راهنمای چاپ دیجیتال روی پارچه

چاپ دیجیتال روی پارچه یکی از جدیدترین روش‌ها برای چاپ طرح‌های زیبا و پیچیده روی پارچه است. با توجه به مزیت‌های بسیار خوبی که این روش دارد بسیاری از چاپخانه‌ها دستگاه‌های چاپگر خود را به دیجیتالی تغییر داده‌اند. در این روش علاوه بر افزایش کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده سرعت چاپگرها بسیار بالا است و نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارند. به راحتی به کمک چاپ گرها دیجیتالی می‌توان طرح‌های پیچیده و زیبا را روی پارچه‌ها چاپ کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و برندها برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از روش‌های مانند چاپ روی لباس، کیسه‌های پارچه‌ای، چاپ روی ماسک و.. استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه چاپ دیجیتال مزیت‌های بسیاری دارد این روش در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با چاپ دیجیتال روی پارچه و مزیت‌های آن آشنا کنیم.

 

آشنایی با فناوری چاپ دیجیتال روی پارچه

روش چاپ دیجیتال یکی از روش‌های بسیار محبوب و کاربردی در صنایع مختلف است. در این روش از چاپگرهای دیجیتالی برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. چاپگرهای دیجیتالی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها چاپگرهای جوهر افشان هستند. چاپگرهای جوهر افشان دارای هدهای هستند که به کمک آنها می‌توانند طرح مورد نظر را به صورت مستقیم روی پارچه یا هر متریال دیگری چاپ کنند. به کمک این چاپگرها می‌توان طرح‌های بسیار زیبا و پیچیده را به راحتی روی پارچه‌ها چاپ کرد. سرعت این چاپگرها بسیار بالا است و بیشتر کارهای مربوط به چاپ را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. این چاپگرها اطلاعات لازم و طرح‌های مورد نظر را از طریق کامپیوتر دریافت می‌کرده و آن را روی پارچه با کیفیت بالایی چاپ می‌کنند. فرایند چاپ با این دستگاه‌ها از طریق رنگ آمیزی پارچه‌ها با قطرات بسیار ریز رنگ که از نازل هدهای دستگاه خارج می‌شود انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای تراکت تبلیغاتی چیست؟

 

از چاپ دیجیتال می‌توان برای چاپ روی چه پارچه‌های استفاده کرد؟

چاپگرهای دیجیتالی با توجه به این که تعداد زیادی هد دارند می‌توانند با سرعت بالایی طرح مورد نظر را روی پارچه چاپ کنند. با این وجود به دلیل فاصله کمی که بین هدها و پارچه در این دستگاه‌ها وجود دارد نمی‌توان از آنها برای چاپ روی هر نوع پارچه‌ای استفاده کرد. به‌طوری‌که برخی از پارچه‌ها که دارای تارهای نازک و ظریفی هستند قابل چاپ با این دستگاه‌ها نیستند؛ زیرا ممکن است به بافت آنها آسیب وارد شود. به همین دلیل لازم است که قبل از انجام چاپ جنس پارچه مورد بررسی قرار بگیرید. از روش چاپ دیجیتالی می‌توان برای چاپ روی پارچه‌های دوخته شده یا پارچه‌های خام استفاده کرد. بسیاری از کسب و کارها می‌توانند از این روش برای چاپ روی لباس یا محصولات پارچه‌ای مانند کیسه‌های پارچه‌ای، ماسک، یونیفرم و.. استفاده کنند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که پارچه‌های مناسب برای این روش چاپی عبارت‌اند از:

پارچه‌های کتان

پارچه‌های کتان جزو پرکاربردترین نوع پارچه هستند که از آنها برای دوخت انواع لباس هی زنانه، مردانه و بچگانه استفاده می‌شود. با توجه به قدرت جذب بالایی که این پاچه‌ها دارند می‌توان از چاپگرهای چاپ دیجیتال روی پارچه برای چاپ انواع طرح‌های مختلف روی آنها استفاده کرد. برای افزایش کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده روی این پارچه‌ها باید از جوهرهای واکنش‌گرا استفاده کرد.

پارچه‌های ویسکوز

پارچه‌های ویسکوز نیز قابل چاپ با چاپگرهای دیجیتالی هستند. به کمک چاپگرهای جوهر افشان می‌توان روی این پارچه‌ها طرح‌های بسیار متنوعی را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ کرد. برای افزایش کیفیت چاپ روی این پارچه‌ها نیز مانند پارچه‌های کتانی باید از جوهرهای واکنش‌گرا استفاده شود. ماندگاری و جذب این جوهرها روی پارچه بسیار بالا است و به همین دلیل خروجی چاپ با آن‌ها بسیار عالی می‌شود.

پارچه‌های پشمی

نوع دیگری از پارچه که قابل چاپ با دستگاه‌های دیجیتالی است پارچه‌های پشمی است. در مورد چاپ این پارچه‌ها باید به نکات مهمی توجه شود. از آنجایی که پارچه‌های پشمی دارای رشته‌های بسیار زیادی هستند باید هدهای چاپگر حداکثر فاصله را با آنها داشته باشند؛ زیرا ضخامت رشته‌های پارچه پشمی چندبرابر قطر هدهای چاپگر است و اگر فاصله بین آنها زیاد نباشد ممکن است به چاپگر آسیب جدی وارد شود. به همین دلیل برای چاپ روی پارچه‌های پشمی نیاز است که از پرینترهای استفاده شود که امکان فاصله‌دادن بین هدهای نازل و سطح پارچه وجود داشته باشد.

پارچه‌های ابریشمی

از چاپگرهای دیجیتالی می‌توان برای چاپ روی پارچه‌های ابریشمی نیز استفاده کرد. این پاچه‌ها سطحی براق دارند و به همین دلیل طرح‌های چاپ شده روی آنها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. برای چاپ روی این پارچه‌ها می‌توان از هر نوع جوهری استفاده کرد. با این وجود جوهرهای واکنش‌گرا برای چاپ روی پارچه‌های ابریشمی نیز گزینه بسیار مناسب‌تری هستند.

پارچه‌های پلی آمید لیکرا

برای دوخت لباس‌های شنا معمولاً از پارچه‌های پلی آمید لیکرا استفاده می‌شود. این پارچه‌ها قابل چاپ با دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی هستند. برای افزایش براقیت و ماندگاری طرح‌های چاپ شده روی این پارچه‌ها می‌توان از رنگ‌های اسیدی استفاده کرد. این رنگ‌ها در برابر شستشو، نمک و کلر موجود در آب بسیار مقاوم هستند و به راحتی از بین نمی‌روند. به کمک چاپ دیجیتال می‌توان روی این پارچه‌ها طرح‌های بسیار زیبا و پیچیده‌ای را با طیف رنگ گسترده‌ای چاپ کرد.

 

از چاپگرهای دیجیتالی می‌توان برای چاپ روی پارچه‌های ابریشمی نیز استفاده کرد.

 

نکات مهم برای آماده‌سازی طرح چاپی روی پارچه

امروزه با توجه به پیشرفتی که صنعت چاپ کرده است به راحتی می‌توان هر طرحی را روی متریال‌های مختلف چاپ کرد. پارچه یکی از متریال‌های مورد استفاده در صنعت چاپ است که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای چاپ روی پارچه‌ها نیاز به استفاده از یک طرح خاص است که در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ ایجاد شود. طرح‌های که روی پارچه‌ها چاپ می‌شوند بستگی به نوع محصول دارند. به‌طوری‌که روی پارچه‌های رولی از پترن و الگوهای تکرارشونده برای چاپ روی پارچه استفاده می‌شود. در صورتی که برای چاپ روی لباس یا تک‌محصول از طرح‌های دیگری استفاده می‌کنند. به طور کلی انتخاب طرح چاپی روی پارچه کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به هر فرد دارد. با این وجود در انتخاب طرح چاپی باید نکات زیر رعایت شوند.

بیشتر بخوانید: برای چاپ پوستر های پارچه ای از چه روش چاپی استفاده می شود؟

طراحی الگو

الگوی طراحی که برای چاپ روی پارچه انتخاب می‌شود باید دارای لبه‌های منطبق باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است و روی کیفیت خروجی کار چاپ تأثیر زیادی می‌گذارد و به همین دلیل باید به آن توجه شود. لازم به ذکر است که الگوهای انتخابی به صورت افقی یا عمودی روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند به همین دلیل لبه‌های منطبق بسیار مهم هستند. برای طراحی الگو می‌توان از برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور، کورل و.. استفاده کرد.

فرمت خروجی طرح

فایل‌های خروجی از برنامه‌های گرافیکی با فرمت‌های مختلفی قابل ذخیره سازی هستند. برای بهترین نتیجه چاپ، یک فایل گرافیکی باید با فرمت TIFF خروجی گرفته شود. برخی از فایل‌ها در فرمت jpg یا png هستند برای چاپ این فایل‌ها باید فرمت آنها در برنامه‌های گرافیکی به TIFF تغییر داده شود. حجم فایل‌های خروجی برای چاپ روی پارچه نباید از 25 مگابایت بیشتر باشد.

رزولوشن عکس‌ها

برای چاپ روی پارچه رزولوشن عکس‌ها اهمیت زیادی دارد و باید این گزینه در برنامه‌های گرافیکی به خوبی تنظیم شود. حداقل رزولوشن طرح‌های چاپی باید 150 و حداکثر رزولوشن آنها باید 300dpi باشد.

ابعاد فایل

یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد طرح چاپی باید به آن اشاره شود ابعاد ان است. طرح‌های چاپی در برنامه‌های گرافیکی و مانیتور بر حسب پیکسل است در حالی که روی پارچه بر حسب سانتی‌متر چاپ می‌شود. برای پی‌بردن به‌اندازه واقعی طرح‌ها روی پارچه می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

(2.54×رزولوشن) /اندازه طرح

 

خلاصه

به طور کلی می‌توان گفت که از چاپگرهای دیجیتالی می‌توان برای چاپ روی پارچه‌ها نیز استفاده کرد. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپی به کمک دستگاه‌های دیجیتالی بهتر از سایر روش‌های چاپی موجود است. به همین دلیل امروزه بیشتر از چاپگرهای دیجیتالی برای چاپ طرح‌های پیچیده و متنوع روی پارچه‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله نکات مهمی که در مورد چاپ روی پارچه باید به آن‌ها توجه شود را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1402/3/2 - 0:0:22

532

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای چاپ دیجیتال روی پارچه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید