحان ما مناسب ترین و به روز ترین سربرگ ها را به صورت اختصاصی برای شرکت و سازمان شما طراحی می کنند. فایل طراحی شده بعد از رفع اشکال و تایید توسط شما وارد روند مراحل چاپ شده و در کمترین زمان به دست شما خواهد رسید. قابلیت سانترال چاپ وجود چاپ دیجیتال است که تعداد دلخواه سربرگ شما را به چاپ میرساند. البته قابلیت سفارش چاپ دیجیتال فوری سربرگ هم در مجموعه بزرگ سانترال چاپ وجود دارد که چاپ  را در کمترین زمان ممکن، انجام خواهد داد.

1401/1/22 - 18:16:42

2232

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای جامع طراحی سربرگ حرفه ای " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید