مقایسه 9 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی

زمانی که ایده یک طرح به ذهن شما خطور کند برای توضیح دادن آن از چه راهی استفاده می کنید؟ سعی می کنید با صحبت کردن و توصیف جزئیات، طرح و ایده خود را برای مخاطب به شکلی قابل تجسم در بیاورید؟ شاید هم مخاطب شما یک کارفرما باشد و برای جذب او و نشان دادن توانایی ها و خلاقیت خود فقط صحبت کردن کافی نباشد و باید یک نمونه اولیه از طرح را به وی نشان دهید. در این زمان آیا نشان دادن طرح اولیه بر روی کاغذ کارفرما را متقاعد خواهد کرد که با شما کار کند؟

به عنوان ارائه دهنده خدمات و جذب مخاطبین، برای این که به شما اعتماد کنند و کار خود را به شما بسپارند باید بتوانید توانایی های خود را به خوبی ثابت کنید. در این هنگام بهتر است که با نرم افزار های مخصوص به کار خود آشنا باشید و پروژه های خود را به صورت حرفه ای و دقیق انجام دهید. آشنا بودن کار با نرم افزار ها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس برای خود شخص، در افزایش مخاطبین و نشان دادن او به عنوان متخصص تاثیر به سزایی دارد.
در این مقاله به توضیح بهترین نرم افزار های طراحی سه بعدی می پردازیم. با شناخت هر نرم افزار و آشنایی با قابلیت های آنها می توانید مناسب ترین نرم افزار را برای کار خود انتخاب کنید.

مقایسه بهترین نرم افزاهای طراحی سه بعدی


نرم افزار Sketchup

نرم افزار Sketchup یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی است. به عنوان نرم افزار طراحی سه بعدی کم‌حجم شناخته می شود. برای ایده‌ها و مدلسازی اولیه کاربرد دارد. پلاگین‌های متعددی برای آن تعریف شده است که قابلیت‌های زیادی به آن می افزاید و این امکان را به مصرف کننده می‌دهد که مدل‌سازی بسیار دقیقی هم داشته باشد.

معمولا نرم افزار های طراحی سه بعدی ساختمان بسیار پیچیده هستند، اما سازندگان این نرم افزار آن را با هدف استفاده همه مصرف کنندگان ساخته اند. سرعت یادگیری و انجام پروژه‌ها در اسکچاپ بسیار بالا است. اما این سادگی کار و محیط روان نرم‌افزار نشان دهنده ضعیف بودن یا پاسخگو نبودن نیاز مصرف کننده آن نیست.

بلکه کاملا برعکس است و این نرم‌افزار بسیار قدرت‌مند محسوب شده و حتی پلاگینی دارد که با استفاده از آن رندرهای رئال و بسیار واقعی می توان گرفت. پایه عملکرد نرم افزار اسکچاپ تبدیل خط به صفحه و تبدیل سطح به حجم است. این عملکرد در اسکچاپ تنها با یک کلیک انجام می‌شود و همین امر باعث شده است تا بهترین نرم افزار برای پیاده کردن ایده‌های طراح باشد. طراح می‌تواند خلاقیت خود را در کمترین زمان به حجم سه بعدی تبدیل کند. عیوب آن را رفع کرده و حتی طرح را برای ساختن ماکت آماده نماید.

نکته مهمی که در استفاده از نرم افزار اسکچ آپ وجود دارد این است که بانک کامل و جامعی از آبجکت‌های آماده برای استفاده به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دارد. هنگام مدل‌سازی از نظر استفاده از آبجکت هیچ نگرانی نخواهید داشت. نکته قابل ذکر دیگر تعامل بسیار ساده این نرم افزار با دیگر نرم افزارهای مدل‌سازی است.

فرمت‌های قابل خروجی گرفتن در این نرم افزار، پروژه را برای استفاده در هر نرم افزار سه بعدی دیگر آماده می‌نمایند. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از این نرم افزار، نیاز به سیستم قوی و با امکانات بالایی ندارید. برعکس سایر نرم افزارهای مدلینگ یا رندرینگ دیگر، اسکچاپ محیطی ساده و سبک داشته و بر هر سیستمی قابل نصب و اجراست. اگر با هیچ نرم افزار طراحی آشنایی ندارید و زمان شما هم برای یاد گرفتن محدود است اسکچاپ مناسب ترین نرم افزار برای شماست.

کاربرد ها:

معماری، طراحی داخلی، طراحی صنعتی و محصول، معماری منظر، مهندسی عمران و مکانیک، تئاتر، فیلم و توسعه بازی های ویدئویی.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از سفارش انواع چاپ

 

نرم افزار blender

بلندر یک نرم‌افزار گرافیکی رایانه‌ای است که با استفاده از هندسه و اشکال هندسی امکان مدل سازی تصاویر و همینطور ساخت انیمیشن را به کاربر می‌دهد. این ویژگی باعث شده است که این نرم‌افزار در همه رشته‌ها کاربرد داشته باشد.

برای طراحی و ساخت طلا و جواهرات، ساخت انیمیشن، بازی های ویدیویی، طراحی زینت‌آلات با سنگ و … از بلندر استفاده می‌شود. وجود پلاگین‌های متنوع استفاده در همه شاخه‌ها را سریع و ساده نموده است. در سایت رسمی این نرم افزارblender.org  نمونه پروژه‌های کار شده با آن قرار داده شده است که شامل اکثر شاخه ها هست. علاوه بر این قسمتی در این وبسایت وجود دارد که مانند یک منبع جامع عمل کرده و آموزش‌هایی به صورت تصویری در دسته بندی‌های مختلف دارد. این آموزش‌ها توسط عوامل خود کمپانی یا کاربران خلاق در این وبسایت قرار گرفته است. هر موضوعی را که جستجو کنید حداقل یک آموزش پیدا خواهید کرد که شما را در یادگیری یاری خواهد کرد.

ویژگی خاصی که در رابطه با بلندر وجود دارد این است که این نرم‌افزار به صورت اپن سورس در اختیار همگان قرار گرفته است. برنامه نویسان به سادگی و بدون هزینه می‌توانند به سورس آن دسترسی داشته، تغییرات مورد نظرشان را در آن اعمال کنند و یا در ساخت دیگر نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی از آن استفاده نمایند. برای نصب هم بر روی همه سیستم‌ عاملها از جمله مکینتاش، ویندوز و لینوکس به صورت کاملا رایگان قابل استفاده است. از نظر حجمی جزو نرم افزارهای کم حجم و سبک شناخته می شود.

کاربردها: ایجاد فیلم های متحرک، جلوه های بصری، هنر، مدل های چاپ شده سه بعدی، گرافیک های حرکتی، برنامه های کاربردی سه بعدی تعاملی، واقعیت مجازی و بازی های رایانه ای

نرم افزار AUTOCAD 

نرم افزار اتوکد تولید شده توسط کمپانی اتودسک است. این نرم‌افزار برای رسم کردن نقشه‌های فنی و مهندسی بسیار پرکاربرد است. به عبارت دیگر می توانید به جای ترسیم خطوط با دست و خط‌کش از این آن استفاده کنید. قابلیت طراحی به صورت دو بعدی و سه بعدی را دارد و خروجی های گرفته شده از آن در دیگر نرم افزار‌های سه بعدی یا انیمیشن قابل استفاده هستند.

نسخه های مختلفی از این نرم افزار با پسوند های همچون Architecture برای استفاده در رشته معماری، Electrical برای استفاده در رشته برق، Mep برای تاسیسات و لوله کشی، Civil 3D برای رشته عمران و راهسازی، Mechanical برای رشته مکانیک و …. برای رشته های متنوع دیگر وجود دارد. که برای استفاده تخصصی از این نرم افزار در این رشته ها استفاده می شود. نکته جالب که در مورد نام گذاری ورژن‌های اتوکد این است که: هر ورژن از نام سال بعد خود استفاده می‌نماید. مثلا اتوکد ورژن 2020 در سال 2019 وارد بازار شده است.

به جرات می توان گفت که اتوکد مهم‌ترین نرم‌افزار رسم نقشه‌های فنی مهندسی است. از ویژگی‌های طراحی انجام شده در اتوکد می توان به دقت بسیار بالا و حرفه ای بودن آن اشاره کرد. حتی می‌توان تصویری را به بخشی از نقشه اضافه کرد و جزو نقشه مورد نظر قرار داد.

در عین دقت بسیار بالا نسبت به عملکرد ها و نیاز های مصرف کننده بسیار منعطف است. همه این ویژگی ها باعث شده است که این نرم افزار طرفداران خاص خود را داشته باشد. زمانی که در استفاده از آن ماهر شوید هیچ نرم افزار دیگری را خصوصا در طراحی دو بعدی جایگزین اتوکد نخواهید کرد. این نرم افزار تمامی نیاز‌های شما را به خوبی رفع خواهد کرد. اپلیکیشن این نرم افزار برای نصب در گوشی تلفن همراه هم موجود است. این نرم افزار طراحی سه بعدی برای اندروید را ممکن می‌سازد.

کاربرد ها :

ایجاد نقشه ها و پلان های کف خانه ها و ساختمان، برای تصور فضای داخلی مجسمه ها، افزایش سرعت در اجرای طرح های دو بعدی، پر کاربرد در اکثر رشته های مهندسی، کنده کاری های روی چوب، حکاکی ها و آثار هنری

نرم افزار Rhino

نرم افزار راینو سروس تری دی (Rhinoceros 3D) نرم افزاری بسیار قدرتمند برای طراحی سه‌بعدی است. برای طراحی‌های صنعتی بسیار پرکاربرد است. اصول عملکرد راینو مدلینگ حجم‌های پیچیده با دستورهای ساده است. به همین علت سرعت مدلینگ بسیار بالایی دارد.

مدلینگ این نرم افزار بر پایه خطوط نربز (Nurbs) است. خطوط نربز خطوط خاصی هستند که تعریف ریاضی و هندسی دارند و به همین دلیل مدلینگ در راینو بسیار دقیق تر و با جزییات بسیار بیشتری انجام می‌شود.

راینو برای رشته‌های معماری، عمران، مکانیک، طراحی جواهر آلات و طراحی‌های صنعتی، بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن استفاده می‌شود. در حالت کلی با راینو می‌توان ایده پردازی کرد و ایده خود را به مرحله اجرا درآورد. یا حتی ایده‌هایی که با نرم افزار‌های دیگر تولید شده است را تکمیل کرد. حجم های مختلف را می توان سه بعدی کرد. انیمیشن ساخت یا حجم های خیلی پیچیده یا مشکل را مدل کرد.

کاربرد ها :طراحی سریع و با دقت احجام پیچیده، آماده کردن پیش نمایش با سرعت بالا و دقت کافی برای ارائه، طراحی جواهر آلات، انیمیشن

نرم افزار Revit

نرم افزار Revit بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی ساختمان است. توسط کمپانی اتودسک تولید شده و کاربر را از استفاده از چندین نرم افزار مختلف بی نیاز می کند. ترسیم دو بعدی، مدلینگ سه‌بعدی، برش، انجام متره و برآورد قسمتی از فعالیت‌هایی است که با این نرم‌افزار می توان انجام داد.

اولین و مهم‌ترین کاربرد نرم‌افزار رویت BIM (Building Information Modelling) است. یعنی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، این روش در درجه اول برای رشته‌ معماری، عمران و رشته‌های حوزه ساخت و ساز کاربرد ویژه دارد.

 در رویت طراحی ساختمان بسیار سریع و دقیق انجام می شود. می‌توان تمامی ستونها، دیوار و دیگر اجراء را کامل مدل کرده و محل دقیق جای گذاری آنها را دانست. ادیت و تغییرات هم بسیار ساده و سریع انجام می شود. به گونه ای که تغییر در هر قسمتی از پلان و نقشه، در سایر قسمت ها به صورت خودکار تاثیر می گذارد.

یکی از نکات جالب راجع به مدل‌سازی در این نرم افزار این است که بعد از مدلسازی، هزینه‌ها و اندازه‌ها به صورت خودکار آماده می‌شود. مقدار دقیق مواد و متریال مورد استفاده، به مسئول اصلی پروژه این امکان را می‌دهد که مقدار هزینه و بودجه لازم برای پروژه را تخمین بزند. در نتیجه با استفاده از این نرم افزار عملکرد‌ها مختلفی انجام می‌شود و از استفاده از چند نرم‌افزار مختلف بی‌نیاز خواهید شد.

کاربرد ها :

معماری، نمونه سازی، مهندسی، محاسبه جزئیات و محاسبات متره و برآورد، جواهرات و طراحی صنعتی، گرافیک، دریایی و خودرو

نرم افزار 3dsmax

این نرم افزار هم ساخته شده توسط شرکت اتودسک است. نرم افزار های این کمپانی در برابر دیگر نرم افزار های مشابه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و تقریبا الویت انتخاب هر کاربری می‌باشند. نرم افزار تری دی مکس بیشتر برای طراحی سه بعدی به کار می رود. همچنین برای مدل سازی و ساخت بازی ها و انیمیشن نیز استفاده می شود. البته خروجی عکس هم دارد که بسیار با کیفیت و با جزییات بالا است. نرم افزار تری دی مکس محیط کاملا حرفه ای داشته و برای طراحی های حرفه‌ای و پیشرفته استفاده می شود.

 به جرات می توان گفت که بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی برای کامپیوتر تری دی مکس است. مهم ترین پلاگین نصب شده بر این نرم افزار ویری است که هیچ نقطه ضعفی برای آن باقی نمی گذارد و امکانات و قابلیت های آن را بهبود می بخشد. یکی از پر کاربرد ترین موارد مصرف این نرم افزار در رشته عمران و معماری می باشد که باعث می شود جزئیات ساختمان به خوبی مدل شده و برای کارفرما به نمایش در بیاید.

علاوه بر صنعت ساخت و ساز در دیگر صنعت ها هم از این نرم افزار به وفور استفاده می شود. مثلا در صنعت سینما و جلوه‌های ویژه مخصوص آن استفاده زیادی از تری دی مکس می شود. در فیلم‌های سینمایی همچون آواتار، مرد عنکبوتی، مردان ایکس، مرد آهنی و پسر جهنمی برای خلق جلوه‌های ویژه و ایجاد خلاقیت و جذابیت بیشتر از این نرم افزار استفاده شده است.

علاوه بر اینها در حوزه انیمیشن سازی هم امکانات بسیار زیاد و متنوعی دارد. در صورتی که می‌خواهید طراحی و مدل‌سازی سه بعدی را یاد بگیرید تری دی مکس بهترین نرم افزار در این حوزه است. در کنار حرفه ای بودن عملکرد این نرم افزار یادگیری آن اصلا سخت و زمان بر نیست اما حرفه‌ای شدن و خلق صحنه‌های با کیفیت و بی نظیر نیازمند پشتکار و تمرین بسیار زیادی است.

کاربردها :رندر با کیفیت با جزئیات برای ساختمان و رشته معماری، ساخت انیمیشن ها، مدل ها، بازی ها و تصاویر سه بعدی

نرم افزار Cinema 4D

سینما فوردی یک نرم افزار مخصوص رندرینگ، مدل سازی سه بعدی و انیمیشن است. توسط شرکت مکسون آلمان تهیه و تولید شده و با امکانات خاص خود به سرعت در بین نرم افزاران هم رده و مشابه معروف و محبوب گردیده است. هم افراد مبتدی و هم حرفه‌ای به خوبی می توانند با این نرم افزار به انجام پروژه مورد نظر خود بپردازند.

محیط کلی کار با این نرم افزار قابلیت شخصی‌سازی برای هر فرد را دارد، تا طبق منو‌های مورد نظر خود به کار با آن بپردازد. نکته جالب در پروژه های کار شده با سینما فوردی این است که می توان چندین ویرایش از یک صحنه را در یک فایل واحد ذخیره کرد. کار کردن با سینما فوردی بسیار ساده و سریع است.

مثلا برای صحنه های سه بعدی نیازی به جابه جایی و اعمال تنظیمات برای هر سکانس نیستید و می توان یک صحنه کامل را بدون توقف و تلف کردن زمان زیاد انجام داده و ذخیره کرد. در استفاده از این نرم افزار در رشته معماری هم امکانات زیادی وجود دارد. مثلا در عرض چند دقیقه کوتاه می توان به پروژه مورد نظر افکت‌های خاص داد یا حتی خروجی‌های متنوع گرفت تا از نظرات و تغییرات احتمالی کارفرما مطلع شد.

برای استفاده در محیط‌های شامل لنداسکیپ و نیازمند به استفاده از گل و گیاه و درختان، هیچ مشکلی از جمله سنگین شدن صحنه یا هنگ کردن سیستم خود نخواهید داشت. حتی در صورت استفاده از آبجکت های آماده و گیاهان همچنان صحنه سبک باقی خواهد ماند. علاوه بر این موارد از سینما فوردی برای مدل‌سازی و رندرینگ فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های زیادی از جمله فیلم‌های سینمایی سریع و خشن، مرد آهنی و مرد عنکبوتی و … و انیمیشن‌هایی مانند آرتور شاه و خانه هیولا‌ها و … استفاده شده است.

کاربرد ها :

مدل سازی، انیمیشن، شبیه سازی و رندر سه بعدی، طراحی، گرافیک های متحرک، VFX، AR/MR/VR، توسعه بازی

نرم افزار MAYA

مایا نیز دیگر نرم افزار تولید شده توسط اتودسک است. به جرات می توان گفت که قدرتمند‌ترین و بهترین نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی در دنیا می باشد. از جمله انیمیشن‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی سه بعدی تولید شده توسط نرم افزار مایا می توان به: ارباب حلقه‌ها، دزدان دریایی کارائیب، هابیت، در جستجوی نمو و …. اشاره کرد.

از ویژگی‌های خاص در مورد این نرم افزار ایجاد تغییر در ساختار برنامه‌نویسی آن است. یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شده در مایا مخصوص خود این نرم‌افزار است و کاربر می‌تواند با تغییر آن به تمامی امکانات آن دسترسی داشته باشد.

مایا علاوه بر صنعت فیلم و سینما، در صنعت خودرو‌سازی هم کاربرد ویژه‌ای دارد. کمپانی-های بزرگ خودرو‌سازی برای پیدا کردن دید دقیق از داخل خودرو و طراحی دقیق قطعات از نرم‌افزار مایا استفاده می کنند. در هر صنعتی که طراحی های پیچیده و البته دقیقی نیازی داشته باشیم می‌توان از مایا استفاده کرد.

همه پلاگین‌های موجود در دنیا و حتی پلاگین‌های مخصوص نرم افزار های دیگر بر مایا قابل نصب و استفاده می باشد. برای سایر نرم افزار‌های سه بعدی و انیمیشن خروجی مخصوص دارد و قابلیت وارد کردن فایل از آنها را هم دارد.

کاربرد ها : توسعه بازی های ویدئویی، برنامه های کاربردی سه بعدی، فیلم های انیمیشن، سریال های تلویزیونی و هر گونه جلوه های بصری

نرم افزار ZBRUSH

زیبراش نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی است. تفاوت خاص زیبراش با دیگر نرم افزار‌های سنتی این است که مانند مجسمهسازی می باشد. کار کردن در نرم افزار زیبراش مانند به دست گرفتن خمیر و شکل دادن و در آوردن اشکال با آن است. این عمل در زیبراش با کمترین عملکرد و کوتاه‌ترین زمان انجام می شود.

زیبراش مدل‌هایی با رزولوشن‌های بسیار بالا ارائه می‌دهد. مدل‌های آماده شده در زیبراش گاها تا بیش از 40 میلیون پلیگان (Polygon) هم دارند. پلیگان‌های زیاد نشان دهنده دقت بسیار بالا و جزئیات بالای این احجام است.

انواع براش‌های مختلف و ابزار‌های خاص در این نرم افزار وجود دارد که امکان مدل‌‌سازی انواع چهره و مو و جزئیات آنها را فراهم می‌سازد. در طراحی جزئیات خاص در جواهر آلات هم از زیبراش می‌توان استفاده کرد. در صنعت بازی‌سازی هم جزو نرم افزار-های جدید و محبوب به شمار می‌رود. زیرا که در بازیها علاوه بر سرعت و کیفیت آنها، واقعی بودن محیط و شخصیت‌ها هم به جو موجود در آن و رئال شدن بازی کمک بسیاری می‌کنند.

در سالهای قبل ابتدا طراحی و مدل‌های اولیه در نرم افزار های جداگانه انجام می شد و سپس مدل سازی و رندر در نرم افزارهای دیگر، اما حالا همگی این کارها در زیبراش قابل اجراست. اگر به مدلسازی پیشرفته و بسیار پیچیده علاقه دارید در هر رشته ای مانند طراحی نقوش کاشی، مدلینگ اجزای بدن در پزشکی، طراحی نقوش منبت و مقرنس کاری، انواع فیلم سینمایی، کارتون و انیمیشن و … آموختن نحوه کار با نرم افزار زیبراش باید جزو اولویت های شما باشد.

کاربرد ها :استودیوهای حرفه ای فیلم و بازی ویدیویی انیمیشن‌ها و جلوه‌های سه بعدی

نتیجه گیری:

نرم افزار های حوزه های طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی زیادی وجود دارند که ما در این مقاله به مهم ترین و پر کاربرد ترین آنها اشاره کردیم. با پیشرفت علم و در طول گذشت زمان هم به تعداد آنها افزوده شده و نرم افزار های جدید تر، سریع تر و کاربردی تری هم برنامه نویسی خواهند شد. مهم این است که کار با حداقل یکی از آنها را به صورت حرفه ای بیاموزید و در صدد پیشرفت شغل و مهارت خود باشید. ارائه پروژه به صورت حرفه ای و کار شده با نرم افزار هم در وقت و انرژی شما صرفه جویی می کند، هم قابلیت ادیت یا حذف و اضافه کردن بدون تغییرات کلی و پایه ای دارد و هم ظاهر بهتر و حرفه ای تری از شما برای مخاطبین ایجاد خواهد کرد.

1401/1/15 - 21:6:7

2615

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مقایسه 9 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید