برای چاپ نقشه های معماری یا مهندسی از کدام دستگاه استفاده می شود؟

برای چاپ نقشه‌های معماری و مهندسی که در ابعاد بزرگ‌تری هستند از دستگاه‌های چاپ مخصوصی استفاده می‌شود. جنس کاغذ مورد استفاده در نقشه‌های معماری و مهندسی نیز با سایر کاغذهای معمولی متفاوت است. برای این گونه چاپ‌ها از دستگاه چاپگری به نام پلاتر استفاده می‌شود. این دستگاه مخصوص چاپ نقشه‌های معماری، مهندسی، عکس‌های مخصوص تابلوهای بزرگ و.. است. کیفیت و وضوح تصاویر و عکس‌های چاپ شده با این چاپگر بسیار بالا است. این چاپگر توانایی رسم دایره، خطوط مختلف، اشکال هندسی متنوع و.. را دارد به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای نقشه‌های مهندسی است. در چاپگرهای معمولی امکان چاپ تا اندازه A3 وجود دارد اما در چاپگر پلاتر خروجی کار بروی صفحه‌های بسیار بزرگ‌تری به چاپ می‌رسند. در واقع می‌توان گفت که پلاتر یک خروجی برای صفحه نمایش کامپیوترها است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با دستگاه‌های چاپ نقشه‌های معماری و مهندسی آشنا کنیم.

کاربرد دستگاه پلاتر چیست؟

چاپگر پلاتر دستگاهی است، که از آن برای چاپ در اندازه‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. در واقع تمام چاپ‌های که با چاپگر معمولی قابل اجرا نیست به کمک پلاتر به راحتی انجام می‌شود. از جمله کاربردهای مهم پلاتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چاپ نقشه های معماری و مهندسی با پلاتر

نقشه‌های مهندسی به دلیل داشتن اشکال و خطوط باید با کیفیت بسیار بالایی چاپ شوند. همچنین اندازه آن نیز بسیار بزرگ‌تر از حد معمولی است که توسط سایر چاپگرها چاپ می‌شود. به همین دلیل پلاتر گزینه بسیار مناسبی برای چاپ نقشه‌های مهندسی و معماری به حساب می‌آید. به کمک این چاپگر همچنین می‌توان خطوط، دایره، و سایر اشکال هندسی را رسم و به چاپ رساند.

چاپ عکس های در اندازه های بزرگ با پلاتر

یکی دیگر از کاربردهای خوب پلاتر، چاپ عکس‌ها در اندازه‌های بسیار بزرگ است. تابلو عکس‌های که در اندازه‌های بزرگی هستند نیاز بدارند تا با کیفیت بسیار بالایی چاپ شوند و به همین دلیل نیز پلاتر برای این‌گونه چاپ‌ها نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

چاپ انواع بنر با پلاتر

بنرها یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغات، اطلاع رسانی و.. است. به همین دلیل نیاز است، که آن‌ها را با کیفیت بسیار بالا چاپ کنند تا بتوانند خوانایی خوبی داشته باشند و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. یکی از دستگاه‌های مناسب برای چاپ بنر در اندازه‌های متفاوت، پلاتر است. به کمک این دستگاه بنرهای با کیفیت و وضوح بالا می‌توان چاپ کرد.

چاپگر پلاتر دستگاهی است، که از آن برای چاپ در اندازه‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود.

چاپ انواع بیلبورد با پلاتر

بدون شک همه ما بارها رد خیابان‌ها شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی بوده‌ایم. بیلبوردها یکی از ابزارهای بسیار مهم برای تبلیغات هستند. به دلیل اینکه بیلبوردها عموماً در اتوبان‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شوند باید در ابعاد بسیار بزرگ و وضوح بسیار بالا چاپ شوند. وضوح و کیفیت بیلبوردها از اهمیت بسیار بالایی برخورد دارد است و به همین دلیل نیز باید با دستگاه‌های پیشرفته‌ای چاپ شوند تا کیفیت خود را از دست ندهد. پلاتر گزینه بسیار مناسبی برای چاپ بیلبوردها به حساب می‌آید و به همین دلیل از آن بسیار استفاده می‌شود.

انواع پلاتر برای چاپ نقشه های مهندسی و معماری

پلاترها به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارند در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. عملکرد و کارایی هر کدام از انواع پلاترها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. برای چاپ عکس‌ها، نقشه‌ها و.. باید از پلاتر مناسب استفاده شود. از جمله مهم‌ترین و پر کاربردترین پلاترهای موجود در بازار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

پلاتر درام

پلاتر درام نوعی دستگاه چاپ است، که شام چند قلم ثابت و یک درام چرخان است. درام و قلم‌ها در این پلاتر از طریق دریافت سیگنال از سمت کامپیوتر کار می‌کنند. از این وسیله برای چاپ در ابعاد بسیار بزرگ مانند بیلبورد، نقشه‌های مهندسی و معماری و.. استفاده می‌شود. طول چاپ در پلاتر درام نامحدود است، اما عرض آن به اندازه عرض درام است. قیمت این نوع از پلاتر از سایر پلاترهای موجود در بازار بیشتر است.

پلاتر تخت

پلاتر تخت نوعی دیگر از دستگاه‌های چاپگر است، که دارای یک صفحه تخت و مستطیلی شکل است. کاغذها روی این صفحه قرار می‌گیرند و قلم‌ها به صورت متحرک با توجه به سیگنال دریافتی اشکال را رسم می‌کنند. اندازه کاغذ نمی‌تواند از اندازه صفحه این چاپگر بزرگ‌تر باشد. از این وسیله بیشتر برای چاپ نقشه‌های مهندسی و مکانیکی مانند نقشه ماشین، کشتی، ساختمان و.. استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که عملکرد این چاپگر به دلیل حرکت قلم‌ها در همه جهات بسیار کند است.

پلاتر جوهر افشان

پلاترهای جوهر افشان به کمک نازل‌های که دارند، به صورت مستقیم رنگ را بر روی کاغذ می‌افشانند. سرعت عملکرد این دستگاه به نسبت سایر پلاترها بیشتر است و خروجی کار با سرعت بیشتری به چاپ می رشد. از پلاتر جوهر افشان برای چاپ بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.

پلاتر برش‌دهنده

پلاترهای برش دهنده همان طور که از اسم آن‌ها پیدا است، از طریق برش موادی مانند چوب، کاغذ و.. اشکال مختلف را چاپ می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای چاقوی های تیزی برای برش هستند. برای کار با این پلاترها باید آن‌ها را به کامپیوتر وصل کرد و از طریق برنامه‌های که مخصوص طراحی و برش هستند آن‌ها را هدایت کرد.

پلاتر قلمی

پلاتر قلمی به کمک حرکت قلم می‌تواند طرح و تصاویر مختلف را بر روی کاغذ چاپ کند. در این پلاتر دستگاه قادر است که خطوط و اشکال پیچیده را به کمک حرکت قلم بر روی کاغذ ترسیم کند. لازم به ذکر است، که در این پلاتر نمی‌توان ناحیه‌ای با رنگ جامد چاپ کرد. به دلیل حرکت آهسته قلم، خروجی کار پلاتر قلمی بسیار زمان بر است.

سخن پایانی

به طور خلاصه برای چاپ نقشه‌های مهندسی و معماری، بنر، بیلبورد و.. در اندازه‌های بزرگ از دستگاهی به نام پلاتر استفاده می‌شود. پلاترها چاپگرهای هستند که می‌توانند خروجی کار را در اندازه‌های بسیار بزرگی چاپ کنند. کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌ها در این چاپگرها بسیار بالا است. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را رد قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای سفارش محصولات چاپی خود به صفحه اصلی سانترال چاپ مراجعه کنید.

1401/7/7 - 0:19:43

2939

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "برای چاپ نقشه های معماری یا مهندسی از کدام دستگاه استفاده می شود؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید