10 نمونه کارت ویزیت خلاقانه + 10 نکته مهم ارائه کارت ویزیت

اگرچه نمی توان منکر نقش پررنگ شبکه های اجتماعی در معرفی برند شخصی و نام های تجاری شد، با این حال همچنان داشتن یک کارت ویزیت خلاقانه و زیبا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شاید بنا به شرایط و نوع کسب و کار، بیشترین ارتباط شما با مخاطبانتان از طریق فضای مجازی و دیجیتال باشد، اما باز هم داشتن یک کارت ویزیت خوب و مناسب به تاثیرگذاری هر چه بیشتر و بهتر روی آن ها کمک خواهد نمود. در این مطلب نکاتی را یادآور شده ایم که با رعایت آن ها می توانید کارت ویزیتی خلاقانه و متفاوت داشته باشید.

اهمیت چاپ کارت ویزیت خلاقانه

چاپ کارت ویزیت یکی از هزاران راه پیش رو برای معرفی برند شخصی یا نام تجاری به افراد مختلف می باشد که در آن اطلاعاتی از قبیل نام، حوزه فعالیت، شماره تماس، راه های ارتباطی و … درج می شود. روزانه هزاران کارت ویزیت به دست افراد مختلف می رسد؛ هر چه بیزنس کارت شما خلاقانه تر باشد، امکان ماندگار شدن نام شما در خاطر مخاطبان بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، مخاطبان با دیدن خلاقیت شما تمایل بیشتری نسبت به نشان دادن کارت تان به اطرافیان از خود نشان می دهند. به این ترتیب شما تنها با چاپ یک کارت ویزیت خلاقانه، کسب و کار خود را به طیف گسترده ای از افراد معرفی خواهید نمود.

به یاد داشته باشید که کیفیت بالای چاپ در کنار طراحی مناسب و خلاقانه، دو مولفه اصلی در جذابیت بیزینس کارت به شمار می روند. چاپ دیجیتال و چاپ افست دو سیستم چاپ هستند که در انتشار کارت ویزیت به شما می کنند.

تاریخچه شکل گیری کارت ویزیت

اولین نمونه های کارت ویزیت در قرن 15 توسط بازرگانان چینی مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن 17 میلادی، نمونه های امروزی تر آن در اروپا رواج یافت.

در آن زمان شاهزادگان و اشراف برای گرفتن زمان ملاقات با دیگر بزرگان، سوابق اشرافیت خود را روی پوستین و مانند آن می نوشتند تا به این طریق خود را به طرف مقابل معرفی کرده و بتوانند قرار ملاقات رسمی داشته باشند. در صورتی که طرف مقابل نیز چنین کارتی برای فرد اول می فرستاد، به معنای پذیرش دعوت برای داشتن قرار ملاقات بوده است.

در قرن 18 میلادی استفاده از کارت ویزیت در آمریکا رواج بیشتری یافته و نام فرد، همراه با یک نقاشی ساده را شامل می شد. با گذشت زمان، استفاده از آن جنبه تجاری تری به خود گرفته و افراد بیشتری به این سمت و سو سوق پیدا کردند؛ تا جایی که امروزه کارت های ویزیت با اهداف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

نمونه کارت ویزیت خاص

خلاقانه و منحصر به فرد بودن کارت ویزیت محدود به طراحی آن نبوده و عوامل بیشتری را درگیر می کند. جنس، نحوه نگارش متن، نوع چاپ و حتی انتشار آن و … تنها نمونه هایی از عوامل موثر بر تاثیرگذاری آن هستند. برای این که یک کارت ویزیت خاص داشته باشید، باید با انواع چاپی و غیرچاپی یا دیجیتال آن آشنایی داشته باشید.

انواع کارت ویزیت چاپی

برای جذابیت بیشتر کارت های چاپی می توانید از متریال های متنوع استفاده نمایید. کارت های قابل کاشت، خوراکی و … تنها نمونه هایی از انواع کارت ویزیت چاپی هستند. به یاد داشته باشید که استفاده از بارکد، انواع نمودار، برش های خاص، عناصر بصری و رنگ آمیزی جذاب به بالا بردن جلوه بصری کارت ویزیت شما کمک می کند.

  • کارت ویزیت قابل کاشت

در بافت کاغذ این نوع از دانه و بذر گیاهان استفاده شده است. در صورتی که کار شما با این کارت ویزیت ها تمام شده و دیگر نیازی به آن ندارید، می توانید آن را کاشته و آبیاری کنید تا شاهد رشد گیاه جدیدی در گلدان خود باشید.

کارت ویزیت قابل کاشتن

  • کارت ویزیت خوراکی

بسته به نوع کسب و کار خود، می توانید بیزینس کارت خود را به گونه ای منتشر کنید که قابل خوردن باشد! این کار، ایده ای منحصر به فرد و خلاقانه برای چاپ تیراژ بالا کارت ویزیت به ویژه در صنایع غذایی می باشد.

نمونه کارت ویزیت خوراکی به شکل بیسکویت

  • کارت ویزیت جذاب

برای بالا بردن جذابیت کارت خود می توانید از المان های واقعی استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از اسانس های خوشبو کننده یا محصولاتی خاص مانند دانه قهوه برای کارت ویزیت کافه و رستوران ها، مهره مروارید برای کارت ویزیت جواهرفروشی و … جلوه ویژه ای به کارت شما خواهد بخشید.

کارت ویزیت به شکل رنده جذاب

  • کارت ویزیت سه بعدی

کارت ویزیت شما می تواند به گونه ای طراحی شده باشد که قابلیت تبدیل به اجسام سه بعدی داشته و با سرگرم کردن مخاطب، توجه او را به تجارت شما جلب کند.

کارت ویزیت سه بعدی

  • کارت ویزیت کاربردی

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که کارت ویزیت باید تنها یک کارت برای ارائه به مخاطب و معرفی برند به او باشد. در صورتی که می تواند در قالب زیر لیوانی، دفترچه یادداشت، قاب عکس، وسیله بازی و سرگرمی و … چاپ و منتشر شود. هر چه جنبه کاربردی کارت ویزیت شما پررنگ تر باشد، مخاطب را بیشتر و بهتر با خود درگیر می کند.

کارت ویزیت کاربردی

  • کارت ویزیت حرفه ای

در طراحی کارت ویزیت می توانید از المان هایی استفاده نمایید که به نوعی با فعالیت حرفه ای شما در ارتباط باشد.

  • کارت ویزیت زیست محیطی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دغدغه های زیست محیطی دارند، می توانید کارت خود را به گونه ای طراحی و منتشر کنید که آسیب کمتری به طبیعت و محیط زیست وارد نماید. روش های متعددی برای این کار وجود دارد، به عنوان مثال می توانید متریال های تجزیه پذیر و یا هر چیز دیگری را جایگزین انواع کاغذهای رایج نمایید. ذهن خود را محدود نکنید! از هر متریالی که در دسترس دارید می توانید برای چاپ و انتشار کارت ویزیت خود استفاده نمایید.

کارت ویزیت زیست محیطی با طرح درخت

  • کارت ویزیت حکاکی شده

چاپ متن روی کارت تنها راه انتقال محتوا نیست! شما می توانید با حک کردن متن روی چوب یا استفاده از متن های برجسته و یا فرو رفته در مقواهای با گرماژ بالا محتوای متنی را روی کارت ویزیت درج کنید.

کارت ویزیت حکاکی برجستهکارت ویزیت از جنس چوب

  • کارت ویزیت با برش های خاص

کارت ویزیت تنها یک کارت به شکل مستطیل نیست! شما می توانید با استفاده از برش های خاص و متفاوت، ظاهری منحصر به فرد و خلاقانه برای بیزینس کارت خود به ارمغان بیاورید.

کارت ویزیت برش خاص به شکل دندان

انواع کارت ویزیت دیجیتال

علاوه بر چاپ کارت ویزیت روی کاغذ و مقوا، می توانید آن را در بستر دیجیتال منتشر نمایید. امروزه این شیوه بیش از پیش رواج داشته و افراد بیشتری به سمت استفاده از چنین شیوه هایی تمایل پیدا کرده اند. در ادامه چند نمونه از انواع کارت ویزیت دیجیتال ذکر شده است:

کارت ویزیت الکترونیکی

کارت ویزیت های الکترونیکی یا vcard در بستر دیجیتال استفاده می شود. انتشار این اقلام نیاز به استفاده از تکنولوژی هایی همانند ایمیل، شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن ها، مادون قرمز یا بلوتوث و … دارد.

اگر چه این نوع کارت جنبه فیزیکی و قابل لمس نداشته و جذابیت لمس متریال به کار رفته در آن را ندارد، در عوض انتشار آن ساده تر از نمونه های چاپی بوده و از هزینه های جانبی برای چاپ و انتشار کارت ویزیت می کاهد. با این کار، شما می توانید هزینه و تمرکز بیشتری صرف طراحی کارت خود نمایید تا مخاطبان به نحوی بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

کارت ویزیت ویدئویی

کارت ویزیت های ویدئویی یا همان video business card نمونه دیگری از انواع غیر چاپی این ابزار تبلیغاتی هستند که جذابیت بصری بیشتری داشته و مخاطب را برای مدت زمان نه چندان طولانی وادار به صرف زمان برای کسب اطلاعات درباره شما می کند.

این ویدئوها اغلب در قالب 30 ثانیه به معرفی شما و حوزه فعالیتتان می پردازد. همچنین با بررسی وجه تمایز و برتری شما در مقایسه با رقبا، ارزش کار شما را پررنگ تر نموده و جایگاه ویژه ای به شما می بخشد.

زمانی که کارت ویزیت های ویدئویی با امضای دیجیتال همراه شوند، به راحتی در بستر اینترنت قابل انتشار بوده و می توانند در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شوند.

 

10 نکته برای ارائه کارت ویزیت (آداب ارائه کارت ویزیت)

نحوه ارائه کارت ویزیت درست به اندازه طراحی آن اهمیت دارد. نکات در ظاهر کم اهمیتی وجود دارد که رعایت آن ها به تاثیرگذاری هر چه بهتر کارت شما کمک می کند:

  1. کارت ویزیت را تنها به افرادی ارائه دهید که با آن ها ارتباط کلامی برقرار نموده اید.
  2. هنگام شرکت در محافل رسمی، شرکت های تجاری و … با ارائه بیزینس کارت به منشی و یا مسئول پذیرش، خود را معرفی کنید.
  3. از گردش در مراسم و برنامه های مختلف برای ارائه کارت ویزیت اجتناب کنید.
  4. همیشه و در همه حال چند عدد کارت تان همراه خود داشته باشید.
  5. جای مشخصی برای کارت ها داشته باشید تا دسترسی به آن ها ساده تر باشد؛ کیف های فلزی و چرمی گزینه ای مناسب جهت نگهداری از کارت ویزیت جدا از کیف پول هستند.
  6. کات ویزیت را در کمال احترام و با یک یا دو دست به طرف مقابل تقدیم و یا از او دریافت کنید.
  7. در هنگام دریافت کارت، نام فرد را از روی کارت خوانده و سپس در کیف خود قرار دهید. این کار بیانگر توجه شما به طرف مقابل می باشد.
  8. از چرخاندن کارت در دست خود بپرهیزید.
  9. هنگام دست دادن با افراد، کارت ویزیت را در دست نگیرید.
  10. کارت ویزیت تا خورده، کثیف یا دارای غلط املایی و اشکال چاپی را به دیگران ارائه ندهید. کارت ویزیت بیانگر هویت کاری شماست، بنابراین همواره باید زیبا، ساده، تمیز و مرتب باشد.

نحوه انتشار کارت ویزیت دیجیتال

کارت ویزیت های غیرچاپی و دیجیتال به راحتی در بستر اینترنت قابل انتشار هستند. شبکه های اجتماعی، وب سایت رسمی، وبلاگ شخصی و … از جمله راه های پیش رو برای انتشار این نمونه ها هستند.

اپلیکیشن و نرم افزارهایی برای تبادل و انتشار ساده تر این کارت ویزیت ها وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از نرم افزار Bump در میان مدیران اروپایی و آمریکای شمالی بسیار رایج می باشد. این نرم افزار روی انواع دستگاه های دیجیتال شامل تلفن همراه، تبلت و .. نصب می شود. با نزدیک شدن دستگاه های تلفن به یکدیگر، کارت ویزیت مجازی افراد با یکدیگر مبادله می شود.

نرم افزار Linkedins crdmunch app نیز اطلاعات و مشخصات کاری را از حساب لینکدین شما برداشته و در قالب یک کارت ویزیت عکس دار آماده ارسال می کند.

 

1400/12/25 - 17:15:2

1496

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "10 نمونه کارت ویزیت خلاقانه + 10 نکته مهم ارائه کارت ویزیت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید