تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

اینکه یک برند به رشد و پیشرفت بالایی دست پیدا کند و محصولات و خدماتش مورد استفاده افراد زیادی قرار بگیرد تا حد زیادی به شهرت و محبوبیت آن برند در نزد مردم بستگی دارد. اما چگونه می‌توان به این شهرت و محبوبیت دست یافت؟ یکی از مهمترین راه‌ها برای دست‌یابی به این هدف، ارائه اطلاعات مناسب به دیگران در مورد برند موردنظر به شیوه‌های مناسب و خلاقانه است. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به شرکت‌ها و تولیدکنندگان در این زمینه کمک کند. یکی از این روش‌ها استفاده از ابزارهایی چون بروشور و کاتالوگ برای ارائه اطلاعات مربوط به برند و محصولات یا خدمات برند می‌باشد.

فرق بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ به عنوان دو ابزار تبلیغاتی شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما از لحاظ محتوا و استراتژی تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. از همین رو برخی از صاحبان برندها در مورد اینکه از کدام استفاده کنند دچار تردید می‌شوند. اگر شما هم از افرادی هستید که تمایل دارید از این دو ابزار برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین بروشور و کاتالوگ بپردازیم تا با اطلاعات کافی بتوانید از این ابزارهای تبلیغاتی بهره ببرید.

بروشور چیست؟

بروشور نامی است که به یک کاغذ تبلیغاتی اطلاق می‌شود که از آن برای شرح ویژگی‌های محصول یا خدمت موردنظر همراه با برجسته‌سازی و ارائه دقیق‌ترین اطلاعات استفاده می‌شود. اطلاعات بروشور به گونه‌ای است که مشتری را از اهمیت محصول یا خدمت موردنظر آگاه می‌کند، به گونه‌ای که مشتری راغب به استفاده از آن خدمت یا محصول شود.

همچنین در صورتی که قرار باشد رویدادی در ارتباط با محصول یا خدمت موردنظر برگزار شود از طریق همین بروشور به اطلاع افراد می‌رسد. علاوه بر این‌ها، چاپ بروشور دارای کاغذهای با کیفیت، تصاویر جذاب و رنگ‌آمیزی جالب توجه هستند. در ضمن در بروشورها لزومی به رعایت ترتیب خاص نیست.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک کتابچه تبلیغاتی است که به گونه‌ای طراحی می‌شود که اطلاعات کافی و تصاویر مرتبط را در قالب چندین صفحه ارائه می‌دهد. اطلاعات کاتالوگ معرفی محصول، توضیحاتی در مورد محصول، شماره تماس، آدرس و هر آنچه که در فروش بیشتر و بهتر محصولات یا خدمات کمک می‌کند را شامل می‌شود. تصاویر هم مرتبط با محصول موردنظر است که به صورت منظم و خلاقانه طراحی می‌شوند.

اگر به شرکت‌های تجاری یا برخی از فروشگاه‌ها مراجعه کرده باشید با دیدن کاتالوگ محصولاتشان بهتر می‌توانید معنای این ابزار را درک کنید. معمولا این کسب و کارها برای معرفی خود و خدماتشان به دیگران یک چاپ کاتالوگ حرفه‌ای طراحی و چاپ می‌کنند تا به این طریق در نزد عموم شناخته شوند.

آن‌ها در این ابزار اطلاعات مربوط به شرکت را به همراه تصویر ارائه می‌دهند تا توجه بیشتری را به سمت خود معطوف کنند. در مقابل افراد نیز با دیدن کاتالوگ و بررسی آن می‌توانند به درک بهتری از برند مورد نظر برسند.

اگر بخواهیم به نحو ملموس‌تری کاتالوگ و کاربرد آن را برای شما تعریف کنیم باید بگوییم زمانی را تصور کنید که وارد فروشگاهی می‌شوید و در مورد اینکه چه انتخابی داشته باشید مردد هستید. در این هنگام وجود یک کاتالوگ می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در واقع شما با در دست داشتن کاتالوگ فروشگاه می‌توانید تمامی محصولات آن فروشگاه را به صورت یک‎جا مشاهده کنید و اطلاعات مربوط به هر کدام را مطالعه نمائید. در این صورت است که ضمن آشنایی با محصولات فروشگاه، راحت‌تر می‌توانید برای خرید تصمیم بگیرید.

استفاده از بروشور و کاتالوگ برای بازاریابی

هدف از طراحی بروشور به طور کلی، تبلیغات، اطلاع رسانی و آموزش است که این کار در قالب ارائه معرفی مختصر از شرکت، بیان ویژگی‌های اصلی و محصولات و خدمات شرکت انجام می‌شود.

طراحی کاتالوگ نیز با هدف بازاریابی و تبلیغات انجام می‌شود که در این راستا محصولات و خدمات برند مورد نظر به طور کامل معرفی خواهد شد. در واقع توضیحات مربوط به محصولات و خدمات، ویژگی‌های محصولات و خدمات، تصاویر آن‌ها و همچنین قیمت‌ها در کاتالوگ وجود دارد.

در واقع هدف بروشور معرفی برند یا شرکت مورد نظر، ویژگی‌ها، مزایا و رویدادهای مربوط به آن استهدف کاتالوگ ارائه تصاویری از محصولات یا  شرکت و ارائه شرحی از قیمت‌ها است‌. این دو ابزار هر کدام با اهدافی که دارند از بهترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌آیند که هر کدام برای اهداف خاصی به کار می‌روند. افرادی که قصد دارند از روش‌های تبلیغاتی برای رشد کسب و کار خود استفاده کنند می‌توانند بر اساس هدف و نیاز خود از کاتالوگ یا بروشور و یا هر دو استفاده کنند.

انواع بروشور

بروشورها از نظر هدف طراحی و ارائه به ۴ دسته بروشور اطلاعاتی، بروشور تبلیغاتی، بروشور شناسایی و بروشور آموزشی تقسیم می‌شوند.

  • بروشور اطلاعاتی

بروشور اطلاعاتی همان طور که از نام آن مشخص است، دربردارنده اطلاعات مهم، اطلاعات ظریف و جزئی و اطلاعات در مورد رویدادهای شرکت یا برند موردنظر است.

  • بروشور تبلیغاتی

این نوع بروشور با هدف ترغیب مشتری به خرید محصول یا خدمات طراحی و ارائه می‌شود. در واقع هدف اصلی این بروشور فروش خدمات و محصولات است.

  • بروشور شناسایی

هدف از بروشور شناسایی، شناساندن شرکت، برند و شعارهای فعالیتی آن است. در واقع شناخت بیشتر زمینه فروش بیشتر را فراهم می‌کند.

  • بروشور آموزشی

بروشور آموزشی از دیگر انواع بروشور است که هدف از آن دادن آموزش‌هایی در مورد محصول یا خدمات موردنظر به استفاده‌کنندگان است. در واقع شرکت از این طریق به ارائه آموزش‌های ضروری و با اهمیت برای مصرف‌کنندگان می‌پردازد.

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها از لحاظ روش ارائه به دو نوع کاتالوگ دیجیتالی و کاتالوگ چاپی تقسیم می‌شوند. کاتالوگ دیجیتالی مناسب برای افرادی است که در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند. کاتالوگ‌های چاپی نیز برای افرادی که به صورت حضوری مشغول به فروش هستند، کاربرد دارد.

علاوه بر این، کاتالوگ‌ها بر اساس هدف، به دو نوع کاتالوگ‌های تبلیغاتی و کاتالوگ‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. هدف از محتویات درون کاتالوگ تبلیغاتی فروش محصول یا خدمات برند مورد نظر است. در حالی که هدف از کاتالوگ‌های صنعتی ارائه اطلاعاتی در خصوص مسائل فنی، توضیحات و جداولی در ارتباط با محصول یا خدمات می‌باشد.

تفاوت ظاهری بروشور و کاتالوگ

همانطور که گفتیم محتوای بروشور دربرگیرنده اطلاعات مربوط به محصولات و ویژگی‌های برجسته چند محصول می‌باشد و کاتالوگ نیز حاوی اطلاعات کاملی درباره خدمات و محصولات شرکت است.

بروشور دارای یک صفحه تاشو است و تعداد صفحات کاتالوگ 8 الی 96 صفحه می‌باشد. بروشور شامل تصاویری جذاب و رنگارنگ برای درک بهتر مطالب است و کاتالوگ نیز شامل تصاویر محصولات می‌باشد. از نظر ساختار نیز بروشورها به صورت ورقه‌ای و تاشو هستند در صورتی که کاتالوگ کتابچه‌ای صحافی شده است.

جمع بندی

قبل از تهیه بروشور و کاتالوگ برای انجام تبلیغات خود بهتر است به یاد داشته باشید که این ابزارها قرار است معرف برند شما و خدماتتان باشند و مدت زیادی نزد شما و مشتریان باقی بمانند پس بهتر است قبل از انتخاب هر ابزار به شرایط کسب و کار خود و اهدافتان در این زمینه توجه کنید و بر این اساس دست به انتخاب بزنید.

مثلا اگر قصد معرفی شرکت و معرفی برخی از محصولات یا خدمات اصلی را دارید بروشور می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اما در صورتی که قصد شما معرفی و تبلیغات برای تمامی محصولاتتان است می‌توانید به انتخاب کاتالوگ فکر کنید.

توجه به تفاوت‌های میان بروشور و کاتالوگ که در مقاله به آن اشاره شد می‌تواند در انتخاب صحیح‌تر این ابزارها به شما کمک کند. در ضمن پس از انتخاب هر کدام از ابزارها یا هر دو آن‌ها بهتر است برای چاپ آنها از یک طراح گرافیک متخصص کمک بگیرید.

یک طراحی منحصربفرد و خاص می‌تواند چشم‌انداز بهتری از شرکت شما و محصولاتتان به سایرین ارائه دهد که در نتیجه بازخوردهای بهتر دریافت خواهید کرد.

1401/1/14 - 22:8:7

616

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید