آشنایی با سبک های طراحی پوستر


طراحی گرافیک، یکی از رشته‌های بسیار پرطرف‌دار بوده که همواره در حال تغییر و تحول است. افرادی که علاقه دارند در این حرفه مشغول به فعالیت شوند به مهارت‌های زیادی نیاز خواهند داشت. از طرف دیگر باید آشنایی کافی با سبک‌های طراحی گرافیک داشته باشند و این سبک‌ها چه مدرن و چه سنتی را به خوبی بشناسند. بنابراین در این مقاله قصد معرفی برخی از این سبک‌ها را داریم. پس‌ از آشنایی با سبک‌های طراحی گرافیک می‌توانید طرح‌های جالب توجه‌تری را خلق نمایید. 

سبک شناسی در طراحی گرافیک

سبک های هنری در طراحی انواع محصولات چاپی کاربرد دارند. شما چه بخواهید یک کارت ویزیت طراحی کنید چه یک کاتالوگ؛ با دانستن سبکهای هنری بهتر می توانید تصمیم بگیرید که برای آن پروژه خاص، به کار بردن کدام متد به هدف نهایی شما کمک می کند. این هدف می تواند برانگیختن یک حس خاص در مشتری، ترغیب او برای خرید، شرکت در سمینار و یا ... باشد. نوع کسب و کار و محصول نیز در اینکه کدام روش طراحی استفاده شود، بسیار تاثیر گذار است. توصیه می کنیم قبل از تصمیم برای سفارش چاپ پوستر با این سبکها آشنایی جزئی پیدا کنید تا بتوانید درخواست خود را بهتر به تیم طراحی انتقال دهید. همچنین در منتقل کردن پیام خود از طریق پوستر و هدف بازاریابی تان موفق باشید.

سبک طراحی فوتورئالیسم



فوتورئالیسم که به آن رئالیسم جدید نیز گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین انواع سبک‌ها در هنر معاصر و در گرافیک است. در این سبک، از یک تصویر استفاده نموده و در واقع، به بازتولید واقع‌ گرایانه آن تصویر، در رسانه‌های دیگر دست می‌زنند. در این سبک طراحی، تصاویر حاصل شده و طرح‌های به‌ دست‌ آمده به عکس‌های واقعی شباهت بسیار زیادی خواهند داشت. بنابراین نگاه هنرمند در این سبک، کاملاً واقع‌گرایانه است.



طراحی تایپوگرافی



تایپوگرافی در حقیقت سبک و هنری است که به تنظیم و چیدمان حروف در کنار یکدیگر دست می‌زند. در واقع در این سبک طراحی، به خواناسازی و زیباتر کردن متون نوشتاری اقدام می‌کنند. در این شیوه، هنرمندان می‌توانند از عناصر و المان‌های گوناگون و حاضر در متن از قبیل فاصله بین حروف، شکل نوشتاری آن‌ها، فضای خالی اطراف کلمات و… استفاده نموده و کلمات را به یک عنصر بصری و جذاب تبدیل کنند. عنصری که بتواند توجه بینندگان را به خود جلب سازد.

در حقیقت می‌توان گفت تمامی عناصر و اجزایی که باعث می‌شوند یک کلمه و یا عبارت، برجسته‌تر و زیباتر به‌ نظر برسند در طراحی تایپوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سبک، تمرکز اصلی هنرمند بر یک نوشته است. هرچند ممکن است وی از عناصر و المان‌های دیگری نیز کمک بگیرد.

اما با این‌ حال، آنچه مد نظر هنرمند و در واقع پیام و محتوای اصلی هنر و طرح او به شمار می‌رود، با استفاده از نوشته‌ها انتقال پیدا خواهد کرد. این سبک طراحی گرافیکی نیز مانند دیگر سبک‌ها باید در جای مناسب خود مورد استفاده قرار بگیرد تا کارایی و اثربخشی خود را به رخ بکشد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت تراکت و پوستر چیست؟


طراحی مسطح



طراحی مسطح گرافیکی که به آن فلت دیزاین نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از سبک‌های طراحی گرافیکی است که باید به‌ خوبی با آن آشنایی داشته باشید. در این شیوه طراحی، از عناصر و المان‌های ساده و یا دوبعدی استفاده می‌کنند تا طرح‌های مورد نظر خود را به وجود آورند. این طرح‌ها به دلیل سادگی و امکان فهم بسیار بالا، توانسته‌اند محبوبیت ویژه‌ای را به دست آورند.
از طرف دیگر، این طرح‌ها از حجم بسیار کمی برخوردار شده و می‌توانید به‌ سادگی و با سرعتی بالا آن‌ها را بارگذاری کنید. طرح‌های گرافیکی مسطح در قالب بافت و سایه‌ها ارائه می‌شوند. بنابراین میزان خطای دید بسیار کمتری هم دارند.

اما با این‌ حال این طرح‌ها دارای ایرادات و یا نواقصی هم هستند. برای نمونه نمی‌توانید بر روی آن‌ها افکت‌های سه‌بعدی و یا سایه‌های بیرونی را پیاده‌سازی و اجرایی کنید. المان‌ها و عناصر حاضر در این طرح‌ها را تنها می‌توانید با استفاده از اختلاف رنگ‌ها، جداسازی و مشخص نمایید.



طراحی انتزاعی



طراحی‌های گرافیکی انتزاعی در بیشتر موارد، دور از ذهن و یا دور از واقعیت هستند. لذا در این سبک، نمی‌توانید دنیای واقعی را پیدا کنید. هرچند این امکان وجود دارد که این طرح‌ها نشان‌ دهنده شیء و یا چیزی در دنیای واقعی باشند. اما شباهت این طرح‌ها با اشیاء و دنیای پیرامون بسیار کم خواهد بود و ممکن است تحریفاتی در آن‌ها به چشم بخورد. در این سبک طراحی گرافیکی شکل طبیعی سوژه‌ها قابل تشخیص نبوده و لذا سبکی مبهم، غیرعادی و اسرارآمیز است.
برای ایجاد طرح‌های گرافیکی انتزاعی، به‌ طور معمول از ترکیبی از رنگ‌ها و اشکال استفاده می‌شود. این طرح‌ها براساس تفاسیر و تعابیر فردی هنرمند، ایجاد می‌شوند و یا می‌توانند تعابیر و تفاسیر مورد نظر مشتری طرح را نشان دهند. برای انجام طراحی‌های گرافیکی انتزاعی، می‌توانید از طراحی‌های سه‌بعدی کمک بگیرید و یا از طرح‌های مینی‌مالیستی و ساده و هندسی استفاده کنید.
در بسیاری از موارد، در طراحی لوگو و یا کاراکتر از این سبک طراحی استفاده می‌کنند و طرح‌هایی خلاقانه و منحصر به‌ فرد را به وجود می‌آورند.



سبک طراحی مینیمال



طراحی مینیمال و یا سبک طراحی مینیمالیستی که به آن ساده گرایی نیز گفته می‌شود، در حال‌ حاضر رواج بسیار بالایی دارد. این سبک، از رنگ و جزئیات بسیار کمی بهره برده و از رنگ‌های بسیار محدودی استفاده می‌کند و یا تصاویر مسطح را به کار می‌گیرد. بدون عمق بودن، تن‌های رنگی خنثی، عناصر خطی و بهره‌مندی از فضای منفی از ویژگی‌های اصلی این سبک طراحی گرافیکی است.



طراحی تصویرگری



تصویرگری، سبک دیگری از طراحی گرافیکی است. این سبک در حالت معمول، نتیجه‌ای از تفاسیر و یا توضیحات بصری از یک متن و یا مفهوم است. در این سبک، می‌توانید از عناصر زیادی کمک بگیرید و یا حتی از شاخصه‌های دیگر سبک‌های طراحی استفاده کنید.


طراحی لوکس و مجلل



در بیشتر مواقع، هنرمندان در سبک طراحی گرافیکی لوکس و مجلل، از رنگ‌هایی خاص استفاده می‌کنند تا تصاویری خاص، خلق نمایند. برای نمونه رنگ مشکی را برای طرح‌های خود به کار می‌گیرند و یا از رنگ طلایی و یا برنز استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک طراحی، استفاده از فونت‌های قدیمی است. همچنین می‌توانید از فونت‌های کاملاً ساده و یا مدرن نیز استفاده کنید. در بیشتر موارد از این سبک طراحی گرافیکی، برای معرفی کسب‌ و کارها و نمایش محصولات استفاده می‌کنند.



طراحی گرافیکی مفهومی



طراحی‌های گرافیکی مفهومی را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های سبک طراحی تصویرگری به شمار آورد. تصاویر به‌ دست‌ آمده از این شیوه، در بیشتر موارد استعاری بوده و از یک ایده بصری، سرچشمه گرفته‌اند. به‌ عبارت‌ دیگر می‌توان گفت طراحی مفهومی، تفسیر هنرمند طراح از یک شیء و یا اسم است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تفاسیر ارائه‌ شده طراح هنرمند از اشیاء و یا نام‌ها در این سبک، باید به‌ نحوی باشد که دیگران نیز بتوانند با آن، ارتباط برقرار سازند و آن را به‌ خوبی درک کنند.



طراحی گرافیکی هندسی



در سبک طراحی گرافیکی هندسی، هنرمند طراح از اشکال متقارن و یا خطوط مستقیم استفاده کرده تا طرح مورد نظر خود را به وجود آورد. در این سبک طراحی باید به نکات بسیاری توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این نکات، داشتن خلاقیت است. چراکه تنها با خلاقیت می‌توانید طرح‌های خود را منحصر به‌ فردتر سازید.

در بسیاری از موارد از سبک طراحی گرافیکی هندسی، برای طراحی محصولات تبلیغاتی استفاده می‌کنند و بسیاری از کارت‌های ویزیت، بنرها، تراکت‌ها و… را ایجاد نموده و یا به طراحی پس‌ زمینه برای پوستر و استند تبلیغاتی و… اقدام می‌کنند.


طراحی گرافیکی سه‌بعدی



طراحی‌های گرافیکی سه‌بعدی، یکی از کامل‌ترین و جالب‌توجه‌ترین طرح‌های گرافیکی هستند. این طرح‌ها ارتباط و نزدیکی بیشتری به دنیای واقعی دارند. طراحی‌های گرافیکی سه‌بعدی می‌توانند حجم و عمق را به‌ خوبی به نمایش درآورده و از افکت‌هایی استفاده کنند که نور و سایه را به‌ خوبی به نمایش می‌گذارند.

طرح‌های گرافیکی سه‌بعدی این امکان را دارند که سایه‌های مختلفی از یک رنگ را نشان دهند و به ایجاد حجم و عمق در تصویر به‌ دست‌ آمده کمک کنند. در مواقعی که بخواهند به تصویرگری و یا طراحی کاراکتر دست بزنند از این سبک طراحی گرافیکی استفاده می‌کنند.
این طراحی‌ها را در حقیقت می‌توان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های تبلیغاتی در سراسر جهان به شمار آورد.  در حال‌ حاضر بسیاری از صاحبان کسب‌ و کارها با استفاده از این سبک طراحی گرافیکی، به معرفی خدمات، محصولات و برند خود دست می‌زنند.

1401/2/25 - 22:32:9

3389

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آشنایی با سبک های طراحی پوستر " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید