چگونه یک تراکت تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟

با شنیدن نام تراکت ناگهان یاد تبلیغات قدیمی می افتید و گمان می کنید که این نوع تبلیغ از مد رفته و قدیمی است. و دیگر کسی برای تبلیغ خدمات خود از تراکت استفاده نمی کند. اما باید بدانید که تراکت هنوز هم جزو محبوب ترین روش های تبلیغ حتی در کشور های اروپایی است. خصوصا اگر می خواهید که تبلیغ خود را در تعداد زیاد و مدت کوتاه انجام دهید.

10 نکته شگفت انگیز که باید در طراحی تراکت در نظر بگیرید:

تراکت از جمله بهترین راه های تبلیغات است. هزینه مناسب و سریع آماده شدن تراکت ها آنها را گزینه مناسبی برای انتخاب نموده است. تراکت ها به صورت مستقیم به عابرین در راه، رهگذران و یا مخاطبان خاص داده می شود. مثلا می توان تراکت مخصوص قالی شویی را در خانه ها انداخت و یا تراکت های مخصوص شغل های مربوط به قشر خاص را می توان به همان قشر اختصاص داد. مثلا تراکت های مربوط به آرایش و لباس بانوان را در آرایشگاه ها و محل تجمع بانوان پخش کرد. هر چه قدر که ظاهر تراکت خاص باشد و طراحی آن به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند تاثیر بیشتری هم خواهد داشت.

1- استفاده از کلمات جذب کننده و تصاویر خاص

در تراکت از جملات کوتاه و کلماتی استفاده می شود که مخاطب را در نگاه اول جذب کند. کلماتی که مخاطب را علاقه مند به خواندن ادامه مطلب و همینطور اقدام به تماس با سفارش دهنده می کند. یک تیتر مناسب مهم ترین هدف در تراکت است. تیتر مناسب می تواند هدفی که شما دارید را به خوبی به نمایش گذاشته و مخاطبین لازم را به سمت کسب و کار شما بکشاند.

استفاده از تصاویر هم به همین اندازه تاثیر گذار است. تصاویر جذاب و مرتبط با موضوع تراکت می تواند تاثیر گذاری تراکت را چندین برابر کند. طراح تراکت می تواند با خلاقیت خود از تصاویر مناسب بهترین نتیجه را بگیرد.

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را به تراکت خود جذب کنید. اگر طراحی آن جالب و خلاقانه باشد مخاطب آن را دریافت کرده، می خواند و حتی ممکن است تا مدتی آن را در پیش خود نگه دارد. اما اگر ساده و یکنواخت باشد اصلا مخاطبین به آن توجهی نکرده و آن را نمی گیرند. یا حتی آن را گرفته و سپس در سطل آشغال انداخته و یا کف خیابان رها می کنند.

2- مزیت ها و تخفیف ویژه

در تراکت ها معمولا یک ویژگی خاص و ویژه خدمت ارائه شده به صورت خاص ذکر می شود. طراح باید این نکته را به گونه ای خاص در تراکت بگنجاند تا مخاطب به آن جذب شود.

وجود تخفیف ویژه یا خدماتی مانند ارسال رایگان و یا تخفیف به مدت محدود برای مناسبت های خاص از جمله این موارد هستند.

3- استفاده از فونت مناسب

فونت تراکت باید خوانا باشد. می توان فونت اطلاعات خاص و تخفیفات ویژه را به صورت خاص و با فونت های فانتزی و حالت دار در تراکت درج کرد. استفاده از فونت های متعدد و خیلی خاص باعث می شود که مخاطب گیج شود و محتوای اصلی را به خوبی ندیده و یا نخواند.

4- ایجاد مخاطب خاص

در طراحی تراکت باید مخاطب خود را به خوبی شناخت و طراحی را طبق آن انجام داد. جذب مخاطب مورد نظر به این گونه بسیار راحت تر خواهد بود. می توان خدمت ارائه شده را به آن قشر خاص مورد نظر محدود کرده و آنها را به محتوای ذکر شده جذب کنید.

5- گنجاندن مطالب اصلی و کلیدی به صورت مختصر

این نکته را در نظر داشته باشید که تراکت برای اطلاع رسانی و جذب مخاطبین است. لازم است که به صورت ساده و مختصر اطلاعات مهم را در آن ذکر کنید. با درج اطلاعات تماس و راه های ارتباطی مخاطبین را به تماس و گرفتن اطلاعات بیشتر ترغیب کنید. باید مطمئن شوید که مخاطبین پیام شما را به خوبی دریافت می کنند.

6- دقت در طراحی

در طراحی تراکت بسیار دقت داشته باشید. چند بار اطلاعات را خوانده و چک کنید. وجود غلط املایی و یا اشتباهات تایپی ارزش تراکت شما را پایین آورده و از اثر گذاری آن می کاهد.

7- مد رنگی مناسب برای طراحی تراکت

مد پیش فرض طراحی RGB است و ممکن است برخی طراحان این مد را برای طراحی انتخاب کنند. اما توجه داشته باشید که این مد برای نمایش در مانیتور، گوشی، تبلت و امثال آن مناسب است. برای هرگونه کار چاپی فقط باید از مد رنگی CMYK استفاده کرد.

  • رزولوشن فایل طراحی شده حتما 300 پیکسل و مد رنگی آن CMYK باشد.
  • فرمت خروجی گرفته شده مانند JPG JPEG برای استفاده چاپ مناسب هستند و نیازی به ارسال فایل لایه باز تراکت برای چاپ نیست.
  • محدوده امن را قبل از شروع به طراحی با خطوط راهنما ترسیم کنید تا فراموش نکنید که هیچ نوشته، لوگو یا اطلاعات مهم در آن قسمت نباشد. ایجاد حاشیه امن به اندازه 5 میلی متر در اطراف کاغذ طراحی الزامی است.
  • بعد از اتمام طراحی یک پرینت سیاه سفید از فایل خود را ببینید تا دقیقا متوجه شوید که جای گیری اطلاعات در تراکت به چه گونه ای است.

8- سایز تراکت

تراکت ها معمولا در سایز های استاندارد A5 و A6 طراحی و چاپ می شوند. تراکت سایز A5 برای تراکت های با متن طولانی تر استفاده می شود و متن های مختصر و کوتاه در تراکت سایز A6 درج خواهند شد.

9- جنس تراکت

اینکه گرماژ تراکت چه مقداری باشد کاملا به این بستگی دارد که برای چه موضوع و هدفی مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین کاغذ برای چاپ تراکت کاغذ تحریر 80 گرم است. چون از تراکت ها به صورت موقت و کوتاه مدت استفاده می شود لازم نیست که حتما کاغذ ضخیم و گران قیمت داشته باشند. می توان در چاپ رنگی تراکت از کاغذ یا مقوای گلاسه هم استفاده کرد.

10- انواع تراکت

  • تراکت سیاه سفید
  • تراکت رنگی

تراکت های سیاه سفید با تصاویر وکتور و ساده طراحی می شوند و امکان استفاده از تصاویر دیگر در چاپ آنها نیست. می توان در هنگام چاپ از کاغذ رنگی استفاده کرد. تراکت سیاه سفید با کاغذ رنگی می تواند ظاهر زیبایی به وجود بیاورد که مخاطب را جذب کند.

تراکت های رنگی معمولا با زمینه سفید هستند. البته می توان طبق سلیقه مشتری با زمینه رنگی هم چاپ را انجام داد. مزیت تراکت های رنگی این است که استفاده از هر نوع تصویر در آنها مجاز است. و طراح هیچ محدودیتی در استفاده از تصاویر نخواهد داشت.

زمانی که همه نکات طراحی را رعایت کردید بهتر است که یک چاپخانه مطمئن با سابقه درخشان و مورد اعتماد بیابید تا فایل شما را با بهترین کیفیت چاپ نماید. سایت ما سانترال چاپ سفارش شما مشتریان عزیز را به صورت حضوری و آنلاین ثبت کرده و طرح سفارش داده شده را بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت چاپ کرده و به شما تحویل خواهد داد.

اگر فایلی برای تراکت خود طراحی نکرده اید هم نگران نباشید کافیست که طرح مورد نظر خود را با ما در میان بگذارید و طراحان ما مناسب ترین و به روز ترین سربرگ ها را به صورت اختصاصی برای شرکت و سازمان شما طراحی می کنند. فایل طراحی شده بعد از رفع اشکال و تایید توسط شما وارد روند مراحل چاپ شده و در کمترین زمان به دست شما خواهد رسید. قابلیت سایت سانترال چاپ وجود چاپ دیجیتال است که تعداد دلخواه تراکت شما را به چاپ میرساند. البته قابلیت سفارش چاپ دیجیتال فوری تراکت هم در مجموعه بزرگ سانترال چاپ وجود دارد که چاپ سفارشات شما را در کمترین زمان انجام خواهد داد.

1401/1/22 - 18:27:5

777

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چگونه یک تراکت تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید