انواع جلد کتاب و مزایا و کاربرد آنها

جلد کتاب، با عنوان پوششی محافظ جهت بستن صفحات یک کتاب استفاده می‌شود. در قرون وسطی، جلد کتاب‌ها با استفاده از نقره و جواهر به دست آمده و باگذشت زمان دستخوش تغییرات گشتند. امروزه هزینه مربوط به جلدهای کتاب توسط دستگاه‌های به روز انجام شده و به حداقل رسیده است.

به علاوه، تنوع بالای آن در بازار، دست افراد را در انتخاب آن‌ها باز می‌گذارد. هریک از انواع مربوط به جلد کتاب خصوصیات مربوط به خود را دارند. از همین جهت، لازم است قبل از تصمیم برای چاپ کتاب خود، در مورد جنس و نوع جلد آن نیز انتخاب شایسته ای داشته باشید. . در ادامه این مقاله به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

جلد کتاب و انواع آن

جلد کتاب انواع مختلفی داشته که هریک خصوصیات مربوط به خود را دارند. هریک از انواع جلد به دسته‌های مختلف تقسیم شده که قیمت آن‌ها متغیر است. در ادامه به بررسی جنس‌های مربوط به جلد کتاب خواهیم پرداخت.

جلد نرم (شومیز و کاغذی)

یکی از دسته‌های مربوط به انواع جلدهای کتاب، جلد نرم است. این دسته شامل دو جلدهای شومیز و کاغذی می‌شود. هریک از جلدهای شومیز و کاغذی ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. به علاوه، این دسته از جلدها در انواع جلد کتاب طرفداران بالایی دارند.

  • جلد شومیز

جلد شومیز، از انواع رایج در میان جلد کتاب است. جلدهای شومیز اغلب برای کتاب‌هایی با موضوع علمی و کودکان کاربرد دارد. جنس این جلد، مقوایی نرم و نازک بوده که توسط یک سلفون پوشانده شده است. بنابراین، از جمله موارد کاربرد جلد شومیز به کتاب‌هایی با عناوین فوق اشاره می‌شود.

  • جلد کاغذی

جلد کاغذی با توجه به نام خود، ساخته‌شده از کاغذ است. این جلد نسبت به جلد شومیز کاربرد کمتری دارد. جلد کاغذی از دوام و استحکام کمتری نسبت به سایر جلدها نیز برخوردار است. از همین جهت، در دسته جلد نرم و انواع جلد کتاب، جنس کاغذی طرفداران کمتری دارد.

 

 

جلد سخت (گالینگور، چرمی، پارچه‌ای، لبه‌گردان)

جلد سخت، از دیگر دسته‌های آن بوده که برای انواع سالنامه و سررسید مناسب است. در این جلد، ابتدا نوع جلد طرح کتاب بر روی کاغذ مخصوص گلاسه چاپ می‌شود. پس از آن روکش سلفونی کشیده شده و در انتها مقوای ضخیم بر آن چسبانده خواهد شد.

  • جلد گالینگور

گالینگور زیر مجموعه جلد سخت بوده که رویه‌ای پارچه‌ای یا چرم دارد. از جمله موارد کاربرد این جلد به دیوان اشعار یا پایان‌نامه دانشجویی اشاره می‌شود. اغلب پروژه‌ها به دلیل مقاومت بالای این جلد، از آن استفاده می‌کنند.

  • جلد چرمی

از دیگر انواع جلد کتاب سخت، جلد چرمی بوده که نمونه دیگر گالینگور نیز است. جلد چرم به دو نوع چرمی یا مصنوعی تقسیم می‌شود. جلدهایی با جنس چرم مصنوعی از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. این جنس قیمت کمتری نسبت به نمونه طبیعی آن دارد. به علاوه، حک اسم کتاب یا غیره نیز به راحتی بر روی آن صورت می‌گیرد.

  • جلد پارچه‌ای

جلد پارچه‌ای را از دیگر انواع موجود در جلد کتاب می‌دانند. این جنس بیشتر حالت تزئینی داشته و برای مواردی با استفاده بالا مناسب نیست. اما از سوی دیگر جلد پارچه‌ای از تنوع بالایی برخوردار است. از همین جهت، برای مواردی با امکان استفاده بالا گزینه مناسبی نخواهد بود. در انواع جلد کتاب، این جنس از مقاومت پایین در برابر رطوبت، کثیفی و غیره برخوردار است.

  • لبه‌گردان

لبه‌گردان، از دیگر انواع آن بوده که همانند انواع جلدهای کتاب خصوصیات مربوط به خود را دارد. این جنس اغلب از جلد کتاب بزرگتر بوده و از دو طرف جلد تا می‌خورد. پس از تا خوردن، میان جلد و بدنه در داخل آن قرار می‌گیرد. بر روی جنس لبه گردان اغلب چیزی نوشته نخواهد شد.

تنها مورد قابل نوشتن بر روی این جلد، قیمت مربوط به کتاب است. در سطح داخلی آن نیز، شرحی کوتاه از نویسنده یا کتاب نوشته می‌شود. مطالب نوشته‌شده در جنس لبه‌گردان و انواع جلد کتاب در انگلیسی Blurb می‌نامند.

 

بیشتر بخوانید: انواع کاغذ برای چاپ کتاب

 

فرق جلد گالینگور با سلفون

از جمله تفاوت‌های سلفون با جلد گالینگور، انتخاب طرح‌های متنوع و قابل چاپ بر روی آن است. به علاوه، امکان به کارگیری انواع رنگ‌ها بر روی آن وجود دارد. جلد سلفون کاغذ گلاسه‌ای 135 گرمی بوده که تمام طیف‌های رنگی برروی آن قابلیت چاپ شدن خواهند داشت.

به منظور افزایش دوام و مقاومت نیز سلفون بر روی آن کشیده می‌شود. جهت افزایش زیبایی جلد نیز راهکارهایی در این زمینه وجود دارد. بهره‌گیری از یووی موضعی، نقره‌کوب یا طلاکوب از جمله آن‌ها است. این کارها زیبایی جلد کتاب را دوچندان می‌کند.

تفاوت جلد زرکوب و گالینگور

از دیگر انواع جلد کتاب زرکوب بوده که تفاوتی با گالینگور ندارد. در واقع زرکوب نام دیگر گالینگور بوده که از همان خصوصیات گالینگور برخوردار است. زرکوب جز دسته جلدهای سخت قرار گرفته که موارد کاربرد مربوط به خود را دارد. بنابراین، هنگام انتخاب انواع جلدهای کتاب به خصوصیات آن‌ها توجه داشته باشید.

جمع‌بندی نهایی

جلد کتاب انواع مختلفی داشته که هریک موارد کاربرد مربوط به خود را دارند. جلد نرم و سخت دو دسته اصلی در جلد کتاب بوده که هریک از زیرمجموعه‌هایی برخوردار هستند. جلد کتاب به منظور افزایش محافظت از کتاب استفاده شده که در انتخاب آن باید دقت کنید. با انتخاب گزینه درست امکان انتخاب بهترین نمونه آن را خواهید داشت.

1401/1/27 - 22:4:9

17493

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "انواع جلد کتاب و مزایا و کاربرد آنها " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید