جلد سلفونی چیست؟

سلفون‌ها در زندگی‌های روزمره تک تک ما کاربرد دارند. به طور مثال برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و نگه داری و ماندگاری بالا در یخچال‌ها از سلفون استفاده می‌شود. در بحث جلد‌ها نیز یکی از هدف‌های جلد سلفونی، محافظت از کتاب‌ها، متون علمی، آثار هنری و خوشنویسی است. علاوه بر این که جلد سلفونی سبب مراقبت و محافظت از کتاب می‌شود؛ می‌تواند از نظر جلوه‌های بصری و زیبایی‌شناسی، امری کمک‌کننده باشد. در این مقاله از سانترال چاپ، قصد داریم توضیح دهیم که جلد سلفونی چیست؟

درباره جلد سلفونی

سلفون‌ها، نوعی پلاستیک نازک هستند که تا حدی قابلیت کشسانی دارند. این قابلیت و انعطاف باعث می‌شود تا سطحی که تحت پوشش سلفون قرار گرفته باشد تا زمان مشخصی تحت حفاظت و مراقبت یک لایه پلاستیکی قرار بگیرد. به این صورت در برابر خطراتی مثل خراش، پوسیدگی و رطوبت ایمن باشد. در واقع لایه سلفون شبیه به یک عایق عمل می‌کند.

اما در پاسخ به سوال جلد سلفونی چیست می‌توان این گونه شرح داد که جلد‌های سلفونی یکی از انواع جلد کتاب هستند که روی زمینه‌های کاغذی و مقوایی کشیده می‌شوند؛ علاوه بر زیبایی، بر استحکام آن‌ها می‌افزایند. جلد سلفونی، مدلی بسیار رایج در صنعت چاپ می‌باشد. به نوعی استفاده از وکیوم‌های پلاستیکی بوده که برای حفاظت در برابر رطوبت و احتمال خراش و کشیدگی که در نهایت منجر به پارگی می‌شود؛ کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد جلد سلفونی

اکنون که متوجه شدیم جلد سلفونی چیست؛ بهتر است در ادامه به شناخت کاربرد‌های آن بپردازیم. در مرحله اول به کاربرد آن در استحکام بخشیدن به جلد‌ها اشاره می‌کنیم. سلفون کشی که معمولا در مرحله بعد از چاپ و قبل از شروع عملیات برش کاغذ به اجرا گذاشته می‌شود؛ سبب دوام بیش‌تر و ایجاد یک مقاومت درون آثار چاپ شده و از آن‌ها در مقابل پوسیدگی و فرسودگی مراقبت می‌کند.

در بحث جلد‌ها نیز یکی از هدف‌های جلد سلفونی، محافظت از کتاب‌ها، متون علمی، آثار هنری و خوشنویسی است.

 

سلفون کشی علاوه بر افزایش استحکام کاغذ سبب جلوگیری از تا خوردن و آسیب به اثر چاپی می‌شود. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل این کار، ایجاد استحکام و افزایش کیفیت محصولات چاپی می‌باشد. از این طریق با پوشاندن لایه سلفون که از جنس پلاستیک است؛ از ورود و نفوذ رطوبت به بافت کاغذی اثر چاپی ممانعت به عمل می‌آید و به این ترتیب اثر مورد نظر دچار پوسیدگی در اثر رطوبت نمی‌شود.

قابلیت دیگری که جلد‌های سلفونی برای آثار چاپی به وجود می‌آورند؛ زیبا‌تر کردن جلوه آن‌ها می‌باشد. فرآیند سلفون به این صورت است که بعد از تمام شدن عملیات چاپ و وقتی اثر چاپ شده مراحل خشک شدن را گذراند؛ یک لایه پلاستیکی نازک از جنس پلی پروپیلن یا همان سلفون روی سطح آن کشیده می‌شود.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که علت اتصال جلد سلفونی چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان شرح داد که تحت این شرایط، سلفون‌ها به کمک حرارت چسبیده می‌شوند یا با روش دیگری از طریق استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که به آن دستگاه سلفون کش می‌گویند؛ در جای خود چسبانده می‌شوند. این کار با شفاف‌تر کردن سطح محصول بر زیبایی اثر می‌افزاید.

چگونگی چاپ سلفونی

شاید برای شما سوال پبچ بیاید که روش‌های چسباندن جلد سلفونی چیست؟ همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم سلفون‌ها از طریق حرارت یا دستگاه‌های سلفون کش به جلد یا سطح مورد نظر چسبانده می‌شوند. در اینجا به شرح روش‌های موجود خواهیم پرداخت.

در قدم اول فرآیند اتصال سلفون با روش حرارتی را قدم به قدم با یک دیگر بررسی می‌کنیم. در این روش سلفون‌ها تحت تاثیر فشار و حرارتی که دستگاه ایجاد می‌کند؛ روی صفحه مورد نظر قرار گرفته و از طریق گرمای تامین شده توسط سیلندر‌ها، روی محصول چسبیده می‌شوند. آثاری که با این شیوه سلفون کشی می‌شوند؛ با کیفیت‌ترین جلد را از نوع خود دارند.

روش  بعدی در چسباندن جلد‌های سلفونی، از طریق واتر بیس است. همان طور که از نامش مشخص است پایه و اساس این روش بر آب بوده و به آن سلفون سرد نیز می‌گویند. طریقه عملکرد آن نیز به این صورت است که در حالت نرمال اکتیو نیست و هیچ چسبندگی و اتصالی در آن ایجاد نمی‌شود. برای فعال کردن آن و چسباندن به سطوح، به این نیاز دارد تا با آب تماس داشته باشد. بعد از آن سلفون‌ها پتانسیل و چسبندگی لازم برای چسبیدن به صفحات مورد نظر در آثار چاپی را خواهند داشت. مزیت این روش که آن را نسبت به سایر روش‌ها پر طرفدار کرده، قیمت پایین آن است. اما در مقابل کیفیت پایین‌تری دارد.

انواع سلفون برای چاپ کردن کتاب

همان طور که در انواع جلد کتاب تنوع وجود دارد؛ جلد‌های سلفونی نیز دارای انواع و اقسام متفاوتی می‌باشند که در این جا به دو مورد شفاف و مات آن اشاره می‌کنیم. نوع شفاف سلفون‌ها که به مدل براق نیز معروف است؛ به علت بازتابش نور جلوه ویژه‌ای دارد. کارت ویزیت سلفون براق چاپ شده نیز از این ویژگی برخوردار است. اما باید توجه کنید که اگر مورد مصرف شما تحت تابش مستقیم نور خورشید است؛ به علت بازتابش شدید نباید از این مدل‌ها استفاده شود.

 

سلفون کشی علاوه بر افزایش استحکام کاغذ سبب جلوگیری از تا خوردن و آسیب به اثر چاپی می‌شود.

 

نوع مات این سلفون‌ها درست نقطه مقابل نوع شفاف یا براق آن می‌باشد. به این دلیل که به هیچ طریق نور را بازتاب نمی‌کند و سطح آن را کدر نشان می‌دهد. مزیت این مدل‌ها، امکان دید بهتر برای مخاطب را فراهم می‌کند. اما در مجموع رنگ‌ها را کمی تا مقداری کم رنگ‌تر نشان می‌دهد. یکی از خدمات چاپ سانترال، چاپ کارت ویزیت سلفون مات است.

سخن پایانی

اکنون که توضیح دادیم که جلد سلفونی چیست؛ در نهایت می‌توان به این اشاره کرد که امروزه بر خلاف پیشرفت دنیای تکنولوژی و دیجیتالی شدن کتاب‌ها، آثار چاپی هموز هم محبوبیت و طرفدار‌های خود را دارند. بنابراین حفاظت از آن‌ها یکی از امور رایج و ضروری صنعت چاپ است. با جلد کردن، مخصوصا جلد‌های سلفونی علاوه بر جلوه بخشیدن به جنبه‌های زیبا‌شناسی آثار قلم، سبب محافظت و مراقبت از آن‌ها می‌شوند و که جلد سلفون نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند. اگر شما هم قصد دارید آثارتان تا سالیان سال حفظ شوند؛ می‌توانید از خدمات سانترال چاپ در این زمینه استفاده کنید. همچنین سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

1401/9/1 - 19:25:21

4804

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "جلد سلفونی چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید