چاپ یووی(UV) چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیشرفت در صنعت چاپ و تکثیر، دستگاه‌های چاپگر نیز روز به روز پیشرفت کردند و به شکل امروزی درآمدند. دستگاه‌های که امروزه از آن‌ها استفاده می‌شود، در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده‌اند. این تغییرات شامل شکل ظاهری، نحوه عملکرد و کاربرد آن است. با پیشرفت صنعت چاپ، روش‌های بسیار متنوع و دستگاه‌های زیادی به وجود آمدند که به روش‌های خاصی کار چاپ را انجام می‌دهند. امروزه نوعی از چاپ به وجود آمده است، که به وسیله لیزر و بدون جوهر انجام می‌شود. همه این موارد نشان دهند پیشرفت و رشد در حوزه چاپ است. یک از روش‌های چاپ نوین که در چند سل اخیر به وجود آمده است، چاپ یووی یا همان چاپ فرابنفش است. این چاپ نوعی از چاپ دیجیتال محسوب می‌شود که محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد پیدا کرده است. به کمک این چاپ می‌توان انواع طرح‌های گرافیکی و متنی را به صورت با کیفیت و واضح چاپ کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با چاپ یووی یا همان چاپ فرابنفش آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با این نوع چاپ بیشتر آشنا شوید.

چاپ فرابنفش یا چاپ یووی چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است، که به شما بگویم که چاپ یووی چیست و چه شکلی انجام می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از اشعه یووی ابتدا برای خشک کردن نوعی لاک در سالن‌ها زیبایی استفاده شده است. سپس جرقه ساخت دستگاه‌های چاپ با تکنولوژی اشعه فرابنفش زده شد. چاپ یووی نوعی چاپ دیجیتال است، که بر پایه جوهر انجام می‌شود. در این چاپ بعد از قرار گرفتن رنگ‌ها بر سطح مورد نظر با تابش اشعه فرابنفش بر روی آن‌ها جوهر بر سطح خشک می‌شود. به کمک این چاپ می‌توان انواع طرح‌های گرافیکی را با خروجی بسیار واضح و با کیفیت چاپ کرد. جوهرهای که برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، با محیط زیست سازگار هستند و خطری برای محیط ندارند. همچنین استفاده از این جوهرها برای افراد نیز خطری به همراه ندارد. همه این موارد باعث شده است، که چاپ یووی بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

روی چه موادی می توان چاپ یووی انجام داد؟

یکی از سوالات مهم در خصوص چاپ یووی که باید جواب داده شود این است، که این چاپ بر روی چه موادی انجام می شود؟

در جواب باید به شما بگوییم که از چاپ یووی می‌توان بر روی هر چیزی استفاده کرد. به دلیل ماهیتی که این چاپ دارد، می‌توان از آن بر روی شیشه، کاغذ، پارچه، چوب، فلز و.. استفاده کرد. کیفیت و وضوح طرح چاپ شده به روش یووی بسیار بالا است. به همین دلیل در بسیار از موارد می‌توان از این نوع چاپ استفاده کرد. از آنجایی که چاپ یووی یکی از انواع چاپ دیجیتال است، می‌توان به کمک نرم افزارهای گرافیکی انواع طرح را آماده کرد و به وسیله چاپگر آن را به چاپ رساند. جوهر به کار رفته در این نوع چاپ با هر سطحی سازگاری دارند.

یک از روش‌های چاپ نوین که در چند سل اخیر به وجود آمده است، چاپ یووی یا همان چاپ فرابنفش است

مزایای استفاده از چاپ یووی(UV) چیست؟

بدون شک استفاده از این نوع چاپ برای همه مشاغل و کسب و کارها مزایای بی‌شماری به همراه دارد. از آنجایی که چاپ یووی (UV) هیچ محدودیت برای سطح ندارد و بر روی هر سطحی انجام می‌شود نسبت به سایر چاپ‌ها بسیار کاربردی‌تر است. علاوه بر این مورد استفاده از این چاپ مزایای دیگری نیز به همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • هر کسب و کار بزرگ یا کوچک می‌تواند متناسب با بودجه ای که دارد از چاپ یووی(UV) استفاده کند. زیرا این چاپ بر روی هر سطحی انجام می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند بر روی پارچه، کاغذ، شیشه، فلز و.. متناسب با بودجه خود تبلیغات انجام دهند.
  • مقاومت و ماندگاری چاپ یووی(UV) در شرایط بیرونی بسیار بالا است. به طوری که بعد از گذشت مدت‌های طولانی نیز این چاپ کیفیت و وضوح خود را از دست نمی‌دهد و رنگ‌های به کار رفته در آن پاک یا کم رنگ نمی‌شوند.
  • سرعت خشک شدن جوهر در این نوع چاپ نسبت به سایر روش‌ها بسیار بالاتر است. به همین دلیل سرعت انجام چاپ به روش یووی بسیار بالا است. همچنین چاپ طرح های که دارای جزئیات بیشتری هستند به کمک این روش بسیار با کیفیت‌تر خواهد بود.

کاربرد چاپ یووی(UV) چیست؟

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاربرد همه چاپ‌ها یکسان نیست و از هر کدام از انواع چاپ مانند چاپ دیجیتال، چاپ فلکسی، چاپ افست و.. برای کاری استفاده می‌شود. اما در مورد چاپ یووی (UV) باید بگوییم که این چاپ به دلیل قابلیت اجرا بر روی همه سطوح کاربرد بیشتری دارد. در هر زمینه‌ای که نیاز به چاپ وجود داشته باشد می‌توان از چاپ یووی (UV) استفاده کرد. به طور کلی از کاربردهای این چاپ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ازچاپ یووی می‌توان برای ساخت انواع وسایل کادویی و تزئینی استفاده کرد.
  • از این چاپ می‌توان برای ایجاد طرح‌های زیبا بر روی انواع لباس و پارچه استفاده کرد.
  • به وسیله این چاپ می توان قاب‌های گوشی زیبای طراحی و تولید کرد.
  • برای چاپ انواع بنر و پوستر تبلیغاتی می‌توان از چاپ یووی(UV) نیز استفاده کرد.
  • می‌توان با استفاده از چاپ یووی انواع عکس های را بر روی چوب، فلز، سنگ، شیشه و.. چاپ کرد. بسیار از عکاس‌ها برای چاپ عکس بر روی لباس، لیوان و.. از چاپ یووی(UV) استفاده می‌کنند.

انواع دستگاه چاپ مناسب برای چاپ یووی(UV) کدام اند؟

 دستگاه چاپ یووی(UV) به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارد و بر روی هر سطحی قابل اجرا است، در چند نوع ساخته شده‌اند. لازم به ذکر است که تقسیم بندی این چاپگرها بر اساس شکل سطحی انجام می‌شود که قرار است چاپ بر روی آن انجام شود.

 از انواع چاپگرهای یووی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

دستگاه فلت بد

چاپگر فلت بد به آن دسته از چاپگرها گفته می‌شوند که قادر هستند چاپ یووی را بر سطح‌های مانند قاب گوشی، لیوان، لوازم چوبی و... انجام دهند.

دستگاه رول به رول

برای چاپ بر روی سطح‌های که به صورت رولی هستند مانند رول‌های پارچه، روبان و.. از چاپگر رول به رول استفاده می‌شود.

دستگاه ترکیبی

بهترین دستگاه برای چاپ یووی، دستگاه ترکیبی است. از این دستگاه برای چاپ بر روی هر سطحی با هر شکلی استفاده می‌شود.

چاپ یووی (UV) هیچ محدودیت برای سطح ندارد و بر روی هر سطحی انجام می‌شود

 

هزینه چاپ یووی چقدر است؟

از آنجایی که این نوع چاپ بر روی هر نوع متریالی قابل اجرا است، هزینه و قیمت ثابتی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. علاوه بر اینکه هر چاپخانه‌ای ممکن است، برای انجام این چاپ تعرفه‌ای متفاوت داشته باشد. قیمت چاپ یووی بر اساس عواملی مانند میزان جوهر استفاده شده، ابعاد طرح و.. متغیر است. البته لازم به ذکر است که با توجه به بررسی‌های کلی که انجام شده است، قیمت چاپ به روش یووی در مقایسه با سایر انواع چاپ مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

سخن پایانی

به طور خلاصه چاپ یووی یکی از انواع چاپ دیجیتال است، که بر روی هر سطح و متریالی قابل اجرا است. کاربرد این چاپ در مقایسه با سایر چاپ‌ها بسیار بیشتر و گسترده‌تر است. ما در این مقاله همه موارد مهمی که در مورد این نوع چاپ وجود داشت را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت پاسخ گوی سؤالات شما خواهیم بود.

1401/9/6 - 12:11:23

753

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ یووی(UV) چیست و چه کاربردی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید