منظور از چاپ 6 رنگ چیست؟


همان‌طور که می‌دانید چاپ افست یکی از متداول‌ترین روش‌های چاپ است. رنگ‌های اصلی که در این شیوه چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۴ رنگ قرمز، آبی، زرد و سیاه هستند. اما با این حال دستگاه‌های چاپ افست را می‌توان از نظر تنوع در تعداد رنگی، در انواع دستگاه‌های چاپ افست ۲ رنگ، ۴ رنگ، چاپ ۶ رنگ و یا ۸ رنگ دسته‌بندی کرد.

چاپ شش رنگ و کاربرد آن

بیشتر افراد، طراحان و چاپخانه‌داران با فرایند چاپ چهار رنگ افست و استاندارد CMYK به اندازه‌ کافی آشنا هستند و در بیشتر پروژه‌های خود از این سیستم‌های رنگی استفاده می‌کنند. اما بسیاری از این افراد با چاپ ۶ رنگ آشنایی کافی ندارند. در حالی که به‌ کار گیری این شیوه چاپ، باعث می‌شود تا طرح‌ها و تصاویر شما به‌ نحوی چیده شوند که گویی از سطح کاغذ، فراتر رفته و به شکلی برجسته‌تر به نمایش درمی‌آیند.

هگزاکروم (Hexachrome) چیست؟


هگزاکروم که با آن اکستندد گاموت نیز گفته می‌شود یعنی امکان چاپ با یک فضای رنگی بسیار وسیع‌تر از ۴ رنگ اصلی. همان‌طور که می‌دانید در هنگام چاپ به‌ وسیله‌ ۴ رنگ اصلی CMYK، فضای رنگی بسیار کوچکی در دست خواهید داشت.

این در حالی است که در فرایند چاپ هگزاکروم از دو رنگ اضافه‌تر و یا در برخی از موارد از سه رنگ بیشتر استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند فضای رنگی CMYK را گسترش دهند. این ۳ رنگ اضافی شامل رنگ‌های نارنجی، سبز و آبی خواهند بود.
بنابراین و با اضافه شدن این رنگ‌ها به ۴ رنگ اصلی، این امکان را به دست می‌آورید که به یک دامنه رنگی بسیار بزرگ‌تر و با کیفیت بیشتر دست پیدا کنید.


بیشتر مراکز خدمات چاپ و طراحان در شرایط حاضر وقتی قصد داشته باشند به یک رنگ ویژه، خارج از فضای رنگی چهار رنگ، دست پیدا کنند از رنگ‌های ساختگی استفاده می‌کنند. اما مشکل این کار اینجاست که تعداد برج‌های ماشین‌های چاپ، دارای محدودیت بوده و لذا امکان به وجود آوردن بیش‌ از ۱ یا ۲ رنگ و مرکب ساختگی وجود نخواهد داشت.


از طرف دیگر فرایند نگه‌داری مرکب‌های ساختگی و سپس عملیات شستشوی برج‌های ماشین‌های چاپ، مشکل و دشوار خواهد بود. چراکه ماشین چاپ باید برای چاپ‌های بعدی نیز آماده شود و سپس به‌ طور مجدد برای دیگر پروژه‌ها از مرکب‌های ساختگی تازه‌ای استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مقدار زیادی از مرکب‌ها از بین برود.
از این طریق، وقت بسیار زیادی هم تلف خواهد شد. به‌ همین دلیل از روش جدیدی در چاپ افست استفاده می‌کنند که چاپ اکستندد گاموت (Extended gamut printing) و یا هگزاکروم نام گرفته و با عنوان چاپ ۶ رنگ نیز معروف و شناخته‌ شده است.

به‌ طور خلاصه می‌توان گفت هگزاکروم سیستمی از چاپ است که در آن به غیر از جوهرهای CMYK از جوهرهای سبز و نارنجی نیز استفاده شده‌ تا از این طریق طیف رنگ گسترده‌تری شکل بگیرد. از طرف دیگر وجود این سیستم رنگی باعث می‌شود تا رنگ‌ها با کیفیت بسیار بالاتری تهیه و تولید شوند.



فرق CMYK و CMYKOG


چاپ چهار رنگ CMYK و چاپ CMYKOG هر دو از جمله سیستم‌های رنگی به شمار می‌روند. در چاپ چهار رنگ، یک تصویر رنگی با استفاده از فیلترهایی به چهار رنگ مختلف و مجزا تبدیل می‌گردند. بیشتر طیف رنگ‌ها در این سیستم با ۴ رنگ مرکب تولید می‌شوند. این در حالی است که در فرایند چاپ ۶ رنگ، فیلتر های سیستم می‌توانند ۶ رنگ مجزا و متفاوت را به وجود آورده و به چاپ آن دست بزنند و لذا طیف رنگ‌ها در این سیستم رنگی، بسیار وسیع‌تر خواهد بود.


لذا چاپگرهای CMYK تنها می‌توانند چهار رنگ را به چاپ برسانند. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به رنگ‌های سیاه، زرد، قرمز و آبی اشاره کرد. این در حالی است که چاپگرهای ۶ رنگ cmykog از این امکان و قابلیت برخوردار شده‌اند که ۲ رنگ دیگر را نیز چاپ نمایند. این ۲ رنگ اضافی شامل رنگ‌های سبز و نارنجی خواهد بود.



کاربردهای چاپ شش رنگ


به‌ طور کلی می‌توان گفت از چاپ‌های ۶ رنگ، در مواقعی استفاده می‌کنند که بخواهند به عمق بیشتری از رنگ‌ها دست پیدا کرده و تعداد و طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را پرینت گرفته و چاپ نمایند.

فرایند چاپ ۶ رنگ

در فرایند چاپ ۶ رنگ و یا هگزاکروم از جوهرهای CMYK و همچنین جوهرهای سبز و نارنجی استفاده می‌کنند. از آنجایی که با استفاده از چاپ ۶ رنگ، شما به دامنه رنگی بسیار وسیع‌تری دست پیدا خواهید کرد، لذا این امکان را دارید که تصاویری پویاتر و با جنب و جوش بسیار بیشتر نسبت‌ به چاپ چهار رنگ CMYK به وجود آورید.

1401/3/18 - 11:31:2

1116

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "منظور از چاپ 6 رنگ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید