چاپ روی پارچه و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید!

آیا تاکنون به طرح‌هایی که بر روی پارچه یا پوشاک موردعلاقه شما چاپ‌شده، دقت کرده‌اید؟ آیا چاپ این طرح‌ها کار آسانی به نظر می‌آید؟ چاپ بر روی پارچه، کار تخصصی و پیچیده‌ای بوده که انجام آن به مهارت و دستگاه‌های خاصی احتیاج دارد.

برای ایجاد هرکدام از این طرح‌ها دقت و توجه خاصی نیاز است که پارچه‌ای با ترکیب رنگ زیبا و متنوع به دست آید. روش‌های متنوعی برای چاپ روی پارچه وجود دارد که هرکدام از چاپخانه‌ها یکی از آن را برمی‌گزینند. .

چاپ انواع پارچه

برای چاپ بر روی پارچه روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از این روش‌ها را به نسبت نوع پارچه، اندازه پارچه، طرح‌های موردنظر و... انتخاب می‌کنند؛ اما برخی از شیوه‌های چاپ کاربرد بیشتری دارد که از انواع آن می‌توان به چاپ مستقیم طرح بر روی پارچه (DTG)، چاپ تصعیدی (سابلیمیشن)، چاپ صفحه (اسکرین)، چاپ به کمک انتقال گرما و... اشاره کرد. هرکدام از این روش‌ها برای چاپ بر روی نوعی خاصی از پارچه مناسب است.

روش چاپ مستقیم برای پارچه‌هایی که ساختار آن از پنبه یا ترکیب نخ و پنبه باشد، مانند پارچه‌های نخی، ترکیبی از نخ و کنف، همچنین کنفی مناسب است. چاپ تصعیدی بهترین نوع چاپ بوده و برای پارچه‌هایی که جنس آن‌ها از پلی‌استر است کاربرد دارد. از روش چاپ صفحه برای جنس‌های مختلف پارچه استفاده می‌شود؛ اما باید متراژ آن زیاد باشد. چاپ بر روی پارچه به کمک روش انتقال گرما، برای پارچه‌هایی از جنس پلی‌استر بسیار مناسب است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای چاپ دیجیتال روی پارچه

 

چاپ دیجیتال روی پارچه چیست؟

چاپ دیجیتال بر روی پارچه یک انقلاب در صنعت چاپ بود که به کمک آن تنوع و سرعت در چاپ و طراحی پارچه بسیار بالا رفت. در این روش تمام مراحل به کمک دستگاه انجام می‌شود. در چاپ دیجیتال پرینترهای جوهرافشان طرح‌های مختلفی را بر روی یکپارچه چاپ می‌کنند. در این روش ابتدا به‌وسیله کامپیوتر طرح‌ها و رنگ‌های مورداستفاده به چاپگر انتقال داده می‌شود.

سپس پرینتر تمام اطلاعات دریافتی از کامپیوتر را با بالاترین کیفیت و وضوح بر سطح پارچه چاپ می‌کند. از چاپ دیجیتال برای چاپ بر روی انواع مختلف پارچه استفاده می‌کنند که در ادامه این پارچه‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • چاپ روی پارچه نخی
  • چاپ روی پارچه مخمل
  • چاپ روی پارچه متقال
  • چاپ روی پارچه اسپان
  • چاپ روی پارچه پلی استر
  • چاپ روی پارچه تریکو
  • چاپ روی پارچه جودون
  • چاپ بر روی پارچه جینجر
  • چاپ بر روی پارچه جین
  • چاپ بر روی پارچه ساتن، مخمل و فلامنت

مزایای خدمات چاپ پارچه را بهتر بشناسید

چاپ بر روی پارچه سبب شده که تنوع و گستردگی طرح‌ها در پوشاک و البسه زیاد شود. این تنوع بالا اغلب به کمک افراد سخت پسند آمده، این افراد به‌راحتی می‌توانند طرح و رنگ موردنظر خود را انتخاب کنند. از مزیت‌های دیگر چاپ بر روی پارچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اجرای ایده‌ها و طرح‌های دلخواه بر روی لباس
  • افزایش سرعت تولید پارچه‌های رنگی و جذاب
  • استفاده از این خدمات به هزینه کمتری نیاز دارد.
  • درصد خطا به کمک روش‌های مختلف چاپ پارچه به میزان زیادی کاهش پیداکرده است.

چه رنگی برای چاپ بر روی پارچه مناسب است؟

اگر بخواهید پارچه را به‌صورت دستی رنگ‌آمیزی کنید، رنگ آکرولیک بهترین گزینه است؛ اما برای چاپ پارچه با دستگاه به رنگ‌های مخصوص چاپ نیاز دارید. از رنگ‌های مخصوص چاپ می‌توان به اورینت، پیگمنت، پلاستیزول، ری اکتیو، سابلیمیشن و موارد دیگری اشاره کرد.

آشنایی با دستگاه چاپ روی پارچه

برای چاپ بر روی پارچه از دستگاه‌های جوهر افشانی رنگ بر روی پارچه‌های استفاده می‌شود. ورود این دستگاه تحول عظیمی در صنعت چاپ پارچه به وجود آورد. کارخانجات مختلفی به تولید دستگاه چاپ اقدام کرده‌اند و این امر سبب شده که برندهای مختلفی از دستگاه چاپ بر روی پارچه در بازار وجود داشته باشد. کل مراحل چاپ بر روی پارچه به کمک دو دستگاه پلاتر و کلندر انجام می‌شود.

طریقه چاپ بر روی پارچه چگونه است؟

روش‌‌های مختلفی برای چاپ بر روی انواع پارچه، تیشرت، لباس، شال و روسری وجود دارد. در اغلب این روش‌ها طرح موردنظر بر روی یک کاغذ چاپ‌شده و سپس با قرار دادن کاغذ بر روی پارچه به کمک حرارت جوهرها از کاغذ به پارچه منتقل می‌شود. در روش چاپ دیجیتالی نیز به کمک کامپیوتر طرحی که دوست دارید را ایجاد کرده و دستور چاپ آن به پرینتر داده می‌شود. پرینتر طرح دریافتی را بر سطح پارچه چاپ کرده و به کمک حرارت دستگاه رنگ‌ها خشک می‌شوند.

خدمات چاپ بر روی پارچه

شما می‌تو‌انید با کمک ارائه خدمات چاپ روی پارچه و تیشرت تهران هر طرحی را که دوست داشته باشید، با بالاترین کیفیت بر روی پارچه یا لباس خود چاپ کنید. از این خدمات می‌توانید برای هک کردن تصویر دلخواه خود برای چاپ بر روی پارچه مبلی، شال و روسری، مانتو و موارد دیگری استفاده کنید.

چاپ روی طاقه پارچه چگونه است؟

چاپ بر روی طاقه پارچه معمولا توسط تولیدکنندگان پارچه انجام می‌شود. با استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توانید ایده‌های مختلفی را بر روی رول‌های پارچه اجرا کنید. ازآنجایی‌که در چاپ دیجیتال به استفاده از ابزارهای مختلفی مانند شابلون نیاز ندارید؛ بنابراین در یک مدت کوتاه طرح موردنظر شما بر روی طاقه‌های پارچه چاپ می‌شود.

چاپ روی رول پارچه

علاوه بر طاقه پارچه می‌توانید تمام طرح‌ها و رنگ‌های مدنظر خود را بر روی رول پارچه نیز اجرا کنید. با کمک روش‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی باکیفیت می‌‎توانید طرح‌های زیبا و رنگی بر روی رول‌های مختلف پارچه ایجاد کنید که چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.

عوامل موثر بر قیمت چاپ روی لباس و پارچه چیست؟

برای داشتن چاپ با کیفیت بر روی سطح پارچه روش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب هرکدام از این روش‌ها تاثیر زیادی بر قیمت چاپ می‌گذارد. همچنین تنوع رنگ به‌کاررفته، سایز پارچه، کیفیت و ماندگاری رنگ، سفارش در تیراژهای مختلف و موارد دیگری می‌توانند ازجمله عوامل موثر بر قیمت چاپ بر روی پارچه باشد. بهتر است برای چاپ در تیراژهای پایین از روش‌هایی مانند چاپ دیجیتال استفاده کنید که هزینه کمتری برای شما داشته باشد.

چاپ روی لباس چگونه پاک می‌شود؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید اشتباهاتی را که در چاپ پارچه به وجود آمده پاک کنید. شما می‌توانید اسپری مو را به سطح یکپارچه اسپری کنید و بر روی جوهر ضربه بزنید. اگر بعد از چند ضربه اثری از جوهر بر روی دستمال نماند، باقی‌مانده آن بر روی پارچه را آبکشی کنید.

روش دیگر پاک کردن چاپ روی پارچه، همان لحظه پارچه را در آب سرد بشویید و سپس آن را بار دیگر با کمک آب گرم شست‌وشو دهید. بعدازاینکه لباس را خشک کردید، یک کیسه کاغذی را از بخش براق بر روی چاپ قرار دهید و آن را اتو کنید. این‌گونه جوهر به سمت کیسه جذب خواهد شد.

کلام آخر

چاپ بر روی پارچه یکی از مهارت‌ها و فعالیت‌هایی است که به تخصص و دقت عمل بالایی نیاز دارد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که از گذشته در میان مردم مرسوم بوده است؛ اما امروزه به کمک روش دیجیتالی می‌توان طرح‌های مختلفی بر سطح پارچه در بالاترین کیفیت، بیشترین دقت و کمترین زمان به مشتری تحویل داد. در این مطلب شما را با چاپ روی پارچه آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با مطالعه آن کسب کرده باشید.

1401/2/6 - 22:37:10

2143

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ روی پارچه و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید! " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید