برای چاپ پوستر از چه دستگاهی استفاده می شود؟

پوسترها یکی از ابزارهای مهم در تبلیغات و اطلاع رسانی‌های عمومی هستند. بدون شک همه ما بارها انواع پوستر بزرگ و کوچک را با طرح‌ها و عکس‌های متفاوت در کوچه و خیابان‌ها دیده‌ایم. جنس پوسترها به گونه‌ای است که در برابر شرایط آب و هوای مقاوم بوده و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. به همین دلیل افراد زیادی که قصد تبلیغات یا اطلاع رسانی عمومی دارند، به جای استفاده از کاغذ از پوستر استفاده می‌کنند. پوسترها با هر طرح و شکلی قابل چاپ هستند و در اندازه نیز هیچ گونه محدودیتی ندارند. برای چاپ پوستر از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز کیفیت خروجی کار نیز بسیار متفاوت است. معمولاً برای چاپ پوسترهای با کیفیت و دارای طیف رنگی گسترده از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال یکی از روش‌های رایج و جدید برای چاپ انواع پوستر، لیبل، کارت ویزیت و.. است. وضوح و کیفیت رنگ‌های چاپ شده توسط دستگاه‌های دیجیتال از سایر دستگاه‌ها بیشتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با دستگاه‌های مناسب برای چاپ انواع پوستر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با روش‌های چاپ پوستر آشنا شوید.

 

فاکتور مهم در چاپ پوستر

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، پوسترها ابزارهای بسیار کاربردی برای اطلاع رسانی، تبلیغات و.. هستند. طراحی و چاپ پوستر یکسری اصول و قواعد خاصی دارد که بر خروجی کار تأثیر بسزایی دارد. معمولاً در چاپ پوستر دو المان مهمی که بسیار مورد توجه است، کیفیت و کمیت است. کیفیت و وضوح پوسترها مسلماً بر روی تأثیر گذاری آن‌ها می‌افزاید و توجه افراد  بیشتری را به خود جلب می‌کند. اما در مواقعی که محتوای پوستر از اهمیت زیادی برخورد دار نیست چاپ تعداد زیادی پوستر با کیفیت پایین می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. برای چاپ پوسترهای با کیفیت باید از دستگاه‌های پیشرفته‌تر استفاده کرد تا وضوح تصاویر و طرح‌های به کار رفته در پوستر بهتر باشد.

یک پوستر که از کیفیت خوبی بر خورد دارد است، می‌تواند تأثیر بیشتری بر بینندگان بگذارد. به همین دلیل اگر قصد دارید تا توجه افراد زیادی را به پوستر جلب کنید باید از روش‌های مناسب و خلاقانه برای طراحی پوستر استفاده کنید. دستگاه‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید پوسترهای خود را با کیفیت و کمیت زیاد به چاپ برسانید.

برای چاپ پوستر از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز کیفیت خروجی کار نیز بسیار متفاوت است.

 

نکات مهمی در طراحی و چاپ پوستر

رنگ‌ها یکی از بخش‌های مهم در طراحی و چاپ پوستر هستند. این وضوح و ترکیب رنگ است، که به پوستر زیبایی و تأثیر گذاری می‌دهد. به همین دلیل باید نکات مهمی که در خصوص استفاده از رنگ‌ها در طراحی پوستر وجود دارد رعایت شود. فردی که طراحی پوستر را انجام می‌دهد باید به خوبی با مدهای رنگی در برنامه‌های گرافیکی آشنایی داشته باشد. مد رنگی تأثیر بسیار زیادی در خروجی چاپ پوستر دارد. اگر در طراحی پوستر مد رنگی اشتباهی انتخاب شود، خروجی کار با رنگ‌های بی کیفیت و یا رنگ‌های چاپ خواهد شد که مدنظر مشتری نیست. مد رنگی که برای چاپ به کار می‌رود مد رنگی CMYK است.

علاوه بر مد رنگی کادر بندی و رعایت درست و اصولی حاشیه‌ها در چاپ پوستر بسیار مهم است. اگر حاشیه کار به خوبی رعایت نشود هنگام چاپ در اثر اشتباه چاپی ممکن است، بخش‌های از محتوای پوستر چاپ نشود و این باعث ایجاد مشکل می‌شود. اندازه پوستر نیز بسیار مهم است و در خروجی چاپ پوستر تأثیر گذار است. قبل از چاپ باید اندازه پوستر طراحی شده بررسی شود. اندازه پوستر طراحی شده باید با پوستری که می‌خواهند چاپ شود مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است خروجی چاپ پوستر بی کیفیت باشد. قبل از چاپ پوستر، قسمت‌های مختلف دستگاه چاپ مانند قسمت‌های مربوط به جوهرها، سنسورها و... بررسی شود.

 

انواع پوستر ها از نظر اندازه

از پوسترها در مکان‌های مختلف و برای مقاصد متفاوتی استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز اندازه و سایز آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. پوسترها از لحاظ جنس، رنگ و طرح، انداز و سایز با یکدیگر متفاوت هستند. جنس پوسترها اغلب از موادی همچون، مقوا، کاغذ، پارچه و.. است. اندازه پوستر یکی از المان‌های مهم در چاپ پوستر است، که باید به درستی رعایت شود. برای مثال اگر قرار باشد که پوستر در سالنی بزرگ نصب شود باید در اندازه‌ای باشد که مهم افراد حاظر در آن جمع بتوانند آن را ببینند یا اگر قرار است که پوسترها به صورت تکی بین افراد پخش شوند باید در اندازه‌ای چاپ شوند که به راحتی قابل حمل و خواندن باشند. به طور کلی پوسترها در سه اندازه استاندارد زیر چاپ می‌شوند:

  • ۳۵×۵۰ سانتی متر = B3
  • ۷۰×۵۰ سانتی متر = B2
  • ۷۰×۱۰۰ سانتی متر= B1

دستگاه های چاپ پوستر

برای چاپ پوسترها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز دستگاه‌های که برای چاپ پوستر استفاده می‌شوند متفاوت هستند. به طور کلی برای چاپ یک پوستر با کیفیت و قیمت مناسب از دو روش زیر استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های متداول برای چاپ پوستر است. در این روش از چاپ، می‌توان پوسترها را در اندازه و سایزهای متفاوتی و در کمترین زمان ممکن به چاپ رساند. در چاپ دیجیتال هیچ گونه محدودیتی برای چاپ پوسترها وجود ندارد. خوبی این نوع چاپ به سرعت بالای آن است. افرادی که برای چاپ پوستر عجله دارند اکثر مواقع روش دیجیتالی را انتخاب می‌کنند.

چاپ افست

بهترین روش برای چاپ پوستر، روش افست است. در این روش پوسترها با کیفیت بسیار بالایی چاپ می‌شوند. زیرا در این روش می‌توان برای طراحی پوستر از مد رنگی گسترده‌تری استفاده کرد و همین باعث زیبایی و وضوح تصویر می‌شود. در این روش چاپ پوستر کمی زمان برتر است و برای افرادی که عجله دارند گزینه مناسبی نیست. اما افرادی که کیفیت پوستر برایشان بسیار مهم است، می‌توانند از این روش استفاده کنند. لازم به ذکر است که هزینه چاپ پوستر به روش چاپ افست، از روش چاپ دیجیتالی بیشتر است.

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های متداول برای چاپ پوستر است.

جنس پوستر ها از چیست؟

پوسترها را برای مقاصد مختلفی چاپ می‌کنند و به همین دلیل جنس و اندازه آن‌ها متفاوت است. اگر قرار باشد از پوسترها رد فضاهای باز استفاده شود، باید جنس پوستر از موادی باشد که در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت بیشتری داشته باشد. به این منظور می‌توان روی پوسترها را با موادی مانند لمینت، سلفون و.. پوشاند. اما اغلب مواقع پوسترها روی کاغذی به نام گلاسه چاپ می‌کنند. مقاومت این کاغذ از سایر انواع کاغذ و مقوا بیشتر است.

سخن پایانی

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با روش ها و دستگاه های چاپ پوستر آشنا کنیم و نکات مهمی که در چاپ پوستر باید رعایت شود را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله، سوال یا نظری داشتید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما حتما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهیم داد .

1401/6/28 - 18:56:39

1404

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "برای چاپ پوستر از چه دستگاهی استفاده می شود؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید