تفاوت چاپ دیجیتال و افست

از گذشته تاکنون، سیستم‌های چاپ تصاویر تغییرات زیادی داشته‌اند. چاپ‌ سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و.. از انواع چاپ‌ محسوب می‌شوند. در دهه‌های گذشته برای چاپ تصاویر در تیراژ بالا از افست استفاده می‌شد که از کیفیت و امکانات اندکی برخوردار بود. اما در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی، در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت چاپ، تغییرات بزرگی ایجاد کرده است. بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست نیز دستخوش همین تغییرات است.چاپ دیجیتال، یکی از روش‌های جدید برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است. اصولا از این سیستم، برای تیراژ‌های پایین استفاده می‌شود. ما در این مطلب از سانترال چاپ قصد داریم درباره تفاوت چاپ دیجیتال و افست اطلاعاتی را ارائه کنیم تا به شما برای انتخاب بهترین روش چاپ، کمک کند.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال پروسه تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی می‎باشد. به زبان ساده‎تر، چاپ دیجیتال اصطلاحی است که دقیقا چگونگی چاپ مستقیم جوهر روی یک بستر را مشخص می‌کند. در واقع این روش به طور خلاصه بسیار شبیه به نحوه کار چاپگر رنگی خانگی بوده، اما شامل فرمتی بسیار بزرگ‌تر می‌باشد.

در این روش امکان چاپ سریع در تیراژ کم وجود داشته و امکان تغییر دادن طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار شما قرار می‎دهد. همین‎طور چاپ دیجیتال دارای هزینه کم‌تری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل افست می‎باشد. زیرا انجام چاپ افست از طریق ابزار هزینه‌بری با نام زینک‌ امکان‌پذیر است.

چاپ دیجیتال یک جایگزین مطمئن و مناسب برای روش‌های سنتی دیگری مثل لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور، چاپ حروف و… نیز محسوب می‌شود. در این روش نو، بسیاری از مراحل مکانیکی مورد نیاز برای چاپ معمولی مثل ساختن فیلم‌ها و رنگ‌ها، جدا کردن دستی قطعات و… حذف شده است.

چاپ دیجیتال، یک فرآیندی برای چاپ تصاویر مبتنی بر دیجیتال روی انواع بسترهای رسانه‌ای به طور مستقیم می‎باشد و بر خلاف چاپ افست، نیازی به پلاک چاپی ندارد. می‎توان فایل‌های دیجیتالی مانند pdf یا فایل‌های نشر رومیزی را  مستقیما به دستگاه چاپ دیجیتال ارسال کرد تا اینگونه روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و بسترهای دیگر چاپ شود.

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

یکی از مزیت‎های اصلی چاپ دیجیتال این است که فناوری آن به طور پیوسته در حال پیشرفت است. هدهای چاپگر روز به روز کوچک‌تر شده و از همین رو کیفیت چاپ و سرعت آن بالا می‌رود. این امر، چاپ دیجیتال را به یکی از سریع‌ترین و اقتصادی‎ترین اشکال چاپ تبدیل می‌کند.

هزینه‌های پایین راه اندازی چاپ در مقایسه با سایر فرآیندهای آن به مزیت خوبی برای چاپ دیجیتال تبدیل شده است. همچنین شما دیگر مجبور نیستید سفارش‌های تلفیقی مثل چاپ‌های بزرگ را درخواست دهید. پس این امکان را دارید تا در هزینه‌های خود به مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید. مزایای چاپ دیجیتال در صنعت بسیار زیاد می‎باشد. زیرا این روش ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری بیش‌تری در مقایسه با روش‌های قدیمی مانند چاپ افست یا فلکسوگرافی ارائه می‌دهد. امروزه، ما می‎خواهیم که محصول‌های چاپی دقیق و به‌روز باشند. مشتریان به چاپگرهایی نیازمندند که بتوانند چاپ رنگی مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا را در کم‎ترین زمان ممکن تولید کنند.

معایب

  • چاپ دیجیتال دارای توان چاپ کم‌تری روی متریال‌های مختلف می‎باشد.
  • این چاپ از رنگ‌های استاندارد استفاده می‌کند.
  • برای محصولات چاپی بزرگ‌تر و در تیراژ بالا، مقرون به صرفه نبوده و هزینه‌بر است.

 

کاربردهای چاپ دیجیتال

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ صفحات در تیراژ محدود بوده که با سرعت بالا، چاپ صفحات انجام می‌گیرد. تصور بیش‌تر مردم این است که دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توانند تعداد نامحدودی تصاویر چاپ کنند. اما واقعیت این است که این سیستم، تنها روی مقدار مشخصی از صفحات و تصاویر مختلف، برای چاپ کاربرد دارد. اگر چه با اضافه شدن امکانات جدید به سیستم چاپ دیجیتال، محدودیت‌های قبلی مانند چاپ در تیراژ محدود تا حدودی رفع شده است. با وجود محدودیت در زمینه چاپ دیجیتال این امکان وجود دارد سطوح چاپی را به‎طور کامل متفاوت با سطوح قبلی از لحاظ طراحی، شکل و ظاهر چاپ کرد. همین‎طور کاربرد چاپ دیجیتال برای صنعت تبلیغات، انکار نشدنی است. این تبلیغات می‌تواند به شکل پک‌های تبلیغاتی یا به صورت تبلیغات در فضای باز مثل بنر، بیلبورد و… باشند. از جمله مهم‌ترین دلایل انتخاب چاپ دیجیتال، کیفیت و سرعت چاپ برای تبلیغات محیطی است.

چاپ افست چیست؟

طریقه کار این نوع چاپ به این صورت است که بر اساس تصویری که می‎خواهیم چاپ شود؛ صفحاتی با جنس آلومینیومی ساخته می‌شود. اصولا برای هر طرحی ۴ صفحه ( زینک ) جداگانه ساخته می‌شود که هر زینک ویژه یک رنگ است. سیستم رنگی که استفاده می‌شود CMYK می‎باشد. هر کدام از زینک‎ها روی یکی از برج‎های رنگی دستگاه چاپ قرار گرفته و هر بار که کاغذ از هر کدام از رول های رنگی عبور می‌کند؛ به رنگ آن رول آغشته می‌گردد. تا زمانی که تمام رنگ‎های موجود به روی کاغذ انتقال پیدا کند و تصویر کامل شود.

در حقیقت این روش یک روش شیمیایی بوده که در آن از تضاد آب و چربی استفاده شده است. به این شکل که بخش‎هایی که باید چاپ شود؛ گیرنده چربی هستند و بخش‎هایی که نباید چاپ شوند گیرنده آب می‌باشند. چاپ افست سرعت بالا و کیفیت خوبی داشته و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می‌باشد.

مزایا و معایب چاپ افست

از جمله مزایای چاپ افست می‌توان به کیفیت بالای آن در چاپ و تمیزی زیادی که دارد و در عین حال هزینه مناسب تر آن نسبت به سایر روش های چاپ اشاره کرد. دستگاه چاپ افست عمر طولانی تری نسبت به سایر دستگاه ها داشته و زینک‎های آن را به سرعت و در زمان کوتاهی می‌توان تهیه کرد.

معایب

کیفیت چاپ در این دستگاه در مقایسه با  چاپ دیجیتال و Roto gravure و photo gravure، کمی پایین‎تر است. اگر زینک این دستگاه‎ها با کیفیت خوبی تهیه نشود؛ با گذشت زمان دچار اکسیداسیون می‌شود و کیفیت اولیه را نخواهند داشت.

کاربرد های چاپ افست چیست؟

این روش از جمله رایج ترین روش برای مجله، بروشور، چاپ روزنامه، کتاب، چرم و … است. پس بیش‌ترین استفاده از بستر کاغذ می‎باشد. چاپ افست انتخاب زیادی به مشتریان ارائه نمی‎دهد. اما به خاطر کیفیت چاپ بالا و سرعت چاپ و هزینه کم‎تر، در حدود 65 درصد سهم بازار در جهان را به خود اختصاص داده است.

تفاوت های چاپ افست و چاپ دیجیتال

چاپ افست نسبت به دیجیتال هزینه بسیار کم‌تری داشته و طرح را در تیراژ بالا چاپ می‌کند. چاپ افست طرح را روی هر نوع کاغذ و مقوایی می‎تواند اجرا کند. چاپ دیجیتالی با این که امروزه پیشرفت بسیاری کرده، اما هنوز به پای چاپ افست نمی‎رسد. در زمینه انتخاب رنگ در روش چاپ افست نیز، دقیقا رنگ مورد نظر شما را چاپ می‌کند. اما چاپ دیجیتال بهترین رنگ نزدیک به رنگ شما را ایجاد می‌کند. اما از لحاظ تعداد نسخه‌های چاپی، در چاپ افست این امکان وجود دارد که بعد از مشاهده نمونه، در تیراژ بالاتر سفارش خود را ثبت کنید.

سخن پایانی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ دانستن تفاوت چاپ دیجیتال و افست می‎تواند به شما در زمینه انتخاب درست برای بهترین روش، کمک کننده باشد. امروزه با رشد محصولات و کالاهای گوناگون، نیاز به مستندات چاپی در زمینه‌های مختلف همچون تجارت، صنعت و عرصه‌های فرهنگی افزایش پیدا کرده است. انواع روش‌های چاپ با وجود تکنولوژی‌های جدید، همچنان به عنوان یکی از عناصر مهم در تبادل و انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در مورد هر یک از این روش‌ها، سوالات خود را از طریق بخش نظرات سانترال چاپ با ما در میان بگذارید.

 

 

1401/8/9 - 0:51:32

1254

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت چاپ دیجیتال و افست " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید