معایب و مزایای تراکت تبلیغاتی چیست؟

هدف اصلی از طراحی و چاپ انواع تراکت، تبلیغات و بازاریابی است. در واقع تراکت‌ها ابزاری قدرتمند هستند که برندها و شرکت‌های خدماتی و تولیدی می‌توانند از آن برای افزایش فروش خود استفاده کنند. با توجه به کارایی که این ابزار دارد در عصر امروز نیز که روش‌های تبلیغاتی بسیار تغییر کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید به این نکته توجه کرد که چاپ تراکت یک روش آفلاین برای تبلیغات محصولات یا خدمات است. به همین دلیل در عصر امروز که استفاده از فضای مجازی و اینترنت بسیار زیاد شده است نمی‌تواند به‌اندازه گذشته تأثیر گذار باشد. به همین دلیل در کنار مزایای خوبی که دارد معایبی نیز برای صاحبان کسب و کار به همراه دارد. به همین دلیل توجه به معایب و مزایای این ابزار تبلیغاتی در کنار هم به افراد کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را در استفاده یا عدم استفاده از آن بگیرند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این ابزار تبلیغاتی آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

مزایای تبلیغات تراکتی

قبل از پرداختن به معایب استفاده از تراکت‌ها خوب است که مزایای آنها را مورد بررسی قرار دهیم. این نکته را فراموش نکنید که مزایا تراکت‌ها به‌مراتب بیشتر از معایب آنها هستند به همین دلیل در حال حاضر نیز تراکت‌ها جزو ابزارهای مهم تبلیغاتی به شمار می‌روند. از جمله مزایای استفاده از تراکت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

توزیع و پخش آسان

یکی از مزایای خوب استفاده از تراکت‌ها توزیع و پخش آسان آنها است. برای توزیع آن‌ها نیازی نیست به مکان خاصی یا اشخاص خاصی مراجعه شود. بعد از طراحی و چاپ تراکت‌ها معمولاً آنها را در مراکز خرید، بازار، فروشگاه‌ها، جلوی مدارس، مراسمات و.. پخش می‌کنند. معمولاً تراکت‌ها جنبه تبلیغاتی دارند به همین دلیل به راحتی می‌توان آن را در بین افراد به راحتی پخش کرد بدون اینکه تحصیلات یا شغل آنها مهم باشد. همچنین توزیع آن هزینه خاصی نیاز ندارد. اگر خودتان مسئول پخش آنها باشید به صورت رایگان می‌توانید آنها را توزیع کنید. درصورتی‌که از افراد دیگر کمک بگیرید معمولاً نیازی نیست هزینه زیادی را بابت آن بپردازید.

 

مقرون‌به‌صرفه بودن

از دیگر مزایای خوب تراکت‌ها می‌توانیم به مقرون‌به‌صرفه بودن آنها شاره کنیم. هزینه مربوط به چاپ و طراحی تراکت‌ها ارزان است و به همین دلیل تمامی کسب و کارهای بزرگ می‌توانند از آن برای تبلیغات استفاده کنند. البته هزینه چاپ تراکت بستگی به نوع کاغذ استفاده شده و تیراژ چاپ آن دارد. استفاده از کاغذهای باکیفیت هزینه چاپ تراکت را بیشتر می‌کند. در صورتی که قصد سفارش تراکت به تعداد زیاد دارید، ما شما روش چاپ افست را پیشنهاد می‌کنیم چرا که هزینه چاپ شما را کمتر می‌کند. این وجود بازهم چاپ و طراحی تراکت‌ها نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی ارزان‌قیمت‌تر هستند. 

 

از دیگر مزایای خوب تراکت‌ها می‌توانیم به مقرون‌به‌صرفه بودن آنها شاره کنیم

 

مناسب برای تمامی کسب و کارها

یکی از نقاط قوت تراکت‌ها این است که برای تمامی کسب و کارها مناسب است. یعنی هر کسب و کار بزرگ یا کوچکی می‌تواند برای افزایش فروش خود از آن استفاده کند. به‌عنوان‌مثال یک فروشگاه پوشاک فروشی می‌تواند با چاپ تراکت مشتریان خود را از تخفیفات ویژه خود باخبر کند. یا یک گالری می‌تواند با چاپ یک تراکت شرایط ویژه فروش محصولات خود را به مشتریان اطلاع رسانی کند. درهرصورت فرقی ندارد که کسب و کار مربوط به چه حوزه‌ای باشد تراکت می‌تواند بهترین راه برای افزایش فروش به شمار برود.

اطلاع رسانی سریع

تراکت‌ها ابزارهای سریع برای پخش اطلاعات به شمار می‌روند. به کمک چاپ و طراحی آنها می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن افراد زیادی را از یک خبر یا آگهی تبلیغاتی مطلع ساخت. این مزیت تراکت‌ها به دلیل این است که آنها را به صورت مستقیم به دست مشتریان می‌دهند و آنها با یک نیم‌نگاه به تراکت می‌توانند از موضوع آن باخبر شوند. به همین دلیل راه سریعی برای اطلاع رسانی مطالب مهم است.

 

معایب استفاده از تراکت‌ها چیست؟

هر روشی تبلیغاتی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز به همراه دارد. به همین دلیل توجه به مزایا و معایب در کنار هم باعث می‌شود که افراد بهترین تصمیم را بگیرند. تراکت‌ها نیز در کنار تمامی مزایای خوبی که دارند معایبی نیز دارند. از جمله معایب تراکت‌های تبلیغاتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تأثیر گذاری کوتاه‌مدت

یکی از معایب بزرگی که تراکت‌های دارند تأثیر گذاری کوتاه‌مدت آنها است. این ابزارهای تبلیغاتی به دلیل اینکه کاربرد خاصی جز تبلیغات برای مشتریان ندارند ممکن است بعد از مدت کوتاهی توسط افراد دور انداخته شود. به همین دلیل نیز تأثیر گذاری آنها نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی مانند چاپ بنر، بیلبورد، تبلیغات آنلاین و.. بسیار کم‌تر است. به‌محض اینکه افراد تراکت‌ها را دور بیندازند مطالب نوشته شده در آن نیز خیلی سریع فراموش خواهد شد.

از تراکت‌ها تنها می‌توان یکبار استفاده کرد

از دیگر معایب این روش تبلیغاتی یکبار مصرف بودن آن است. یعنی بعد از اینکه تراکت‌ها طراحی و چاپ‌شدن با توزیع آنها در بین افراد دیگر نمی‌توان از آنها در مکان‌های دیگری استفاده کرد. به همین دلیل برای دفعات بعد نیاز به چاپ مجدد دارد به همین دلیل هزینه‌های اضافی برای چاپ مجدد لازم است. درحالی‌که در بسیاری از روش‌های تبلیغاتی مانند چاپ بنر با یکبار طراحی و چاپ بنر می‌توان از آن در مکان‌های مختلفی برای چندین بار استفاده کرد.

 

آسیب به محیط‌زیست

یکی دیگر زا معایب تراکت‌ها آسیب به محیط‌زیست و شهر است. ازآنجایی‌که تراکت‌ها روی کاغذ چاپ می‌شوند برای هر بار استفاده از تراکت‌ها باید مقداری کاغذ مصرف شود. زمانی که تراکت بین افراد پخش شد معمولاً توسط آنها در سطح شهرها یا سطل زباله‌ها دور انداخته می‌شود. به همین دلیل کاغذ مصرف شده برای چاپ آن هدر می‌رود. البته برای پیشگیری از این موضع می‌توان از کاغذهای بازیافتی که ارزان‌قیمت‌تر نیز هستند برای چاپ تراکت‌ها استفاده کرد.

 

سخن پایانی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تراکت‌ها نیز مانند سایر روش‌های تبلیغاتی معایب و مزایای خاص خود را دارند. با این وجود بازهم استفاده از تراکت‌ها بسیار زیاد است و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. طراحی و چاپ راحت تراکت‌ها باعث شده است که تبدیل به یک ابزار سریع در اطلاع رسانی شوند. ما در این مقاله مزایا و معایب استفاده از تراکت‌ها را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما دراسرع‌وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/8 - 14:45:29

536

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معایب و مزایای تراکت تبلیغاتی چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید