چاپ نانو گرافی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز بی‌بهره نمانده است و با توجه به علم روز در حال پیشرفت و بروز شدن است. امروزه روش‌های متنوعی برای چاپ وجود دارد که محبوب‌ترین آنها چاپ دیجیتال است که توسط چاپگرهای دیجیتالی انجام می‌شود. یکی از روش‌های نوین در صنعت چاپ، چاپ نانو گرافی نام دارد که بر اساس فناوری نانو به وجود آمده است. با پیدایش چاپ دیجیتال بسیاری از معایب و نواقص روش‌های سنتی چاپ بر طرف شد؛ اما به ‌مرور زمان و با افزایش نیاز صنایع و افراد نواقص و معایب چاپ دیجیتال نیز نمایان شد به طوری که در برخی موارد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز افراد و صنایعی باشد که به چاپ نیاز دارند. ازاین‌رو دانشمندان و متخصصان حوزه صنعت چاپ با استفاده از فناوری روز دنیا روش جدیدی را برای چاپ ابداع کردند که همان چاپ نانو گرافی است. این روش چاپی از مزایایی چاپ دیجیتالی و چاپ افست به طور همزمان برخوردار است. اما روش نانو گرافی با روش دیجیتالی تفاوت‌های اساسی دارد که باعث عملکرد متفاوت این روش چاپی شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بهتر و بیشتر با روش چاپ نانو گرافی و کاربردهای آن آشنا کنیم.

 

معرفی روش چاپ نانو گرافی

روش چاپ نانو گرافی یکی از روش‌های نوین و جدید است که بر اساس فناوری نانو ابداع شده است. این روش چاپی دارای مزیت‌های چاپ دیجیتالی مانند سرعت چاپ بالا، کاهش تلفات کاری، کیفیت و وضوح بالا، انعطاف پذیری زیاد و... است. علاوه بر مزیت‌ها و ویژگی‌های خوب چاپ دیجیتال از مزیت‌های چاپ افست نیز برخوردار است. تنها تفاوتی که این روش چاپی با روش دیجیتالی دارد این است که در روش جوهر افشان طرح مورد نظر به صورت مستقیم روی سطح موردنظر چاپ می‌شود. اما روش نانو گرافی یک روش چاپ غیرمستقیم است. یعنی در این روش ابتدا طرح مورد نظر روی یک روکش گرما دیده منتقل می‌شود و سپس ماده چاپ شوند از روی روکش بر روی متریال مورد نظر منتقل می‌شود. به همین دلیل این روش از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و قابلیت چاپ بر روی هر متریالی را دارد. در روش نانو گرافی ابتدا مرکب نانو روی یک روکش پلاستیکی مخصوص پخش می‌شود. بعد از گرم شدن مرکب به صورت لایه بسیار نازکی از مواد پلاستیکی روی متریال مورد نظر چاپ می‌شود.

 

روش چاپی نانو گرافی چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

روش چاپ نانو گرافی با سایر روش‌های چاپی تفاوت‌های زیادی دارد و نسبت به آنها از مزیت‌های بهتری برخوردار است. تفاوت اساسی که بین روش چاپ نانو گرافی و سایر روش‌های چاپی وجود دارد این است که در این روش پیگمنت‌ها در اندازه نانو هستند و به همین دلیل نور بیشتری را به خود جذب می‌کنند. در نتیجه ایجاد نقاط روشن که وضوح بیشتری دارند با یکدستی و براقیت بالا امکان پذیر است. علاوه بر این مورد در این روش چاپی طیف گسترده‌تری از سیستم رنگی یا همان مد رنگی CMYK قابل نمایش است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم بیشتر مزایایی که روش چاپی نانو گرافی دارد به دلیل حذف مرحله جذب مایع مرکب توسط بستر چاپی است. در این روش مرکب‌ها که به صورت ذرات ریز نانو هستند به صورت پوششی نازک روی سطح چاپی قرار می‌گیرند. در نتیجه نیازی به استفاده از مرکب‌های که بر پایه حلال مایع هستند وجود ندارد. به کمک این روش چاپی می‌توان به راحتی روی بسترهای چاپی؛ مانند کاغذهای عمل‌آوری نشده چه با روکش و چه بدون روکش هر نوع طرحی را چاپ کرد. طرح‌های چاپ شده به کمک این روش روی بسته بندی و لیل محصولات ضد خش و ساییدگی هستند. به همین دلیل دیگر نیاز به اعمال روکش های محافظ و لمینت روی سطوح بسته بندی و لیبل محصولات نیست.

علاوه بر این موارد به دلیل چاپ طرح مورد نظر به صورت پیگمنت‌های که در اندازه نانو هستند از این روش می‌توان برای چاپ روی سطوح مختلفی مانند پلاستیک، کاغذ، برچسب و.. استفاده کرد. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده بسیار بالا است و طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها قابل نمایش و چاپ هستند. ضخامت فیلم مرکب نانو بسیار کمتر از ضخامت فیلم مرکب‌ها و جوهرهای معمولی است و همین سبب شده است که این روش مزیت‌های فوق‌العاده‌ای نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد.

 

 

ویژگی‌های مرکب نانو چیست؟

فناوری نانو یعنی کوچک کردن اندازه ذرات مواد در حد نانومتر است که در این صورت بسیار از مواد ویژگی‌های جدیدی پیدا می‌کنند. ذرات پیگمنت که در اندازه نانو کوچک شده‌اند در برابر خش و ساییدگی بسیار مقاوم می‌شوند. علاوه بر این مرکب‌های که با فناوری نانو ساخته شده‌اند طی آزمایش‌های انجام شده معلوم شده است که رنگ‌دانه‌های باقدرت رنگ‌دهی بیشتر ایجاد می‌کنند. اندازه پیگمنت‌های مرکب نانو چیزی حدود 10 برابر از پیگمنت مرکب‌های معمولی کوچک‌تر هستند. به همین دلیل نور بیشتری را به خود جذب می‌کنند و تصاویر واضح‌تری را ایجاد می‌کنند. این مرکب‌ها در برابر عوامل بیرونی مانند رطوبت و آب نیز بسیار مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

 

روش چاپی نانو گرافی به چه صورت است؟

روش چاپ نانو گرافی یک روش چاپی غیرمستقیم است. در این روش مرکب نانو که هر رنگ آن در داخل یک میله که با فاصله دو الی سه میلی‌متر از هم قرار دارند روی لاستیک مخصوص پاشیده می‌شوند. دستگاه چاپ نانو گرافی دارای هشت میله مخصوص رنگ است و طوری این میله‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند که می‌توان از دو میله برای یک رنگ استفاده کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توان سرعت چاپ را با حفظ کیفیت و وضوح چاپ دوبرابر کرد. پاشش رنگ روی سطح لاستیک بر اساس زمان بندی مشخص و کنترل شده‌ای انجام می‌شود. به همین دلیل در این روش تطبیق رنگی و دقت بالای چاپ به خوبی حفظ می‌شود. زمانی که قطرات مرکب روی لاستیک حرارت دیده پخش می‌شوند به سرعت مایع حلال آن‌ها تبخیر شده و ضخامت آنها نازک‌تر می‌شود. پس از تبخیر مایع مرکب یک لایه بسیار نازک از پیگمنت‌های خشک شده روی سطح لاستیک ایجاد می‌شود. سپس با تماس این لاستیک با سطح چاپی مورد نظر لایه فیلم نازک روی سطح چاپی منتقل می‌شود. به این ترتیب فرایند چاپ نانو گرافی انجام می‌شود. سرعت انجام چاپ در این روش بسیار بالا است و می‌توان از آن در تیراژ بالا نیز استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از روش نانو گرافی چیست

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم روش نانو گرافی یکی از روش‌های چاپی جدید است که بر اساس فناوری نانو ابداع شده است. این روش چاپی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را نسبت به سایر روش‌ها خاص‌تر می‌کند. به دلیل کوچک کردن ذرات پیگمنت در حد نانو این ذرات ویژگی‌های جدیدی به خود گرفته‌اند. به همین دلیل روش نانو گرافی تفاوت زیادی با سایر روش‌های که از مرکب معمولی استفاده می‌کنند دارد. از جمله مزایای استفاده از این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کیفی و وضوح بالا

سازگاری با انواع سطوح چاپی و مواد

سرعت بالا

ضد خش و ساییدگی

ضد آب بودن

براقیت و شفافیت بالای طرح‌های چاپ شده

یکپارچگی و یک‌دست بودن طرح‌های چاپ شده

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روش نانو گرافی روشی مؤثر برای جبران نواقص و محدودیت‌های مجود در روش چاپ دیجیتال و افست است. این روش چاپی بر اساس فناوری جدید نانو ابداع شده است و مزایا و ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. روش نانو گرافی یکی از روش‌های چاپی غیرمستقیم است که از سرعت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله مطالب مهمی را در مورد این روش چاپی بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/11/3 - 2:9:30

461

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ نانو گرافی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید