تاثیر فونت در طراحی


زمانی که اسم فونت را می شنوید ممکن است تصور کنید تنها یک حالت خاص فونت وجود دارد و با انتخاب و اعمال آن می توانید طراح خوبی باشید. اما دنیای فونت ها و استفاده از آن ها بسیار پیچیده است. زمانی که وارد مرحله استفاده از فونت می شوید با واژه ای به نام تایپوگرافی مواجه می شوید که بسیار گسترده و وسیع است. انتخاب فونت تنها مرحله اول در طراحی و قرار دادن متن است. پس از آن می توانید با استفاده از قابلیت تایپوگرافی طرحی خاص ایجاد کرد. اهمیت تایپوگرافی به اندازه ای است که به جرات می توان گفت مهارت داشتن در آن، می تواند شما را از یک طراح معمولی به یک طراح حرفه ای و موفق تبدیل کند. 
در این مقاله سعی داریم تا نکاتی را به شما یادآور کنیم که شما را در استفاده از تایپوگرافی راهنمایی و هدایت می کنند:


در قدم اول شما باید بدانید که هر فونت چه چیزی برای گفتن دارد.

زمانی که فونت را به خوبی بشناسید می توانید از آن به بهترین نحو استفاده کرد. استفاده به جا باعث می شود تا بتوانید منظور و مفهوم طرح خود را به خوبی به مخاطبین برسانید.


در قدم دوم باید به فاصله بین حروف دقت کرد.

به فاصله بین حروف به عبارت دیگر کرنینگ هم گفته می شود. کرنینگ به شما کمک می کند تا به زیبایی متن خود بیفزایید. زمانی که فاصله بین حروف تنظیم شده باشد مخاطب منظور اصلی شما را به سادگی دریافت کرده و باعث می شود تا حتی با یک نگاه هم مفهوم و مقصود طراحی برای بینندگان آن مشخص شود. می توانید از طراحان حرفه ای درخواست کنید تا طراحی شما را دیده و نظر خود را راجع به کرنینگ حروف به شما ارائه دهند. این باعث می شود تا متوجه مشکلات کار خود شده و به رفع آن بپردازید. 


قدم سوم انتخاب سایز مناسب است.

این که اندازه فونت برای طرح مناسب و متعادل باشد بسیار مهم است. در نظر بگیرید که فونتی که برای سایز طرح یک کارت ویزیت استفاده می شود برای سایز طرح یک تراکت یا بنر مناسب نیست. باید طبق طراحی مورد نظر فونت های مختلف با اندازه های مختلف را تست کنید تا به طرح مطلوب دست پیدا کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فونت های مختلف در سایز های یکسان به یک اندازه نیستند. این به این معنی است که برای مثال سایز ۱۸ از یک فونت خاص با همین سایز از یک فونت دیگر متفاوت است.


قدم چهارم تراز بودن متن ها با یکدیگر است.

تراز بودن به معنی نحوه قرار گیری متون در زیر هم است. تراز داشتن باعث می شود تا متن به خوبی یا زیبایی بیشتری به نظر برسد. این مورد زمانی اثرات خود را نشان می دهد که بخواهید طرحی با یک زیان دیگر انجام دهید. مثلا نوشته های فارسی از سمت راست، نوشته های انگلیسی از سمت چپ، نوشته های زبان چینی از بالا و ... خوانده می شوند. زمانی که سعی دارید متنی به آن زبان ها بنویسید باید کاملا مراقب باشید تا تراز داشته باشد و زیر هم قرار گرفتن آن ها هم الگوی مرتبی را دنبال کند. تراز کردن متن در تمام نرم افزار های طراحی تعبیه شده است در این مقاله این نرم افزاها را معرفی کردیم.


قدم پنجم استفاده از فونت های مکمل هم است.

زمانی که به ترکیب فونت های مختلف برای افزایش زیبایی طرح خود فکر می کنید باید حتما این مورد را در نظر داشته باشید که فونت های انتخابی مکمل هم باشند. فونت ها باید در جهت و یا تکمیل کننده یکدیگر باشند. برای مثال فونت های sherif و sans sherif به خوبی مکمل هم هستند و معمولا با یکدیگر استفاده می شوند. اگر در زمان ترکیب از یک ترکیب خاص استفاده کردید و به نظر شما ترکیب جالبی بود آن را به کار بگیرید. از اینکه ترکیبات جدید بسازید نترسید و در این باره قدرت ریسک داشته باشید. 


قدم ششم محدود کردن فونت ها و رنگ ها است.

در بین طراحان بزرگ این ضرب المثل خاص وجود دارد که می گوید فونت زیاد به وجود آورنده طراحی بد است. باید از فونت های ساده و تعداد کم استفاده کنید. البته این به این معنی نیست که خود را به یک فونت خاص محدود کنید اما ترکیب بیش از سه فونت با سبک و طرح متفاوت کاملا اشتباه است. 


قدم هفتم و آخر این است که فونت نهایی خود را تست کنید.

 
زمانی که برای انتخاب فونت به نتیجه رسیدید و آن را درح خود پیاده کردید باید از همه نظر آن را مشاهده کنید تا عیوب ظاهری ممکن را بررسی کرده و رفع کنید. در مثالی گفته شده است که طرح نهایی را پس از اتمام چرخانده و برعکس مشاهده کنید، اگر پس از وارونه دیدن همچنان نوشته های طرح خوانا و واضح بود یعنی انتخاب درستی داشته اید. می توانید از نظر چند مخاطب هم طرح نهایی را بررسی کنید تا از بی نقص بودن آن مطمئن شوید.

نتیجه 

مخاطب شما هر چند با تصاویر و رنگهای به کار رفته در محصولات چاپی شما به کارتان جذب میشود ولی با خواندن متن به پیام شما پی می برد. فونت مناسب با هر قسمت از متن باعث ایجاد تناسب و زیبایی بصری در طرح می شود. در ضمن پس از طراحی می توانید کلیه سفارشات چاپی خود را در مرکز چاپ دیجتال سانترال به صورت آنلاین و ظرف مدت کوتاهی ثبت کنید. 

1401/3/22 - 23:58:14

608

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تاثیر فونت در طراحی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید